3753
Sök

Volvo V70 AWD 97-00 Hjälp med att fixa konstant 50-50 drivning!

2 763 Inlägg
5 juni 2011
Trådstartare
#21
Trodde att de var några centimeters skillnad men inte att det skulle vara 8 centimeter tongue Vi får se vad det i framtiden blir wink

Volvo - For Life

Forummoderator
26 375 Inlägg
5 juni 2011
#22
BOLIN_ skrev:
Trodde att de var några centimeters skillnad men inte att det skulle vara 8 centimeter tongue Vi får se vad det i framtiden blir wink

Mjo lite högre är dom allt. Men det är ganska bra maskerat också.
Frågan är om du kommer behöva en XC eller om du klarar dig med en vanlig V70 AWD?

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Forummoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.

2 763 Inlägg
5 juni 2011
Trådstartare
#23
AirOne skrev:
BOLIN_ skrev:
Trodde att de var några centimeters skillnad men inte att det skulle vara 8 centimeter tongue Vi får se vad det i framtiden blir wink

Mjo lite högre är dom allt. Men det är ganska bra maskerat också.
Frågan är om du kommer behöva en XC eller om du klarar dig med en vanlig V70 AWD?

Kommer lätt klara mig på en V70, Dock tycker jag att XC:n är jäkligt snygg med ett par andra fälgar  smile

Volvo - For Life

Forummoderator
26 375 Inlägg
5 juni 2011
#24
BOLIN_ skrev:
AirOne skrev:
BOLIN_ skrev:
Trodde att de var några centimeters skillnad men inte att det skulle vara 8 centimeter tongue Vi får se vad det i framtiden blir wink

Mjo lite högre är dom allt. Men det är ganska bra maskerat också.
Frågan är om du kommer behöva en XC eller om du klarar dig med en vanlig V70 AWD?

Kommer lätt klara mig på en V70, Dock tycker jag att XC:n är jäkligt snygg med ett par andra fälgar  smile

Jo jag håller med. Plus att jag gillar fronten på dem. Den är liksom..robust, och manlig. Dock är jag lite svagare för R-fronten..och då försvinner meningen lite med XC..

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Forummoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.

BE*CE
419 Inlägg
5 juni 2011
#25
Min v70r  tar sig fram bra på vintern plus att den e lika hög som en xc70, har inte kört fast ännu iaf så rekomenderar en awd

Volvo R racing

Tesla Senior Technician
2 307 Inlägg
5 juni 2011
#26
Vinkelväxeln eller iaf hylsan till den lär ju dö på en kvart eller nått... Glöm tanken

The faster you go the closer you are to heaven. Mitt egna ordspråk
Proud Member of Team Trailer Trash

Forummoderator
26 375 Inlägg
5 juni 2011
#27
Tyskenracing skrev:
Min v70r  tar sig fram bra på vintern plus att den e lika hög som en xc70, har inte kört fast ännu iaf så rekomenderar en awd

Lika hög som en XC?

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Forummoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.

R som i Robban....
122 Inlägg
5 juni 2011
#28
JaggaChafen skrev:
Vinkelväxeln eller iaf hylsan till den lär ju dö på en kvart eller nått... Glöm tanken

hmm okej? klarat mig i 2år nu......


Forummoderator
26 375 Inlägg
5 juni 2011
#29
RoobsteR skrev:
JaggaChafen skrev:
Vinkelväxeln eller iaf hylsan till den lär ju dö på en kvart eller nått... Glöm tanken

hmm okej? klarat mig i 2år nu......

Jag tror han menade om man skulle svetsa den så den var konstant fyrhjulsdriven..

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Forummoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.

R som i Robban....
122 Inlägg
5 juni 2011
#30
AirOne skrev:
RoobsteR skrev:
JaggaChafen skrev:
Vinkelväxeln eller iaf hylsan till den lär ju dö på en kvart eller nått... Glöm tanken

hmm okej? klarat mig i 2år nu......

Jag tror han menade om man skulle svetsa den så den var konstant fyrhjulsdriven..

aah okej, trodde det var det gamla vanliga gnället om volvos gamla AWD tongue


Tesla Senior Technician
2 307 Inlägg
5 juni 2011
#31
RoobsteR skrev:
AirOne skrev:
RoobsteR skrev:

hmm okej? klarat mig i 2år nu......

Jag tror han menade om man skulle svetsa den så den var konstant fyrhjulsdriven..

aah okej, trodde det var det gamla vanliga gnället om volvos gamla AWD tongue

Asså den e ju ingen direkt höjdare men den funkar ju ett tag om man har viscon... MEN om man svetsar soom TS vill då lär den leva ett farligt liv..

The faster you go the closer you are to heaven. Mitt egna ordspråk
Proud Member of Team Trailer Trash

Refined
1 770 Inlägg
5 juni 2011
#32
RoobsteR skrev:
JaggaChafen skrev:
Vinkelväxeln eller iaf hylsan till den lär ju dö på en kvart eller nått... Glöm tanken

hmm okej? klarat mig i 2år nu......

Han menar nog om de helsvetsat viskon smile

Forummoderator
26 375 Inlägg
5 juni 2011
#33
Zwudda skrev:
Jag vill också svara! big_smile
Jag har nyligen renoverat min AWD, och så som jag har förstått det på det flesta jag pratat med är det INTE viskon som är problemet som går sönder, utan hylsan imellan vinkelväxeln och växellådan. Så skulle det nu i praktiken fungera att svetsa viskon till 50/50 skulle jag tro att hylsan slits ut mycket snabbare än den redan gör.

Och jag vill säga att den fungerar precis som en framhjulsdriven bil i normal körning. Men skall man busa blir det betydligt intressantare! Jag har aldrig kört någon AWD innan jag köpte min V70R med rasad AWD, så efter att den renoverades togs bilen ut på åkern för ett riktigt eldprov direkt! Och vid första svängen och lite jackande på koppliongen började den sladda hej vilt! Jag fick känslan av att den kickade in så fort fram tappade fästet. Har tyvärr inte testat AWDn mer p.g.a. en tråkig motorrenovering.

Och vad beträffar framkomligheten vid vinter kan jag inte mer än säga att jag körde nbatra med FWD på bilen hela vintern, och bara där tar du ju dig fram duktigt bra, utan AWD!

Personligen tycker jag häxjakten på Volvos äldra AWD är mycket överdriven. 8 av 10 pöersoner jag prata med som menar att AWDn är kass har aldrig kört, ägt eller åkt någon heller. Bara "jag hörde från en kompis"

Lycka till med bilköpet!

Mycket bra skrivet!
Håller med om det sista. Häxjakten är alldeles för överdriven på de äldre AWD-bilarna.

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Forummoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.

Refined
1 770 Inlägg
5 juni 2011
#34
Jag vill också svara!
Jag har nyligen renoverat min AWD, och så som jag har förstått det på det flesta jag pratat med är det INTE viskon som är problemet som går sönder, utan hylsan imellan vinkelväxeln och växellådan. Så skulle det nu i praktiken fungera att svetsa viskon till 50/50 skulle jag tro att hylsan slits ut mycket snabbare än den redan gör.

Och jag vill säga att den fungerar precis som en framhjulsdriven bil i normal körning. Men skall man busa blir det betydligt intressantare! Jag har aldrig kört någon AWD innan jag köpte min V70R med rasad AWD, så efter att den renoverades togs bilen ut på åkern för ett riktigt eldprov direkt! Och vid första svängen och lite jackande på koppliongen började den sladda hej vilt! Jag fick känslan av att den kickade in så fort fram tappade fästet. Har tyvärr inte testat AWDn mer p.g.a. en tråkig motorrenovering.

Och vad beträffar framkomligheten vid vinter kan jag inte mer än säga att jag körde nbatra med FWD på bilen hela vintern, och bara där tar du ju dig fram duktigt bra, utan AWD!

Personligen tycker jag häxjakten på Volvos äldra AWD är mycket överdriven. 8 av 10 pöersoner jag prata med som menar att AWDn är kass har aldrig kört, ägt eller åkt någon heller. Bara "jag hörde från en kompis"

Lycka till med bilköpet!

234 Inlägg
6 juni 2011
#35
Jag tycker att det har gått bra att busa med min nu i vinter. Inga problem med framkomligheten så länge man inte hänger upp sig i snön med underredet (dvs att alla hjul i stort sett hänger i luften) wink
Men jag förstår vad du menar, det hade varit kul att ha en awd med konstant 50/50 drivning bara för att det är lite ovanligt. Dock så verkar den enda lösningen vara att byta bil eller typ modda dit en drivlina (-motor) från en EVO eller någon sådan bil.

Edit: När det ändå verkar finnas kunnigt folk inom det här området med volvo:s gamla awd som läser tråden så har jag en fråga? Min driver på alla fyra jämt när jag kör framåt men när jag backar med bilen driver den bara på framhjulen, är det något som är trasigt eller ska det vara så?
Senast redigerat av Kooza (6 juni 2011)

Mvh// Mattias

2 763 Inlägg
6 juni 2011
Trådstartare
#36
JaggaChafen skrev:
Vinkelväxeln eller iaf hylsan till den lär ju dö på en kvart eller nått... Glöm tanken

Jaså det är så att den kommer att dö ut snabbt hmm Det var ju tråkigt hmm Hur kommer det sig att vinkelväxlekn gör sönder? Har aldrig riktigt förstått det, kan nån förklara tack? yikes

Volvo - For Life

Forummoderator
26 375 Inlägg
6 juni 2011
#37
Kooza Det där sistnämnda har jag aldrig tänkt på, om det är så för mig också eller inte. Har för mig han driver på alla fyra när man backar men kan ju ha fel också..

BOLIN_ Jag kan citera en mycket kunnande person här på Garaget: TurbOla;

"I viscon har du ingående axel från fördelningslådan, och utgående axel till diffklumpen bak.

På dessa axlar sitter det lameller växelvis, som badar i silikonolja.

Så länge båda axlarna snurrar med samma hastighet händer ingenting, oljan vispas bara runt.

Men om det börjar bli differens på axlarna, värms oljan upp av friktionen och blir allt tjockare och stelare, och tvingar då lamellerna att snurra samtidigt.

När folk kör med olika rullomkrets bak och fram så snurrar axlarna alltid olika fort, och då slits lamellerna upp.

Sen kommer folk och klagar på att fyrhjulsdriften inte fungerar...
"

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Forummoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.

2 763 Inlägg
6 juni 2011
Trådstartare
#38
AirOne skrev:
Kooza Det där sistnämnda har jag aldrig tänkt på, om det är så för mig också eller inte. Har för mig han driver på alla fyra när man backar men kan ju ha fel också..

BOLIN_ Jag kan citera en mycket kunnande person här på Garaget: TurbOla;

"I viscon har du ingående axel från fördelningslådan, och utgående axel till diffklumpen bak.

På dessa axlar sitter det lameller växelvis, som badar i silikonolja.

Så länge båda axlarna snurrar med samma hastighet händer ingenting, oljan vispas bara runt.

Men om det börjar bli differens på axlarna, värms oljan upp av friktionen och blir allt tjockare och stelare, och tvingar då lamellerna att snurra samtidigt.

När folk kör med olika rullomkrets bak och fram så snurrar axlarna alltid olika fort, och då slits lamellerna upp.

Sen kommer folk och klagar på att fyrhjulsdriften inte fungerar...
"

Tackar för den riktigt bra utförda infon som fick mig att förstå! smile Som sagt är sugen på AWD men frågan är om man ska satsa på vanlig V70 eller om man ska satsa på en XC istället...

Volvo - For Life

Supraman
2 300 Inlägg
6 juni 2011
#39
BOLIN_ skrev:
JaggaChafen skrev:
Vinkelväxeln eller iaf hylsan till den lär ju dö på en kvart eller nått... Glöm tanken

Jaså det är så att den kommer att dö ut snabbt hmm Det var ju tråkigt hmm Hur kommer det sig att vinkelväxlekn gör sönder? Har aldrig riktigt förstått det, kan nån förklara tack? yikes

Kraften överförs via en hylsa mellan slutväxeln fram till vinkelväxeln.
Hylsan sitter på splines, hylsan hylsan sitter en aning längre på slutväxelns splines än på vinkelväxelns.
Det är splinsen på hylsan som sitter på vinkelväxelns ingående axel men vinkelväxelns splins tar oftast stryk också.
Detta är medvetet konstruerat så av volvo för att det är billigare att byta vinkelväxel än att byta lådan.

Det finns förstärka hylsor som håller bättre och man ska kunna sätta på xc70 v8 vinkelväxel som är starkare.

Expert är man när man har lärt sig så mkt att man kan erkänna att man kan ha fel och är öppen för att lära sig nåt nytt.

Refined
1 770 Inlägg
6 juni 2011
#40
Stefan Varberg skrev:
BOLIN_ skrev:
JaggaChafen skrev:
Vinkelväxeln eller iaf hylsan till den lär ju dö på en kvart eller nått... Glöm tanken

Jaså det är så att den kommer att dö ut snabbt hmm Det var ju tråkigt hmm Hur kommer det sig att vinkelväxlekn gör sönder? Har aldrig riktigt förstått det, kan nån förklara tack? yikes

Kraften överförs via en hylsa mellan slutväxeln fram till vinkelväxeln.
Hylsan sitter på splines, hylsan hylsan sitter en aning längre på slutväxelns splines än på vinkelväxelns.
Det är splinsen på hylsan som sitter på vinkelväxelns ingående axel men vinkelväxelns splins tar oftast stryk också.
Detta är medvetet konstruerat så av volvo för att det är billigare att byta vinkelväxel än att byta lådan.

Det finns förstärka hylsor som håller bättre och man ska kunna sätta på xc70 v8 vinkelväxel som är starkare.

Precis!
Men är du säker på att det passar med V8 vinkelväxel på den gamla generationen?


Sök