3699
Sök

Volvo V70 AWD 97-00 Hjälp med att fixa konstant 50-50 drivning!

BE*CE
419 Inlägg
6 juni 2011
#41
AirOne skrev:
Tyskenracing skrev:
Min v70r  tar sig fram bra på vintern plus att den e lika hög som en xc70, har inte kört fast ännu iaf så rekomenderar en awd

Lika hög som en XC?

japp har parkerat brevid en xc70 med min lika höga, skilljer lite i markfrigången på awd och fwd med org fjädring


MVH Tysken

Volvo R racing

Refined
1 770 Inlägg
6 juni 2011
#42
Tyskenracing skrev:
AirOne skrev:
Tyskenracing skrev:
Min v70r  tar sig fram bra på vintern plus att den e lika hög som en xc70, har inte kört fast ännu iaf så rekomenderar en awd

Lika hög som en XC?

japp har parkerat brevid en xc70 med min lika höga, skilljer lite i markfrigången på awd och fwd med org fjädring


MVH Tysken

Det finns ingen möjlighet att en V70R är lika hög som en V70XC, iallafall inte i originalutförande!

BE*CE
419 Inlägg
6 juni 2011
#43
min e det iaf med org dämpare på, men varför tror du inte att dom e lika höga som xc70?

mvh Tysken
Senast redigerat av Tyskenracing (6 juni 2011)

Volvo R racing

Refined
1 770 Inlägg
6 juni 2011
#44
Zwudda skrev:
Tyskenracing skrev:
AirOne skrev:
Lika hög som en XC?

japp har parkerat brevid en xc70 med min lika höga, skilljer lite i markfrigången på awd och fwd med org fjädring


MVH Tysken

Det finns ingen möjlighet att en V70R är lika hög som en V70XC, iallafall inte i originalutförande!

V70 ------------> 140cm
V70R AWD ----> 145cm
V70XC ---------> 148cm

Detta är originalutförandena!!
Senast redigerat av Zwudda (6 juni 2011)

BE*CE
419 Inlägg
6 juni 2011
#45
okej får nog lita på dina uppgifter, då det värkar som om du kan lite mera än mej

mvh tysken

Volvo R racing

Forummoderator
26 375 Inlägg
6 juni 2011
#46
Zwudda skrev:
Zwudda skrev:
Tyskenracing skrev:

japp har parkerat brevid en xc70 med min lika höga, skilljer lite i markfrigången på awd och fwd med org fjädring


MVH Tysken

Det finns ingen möjlighet att en V70R är lika hög som en V70XC, iallafall inte i originalutförande!

V70 ------------> 140cm
V70R AWD ----> 145cm
V70XC ---------> 148cm

Detta är originalutförandena!!

Lite lustigt dock att V70R är högre än en standard V70. Jag tycker det borde vara tvärtom, eftersom V70R vill jag ha lägre då de är byggda med bättre grejer från fabrik?

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Forummoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.

Reservdansk
6 271 Inlägg
6 juni 2011
#47
Ganska logiskt om man tänker efter lite.

I en vanlig V70 ligger avgassystemet i kardantunneln, varför inte utnyttja den oanvända platsen där?
I en AWD har du kardanen i kardantunneln, och avgassystemet snett under. Det tar mer plats helt enkelt.

I en XC har du andra fjädrar och dämpare för att ytterligare öka markfrigången.

Men för att bibehålla väghållningen i en R har du styvare dämpare och fjädrar, jämfört med en vanlig V70.

Gamla generations V70R fanns dessutom både som FWD och AWD. Är rätt övertygad om att FWDn är lägre än AWDn.
Senast redigerat av TurbOla (6 juni 2011)

"Då pansar dundrar fram på öppna hedar
vi alla liksom känner oss förmer."

P7 - Södra Skånska Regementet

Refined
1 770 Inlägg
6 juni 2011
#48
TurbOla skrev:
Ganska logiskt om man tänker efter lite.

I en vanlig V70 ligger avgassystemet i kardantunneln, varför inte utnyttja den oanvända platsen där?
I en AWD har du kardanen i kardantunneln, och avgassystemet snett under. Det tar mer plats helt enkelt.

I en XC har du andra fjädrar och dämpare för att ytterligare öka markfrigången.

Men för att bibehålla väghållningen i en R har du styvare dämpare och fjädrar, jämfört med en vanlig V70.

Gamla generations V70R fanns dessutom både som FWD och AWD. Är rätt övertygad om att FWDn är lägre än AWDn.

Stämmer riktigt!
Har inte hittat någon info om höjden på V70R FWD än, MEN, däremot har en 850R en höjd av 140cm

2 763 Inlägg
6 juni 2011
Trådstartare
#49
Är AWD:n att föredra om man ska dra lite skotersläp i norrland i vinter? smile

Volvo - For Life

Reservdansk
6 271 Inlägg
6 juni 2011
#50
BOLIN_ skrev:
Är AWD:n att föredra om man ska dra lite skotersläp i norrland i vinter? smile

Varför inte?

"Då pansar dundrar fram på öppna hedar
vi alla liksom känner oss förmer."

P7 - Södra Skånska Regementet

Refined
1 770 Inlägg
6 juni 2011
#51
BOLIN_ skrev:
Är AWD:n att föredra om man ska dra lite skotersläp i norrland i vinter? smile

Det finns väl folk i norrland som drar skotersläp med FWD/RWD bilar!? Så AWD är ju knappast en nackdel...

234 Inlägg
6 juni 2011
#52
AirOne skrev:
Kooza Det där sistnämnda har jag aldrig tänkt på, om det är så för mig också eller inte. Har för mig han driver på alla fyra när man backar men kan ju ha fel också..

Ok, tänkte på det själv först i vintras när jag körde upp med fronten i snödriva och inte kom därifrån utan att gräva. Lite irriterande när bakhjulen stod så att de borde ha haft fäste och det bara var framhjulen som snurrade. Får söka lite och kolla om jag finner mitt svar smile

Mvh// Mattias

Reservdansk
6 271 Inlägg
6 juni 2011
#53
Om allt fungerar som det ska, så ska bilen driva konstant på alla fyra vid backning.

Tänk på det som en cykel, trampar du så driver den framåt. Låter du bli att trampa, så frihjular den. Försöker du backa tramporna, så låser den, enda skillnaden är att här driver den bakåt, istället för att bromsa.

"Då pansar dundrar fram på öppna hedar
vi alla liksom känner oss förmer."

P7 - Södra Skånska Regementet

Forummoderator
26 375 Inlägg
6 juni 2011
#54
TurbOla skrev:
Om allt fungerar som det ska, så ska bilen driva konstant på alla fyra vid backning.

Tänk på det som en cykel, trampar du så driver den framåt. Låter du bli att trampa, så frihjular den. Försöker du backa tramporna, så låser den, enda skillnaden är att här driver den bakåt, istället för att bromsa.

Tack för att du är så pedagogisk så man förstår, hehe.
Frågan är då, vad kan vara fel om de inte snurrar när han backar?

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Forummoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.

234 Inlägg
7 juni 2011
#55
Jag sökte lite och hittade en tråd på ett annat forum där dom tog upp detta. Det finns tydligen ett frihjul med centrufigal vikter som ska koppla ur fyrhjulsdriften när man backar fortare än 35km/h.
Undrar om det där har kärvat så att det kopplar ur hela tiden när man backar?

här är länken till tråden: http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic … t&sd=a

Mvh// Mattias

Reservdansk
6 271 Inlägg
7 juni 2011
#56
AirOne skrev:
Tack för att du är så pedagogisk så man förstår, hehe.
Frågan är då, vad kan vara fel om de inte snurrar när han backar?

Tja, jag skulle gissa på frihjulet som inte fungerar som det ska.

Däremot ska den låsa vid backning.

Frihjulet är konstruerat som sådant, så att ifall du tvingas bromsa hårt så släpper den genast drivningen bak, för att inte äventyra stabiliteten vid inbromsning, ifall du råkar ha 50% av momentet på bakhjulen, medans mesta bromseffekten ligger på endast framhjulen.

Detta även för att motverka bakvagnskast, vilket innebär då att för att kunna kasta ut bakvagnen måste man gasa.

Det är hemligheten med visco-koppling.

Gasa. wink

När 850n kom med AWD benämndes den vara ännu tryggare och stabilare än FWD-varianten, som var faktiskt lättare att få ut i kast med hjälp av "The scandinavian flick", eller vänsterbromsning som det också heter.

"Då pansar dundrar fram på öppna hedar
vi alla liksom känner oss förmer."

P7 - Södra Skånska Regementet

Reservdansk
6 271 Inlägg
7 juni 2011
#57
Kooza skrev:
Jag sökte lite och hittade en tråd på ett annat forum där dom tog upp detta. Det finns tydligen ett frihjul med centrufigal vikter som ska koppla ur fyrhjulsdriften när man backar fortare än 35km/h.
Undrar om det där har kärvat så att det kopplar ur hela tiden när man backar?

här är länken till tråden: http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic … t&sd=a

Det kan mycket väl vara som så att vikter och fjädrar har ballat ur.

Det sitter ju även en differentialspärr på dessa bilarna på bakaxeln, som fungerar likadant.
Den låser diffen i hastigheter upp till någonstans mellan 30-50km/h, för att sedan släppa när vikterna tvingas ut av centrifugalkraften.

"Då pansar dundrar fram på öppna hedar
vi alla liksom känner oss förmer."

P7 - Södra Skånska Regementet


Sök