4017
Sök

Får jag köra med skadat framljus?

10 Inlägg
6 juni 2011
Trådstartare
Hej!

Vi krockade med ett rådjur i helgen och i smällen gick vänster stålkastare (bara glaset) sönder så lampan fungerar. även vänster dimljus, 2 extraljus for samt Regplåten hänger löst på en sida, just nu bara fastsatt med ett "spännband".
nu har ju inget varit öppet i helgen så min fråga är: Får jag använda bilen i beskrivet skick, eller måste allt åtgärdas innan jag rör bilen? den ska lagas i veckan, delar är beställda. behöver som bilen till jobbet.

Tacksam för svar
/ Johan

Muttley
6 juni 2011
Något vasst som sticker ut ?
Om de gör de så tejpa med silvertejp.
Men igentligen får du inte köra med trasiga lyktor då de blir rätt vasst.

Men du har väl anmält olyckan till polisen?

10 Inlägg
6 juni 2011
Trådstartare
inget vasst sticker ut. glaset är i princip helt borta. lyset fungerar ju, reflektorn är hel. dimljuset har jag tagit bort och regplåten åker nog ingenstans. pinnarna till extraljusen ska jag kanske ta bort isfl. men det är alltså inte ok att använda bilen bara en dag eller 2?

Tack för snabb svar

Muttley
6 juni 2011
Igentligen inte om man ska hårddra det. Men blir du stoppad så förklarar du de för polisen. I med du redan fixat delar som är på väg med så. Jag själv hade använt bilen om jag hade behövt använda som bruksbil.
De viktigaste är trots allt att inget vasst finnes så någon kan skära ihjäl sig om du kör på någon.

10 Inlägg
6 juni 2011
Trådstartare
nej jag förstår det också, tänkte nog använda den ändå, sökte kanske lite medhåll bara wink Tack för hjälpen. Den ska som sagt lagas på onsdag, senast torsdag (när lyktorna kommer) men användas tills dess. inget sticker ut nu iaf. tack för svaren! MVH

6 638 Inlägg
6 juni 2011
skurtt skrev:
nej jag förstår det också, tänkte nog använda den ändå, sökte kanske lite medhåll bara wink Tack för hjälpen. Den ska som sagt lagas på onsdag, senast torsdag (när lyktorna kommer) men användas tills dess. inget sticker ut nu iaf. tack för svaren! MVH

Bra att veta är att alla poliser inte tar hänsyn till de

De/Dem

Muttley
6 juni 2011
Nej alla tar inte hänsyn till det så är det.

Jag smällde ihop med en gubbe i vintras så backspegeln flög och glaset krossades. Körde väl med den så i en vecka men ingen polis stoppade mig för det. Tycker de är värre när spegeln försvinner i med man använder vänster backspegel rätt så mycket smile
Om man inte ska köra nattetid är ju inte lyktan så farlig.

10 Inlägg
6 juni 2011
Trådstartare
nej men det säger jag ju inte till en polis, då säger jag att den ska lämnas in samma dag smile nej eller hur, hade ju varit värre om det varit vintertid, mörkt och jävligt. ja man får hoppas jag har lika tur med att inte stoppas då smile

10 Inlägg
6 juni 2011
Trådstartare
Olyckan anmälde vi till polisen på plats så det är lugnt.

Sök