3103
Sök

Heter det I eller PÅ?

Trabant und Saab Uber alles:) 14
1 035 Inlägg
8 juni 2011
Trådstartare
som topic lyder!
väldigt många här omkring säger PÅ råå (en förort utanför hbg) och PÅ väla
dem springer väl inte runt på taken? lol

Random rysk folkbonde !
Trabant och Saab <3
Projekt tråden
Trabant Projektet 14

Smålänning
7 887 Inlägg
8 juni 2011
Det heter "I *stadsdelen*". Men även här (och även jag) säger/har sagt "PÅ *stadsdelen*". Är nog mest dialektalt skulle jag tro.
Här på Öland försvinner ofta sista bokstäverna i ord i talat språk, men inte fan skriver man så iaf smile

Hade vart lite lustigt då om "På Ölands norra udde" hade blivit "Pa Ölann's noe udd" i skriftspråk...

En del säger även fel om länder... "PÅ Island" t.ex, när det faktiskt heter "I Island" även om det ligger fel i munnen. Inte säger du PÅ Tyskland, PÅ USA, PÅ Australien eller PÅ Polen...

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!

3 235 Inlägg
8 juni 2011
Island är ju en ö, säger man då inte "på" Island?

1 035 Inlägg
8 juni 2011
Trådstartare
engolf skrev:
Island är ju en ö, säger man då inte "på" Island?

jo de gör man om de e en ö , då borde man säga på island men man kanske anser de e fastland tongue
Senast redigerat av Drfrasse (8 juni 2011)

Random rysk folkbonde !
Trabant och Saab <3
Projekt tråden
Trabant Projektet 14

Muttley
8 juni 2011
råå säger man inget om och väla springer man runt I smile. För de som inte bor på väla då så att säga.
smile

hur man säger och skriver är inte helt samma sak.
Lyssna på de gamla folket i lönsbodaskogarna ska du se att du inte fattar så mycket. De skriver säkerligen mycket bättre om de kan skriva.

Hellre ökänd än okänd ;) ^^
370 Inlägg
8 juni 2011
vilket kom först ? hönan eller ägget ?!
ungefär lika svårt att svara på... tongue

med saab i hjärtat & turbotrycket i blodet!
902 Inlägg
8 juni 2011
när det gäller:
-en ö man säger "på"
-ett land man san säger "i"
det finns fall som en ö är också ett land(stat) som t.ex. Cypern,Malta,Irland. Där både "på" och "i" är korrekta men man väljer preposition beroende på vad vill man betona.Är det status som land använder man "i", är det begreppet "ön" som vill man fokusera till skillnad av flod, berg mm använder man "på".
-en stadsdel används oftast "på" men även "i" är korrekt. Skillnaden kan vara dialektal,men som sagt båda två är korrekta.

-Vanliga bilar mäter motoreffekt i hk; saab i "pegasos" ;-P
-Smiskar Alla Andra Brutalt, Snor Alla Andras Brudar (saab)
-"adràxte ti mèra"(grekiska)-->"carpe diem"(latin)-->"fånga dagen"(svenska)
-"ouk en to polo to eu"(Aristoteles), "hakuna matata" (swahili)

1 035 Inlägg
8 juni 2011
Trådstartare
gps18 skrev:
när det gäller:
-en ö man säger "på"
det finns fall som en ö är också ett land(stat) som t.ex. Cypern,Malta,Irland. Där både "på" och "i" är korrekta men man väljer preposition beroende på vad vill man betona.Är det status som land använder man "i", är det begreppet "ön" som vill man fokusera till skillnad av flod, berg mm använder man "på".
-en stadsdel används oftast "på" men även "i" är korrekt. Skillnaden kan vara dialektal,men som sagt båda två är korrekta.

slog upp det , det var att I är rätt,
tex: Jag köpte korv på maxi i råå
de e rätt dem hade sagt : jag köpte korv i maxi på råå vilket är inkorekt tongue

Random rysk folkbonde !
Trabant och Saab <3
Projekt tråden
Trabant Projektet 14

Bilplåtslagare
1 036 Inlägg
8 juni 2011
"På" används för sydsvenska fiskelägen.

Smoke Tires Not Drugs.

Kungen Den Femtielfte!
73 Inlägg
8 juni 2011
Det har med Dialekter & göra tongue Det mesta handlar om vad som låter bäst smile

1 035 Inlägg
8 juni 2011
Trådstartare
TobiasOlesen skrev:
Det har med Dialekter & göra tongue Det mesta handlar om vad som låter bäst smile

jo märkt att dem säger de mest för de låter bättre tongue

Random rysk folkbonde !
Trabant och Saab <3
Projekt tråden
Trabant Projektet 14

Kungen Den Femtielfte!
73 Inlägg
8 juni 2011
Drfrasse skrev:
TobiasOlesen skrev:

jo märkt att dem säger de mest för de låter bättre tongue

Haha jo tongue adda msn wink

Los geht's, Schumacher
1 510 Inlägg
8 juni 2011
Då kommer nästa. Varför säger man "jag sitter PÅ tåget I vagn 4" har alltid irriterat mig över det! lol
Man sitter faen i tåget, knappast på taket, om man nu inte är i Indien tongue

En riktigt bra tävlingsbil måste falla i bitar efter målgången - Michael Schumacher
*
Intresserad av att besöka Chernobyl och Pripyat? Kika på länken nedan:
https://www.youtube.com/watch?v=KFwNEut9iyE

Kungen Den Femtielfte!
73 Inlägg
8 juni 2011
FordRSC skrev:
Då kommer nästa. Varför säger man "jag sitter PÅ tåget I vagn 4" har alltid irriterat mig över det! lol
Man sitter faen i tåget, knappast på taket, om man nu inte är i Indien tongue

Som jag sa innan, det är vad som låter bäst, liksom hur bra låter det att säga "jag sitter I tåget I vagn 4" tongue

902 Inlägg
8 juni 2011
Drfrasse skrev:
gps18 skrev:
när det gäller:
-en ö man säger "på"

de e rätt dem hade sagt : jag köpte korv i maxi på råå vilket är inkorekt tongue

på rikssvenskan är "i",men i södra Sverige används oftare "på" istället. Idag används inte så strikt rikssvenskan som "korrekt" utan dialektala versioner blir acceptabla även på universitetsnivå.

1 035 Inlägg
8 juni 2011
Trådstartare
gps18 skrev:
Drfrasse skrev:
gps18 skrev:
när det gäller:
-en ö man säger "på"

på rikssvenskan är "i",men i södra Sverige används oftare "på" istället. Idag används inte så strikt rikssvenskan som "korrekt" utan dialektala versioner blir acceptabla även på universitetsnivå.

sjukaste

Random rysk folkbonde !
Trabant och Saab <3
Projekt tråden
Trabant Projektet 14

902 Inlägg
8 juni 2011
Drfrasse skrev:
gps18 skrev:
Drfrasse skrev:

sjukaste

ja,kanske det

Seg bôvel
322 Inlägg
9 juni 2011
Använder oftast "på" för stadsdelar. Bor i (wink) Jönköping och skulle kännas konstigt att säga I till exempelvis Öxnehaga, Samset och Torpa.
Finns dock vissa som fungerar med I, t.ex. Vilhelmsro, Barnarp och Stensholm.

3 059 Inlägg
9 juni 2011
Ahh va fasiken.. Dom som bor I Råå vill bara försöka vara "lite finare" än andra och därför hävdar dom att det heter PÅ Råå.. E bara ett jedra trams.
Har ett par stycken på jobbet som bor där och dom blir sura varje gång man säger I Råå.. och lika roligt är det att retas lite..

Snackar man om städer, byar eller what ever så säger man ju alltid I. Iallafall om man bor här omkring Landskrona, Lund, HBG, Malmö..med flera (förutom dom I Råå)

Bilplåtslagare
1 036 Inlägg
9 juni 2011
Smajly skrev:
Ahh va fasiken.. Dom som bor I Råå vill bara försöka vara "lite finare" än andra och därför hävdar dom att det heter PÅ Råå.. E bara ett jedra trams.
Har ett par stycken på jobbet som bor där och dom blir sura varje gång man säger I Råå.. och lika roligt är det att retas lite..

Snackar man om städer, byar eller what ever så säger man ju alltid I. Iallafall om man bor här omkring Landskrona, Lund, HBG, Malmö..med flera (förutom dom I Råå)

Som jag skrev innan. Är det ett fiskeläge så är det PÅ som på Råå.

Smoke Tires Not Drugs.

Sök