2997
Sök

Vilken volvo är det lättast att bygga t5 motor i av 2, 7 och 9 serien?

136 Inlägg
12 juni 2011
Trådstartare
#1
tjena,

har funderat länge på att bygga eller sätta en  t5 motor i en volvobil men vet inte vilken bil som  är lättast att bygga på?

kan det vara så att 960 eller 760 är lättast eftersom dem redan har rakställd motor eller jag är helt ute och cyklar?

Vilken bil är mest underhållsfri och lättast att bygga t5 på av 240, 260, 940, 960, 740, 760?

vet inte riktigt vad ja ska skriva utan hoppas ni förstår vad jag menar och att jag får massa svar big_smile

jätte tacksam för alla svar tongue

mvh Danny


612 Inlägg
12 juni 2011
#2
Du ska väl byta både motor och växellåda, och i det läget spelar det inte så stor roll vad som suttit där från början - varken motor- eller växellådsfästen lär väl passa så det är bara att trycka ner motorn och börja konstruera grejer. Ska bilen reggas in med nya motorn får du dock tänka på att den ska vara godkänd för karossen du använder också.

Möjligt att du skulle kunna använda original motorfästen & växellåda i 960, både den sexan och T5 hör väl till samma motorfamilj? (Mitt intresse för volvomotorer slutar efter rödblocken, så jag är långt ifrån säker.)

136 Inlägg
12 juni 2011
Trådstartare
#3
Jaa helt klart det är ganska mycket, låda, motor, fästen, oljetråg, boxar, elsystem mm.

Tänkte mest i motorutrymmet om det var så att det är lättare att konstruera på någon av 2, 7 eller 900 serien.

Jag har en sådan bok hemma så jag kan se antal kw karosserna får lov att bruka innan den måste reg bes men både 2, 7 och 900 serien är kraftiga och klarar det kaross mässigt, har för mig att någon av dem krävde 740:in bromsar för att klara antal kw men är inte helt 100.

Tack för svar och hoppas de kommer fler smile


534 Inlägg
12 juni 2011
#4
fixa en 240 75:a så kan du ju regga med vilken motor som helst i princip wink


Reservdansk
6 271 Inlägg
12 juni 2011
#5
Om jag inte har helt fel så är det på håret vad gäller vridmoment och hk ändå - det är typ max 230hk och 300Nm som är gränsen på 200 och 700 i alla fall, eller?

Dvs du får använda en 850 T5a, eftersom det är den enda motorn som klarar kraven - eller regga med en 2,4T eller 2,5T och sen byta motor (syns ingen skillnad utseendemässigt).

Oavsett vilken serie du använder, är 960ns motorfästen lättast att använda, liksom ett kortat 960-tråg.

Växellåda M90 från 960 är också lättast förstås, sen kommer ju elen som många löser på olika vis.

"Då pansar dundrar fram på öppna hedar
vi alla liksom känner oss förmer."

P7 - Södra Skånska Regementet

3 354 Inlägg
12 juni 2011
#6
cheva_raggare skrev:
fixa en 240 75:a så kan du ju regga med vilken motor som helst i princip wink

Fortf max Hk + Nm Kvar man slipper bara krånglet med avgasrening så T5 går inte i med registreringsbesiktning i nån 240 då den e för stark

240 får ha 220Hk och 275Nm om man har ventilerade frambromsar o 1031 axel.
En Org tidig T5 har 225Hk och 300Nm
Så det går inte

Årsmodell 1975 och äldre
Årsmodell 1975 och äldre har fortfarande inget krav på avgascertifierad motor, vilket betyder att där kan man fritt byta/ändra motor (men regbesiktning krävs!) så länge man ligger inom gränserna för effekt och vridmoment.

http://www.sfro.com/index.php/avgasregler-mm

Så vill du kunna enklast använda en T5 så får du köra på 700 serien pga -93 års gränsen.
Då räcker det med 21mm krängningshämmare och/eller Turbons stötdämpare för att kunna registreringsbesiktiga beroende på om du har kombi eller sedan
Senast redigerat av Seth (12 juni 2011)

Diplomati är konsten att be någon dra åt helvete på ett sådant sätt att han ser fram emot resan
Att inneha körkort betyder inte att man kan köra... det betyder bara att man just vid ett enda tillfälle körde någorlunda bra

235 Inlägg
13 juni 2011
#7
Går det regga om man kör med eftermarknadssprut?

740 turbo
T04e och massa sprit i tanken :)

Reservdansk
6 271 Inlägg
13 juni 2011
#8
Hermansson skrev:
Går det regga om man kör med eftermarknadssprut?

Nej, motorn ska vara komplett med original motorstyrning samt avgasrening från bilen motorn kommer ifrån.

"Då pansar dundrar fram på öppna hedar
vi alla liksom känner oss förmer."

P7 - Södra Skånska Regementet

Skaune
13 juni 2011
#9
när ska folk lära sig att T5 har ett effektspann på 225-250 hk beroende på årsmodell? roll
Eller ja, de finns ju 211 hästars 2 liters T5or också från italien, men en sån vill man väl inte ha? lol
Alla pratar alltid om T5or i 2-7-940 men de nämner sällan vilken de vill ha eller har stoppat i!
Senast redigerat av Polestar (13 juni 2011)

136 Inlägg
13 juni 2011
Trådstartare
#10
Det är ju inte manligt med en 2.4t eller 2.5t wink

Ja då får de bli 240 -75 eller 700 serien men frågan är också, ska man bygga själv eller det blir billigast att köpa en färdig t5?

Ligger några runt 40-50 papp som verkar va väldigt seriöst byggt.

Tiden har jag men frågan är vad som blir billigast och enklast i slutändan?


Skaune
13 juni 2011
#11
Whisper skrev:
Det är ju inte manligt med en 2.4t eller 2.5t wink

Inte heller är de T5or i mina öron iaf, de må vara 5 cyl turbo motorer, men inga T5or som sagt! wink

Reservdansk
6 271 Inlägg
13 juni 2011
#12
Polestar skrev:
när ska folk lära sig att T5 har ett effektspann på 225-250 hk beroende på årsmodell? roll

T5 finns i 2,4 liter och 260hk variant också.

"Då pansar dundrar fram på öppna hedar
vi alla liksom känner oss förmer."

P7 - Södra Skånska Regementet

Skaune
13 juni 2011
#13
TurbOla skrev:
Polestar skrev:
när ska folk lära sig att T5 har ett effektspann på 225-250 hk beroende på årsmodell? roll

T5 finns i 2,4 liter och 260hk variant också.

Men då heter den väl inte 2,4T va? roll

8 250 Inlägg
13 juni 2011
#14
Polestar skrev:
när ska folk lära sig att T5 har ett effektspann på 225-250 hk beroende på årsmodell? roll

Spannet är större än så. Tittar man bara på 850 så ligger det mellan 180 och 250hk beroende på vilken variant av turbomotorerna man pratar om, där inkluderas även awd-motorn på 193hk. 850 har 3st olika motorer om man räknar dem bliar som hette Turbo eller T5: 180hk, 211hk och 225hk.

Men räknar man bland alla turbofemmor som någonsin varit i produktion börjar spannet på 163hk.


Skaune
13 juni 2011
#15
Marlboroman skrev:
Polestar skrev:
när ska folk lära sig att T5 har ett effektspann på 225-250 hk beroende på årsmodell? roll

Spannet är större än så. Tittar man bara på 850 så ligger det mellan 180 och 250hk beroende på vilken variant av turbomotorerna man pratar om, där inkluderas även awd-motorn på 193hk. 850 har 3st olika motorer om man räknar dem bliar som hette Turbo eller T5: 180hk, 211hk och 225hk.

Men räknar man bland alla turbofemmor som någonsin varit i produktion börjar spannet på 163hk.

e de bara jag som räknar T5or som 850 turbo,T-5R, R, s/v70 T5,S/v70R, s60 samt V70N? även om de andra är 5 cyl turbomotorer?

8 250 Inlägg
13 juni 2011
#16
Polestar skrev:
Marlboroman skrev:
Polestar skrev:
när ska folk lära sig att T5 har ett effektspann på 225-250 hk beroende på årsmodell? roll

Spannet är större än så. Tittar man bara på 850 så ligger det mellan 180 och 250hk beroende på vilken variant av turbomotorerna man pratar om, där inkluderas även awd-motorn på 193hk. 850 har 3st olika motorer om man räknar dem bliar som hette Turbo eller T5: 180hk, 211hk och 225hk.

Men räknar man bland alla turbofemmor som någonsin varit i produktion börjar spannet på 163hk.

e de bara jag som räknar T5or som 850 turbo,T-5R, R, s/v70 T5,S/v70R, s60 samt V70N? även om de andra är 5 cyl turbomotorer?

Räknar man dem modellerna så är ju spannet 180 - 265hk


Skaune
13 juni 2011
#17
Marlboroman skrev:
Polestar skrev:
Marlboroman skrev:

Spannet är större än så. Tittar man bara på 850 så ligger det mellan 180 och 250hk beroende på vilken variant av turbomotorerna man pratar om, där inkluderas även awd-motorn på 193hk. 850 har 3st olika motorer om man räknar dem bliar som hette Turbo eller T5: 180hk, 211hk och 225hk.

Men räknar man bland alla turbofemmor som någonsin varit i produktion börjar spannet på 163hk.

e de bara jag som räknar T5or som 850 turbo,T-5R, R, s/v70 T5,S/v70R, s60 samt V70N? även om de andra är 5 cyl turbomotorer?

Räknar man dem modellerna så är ju spannet 180 - 265hk

hahaha ja tusan glömde 265 hästarn i 99-00! xD men 180 hk? vart tusan hittar du dom?

3 354 Inlägg
13 juni 2011
#18
Polestar skrev:
Marlboroman skrev:
Polestar skrev:

e de bara jag som räknar T5or som 850 turbo,T-5R, R, s/v70 T5,S/v70R, s60 samt V70N? även om de andra är 5 cyl turbomotorer?

Räknar man dem modellerna så är ju spannet 180 - 265hk

hahaha ja tusan glömde 265 hästarn i 99-00! xD men 180 hk? vart tusan hittar du dom?

180Hk Lågtrycks T5 på 2,0L främst från italien.
Men räknar ni med t5 till R modellerna så får ni inte glömma 300Hk R modellerna av S60 och v70N

Diplomati är konsten att be någon dra åt helvete på ett sådant sätt att han ser fram emot resan
Att inneha körkort betyder inte att man kan köra... det betyder bara att man just vid ett enda tillfälle körde någorlunda bra

8 250 Inlägg
13 juni 2011
#19
Polestar skrev:
men 180 hk? vart tusan hittar du dom?

Den hittar man överallt där 2 liters T5 såldes. Den är rätt ovanlig, men dem dyker upp bland importer lite då och då. Så det gälkler att hålla lite koll på det om man ska köpa en 2 liters, för 18hk versionen ä inte vass om man säger så... Varför man gjorde en ännu klenare 2 liters vette fasen. Den finns ju i en modernare och annu klenare variant på 163hk men dem bilarna brukar ha 2,0T på bakluckan då.


Skaune
13 juni 2011
#20
ja nu sk ajag krypa till korset o erkänna att jag bara trodde de fanns 211 hk italien importer! men ju mer vi disskuterar det så inser jag att de kanske e jag som får tänka om på vilka motorer jag tycker är "T5"or!

Men som ni säkert märker innebär inte alltid T5 konvertering samma sak, med det menar jag att vissa kanske sllänger i en 225 hästare medans andra hinkar i en 250 hästars tex! sure, de flesta trimmar vidare ändå! wink


Sök