2597
Sök

Lupo Fsi -02 8500mil nox-sensor trasig?

1 Inlägg
13 juni 2011
Trådstartare
#1
Hej jag undrar om det är någon som vet om det är nox-sensor som är trasig när motorlampan lyser och jag får 2 felmeddelanden.
P1033 Nitrogen oxides (NOX) sensor - signal too low
P1072 Nitrogen oxides (NOX) sensor - heater control - circuit malfunction
Kan man kolla / mäta med multimeter på något sätt om den fungerar?
Jag har ingen lust att lägga ut 2600 på en ny å så är det något annat som krånglar.
Har läst att det är ganska vanligt fel på fsi motorer om man kör med 95 oktan vilket jag förstås har gjort sad


Mvh Petri

VWetgirig hobbymekare
1 917 Inlägg
26 december 2011
#2
Hej Petri!

Löste det sig? Hur låg din bränsleförbrukning när du hade felet?

Har själv köpt en Lupo FSI med tänd motorlampa och felkod P1031 (styrning sugrörsspjäll för luftflödesstyrning - börvärdet nås ej). Bränsleförbrukningen ligger också cirka 20% över den förväntade. Bytte en magnetventil i torsdags men lampan tändes igen efter 15 minuter sad ...

Har kollat på forumet hos Svenska Lupo 3L klubben och fått besked att oavsett vad min VW-verkstad säger så är det med största sannolikhet NOX-sensorn som är trasig (det "brukar" bli så) eftersom FSI:n inte får köras på annat än 98-oktanigt bränsle (vilket även min gjort). 95-oktan innehåller mer svavel vilket skadar sensorn OCH katalysatorn (till följd av felaktiga värden till övriga motorstyrningsenheter).

Man kan ju ana en kedjereaktion: skadad sensor=felaktiga värden till databoxen=ökad bränsleförbrukning

http://www.kfztech.de/kfztechnik/motor/otto/fsi/fsiabgas.gif

Mina projekt: Patinerad VW typ 1 1955 -- Resto-looker VW typ 117 1957 - - BigBlock Edsel 1959 - - Cabbad VW typ3 1968
.·´¯`·.¸. , . .·´¯`·..><((((º>¸
, . .·´¯`·..
><((((º>`·.¸¸.·´¯`·.¸.·´¯`·...¸><((((º>

438 Inlägg
26 december 2011
#3
Rätt vanligt på Fsi motorerna att nox sensorn ger upp pga man kör på 95 oktan som MATS säger, jobbar själv på Vag verkstad och ser detta problem då och då, visst det går att mäta på dom men oftast så är det bara att byta och se glad ut tyvärr,,,,,

MVH VAnd3rsson


VWetgirig hobbymekare
1 917 Inlägg
26 december 2011
#4
Hej VAnd3rsson!

Du säger att du ser detta problem då och då: Eftersom min bil är rätt 'tidig' (-02 = ovanlig) är det någon skillnad där mot nyare FSI? Jag frågar, eftersom verkmästaren på "min" VAG-verkstad bestämt hävdar att detta med 95/98 oktan inte har någon betydelse trots att det står tydligt i avsnitt 3.2 i instruktionsboken för Lupo 3L/FSI hmm

Mina projekt: Patinerad VW typ 1 1955 -- Resto-looker VW typ 117 1957 - - BigBlock Edsel 1959 - - Cabbad VW typ3 1968
.·´¯`·.¸. , . .·´¯`·..><((((º>¸
, . .·´¯`·..
><((((º>`·.¸¸.·´¯`·.¸.·´¯`·...¸><((((º>

438 Inlägg
26 december 2011
#5
-MATS- skrev:
Hej VAnd3rsson!

Du säger att du ser detta problem då och då: Eftersom min bil är rätt 'tidig' (-02 = ovanlig) är det någon skillnad där mot nyare FSI? Jag frågar, eftersom verkmästaren på "min" VAG-verkstad bestämt hävdar att detta med 95/98 oktan inte har någon betydelse trots att det står tydligt i avsnitt 3.2 i instruktionsboken för Lupo 3L/FSI :/

Hej -MATS- !

Nja några större skillnader är där ju inte men där är ju mindre problem (Vad jag har märkt i alla fall) med dom nyare Fsi motorerna eftersom
Alla "ÄKTA" VAG verkstäder är ju ihop kopplade med VAG själva och vi kan ju skicka rapporter till VAG med saker som är felande,
nu bara som exempel : Nox sensorer, Tändspolar , felande växellådor, styrdon m.m.
Så dom ska fatta att där är klydd med saker som i ditt fall Nox sensorn,
Då tar dom det i betraktande när dom bygger fler bilar med just Fsi systemet,

Angående det med att det inte ska spela någon roll om du kör med 95 eller 98 är ju fel tycker jag,
Jag menar ju att tillverkaren skriver ju inte ut att man bara ska köra 98 utan anledning,,,,
Men kan du skicka ditt regnummer  på pm så kan jag forska i det lite grand på jobbet i våran reparations historik

Edit : kan även snacka lite med dom lite mer erfarna grabbarna på jobbet om detta och höra vad dom tycker,

MVH VAndersson
Senast redigerat av VAnd3rsson (26 december 2011)


VWetgirig hobbymekare
1 917 Inlägg
26 december 2011
#6
PM skickat big_smile !

// Mats

Mina projekt: Patinerad VW typ 1 1955 -- Resto-looker VW typ 117 1957 - - BigBlock Edsel 1959 - - Cabbad VW typ3 1968
.·´¯`·.¸. , . .·´¯`·..><((((º>¸
, . .·´¯`·..
><((((º>`·.¸¸.·´¯`·.¸.·´¯`·...¸><((((º>

VWetgirig hobbymekare
1 917 Inlägg
11 februari 2012
#7
Nu är detta åtgärdat och motorlampan (felkod P1031) är släckt big_smile !

Det var gasspjällsmentometern (036 907 385 C) som sitter på insuget som var trasig. Utgift: 491 kr + moms, men ett rätt besvärlig och tidsödande arbete att på egen hand demontera insuget, som dessutom satt med insex och torx hmm

Återstår att se om bränsleförbrukningen på sikt också sjunker i och med detta.

Mina projekt: Patinerad VW typ 1 1955 -- Resto-looker VW typ 117 1957 - - BigBlock Edsel 1959 - - Cabbad VW typ3 1968
.·´¯`·.¸. , . .·´¯`·..><((((º>¸
, . .·´¯`·..
><((((º>`·.¸¸.·´¯`·.¸.·´¯`·...¸><((((º>

skövde
63 Inlägg
28 juni 2013
#8
Jag har Haft min lupo 1,4 16v snart två månader och jag har kört med ett ägg under foten men ändå ligger den vid 0,8liter milen och de tycker jag är alldeles för mycket för en så liten bil dock är den jätte trevlig att köra och inte trött men alldeles för törstig.
kan jag ha nåt liknade fel på min ?


Har nån en lösning på detta jobbiga fel att den drar så mycket skriv gärna då annars får jag nog sälja den sad



Sök