3377
Sök

Biltemas Generator till Volvo 940/945, Bra eller anus? samt tjuvströmsproblem

1 309 Inlägg
15 juni 2011
Trådstartare
#1
Som topic lyder undrar jag hur biltemas generator är? vågar man köpa denna eller ska man köpa från ngt annat ställe? isf vart får man tag på en till ett vettigt pris?
Senast redigerat av Chippen88 (17 juni 2011)

Kolla gärna in detta projekt som jag är involverad i.
http://www.garaget.org/EdstromRacing

865 Inlägg
15 juni 2011
#2
vad e det för märke på biltemas?


1 309 Inlägg
15 juni 2011
Trådstartare
#3
Står såhär på deras hemsida "GENERATOR 12V 100A BOSCH VOLVO"

Kolla gärna in detta projekt som jag är involverad i.
http://www.garaget.org/EdstromRacing

Smålänning
7 887 Inlägg
15 juni 2011
#4
Funkar nog. inte så himla mycket som kan göras fel.

Troligen är det Bosch, Lucas eller Nippondenso...

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!

Street racer och galen Lärling :)
163 Inlägg
15 juni 2011
#5
Chippen88 skrev:
Står såhär på deras hemsida "GENERATOR 12V 100A BOSCH VOLVO"

Står det så så är det väl Bosch wink
har för mig det står i katalogen av bosch typ men men inte säker....
någon här kanske har provat å kan yttra sig bättre big_smile

Oldsmobile Styled To Lead Built To Last

1 309 Inlägg
15 juni 2011
Trådstartare
#6
Sateonatour skrev:
Chippen88 skrev:
Står såhär på deras hemsida "GENERATOR 12V 100A BOSCH VOLVO"

Står det så så är det väl Bosch wink
har för mig det står i katalogen av bosch typ men men inte säker....
någon här kanske har provat å kan yttra sig bättre big_smile

är lite de jag hoppades kunna få svar på om ngn här har erfarenhet av biltemas generator.

Kolla gärna in detta projekt som jag är involverad i.
http://www.garaget.org/EdstromRacing

7 276 Inlägg
15 juni 2011
#7
Dom brukar väl annars lämna rätt bra garanti på sina delar.


1 309 Inlägg
16 juni 2011
Trådstartare
#8
Verkar luta åt att prova biltemas generator. kan man mäta laddningen med en multimeter sen när jag bytt för att kolla att dfrn laddar som den ska så jag slipper åka till en verkstad?

Kolla gärna in detta projekt som jag är involverad i.
http://www.garaget.org/EdstromRacing

Street racer och galen Lärling :)
163 Inlägg
16 juni 2011
#9
ja det kan du göra det brukar normalt ligga mellan 14-14.4v

Oldsmobile Styled To Lead Built To Last

Skrotsamlare
4 031 Inlägg
16 juni 2011
#10
Jag har kört med deras mycket, funkar fin-fint. Dessutom är den stämplad med Boschloggan & "Made in germany" så jag tror nog att den ska funka? tongue

Det är aldrig försent att förvärra ett dumt beslut...

21 761 Inlägg
16 juni 2011
#11
Sitter en Biltema 100 A universalgenerator på min 240, den har fungerat utan problem hittills. smile
Senast redigerat av Drönirettab (16 juni 2011)

1 309 Inlägg
17 juni 2011
Trådstartare
#12
RD_87 skrev:
Jag har kört med deras mycket, funkar fin-fint. Dessutom är den stämplad med Boschloggan & "Made in germany" så jag tror nog att den ska funka? tongue

de låter kanon, blir nog att införskaffa sig en sådan i helgen så kanske man har löst elfelet (att den drar tjuvström) för nu laddar den bara 11,7v

Kolla gärna in detta projekt som jag är involverad i.
http://www.garaget.org/EdstromRacing

1 309 Inlägg
17 juni 2011
Trådstartare
#13
SaabIV skrev:
Den lär nog garanterat ladda mer än 11,7.
Men den lär ju inte lösa tjuvströmsproblemet om du har ett sådant, det betyder ju att det är någonting som drar lite ström hela tiden, och det löser man väl inte med ny generator.
Tror dock inte din drar tjuvström, eftersom den laddar under 12v så dras väl batteriet ur sakta men säkert under körning.

de ska finnas en backströsdiod i generatorn och funkar inte den så kan generator dra ut strömmen. rätta mig om jag fått fel uppgifter. jag tror den drar tjuvström, iom om jag kört en längre eller kortare sträcka, ställer bilen några tim och sendan ska iväg och den orkar inte utan starthjälp, då är de ju ngt som drar ström. för nu bryter jag strömmen varje gång jag ställer bilen lite längre tid och då har jag inte behövt starthjälp.

Kolla gärna in detta projekt som jag är involverad i.
http://www.garaget.org/EdstromRacing

Skrotsamlare
4 031 Inlägg
17 juni 2011
#14
Chippen88 skrev:
SaabIV skrev:
Den lär nog garanterat ladda mer än 11,7.
Men den lär ju inte lösa tjuvströmsproblemet om du har ett sådant, det betyder ju att det är någonting som drar lite ström hela tiden, och det löser man väl inte med ny generator.
Tror dock inte din drar tjuvström, eftersom den laddar under 12v så dras väl batteriet ur sakta men säkert under körning.

de ska finnas en backströsdiod i generatorn och funkar inte den så kan generator dra ut strömmen. rätta mig om jag fått fel uppgifter. jag tror den drar tjuvström, iom om jag kört en längre eller kortare sträcka, ställer bilen några tim och sendan ska iväg och den orkar inte utan starthjälp, då är de ju ngt som drar ström. för nu bryter jag strömmen varje gång jag ställer bilen lite längre tid och då har jag inte behövt starthjälp.

Som du säger så kan det dra i en generator. Likadant med startmotorer osv, men om bilen laddar dåligt & drar ström så är en ny generator det rätta att börja med. Det går ju att byta regulatorn men det går inte hur många gånger som helst. Kolen slits ut och det sliter även på generatorns släpringar, har man tänkt ha bilen en längre tid så är det fullständig renovering eller ny generator som gäller. smile

Det är aldrig försent att förvärra ett dumt beslut...

1 309 Inlägg
17 juni 2011
Trådstartare
#15
kommer bli en ny generator, kan ju iaf hoppas de räcker och att den inte fortsätter dra tjuvström. är iaf en början. den måste ju btas hursom iom att den laddar dåligt

Kolla gärna in detta projekt som jag är involverad i.
http://www.garaget.org/EdstromRacing


Sök