3769
Sök

Hur e garanti för begagnat hos bilfirmor?

29 Inlägg
20 juni 2011
Trådstartare
Tjo
Min Tjej köpte en saab 9-5 2,3 Turbo hos en bilhandlare för ca 1 vecka sedan. och igår paja turbon, så vi åkte bort till bilhandlarn, och då gav han oss 2 alternativ, antingen lämnar vi tillbaka bilen eller så får vi betala 2500 så betalar han de resterande av vad de skulle gå på.
Min fråga e då, ska  vi ens behöva betala nått? e inte de nått som borde gå på garantin?

tacksam för svar

Shibby

Lackerare/Rekondare
834 Inlägg
20 juni 2011
filip_86 skrev:
Tjo
Min Tjej köpte en saab 9-5 2,3 Turbo hos en bilhandlare för ca 1 vecka sedan. och igår paja turbon, så vi åkte bort till bilhandlarn, och då gav han oss 2 alternativ, antingen lämnar vi tillbaka bilen eller så får vi betala 2500 så betalar han de resterande av vad de skulle gå på.
Min fråga e då, ska  vi ens behöva betala nått? e inte de nått som borde gå på garantin?

tacksam för svar

Du har alltid 1mån/100mil tarafiksäkerhets garanti. Den är lagstadgad och går ej att förhandla bort, så har ni ej kört 100mil så ska detta gå på garantin.

>>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
14 259 Inlägg
20 juni 2011
Turbomatte skrev:
filip_86 skrev:
Tjo

tacksam för svar

Du har alltid 1mån/100mil tarafiksäkerhets garanti. Den är lagstadgad och går ej att förhandla bort, så har ni ej kört 100mil så ska detta gå på garantin.

Har dom tagit bort 3 månadersgarantin? Fanns det inte nån sån förut?

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!

Ingen himmel är så blå som min
2 978 Inlägg
21 juni 2011
Turbomatte skrev:
filip_86 skrev:
Tjo

tacksam för svar

Turbobyte ingår nog inte i "trafikSÄKERHETSgarantin"...

/Mattias

772 Inlägg
21 juni 2011
Att ni får lämna tillbaka den har ni rätt till.
Men att ni ska behöva betala något för att de ska fixa det stämmer inte. Det var nog bara ett försök från hans sida att få lite pengar för det.

44 Inlägg
21 juni 2011
Konsumentköplagen säger 6 månader. Så allt som händer inom 6 månader så är det upp till säljaren att motbevisa.

turbo går på sån garanti.

Jag vet det för jag själv har fått min utbytt efter 4 månader jag ägäde äbilen..

Sexmånadersregeln
Sedan den 1 juli 2002 gäller att fel som visar sig inom sex månader efter leveransen ska anses ha funnits vid köpet, om inte säljaren kan motbevisa detta. Det kan säljaren till exempel göra genom att visa upp ett testprotokoll från tiden före köpet som visar att felet inte fanns där då.

http://www.konsumentverket.se/bilar/Kop … ter-kopet/

Mvh

Mando

Forummoderator
18 149 Inlägg
21 juni 2011
filip_86 skrev:
Tjo

tacksam för svar

Kostar bilen över 15000:- ska det följa med en varudeklaration. I den ska det stå "motor/turbo osäker funktion" annars är han skyldig att laga utan kostnad. Lämna tillbaka bilen och köp en annan. Ingen Saab.

Mvh
Alexander
Fd. Bilhandlare.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

412 Inlägg
21 juni 2011
Det hände även min pappa när vi köpte våran 9-5 2.0T..
Jag har för mig att det inte tog mer än 2 veckor innan turbon rasade och det fick vi åtgärdat gratis av firman vi köpte den av efter mycket om och men. Men de tog tillslut kostnaden.

135
&#9500;&#9532;&#9532;
24 R

3 Inlägg
9 augusti 2011
Vad menade du med "pajade turbon"?

Vi köpte en 9-5a 2,3t för ca 3 veckor sedan och misstänkte att turbon var dålig, så vi lämnade in den på en verkstad som sa att den var dålig. Nu vill inte bilhandlaren ersätta oss, de menar att verkstaden gjort en felaktig bedömning eftersom bilfirman inte upptäckt det innan bilen såldes.

Vi vill nu häva köptet, vad tror ni om våra chanser? Dieselsmurfen som tidigare jobbat som bilhandlare, hur hade du gjort? Tqcksam för svar.

279 Inlägg
9 augusti 2011
Vettemannen skrev:
Turbomatte skrev:
filip_86 skrev:
Tjo

tacksam för svar

Har dom tagit bort 3 månadersgarantin? Fanns det inte nån sån förut?

/Benny

Tror det har med hur gamal bil man har och hur många mil den har gått.
3 månader och 300 mil fick jag på mitt senaste köp av bil. vet att säljaren kollade hur många mil och år innan han svarade på det

//Mattias

Forummoderator
18 149 Inlägg
10 augusti 2011
Sjobo skrev:

Vi köpte en 9-5a 2,3t för ca 3 veckor sedan och misstänkte att turbon var dålig, så vi lämnade in den på en verkstad som sa att den var dålig. Nu vill inte bilhandlaren ersätta oss, de menar att verkstaden gjort en felaktig bedömning eftersom bilfirman inte upptäckt det innan bilen såldes.

Vi vill nu häva köptet, vad tror ni om våra chanser? Dieselsmurfen som tidigare jobbat som bilhandlare, hur hade du gjort? Tqcksam för svar.

Gå till ytterligare en verkstad. Säger de att den är dålig har ni ordentligt på fötterna. Sen är det "bara" att kräva reparation. Hur långt har bilen gått? Årsmodell?

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

412 Inlägg
10 augusti 2011
Dieselsmurfen skrev:
Sjobo skrev:

Gå till ytterligare en verkstad. Säger de att den är dålig har ni ordentligt på fötterna. Sen är det "bara" att kräva reparation. Hur långt har bilen gått? Årsmodell?

Bilen rykte som ett as direkt turbon började jobba så vi åkte tillbaka till firman och visade upp bilen, vi hade inte hunnit åka mer än kanske 100-150 mil med bilen innan det hände. Dom samarbetar med en mindre firma här i stan som egentligen inte är en renrasad bilverkstad men som tar sig an biljobb åt bilförsäljaren och han konstaterade att turbon var tvärslut. Först påpekade firman att det var vårat fel bla bla bla, men vi stog på oss och menade att det skulle gå under garantin han lovat oss. Efter en veckas daltande fram och tillbaka gick dom med på att byta turbon och vevhusventilationen gratis.

Du kan ju alltid testa att göra som Dieselsmurfen säger men det blir ju dessvärre en felsökning ni själva får stå för.
(..vilket iofs är bra mycket billigare än att byta turbon själv, så snacka med firman ni köpte bilen hos igen innan ni går till en annan verkstad)

135
&#9500;&#9532;&#9532;
24 R

3 Inlägg
10 augusti 2011
Felsökningen har redan bilfirman stått för.

Pratade med konsumentrådgivaren på kommunen, där får man som invånare i sin egen kommun gratis rådgivning i tvister med näringsidkare. I vårt fall har inte turbon rasat ännu, men de har sagt att den behöver bytas. Det är tillräckligt illa tycker jag, och konsumentrådgivaren höll med. I alla fall sa de på kommunen att det skulle mycket till om inte felet gick under den sk 6månadersregeln i konsumentköplagen. Den innebär att om fel upptäcks inom 6 månader anses de alltid som om felet förelåg innan köpet. Det innebär i sin tur att säljaren måste åtgärda felet, ge ekonomisk kompensation eller i häva köpet.

Jag har försökt nå bilfirman nu utan att komma fram, skulle de inte lyssna ändå så sa konsumentrådgivaren att man gör en anmälan till ARN, även det givetvis gratis. Följer sedan inte bilfirman rekommendationen som ARN kommer fram till hamnar de på den sk svarta listan som media gärna publicerar offentligt.

Man har ett bra skydd när man köper via bilfirma, men de är väldigt påfrestande att vara i tvist...

Forummoderator
18 149 Inlägg
10 augusti 2011
Sjobo skrev:
Felsökningen har redan bilfirman stått för.

Pratade med konsumentrådgivaren på kommunen, där får man som invånare i sin egen kommun gratis rådgivning i tvister med näringsidkare. I vårt fall har inte turbon rasat ännu, men de har sagt att den behöver bytas. Det är tillräckligt illa tycker jag, och konsumentrådgivaren höll med. I alla fall sa de på kommunen att det skulle mycket till om inte felet gick under den sk 6månadersregeln i konsumentköplagen. Den innebär att om fel upptäcks inom 6 månader anses de alltid som om felet förelåg innan köpet. Det innebär i sin tur att säljaren måste åtgärda felet, ge ekonomisk kompensation eller i häva köpet.

Jag har försökt nå bilfirman nu utan att komma fram, skulle de inte lyssna ändå så sa konsumentrådgivaren att man gör en anmälan till ARN, även det givetvis gratis. Följer sedan inte bilfirman rekommendationen som ARN kommer fram till hamnar de på den sk svarta listan som media gärna publicerar offentligt.

Man har ett bra skydd när man köper via bilfirma, men de är väldigt påfrestande att vara i tvist...

Är bilfirman medlem i MRF måste de följa ARN:s beslut. Annars blir de uteslutna. I annat fall behöver de inte följa ARN och deras beslut är en "rekommendation" och då är det tingsrätt som gäller. Sorry om jag målar lite svart nu...

3 Inlägg
10 augusti 2011
Jo, jag vet att det endast är en rekommendation. Jag såg att bilfirman är ansluten till MRF. Jag ska prata med dem igen så får vi se om jag måste gå så långt som ARN eller om det går att lösa ändå. Återkommer! Tacksam för tipsen!

Sök