Felsökningen har redan bilfirman stått för.
Pratade med konsumentrådgivaren på kommunen, där får man som invånare i sin egen kommun gratis rådgivning i tvister med näringsidkare. I vårt fall har inte turbon rasat ännu, men de har sagt att den behöver bytas. Det är tillräckligt illa tycker jag, och konsumentrådgivaren höll med. I alla fall sa de på kommunen att det skulle mycket till om inte felet gick under den sk 6månadersregeln i konsumentköplagen. Den innebär att om fel upptäcks inom 6 månader anses de alltid som om felet förelåg innan köpet. Det innebär i sin tur att säljaren måste åtgärda felet, ge ekonomisk kompensation eller i häva köpet.
Jag har försökt nå bilfirman nu utan att komma fram, skulle de inte lyssna ändå så sa konsumentrådgivaren att man gör en anmälan till ARN, även det givetvis gratis. Följer sedan inte bilfirman rekommendationen som ARN kommer fram till hamnar de på den sk svarta listan som media gärna publicerar offentligt.
Man har ett bra skydd när man köper via bilfirma, men de är väldigt påfrestande att vara i tvist...