3239
Sök

Fiat 500F - 72, Räddning från graven? NYLACKAD!

Ett nybörjar projekt, Första bilen jag renoverar! Så tips och trix för att detta ska lyckas är välkomna i tråden! En Fiat 500f från 72, Lackad mörkröd, ny motor från en Fiat 126p -98. Blir original renovering med min egna touch :)

151 217 Visningar
Uppdaterades senast 4 december 2012
168 Inlägg
18 maj 2012
Trådstartare
#261
4gånger i rad har jag lyckats trycka på backa knappen på musen, när jag nästan skrivit klart hela inlägget. Tålamodet börjar sippra nu! (allt försvinner då man råkar göra detta..)

Tron: Riktigt rolig läsning på din sida! Råkade trilla in på den för någon månad sedan, ingenting är omöjligt hehe och de bevisar du verkligen!

Bilen där du lastar fullt gav mig ett gott skratt också! Underbar!

Iaf updateringen:

Har nästan fått ihop all el nu! Inte mycket kvar tongue
http://i1178.photobucket.com/albums/x364/wattzor/IMG_2438.jpg

http://i1178.photobucket.com/albums/x364/wattzor/IMG_2431.jpg

http://i1178.photobucket.com/albums/x364/wattzor/IMG_2433.jpg

http://i1178.photobucket.com/albums/x364/wattzor/IMG_2434.jpg

http://i1178.photobucket.com/albums/x364/wattzor/IMG_2437.jpg

http://i1178.photobucket.com/albums/x364/wattzor/IMG_2439.jpg

http://i1178.photobucket.com/albums/x364/wattzor/IMG_2440.jpg

Pressade in nya bussningar och började montera framvagnen:

http://i1178.photobucket.com/albums/x364/wattzor/IMG_2435.jpg

http://i1178.photobucket.com/albums/x364/wattzor/IMG_2436.jpg

http://i1178.photobucket.com/albums/x364/wattzor/IMG_2449.jpg

Även fjädrarna bak hittade sin plats!

http://i1178.photobucket.com/albums/x364/wattzor/IMG_2444.jpg

http://i1178.photobucket.com/albums/x364/wattzor/IMG_2443.jpg

Fixade även genomföringen av styrstaget!

http://i1178.photobucket.com/albums/x364/wattzor/IMG_2446.jpg

Fick hem däcken med posten också! Nu saknas bara vita däcksidor från Ebay. Sen ska de klämmas ihop!

http://i1178.photobucket.com/albums/x364/wattzor/IMG_2450.jpg

Eftersom drivaxlarna på Fiat 126 är ca 2cm längre en dom på 500an så måste jag byta ut dessa också:

http://i1178.photobucket.com/albums/x364/wattzor/IMG_2453.jpg

Då kör vi! cool

http://i1178.photobucket.com/albums/x364/wattzor/IMG_2452.jpg

http://i1178.photobucket.com/albums/x364/wattzor/IMG_2454.jpg

http://i1178.photobucket.com/albums/x364/wattzor/IMG_2455.jpg

http://i1178.photobucket.com/albums/x364/wattzor/IMG_2456.jpg

http://i1178.photobucket.com/albums/x364/wattzor/IMG_2457.jpg

http://i1178.photobucket.com/albums/x364/wattzor/IMG_2458.jpg

http://i1178.photobucket.com/albums/x364/wattzor/IMG_2459.jpg

http://i1178.photobucket.com/albums/x364/wattzor/IMG_2460.jpg

http://i1178.photobucket.com/albums/x364/wattzor/IMG_2461.jpg

Ena lådan gick fin fint! Inga problem..

Andra lådan. Den jag ska använda lossnade inte drenerings-pluggen på hur mycket jag en slet eller bankade.

Så jag tänkte, inga problem borrar håll, gängar i en skruv och drar ut den.

http://i1178.photobucket.com/albums/x364/wattzor/IMG_2462.jpg

http://i1178.photobucket.com/albums/x364/wattzor/IMG_2463.jpg

Förutom till min stora fasa, knak sa de...

http://i1178.photobucket.com/albums/x364/wattzor/IMG_2465.jpg

http://i1178.photobucket.com/albums/x364/wattzor/IMG_2466.jpg

Så var man en spräng-kåpa fattigare sad

De är ingen som har en sådan här hemma liggandes och skräpar?

Hade hoppats på att få in motorn i bilen idag, men vart inte så.

Har ju iof en kåpa på den andra växellådan. Men då kan jag inte använda den Elektroniska start-motorn. Och de är lite synd!

Så hör av er ifall ni råkar ha en sådan!


//Mvh Simon

Forummoderator
26 408 Inlägg
18 maj 2012
#262
Aj fan där i slutet. Hoppas du finner tag i en sprängkåpa. Elstart vill man ju ha såklart!

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Forummoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.

VWetgirig hobbymekare
1 917 Inlägg
19 maj 2012
#263
Hej, Simon. Vet inte om jag postat i tråden innan - men jag har följt den ett tag med stort intresse smile !
watti skrev:
4gånger i rad har jag lyckats trycka på backa knappen på musen, när jag nästan skrivit klart hela inlägget. Tålamodet börjar sippra nu! (allt försvinner då man råkar göra detta..)

Surt med Sprängkåpan sad och surt att inlägget försvinner när du råkar trycka på fel knapp hmm

Själv skriver jag alltid inlägget färdigt i t.ex. Word, och klistrar in det i forumet ...  jag har nämligen också gjort som du innan jag kom på den metoden wink

Hoppas du får napp på delar av någon som har lite Fiatprylar på lager ...

Mina projekt: Patinerad VW typ 1 1955 -- Resto-looker VW typ 117 1957 - - BigBlock Edsel 1959 - - Cabbad VW typ3 1968
.·´¯`·.¸. , . .·´¯`·..><((((º>¸
, . .·´¯`·..
><((((º>`·.¸¸.·´¯`·.¸.·´¯`·...¸><((((º>

152 Inlägg
19 maj 2012
#264
Inget som går att svetsa då?


168 Inlägg
19 maj 2012
Trådstartare
#265
Mickem02 skrev:
Inget som går att svetsa då?

Kanske, ska höra med min svetsar polare på måndag. Men är lite halvkluven om man kan svetsa i gjut-aluminium?

Annars har jag ju en till sprängkåpa, Dock passar inte den nya startmotorn på den. De är de enda som skiljer.


-Mats- Bra tips! Var nära på att ge upp igår hehe.

//Simon
Senast redigerat av watti (19 maj 2012)

VWetgirig hobbymekare
1 917 Inlägg
19 maj 2012
#266
watti skrev:
Mickem02 skrev:
Inget som går att svetsa då?

Kanske, ska höra med min svetsar polare på måndag. Men är lite halvkluven om man kan svetsa i gjut-aluminium?

Annars har jag ju en till sprängkåpa, Dock passar inte den nya startmotorn på den. De är de enda som skiljer.


-Mats- Bra tips! Var nära på att ge upp igår hehe.

//Simon

Det går absolut att svetsa gjuten aluminium - men det krävs tyvärr nästan ett proffs för att få det att se bra ut hmm

Mina projekt: Patinerad VW typ 1 1955 -- Resto-looker VW typ 117 1957 - - BigBlock Edsel 1959 - - Cabbad VW typ3 1968
.·´¯`·.¸. , . .·´¯`·..><((((º>¸
, . .·´¯`·..
><((((º>`·.¸¸.·´¯`·.¸.·´¯`·...¸><((((º>

168 Inlägg
19 maj 2012
Trådstartare
#267
-MATS- skrev:
watti skrev:
Mickem02 skrev:
Inget som går att svetsa då?

Kanske, ska höra med min svetsar polare på måndag. Men är lite halvkluven om man kan svetsa i gjut-aluminium?

Annars har jag ju en till sprängkåpa, Dock passar inte den nya startmotorn på den. De är de enda som skiljer.


-Mats- Bra tips! Var nära på att ge upp igår hehe.

//Simon

Det går absolut att svetsa gjuten aluminium - men det krävs tyvärr nästan ett proffs för att få det att se bra ut hmm

Bra behöver de ju inte se ut, bara de håller så.

Funderar på att hårdlödda med Zink!

Någon som har provat detta?

http://www.classicmotor.se/artiklar/art … g-med-zink

Mvh
Senast redigerat av watti (19 maj 2012)

168 Inlägg
22 maj 2012
Trådstartare
#268
watti skrev:
-MATS- skrev:
watti skrev:

Kanske, ska höra med min svetsar polare på måndag. Men är lite halvkluven om man kan svetsa i gjut-aluminium?

Annars har jag ju en till sprängkåpa, Dock passar inte den nya startmotorn på den. De är de enda som skiljer.


-Mats- Bra tips! Var nära på att ge upp igår hehe.

//Simon

Det går absolut att svetsa gjuten aluminium - men det krävs tyvärr nästan ett proffs för att få det att se bra ut hmm

Bra behöver de ju inte se ut, bara de håller så.

Funderar på att hårdlödda med Zink!

Någon som har provat detta?

http://www.classicmotor.se/artiklar/art … g-med-zink

Mvh

Tjenare igen, Fick växellådan hopsvetsad av ett proffs, så går den sönder nu så smälter jag ner den i ren strejk! smile

Så förhoppningsvis får jag in motorn nu i veckan! Vore lite roligt faktiskt.

Måste dock fråga, är de någon som har en tank-armatur att sälja? Modell mindre.. då min tank bara rymmer 25L hehe.

Något liknande denna:
http://www.cvi-automotive.se/images/2.1 … 0-b18.jpeg

Kommer ju få modifiera den dock så de spelar ingen större roll hur den ser ut

MVh Simon

VWetgirig hobbymekare
1 917 Inlägg
23 maj 2012
#269
Jag vet inget om Fiat specifikt, men på gamla Folkvagnar finns det ingen bränslemätare utan istället sitter det en kran (precis som på gamla mopeder) vid golvet under instrumentbrädan som du vrider över till 'reserv' när motorn börjar hosta. Då har man 5 liter kvar i tanken.

Jag har i min egen Bubbla kompletterat kranen med en graderad sticka av trä som jag sticker ner i tanken för att kolla hur mycket bränsle som finns i den. Primitivt? Javisst - men det fungerar cool !

Mina projekt: Patinerad VW typ 1 1955 -- Resto-looker VW typ 117 1957 - - BigBlock Edsel 1959 - - Cabbad VW typ3 1968
.·´¯`·.¸. , . .·´¯`·..><((((º>¸
, . .·´¯`·..
><((((º>`·.¸¸.·´¯`·.¸.·´¯`·...¸><((((º>

168 Inlägg
28 maj 2012
Trådstartare
#270
-MATS- skrev:
Jag vet inget om Fiat specifikt, men på gamla Folkvagnar finns det ingen bränslemätare utan istället sitter det en kran (precis som på gamla mopeder) vid golvet under instrumentbrädan som du vrider över till 'reserv' när motorn börjar hosta. Då har man 5 liter kvar i tanken.

Jag har i min egen Bubbla kompletterat kranen med en graderad sticka av trä som jag sticker ner i tanken för att kolla hur mycket bränsle som finns i den. Primitivt? Javisst - men det fungerar cool !

Hehe roligt med enkel lösning!

Funderade själv på ifall man skulle dra en genomskinlig slang, dra in den i kupén och låta tyngdlagen sköta resten. Känns dock inte 100% säkert..

Måste bara fråga, var de inte så på gamla bubblor att vidrutespolaren inte hade någon motor, utan drevs från luften i reservhjulet ?
Tror de var något liknande på Fiat 500, dock med en stark gummisnodd. Är ej säkert kan ha fel också.


Fråga: Bultarna från trumbromsarna bak, de som sitter innan drivknuten. Dessa bultar ska man dra med 55Nm.

Dock äger jag ingen momentnyckel. Hur mycket är 55Nm. Något man kan köra på känn eller bör jag införskaffa mig en momentnyckel ?

Mvh Simon!

Ps, fick in motorn i lördags dock inte fått med mig kameran hem så ni får vänta lite på bilder hehe
Senast redigerat av watti (28 maj 2012)

227 Inlägg
28 maj 2012
#271
moment kan du i teorin räkna ut! säg att du nu väger 55kilo, då tar du ett skaft på 1 meter och sen ställer du dig längst ut på det
och väger du där emot 110kilo så räcker det med 50cm skaft,



rätta mig om jag har fel!


VWetgirig hobbymekare
1 917 Inlägg
29 maj 2012
#272
watti skrev:
Måste bara fråga, var de inte så på gamla bubblor att vidrutespolaren inte hade någon motor, utan drevs från luften i reservhjulet ?

Helt korrekt! Det var samma tryck i spolarvätskebehållaren som i reservdäcket ... Ledningen gick via någon slags backventil (?) till spolarvätskebehållaren och reglerades med en pumpknapp inuti vindruterokarereglaget smile

Mina projekt: Patinerad VW typ 1 1955 -- Resto-looker VW typ 117 1957 - - BigBlock Edsel 1959 - - Cabbad VW typ3 1968
.·´¯`·.¸. , . .·´¯`·..><((((º>¸
, . .·´¯`·..
><((((º>`·.¸¸.·´¯`·.¸.·´¯`·...¸><((((º>

168 Inlägg
29 maj 2012
Trådstartare
#273
-MATS- skrev:
watti skrev:
Måste bara fråga, var de inte så på gamla bubblor att vidrutespolaren inte hade någon motor, utan drevs från luften i reservhjulet ?

Helt korrekt! Det var samma tryck i spolarvätskebehållaren som i reservdäcket ... Ledningen gick via någon slags backventil (?) till spolarvätskebehållaren och reglerades med en pumpknapp inuti vindruterokarereglaget smile

Hehe, med andra ord inte kul att få punka när spolarvätskan är slut... smile

_RaggarN: Låter rimmigt. Men översätts 1 Nm direkt till 1kg på 1m lång häv-arm ?. Annars vore de ju perfekt, tror bror min väger runt 60pannor lollol


Har fått ihop nästan all el till bilen nu! Dock har jag en liten fråga:

1: Ang parkeringsljus/positionsljus Får dessa lysa samtidigt som halvlyset ?
2: Råkade beställa lite fel framlysen, utan parkeringsljus inbyggda däremot så köpte jag glas där blinkers + parkeringljus är i samma. Är detta OK ?
är samma kontakt som på tex bromsljus, dvs 2 st slingor i lampan, vet att de fanns förr, Men finns de ljus som är både Orangea och vita ? Eller kan man köra vita blinkers fram/orangea parkeringljus ? 

3: En liten bonus fråga,inget viktigt dock. Gick en grön sladd från den gamla spänningsregleraren, kopplad till en lampa som lös upp när generatorn inte laddade. Men eftersom de är ny generator/Spänningsregulator. Och allt ska kopplas in direkt i generatorn utan spänningsregulator så ser jag inte hur denna lampa ska fungera.
Hur är detta kopplat på nyare bilar ?

Hoppas någon förstår sig på mina frågor! smile

Mvh Simon
Senast redigerat av watti (29 maj 2012)

3 259 Inlägg
30 maj 2012
#274
Tjabba! Det rullar på här! smile Såg att du skulle köpa vita däcksidor! Jag ska om någon dag beställa till min 600:a! (12") Ska jag kolla om det blir billigare frakt om man köper fler? Så kan jag dumpa av dom nästa gång jag är i stockholm eller skicka dom från mig till dig sen! Hojta till om det är intressant! smile

Ang generatorn så finns det en grov plus och en jord, sen brukar det sitta en liten plus,(minns inte vad det brukar stå brevid den) typ ett flatstift som ska gå till batterilampan i instrumentet, utan den inkopplad så laddar inte generatorn! Kasta upp en bild på baksidan av generatorn om ingen vet vad den heter så blir det enklare!

Ang NM så kan jag referera till när jag momentdrar hjulbultar, dom drar jag 130NM och då är det ett 1m långt dragskaft jag har och det trycker jag inte allt för mycket på. Kanske halva min vikt? 55NM är inte mycket iaf, lite lagom med en vanlig ringnyckel skulle jag gissa på! smile

Mvh/Jon
Senast redigerat av JonR (30 maj 2012)

Projekt Fiat 126 R1
Projekttråden:
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=125976

VWetgirig hobbymekare
1 917 Inlägg
30 maj 2012
#275
Annars kan man kanske tycka att en momentnyckel inte är någon gigantiskt stor investering, utan borde finnas till hands i ett hobbygarage smile

Mina projekt: Patinerad VW typ 1 1955 -- Resto-looker VW typ 117 1957 - - BigBlock Edsel 1959 - - Cabbad VW typ3 1968
.·´¯`·.¸. , . .·´¯`·..><((((º>¸
, . .·´¯`·..
><((((º>`·.¸¸.·´¯`·.¸.·´¯`·...¸><((((º>

632 Inlägg
30 maj 2012
#276
D+ heter den lilla som går till laddlampan smile


75 Inlägg
30 maj 2012
#277
Yo

Finns bara ett flatstift på generatorn(om jag inte missminner mig), det ska till kontrollampan i instrumentet, ger + när generatorn inte laddar.

Gällande monetsnacket tycker jag verkligen att du ska skaffa dig en momentnyckel, att gissa vad olika moment skulle ge är ingen hitt. Finns billiga på www.jula.se

/Rasmus


Forummoderator
26 408 Inlägg
30 maj 2012
#278
Rasmus126 skrev:
Yo

Finns bara ett flatstift på generatorn(om jag inte missminner mig), det ska till kontrollampan i instrumentet, ger + när generatorn inte laddar.

Gällande monetsnacket tycker jag verkligen att du ska skaffa dig en momentnyckel, att gissa vad olika moment skulle ge är ingen hitt. Finns billiga på www.jula.se

/Rasmus

Håller med om momentnyckeln. Till en renovering som denna så lär den nog inte behöva användas bara en gång. Det är värt det i slutänden, att veta att man har dragit saker i rätt ordning och hårdhet.

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Forummoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.

168 Inlägg
31 maj 2012
Trådstartare
#279
Mack skrev:
Rasmus126 skrev:
Yo

Finns bara ett flatstift på generatorn(om jag inte missminner mig), det ska till kontrollampan i instrumentet, ger + när generatorn inte laddar.

Gällande monetsnacket tycker jag verkligen att du ska skaffa dig en momentnyckel, att gissa vad olika moment skulle ge är ingen hitt. Finns billiga på www.jula.se

/Rasmus

Håller med om momentnyckeln. Till en renovering som denna så lär den nog inte behöva användas bara en gång. Det är värt det i slutänden, att veta att man har dragit saker i rätt ordning och hårdhet.

Hehe. Självklart ska allt dras med momentnyckel, har inte dragit åt en bult ännu på bilen just pga detta smile Endast monterat allt på plats så att säga.

Var bara ivrig att få på drivaxlarna så man kunde provstarta motorn.. Får bli en sväng förbi Jula!

168 Inlägg
5 juni 2012
Trådstartare
#280
Hejsan! Nu börjar delarna komma på rätt plats. Eftersom man är ny på detta blir de att montera ner och i vissa fall börja om på nytt. Men de är kul när saker och ting verkligen passar och man börjar se resultat! smile

Ang momentdragningarna, denna bult är vänstergängad. Och min Jula nycke går endast åt höger.

http://i1178.photobucket.com/albums/x364/wattzor/IMG_2513.jpg

Tror ni man kan använda "RaggarN" knep med att hänga tyng på momentnyckeln tills den knickar, Och använda samma tyngd på lika lång hävarm ?

Eftersom nya startmotorn är eldriven, den gamla var ju vajerstartad. För att försöka hålla de någorlunda original så valde jag att sätta igen hålet för spaken till startmotorn

http://i1178.photobucket.com/albums/x364/wattzor/IMG_2480.jpg

http://i1178.photobucket.com/albums/x364/wattzor/IMG_2478.jpg

http://i1178.photobucket.com/albums/x364/wattzor/IMG_2490.jpg

http://i1178.photobucket.com/albums/x364/wattzor/IMG_2482.jpg

Här är även resultatet på svetsen av sprängkåpan blev riktigt bra! Inget som kommer synas dock!

http://i1178.photobucket.com/albums/x364/wattzor/IMG_2483.jpg

http://i1178.photobucket.com/albums/x364/wattzor/IMG_2485.jpg

Då monterades växellådan ihop igen...

http://i1178.photobucket.com/albums/x364/wattzor/IMG_2489.jpg

Och monterades på motorn:

http://i1178.photobucket.com/albums/x364/wattzor/IMG_2493.jpg

Och vips var motorn på plats! De tog 2 tunga knälyft, 6 skruvar och 20 min arbetstid!

http://i1178.photobucket.com/albums/x364/wattzor/IMG_2499.jpg

http://i1178.photobucket.com/albums/x364/wattzor/IMG_2504.jpg

Dock monterades den ner illa kvickt då jag fått alla mått till kablar, vajrar och liknande.

Även märkte jag att plåten brevid avgasröret behöver sågas upp lite för att gå helt fritt.
126motorns avgassystem ser inte 100% ut som de gamla, Dock inget som inte går att fixa med en fil och lite vilja!

http://i1178.photobucket.com/albums/x364/wattzor/IMG_2508.jpg

http://i1178.photobucket.com/albums/x364/wattzor/IMG_2509.jpg

Så här blev motorrummet, ska fixas lite till men är mycket nöjd dock!

http://i1178.photobucket.com/albums/x364/wattzor/IMG_2510.jpg

Fixade till motorupphängningen lite:

http://i1178.photobucket.com/albums/x364/wattzor/IMG_2495.jpg

Städade lite för att få mer plats, inte lätt i ett litet garage hehe!

http://i1178.photobucket.com/albums/x364/wattzor/IMG_2511.jpg

http://i1178.photobucket.com/albums/x364/wattzor/IMG_2512.jpg


Och framförallt, alla tips är välkomna. Så att de blir 100%rätt detta bygge!

Mvh Simon
Senast redigerat av watti (5 juni 2012)


Sök