2897
Sök

Har du varit med om någon viltolycka?

Rumpmas
3 860 Inlägg
1 juli 2011
Trådstartare
Har varit ute på långtur ikväll och hälsat på gamla bekanta, och på hemvägen hann det ju skymma på. Satt och pratade med farsan i telefon (handsfree) och körde om ett par bilar på 2+1-vägen. Vi pratade om just viltolyckor, och han drog sig till minnes djur han kört på under sina 200 000 mil på vägarna ofta under gryning och skymning.

Så framför mig får jag se konstiga långa skuggor på vägen, och sedan rör de sig. En stor jävla älgko med kalv står mitt på den viltstängselomgärdade vägen yikes

Slänger mig på bromsen i 100-110 och hinner precis nita med knarrande ABS. Jag hade inte mer än 3-4 meter tillgodo. Bilen bakom i sin tur hade nog inte ens en meter till min baklucka.

Fy fan, det vill jag aldrig vara med om igen.

Annars är det största jag kört på en orre som hamnade under hjulet och skapade ett fjädermoln bakom bilen.

Vad har ni för ofrivilliga naturupplevelser bakom ratten?

Random Hero
4 047 Inlägg
2 juli 2011
Kört ner ett par rävar, ett rådjur, 2 katter ( båda har hoppat in i bilen ) 2 harar, 1 iller liknande sak, diverse fåglar o fladdermöss har suttit i grillen.

Har samlat på mig dessa roadkills på bara 2.5år med körkort! Inga har gjort nån skada på bilen än sålänge. har bromsat för ett par älgar när ja åkte mellan tidaholm-hjo på höstkanten, fyfan det är en väg till att ja mycket vilt när de är jakt!

Kul att du klara dig!

Dog food lid. Backwards

Rumpmas
3 860 Inlägg
2 juli 2011
Trådstartare
DusanMandick skrev:
Kört ner ett par rävar, ett rådjur, 2 katter ( båda har hoppat in i bilen ) 2 harar, 1 iller liknande sak, diverse fåglar o fladdermöss har suttit i grillen.

Har samlat på mig dessa roadkills på bara 2.5år med körkort! Inga har gjort nån skada på bilen än sålänge. har bromsat för ett par älgar när ja åkte mellan tidaholm-hjo på höstkanten, fyfan det är en väg till att ja mycket vilt när de är jakt!

Kul att du klara dig!

Det var mycket på 2,5 år, du behöver väl nästan aldrig köpa mat? tongue

Jag har haft lite tighta närmissar när man nästan tror man träffat på rådjur, grävling, hare och räv, men haft tur precis som idag. Man är inte kaxig när man nästan kan titta upp under älgen, så jäkla stor...

Edit; Visst ja, jag höll på att köra på en hjord vildsvin för ett par år sedan. Klarade mig med 10 m kanske.
Senast redigerat av Andromeda (2 juli 2011)

484 Inlägg
2 juli 2011
Har bara kört på en självmordsbenägen fågel, och en groda big_smile

Föddes till att älska Volvo.

1 171 Inlägg
2 juli 2011
På 15000mil har jag bara träffat på 2 småfåglar som flygit upp från andra sidan vägkanten just när jag passerat. Ena gången i 45, andra i 90. Sedan tar jag det vääldigt lugnt när det är större risk för vilt. Fattar inte alla som tror man kan hålla 10+ och samtidigt ha en chans att göra något om ett rådjur eller en älg står runt hörnet.
Senast redigerat av zoopåse (2 juli 2011)

184 Inlägg
2 juli 2011
Ett rådjur med lastbil (tjock dimma på 2-1väg o jag låg i enfilen) e allt jag hunnit med sen jag fick svänglappen -05 då har jag ändå kört lastbil @ 60 mil om dagen i 5 år smile

398 Inlägg
2 juli 2011
En fågel rakt på vindrutan tidigare i veckan, sedan klippte jag nästan en älg i vintras och för någon timme sedan var det en grävling.

Alla är idioter tills dom bevisat motsatsen!
Hörs man inte syns man inte, syns man inte finns man inte!

The devil is a looser and he´s my bitch!
1 948 Inlägg
2 juli 2011
Plockat 2 katter på en vecka! Bägge 2 kunde jag inte slå ihjäl utan de var borta när jag gick ut för att kolla läget...

Har även klippt en fladdermus med vindrutan så pass hårt att man skulle kunna tro att det var en insekt jag klippte.

Har varit så nära harar vid 2-3 tillfällen att jag varit säker på att jag träffat dem men icke. Även sett en flock vildsvin korsa vägen på nära håll. Vart ute i skogen o sladdade på vintern, träffade på dem med ett gäng polare i bilen. Vi stannade o tittade på dem en bra stund innan de sprang iväg. Men det var rätt nära ändå att jag träffade dem men de verkade inte bry sig...

Before you criticize someone, you should walk a mile in their shoes. That way, when you criticize them, you're a mile away and you have their shoes.

613 Inlägg
2 juli 2011
fick mitt körkort 2008 i augusti 2 veckor senare åker jag i en splitt ny kia ceed kombi det ösregnar och vägen är relativt nyasfalterad dvs kolsvart och inga vita markeringar ligger runt 50-60 plötsligt står det en enorm grisajävel där på vägen förmodligen vände han när han inte kom förbi mitträcket och skulle gå tillbaka till vägkanten träffade på högersidan precis bakom lyktglaset och räddade allt utom just skärmen på bilen vilken sjuk tur man hade där ska tillägga att det va en hastighet på 110 där och man tycker att viltstängslet borde hållit en galt ute hmm^^

plockat ett rådjur med min volvo 740

och några grävlingar och jag har inte haft mitt kort länge tur i oturen eller?^^
Senast redigerat av Holmmis (2 juli 2011)

Forummoderator
18 092 Inlägg
2 juli 2011
Körkort i 19 år. Varit nära ett antal gånger men nu gick det inte längre. 3-4 veckor sen ungefär. 300C:n står på verkstad just nu. Rådjur. Tryckte in fronten lite, rådjuret stendog. Bilen kunde jag köra hem.

Diverse fåglar har nog fått sätta livet till.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

killercow
2 juli 2011
Självklart en å annan fågel roll

En hare neutral

Ett antal insekter varje dag å säkert några myror tongue

Konstigaste vilt olyckan jag varit med om var nog när jag låg i 90 å de small till i bak. trodde först nått gått redigt åt skogen. så tvär stannar å kollar. då har ett jävligt korkat rådjur sprungit in rakt i bakskärmen mad

Föredrar MoPar,GM och Ford
1 004 Inlägg
2 juli 2011
Körkort i 17 år. Vad jag minns så har jag kört på en älg, 4 rådjur, 5 grävlingar, 1 räv, x antal fåglar under dessa år, men inga husdjur som tur är.
Älgkrocken skedde i ca 80-90km och orsakade störst oreda samt att den drog till skogs, bodde en jägare precis där det skedde som fick spåra upp den.
Rådjuren har dött på plats, utom ett som ja fick slå ihjäl nere i diket med domkraften. Har brukat gå nåt x-ljus,lampglas eller kylare..
Grävlingarna har samtliga försvunnit. dom brukar ta med sig spoilers/ljus..
Räven blev en blöt fläck, Var däremot på vippen å köra in i en rävfamilj med en hop rävungar en tidig sommarmorgon för ett par år sen, då dom stod mitt i vägen, men lyckades styra precis i genom..
Sen har man ju varit en hårsmån ifrån älg,rådjur en mängd andra gånger..
Älgar innanför viltstängsel mm.

"My drinkingteam has a racingproblem"

4 637 Inlägg
2 juli 2011
Kör massor på vilttäta vägar men det enda är en fullvuxen älg i 80-90 (dock en liten bromsning innan och under smällen) med en Mazda 323 -84. Både jag och bilen överlevde men älgen blev skadad. Detta hände för mindre än två veckor sedan. Mazdan skrotades mest av lathet men det efter att jag kört runt med krockad bil med sprucken och knastrande ruta i en vecka. smile Efter ett tag blåste bl a allt älghår bort som satt i den rejält trasiga vindrutetorkare...

1 570 Inlägg
2 juli 2011
Jag har haft körkort sen 2003 och kört över en huggorm och en gråsparv som fastnade i grillen så en plastribba gick av.
Senast redigerat av M103 (2 juli 2011)

Skrotsamlare
4 031 Inlägg
2 juli 2011
Hare, grävling, & ekorre är nog det ända jag mejat över. Men jag har varit nära älgar jävligt många gånger, det gick runt en älgjävel nästan hemma som jag fick bromsa för många gånger. Idiotdjuret ville inte ens flytta på sig när man tutatade, så det lär väl ha varit samma. smile

Det är aldrig försent att förvärra ett dumt beslut...

Muttley
2 juli 2011
har 1 katt som dog direkt. 1 grävling, 4 fåglar varav 2 på bil 1 smetades ut så pass mycket att jag knappt såg ut den andre tog i ovankant av grillen och flög över bilen. 2 har jag plockat med bröstkorgen på motorcykeln i rätt hög hastighet.

Grävlingen var dyrast 30tusen sade reperatören att kalaset gick på, tur för mig att jag hade rätt försäkring.

Sen var vi nära en älg i höstas vi nära smekte nosen. Vildsvin har jag varit nära x antal gånger, de springer gärna fram just efter kurvor där de är halt med en jävla massa ungar också.

Fasaner är bland de trögaste djuret vi får ut på vägarna som springer med bilen.

huh?
10 427 Inlägg
2 juli 2011
Inte lyckats köra på något på snart 10 000 mil och 7 år, men jag pendlar genom diverse
viltfyllda skogar så det blir en del tvära inbromsningar för älgar som står stilla på vägen och
tydligen inte hör att man kommer, rådjur som passar på att passera när man är i närheten,
rävar som inte riktigt vet vad de pysslar med och enstaka självmordsbenägna grävlingar.

Är lite på "tå" hela tiden där jag vet att det finns mycket vilt så jag har lyckats
upptäcka vilt mycket i tid så att säga. wink

Konsult
1 247 Inlägg
2 juli 2011
Mängder med fåglar, fiskmåsar som prompt ska vara i vägen för mig är något som är väldigt vanligt. Har även plockat 2 rådjur under samma smäll. En kaskad av flygande plast och glas men rådjuren verkade klara sig då de inte ens ramlade av smällen..

Gorgilus addictus
4 760 Inlägg
2 juli 2011
Ja det har blivit lite djur.
Men det man mest kommit ihåg är på jobbet.
Körde mellan Önnestad och Hässleholm, hade väl sådär 40 ton i last på hela ekipaget.
Och ut springer ett rådjur, och det hamnar under alla hjulen på både bilen och släpen(4 axlar på bilen och 5 på släpen). Kan ju säga att det såg inte mysigt ut när man stannade för att märka ut och ta väck djuret från vägen tongue. Kan nog jämföras med en dålig splatter film från 80 talet.

Allt för den där jävla hatten!

Rumpmas
3 860 Inlägg
2 juli 2011
Trådstartare
Tagg3N skrev:
Mängder med fåglar, fiskmåsar som prompt ska vara i vägen för mig är något som är väldigt vanligt. Har även plockat 2 rådjur under samma smäll. En kaskad av flygande plast och glas men rådjuren verkade klara sig då de inte ens ramlade av smällen..

De kan ha fått inre skador likväl. För ett rådjur såväl som en människa kan ett revbensbrott med punkterad lunga medföra en plågsam död ute i naturen. Man ska alltid märka ut platsen väl och ringa polisen som kallar ut en jägare med eftersökshund.

Om du blev påkörd av en bil så att plast och glas yr, skulle du klara dig oskadd då? Det har jag, och man klarar sig inte oskadd. Rådjur är inte hårdare dom, och väger högst en tredjedel så mycket som du.

Sök