3649
Sök

850R ingen kompression

51 Inlägg
2 juli 2011
Trådstartare
#1
La ut en tråd förut pga det var fel på bilen men det är löst men vet ej hur man ta bort inlägg...

Men nu till felet.. igår när jag var ute och körde så märkte jag att bilen gick dåligt.. vibrerade som en v8
Idag har jag lokaliserat felet och cylindern närmast luftburken alltså (5an) om jag uppfattat de rätt, den har typ nästan ingen kompression kanske 0.7 när man varvar upp den lite.

Kan det vara en ventil som fastnat? Har hört att dom kan göra det på 850in .. eller någon annan som har ngn bra gissning vad det kan vara.

Ska riva upp ventil(kåpan) imorgon och kika, något jag behöver veta vore det bra om ngn som kan berättar..


Skrotsamlare
4 031 Inlägg
2 juli 2011
#2
Jag har hört att kolvringarna brukar fastna? Löser man genom att hälla i en skvätt olja och nöta på starten enligt vad jag hört.

Det är aldrig försent att förvärra ett dumt beslut...

51 Inlägg
2 juli 2011
Trådstartare
#3
RD_87 skrev:
Jag har hört att kolvringarna brukar fastna? Löser man genom att hälla i en skvätt olja och nöta på starten enligt vad jag hört.

Vanlig motorolja eller??


Skrotsamlare
4 031 Inlägg
2 juli 2011
#4
DaaN_ skrev:
RD_87 skrev:
Jag har hört att kolvringarna brukar fastna? Löser man genom att hälla i en skvätt olja och nöta på starten enligt vad jag hört.

Vanlig motorolja eller??

Ja, enligt vad jag hört. Men jag vet inte hur bra det är, tänk på att inte ta för mycket så det blir stumt. smile

Det är aldrig försent att förvärra ett dumt beslut...

51 Inlägg
2 juli 2011
Trådstartare
#5
Alltså hälla ner lite i tändstift hålet och låta det dra lite och sen köra på starten? Den kommer ju starta då !?
Eller hur menar du! tongue


Skrotsamlare
4 031 Inlägg
3 juli 2011
#6
Som jag har hört så ska man fylla lite olja i cylindern och veva runt lite på starten utan bränsletryck & tändning. Som sagt det här är inget jag har stenkoll på utan jag har fått det berättat för mig av människor som har tjänat pengar på detta och inte kan låta bli att skryta. smile

Det är aldrig försent att förvärra ett dumt beslut...

8 252 Inlägg
3 juli 2011
#7
DaaN_ skrev:
Kan det vara en ventil som fastnat? Har hört att dom kan göra det på 850in.

Dem kan inte fastna såvida man inte lyckas med nåt spektakulärt då. Då ska du i så fall fått att ventilen nypt i styrningen, fjädern gått av eller nåt i den stilen. Avsevärt mycket troligare att det är kolvringana som inte gör sitt. Prova att ta ur stiftet och hälla i en matsked olja och ta ett nyt kompressionsprov. Blir det bättre beror det på kolvringarna. Och då kan man prova med att köra och prova på lite olika varv och belastningar för att få dem att vibrera loss.

DaaN_ skrev:
Ska riva upp ventil(kåpan) imorgon och kika, något jag behöver veta vore det bra om ngn som kan berättar..

Det finns ingen ventilkåpa. Tar du av överdelen på toppen (carriern) så lossnar kammar och allt efetrsom överdelen av toppen också är överfallen för kammarna.


51 Inlägg
3 juli 2011
Trådstartare
#8
Marlboroman skrev:
DaaN_ skrev:
Kan det vara en ventil som fastnat? Har hört att dom kan göra det på 850in.

Dem kan inte fastna såvida man inte lyckas med nåt spektakulärt då. Då ska du i så fall fått att ventilen nypt i styrningen, fjädern gått av eller nåt i den stilen. Avsevärt mycket troligare att det är kolvringana som inte gör sitt. Prova att ta ur stiftet och hälla i en matsked olja och ta ett nyt kompressionsprov. Blir det bättre beror det på kolvringarna. Och då kan man prova med att köra och prova på lite olika varv och belastningar för att få dem att vibrera loss.

DaaN_ skrev:
Ska riva upp ventil(kåpan) imorgon och kika, något jag behöver veta vore det bra om ngn som kan berättar..

Det finns ingen ventilkåpa. Tar du av överdelen på toppen (carriern) så lossnar kammar och allt efetrsom överdelen av toppen också är överfallen för kammarna.

okej, men tack för svaren! ska testa de där med oljan!


51 Inlägg
3 juli 2011
Trådstartare
#9
Det fungerade inte med oljan!


496 Inlägg
3 juli 2011
#10
jag gissar att du har kört hårt och blir nästan tvungen att plana toppen. smile


51 Inlägg
3 juli 2011
Trådstartare
#11
dom gissningarna gillar jag inte!


8 252 Inlägg
3 juli 2011
#12
Drar den vatten eller har högt tryck i kylsystemet? Tänkte om toppackningen gett upp?


Skrotsamlare
4 031 Inlägg
3 juli 2011
#13
Dålit komp beror ju ofta på packningen men hur är det med kolvarna i 850?

Det är aldrig försent att förvärra ett dumt beslut...

8 252 Inlägg
3 juli 2011
#14
RD_87 skrev:
Dålit komp beror ju ofta på packningen men hur är det med kolvarna i 850?

Kolvarna brukar hålla för det mesta så länge det inte spikar. Annars är det ringarna som antingen sitter fast elelr inte har tillräckligt med olja på sig för att täta vilket kan bero på slitna cylinderlopp


Skrotsamlare
4 031 Inlägg
3 juli 2011
#15
Marlboroman skrev:
RD_87 skrev:
Dålit komp beror ju ofta på packningen men hur är det med kolvarna i 850?

Kolvarna brukar hålla för det mesta så länge det inte spikar. Annars är det ringarna som antingen sitter fast elelr inte har tillräckligt med olja på sig för att täta vilket kan bero på slitna cylinderlopp

Jo jag kan ju tänka mig att de här bilarna lider av en del problem, tunga gasfötter i många år & mil sätter sina spår.

Det är aldrig försent att förvärra ett dumt beslut...

51 Inlägg
3 juli 2011
Trådstartare
#16
Marlboroman skrev:
Drar den vatten eller har högt tryck i kylsystemet? Tänkte om toppackningen gett upp?

tror den inte drar vatten, vi ska gå in med en kamera å kika på ventilerna


Tekniker
624 Inlägg
51 Inlägg
3 juli 2011
Trådstartare
#18
jo, ska göra det imorgon..! det e en ventil som är öppen helatiden!


438 Inlägg
3 juli 2011
#19
Tror du har bränt en ventil, låter troligast om där inte är tryck i kylsystemet och det inte hjälper med olja ner i cylindern,

MVH VAnd3rsson


51 Inlägg
3 juli 2011
Trådstartare
#20
jo.. det märks imorgon!



Sök