TS_quattro skrev:
S4 är dyrare vad gäller allt (utom möjligtvis trimmet) bromsarna och andra slitdelar är dyrare, dyrare service, försäkring, skatt, förbrukning etc etc, sen är det mer bil än en vanlig 1.8T, dock så tror jag du får mer bil per krona om du köper en 1.8T/ts än vad du får om du kör på S4. Troligtvis är det även lättare att hitta en fin/välskött 1.8T då utbudet där av förklarliga skäl är större... Dock så är ju S4:an en riktigt trevlig bil utan tvekan
![smile](img/smilies/smile.png)
Vad är det för skillnad på T och Ts då?
Jo det är ju just det, just nu står jag lite mellan prestanda vs pengar.. egentligen är jag ute efter någon bil som är hyffsat billig att köra och äga, men såklart är det ju heller inte fel med en som går bra och är rolig att köra, därför känns det svårt att välja
![smile](img/smilies/smile.png)
LIVINL0UD skrev:
Om du har råd att köra den beror på en del olika saker
![smile](img/smilies/smile.png)
jobbar eller studerar du? Bor du hemma eller har du eget? Har du höga räkningar/utgifter varje månad?
Chippar du en S4 så har du 300hk+ om man nu ska titta på vad DBR eller ACE erbjuder. Är du ute efter en vanlig 1.8T eller TS modellen?
Du kan kolla min garaget sida för att se min spec på motorn
![smile](img/smilies/smile.png)
pratar vi stadskörning så kan du räkna med 1l/mil för en original/chippad A4 med quattro.
Hur gammal är du?
99b har de nya lysena med klarglas som "sitter ihop med blinkersen" och spolarmunstyckena till vindrutan ligger "under" huven vid vindrutan. Knappsatsen och kliman skiljer sig också osv.
S4 är betydligt dyrare att serva jämfört med en A4, speciellt om vi pratar om den "stora servicen" med kamrem, spännrullar, vattenpump, turbos byte. Men enklare service som olja + filter så bör det inte skilja såg så jätte mycket. Jag byter olja + filter i min A4 varje 1000:e mil. Annars är intervallen 1500:e mil.
Just nu har jag jobb och i princip inga utgifter alls då jag fortfarande bor hemma, men jag är 22 så tanken är väl att jag någon gång ska flytta också
![smile](img/smilies/smile.png)
Blir nog mest blandat för min del. Vad drar de långkörning då?
Aha, typ
denna då antar jag? Som jag f.ö. är sugen på då den finns rätt nära, men är lite tveksam till att det är kombi.
Hur ofta skall man utföra kamremesbyte och turbobyte då? Olja och filter, kommer man åt att göra sånt själv då?
Danne_gg skrev:
S4 kan bli en riktigt dyr men underbar affär... Hittar man en frisk maskin så fine men turbobyten är en affär på 30-50lax...
Finns mycke som kostar på de bilarna men fan va goa dom är! Och visst det behöver inte rasa något... men du bör ju ha det i åtanke iaf!
Hua.. någon som vet vad turbobyte kostar på en A4 då som jämförelse?
Lär f.ö. bli skaplig skillnad med ny bil, just nu kör jag 745:an till vänster, så när något går sönder är jag van att det går att fixa enkelt också
![smile](img/smilies/smile.png)