3579
Sök

Blårök vid start och garpådrag V40 T4

10 Inlägg
4 juli 2011
Trådstartare
Hej!

Jag har en volvo v40 t4 -98 som har en del fel. Det mest alarmerande är att när bilen är igång så drar den och läcker olja. Vid star så ryker den ganska kraftigt men det upphör ganska snart. Rök förekommer oxå då man gasar kraftigt, skulle kunna tänka mig att det kommer då turbon börjar jobba och gör det en lite längre tid än vanligt.

Som sagt så läcker bilen oxå olja men enbart vid körning (det blir ingen fläck på parkeringen) de ser ut att komma någonstans nedanför luftröret, har inte "öppnat upp" de än så är inte säker på varifrån det kommer.

Har funderat på turbon som orsak till blåröken men hade ur den förra sommaren då WGn hade lossat och den såg okej ut.

Någon som känner igen symptonen? Ett fel eller två? Är otroligt tacksam för all sorts input innan jag ger mig ner i garaget!

1 Inlägg
4 juli 2011
Det låter som ett turbo ras för mig? Mvh

10 Inlägg
4 juli 2011
Trådstartare
Misstänker det med, tycker dock inte att det förklarar lekaget :S det sjuka är att det ryker om utsidan av turbon efter att man värmt upp den rätt mycket. Har kollat alla anslutningar å kan inte hitta nån läcka.

Tänkte att de kunde va oljan som faktiskt rinner ner på drivaxeln som kanske stänkte upp, brosan tyckte dock att de luktade mer som glykol.

Har oxå misstänkt otäta ventiler toppackning eller oljeringar men de borde väl ett komp-test visa?

10 Inlägg
4 juli 2011
Trådstartare
Får ta å göra de, men finns de nå bra sätt att veta om turbon e vajj om man har ur den? glapp i axial, radial led tex?

30 Inlägg
4 juli 2011
kan göra som dom gjorde på verkstan när dom kolla min..lyft ner avgassystemet och kör bara med turbon

10 Inlägg
4 juli 2011
Trådstartare
kan pröva de, men blårök kommer ju oavsett vad felet är då? vad ska jag titta efter liksom?

Sök