Halo-stiften är inte bättre än konventionella 4-sidoelektrodsstift, ringen "skymmer" en hel del. Då är de stiften jag har ett mycket bättre val. INGET som "skymmer", gnistan hoppar från spetsen (den del som hamnar längst in i cylindern!) dit där det är lättast (gnistan slår alltid dit det är lättast, eller om man så vill åt det håll det är störst koncentration av bränsle!). Brisk Premium LGS stiften som jag använder är utvecklade i samarbete med Lamborghini Marin racing-motorer, motorer som ofta sliter hårt på konstanta höga varv. Stiften funkar som sagt utmärkt i de bilar jag testat. Jag har även pratat med utvecklings-chefen hos tillverkaren o hans åsikt är att byte av stift till annan typ/sort än original är ALLTID ett liiiiitet risktagande, inte i den meningen att motorn rasar (så länge stiftet har RÄTT värmetal samt korrekt instickslängd), utan att det kan uppstå problem, kan vara tex startsvårigheter under vissa förhållanden eller liknande. Jag har som sagt testat dessa stift i totalt 4000 mil i ena bilen o över 2000 mil i andra, utan problem oavsett förhållanden. Racing stift av den typ jag använder borde ge mer märkbar skillnad om man uppgraderar tändsystemet med spolar som levererar mer kräm, det finns sådana till min M men de kostar 10" för 6 spolar, så det får vänta...Dessa uppgraderingsspolar borde definitivt finnas till Type R, då tillverkaren (Okada) är ett japanskt företag från början. Googla på "Okada Projects" så...
Edit: Även NGK mfl har sk "Racing" stift. O även där så är det mitt elektroden som hamnar längst in i cylindern. Halo ger jag inte mycket för....
Senast redigerat av dawwe (6 juli 2011)
Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.
Volvo - Bored for life MB - Old farts young tarts Audi - Always first looser
Chevrolet - No cars, just trucks BMW - Pure driving pleasure