Hejsan. Jag skulle byta bromsar på min Volvo häromdagen, men bult huvudet till glid oket gick av (lossade det för att byta belägg) så ja tog den andra bulten o tänkte att ja skulle lossa den men historian upprepades... vilket resulterade i att jag sket i det... nu skulle jag gärna vilja ha tips på hur f*n ja får ur bulten!!! ??
Är det inte lite onödigt att dra av de där skruvarna?
Vilken Volvo är det gäller?
Oavsett vilken modell det är så borde du kunna lossa skruvarna som håller bromshållaren (och i förlängningen även bromsoket) på plats för att lättare kunna komma åt att om möjligt pilla ur det som är kvar av skruvarna. I värsta fall får man nog borra ur skruvarna och det är inte roligt
Ja skruva ihop skiten tillbaka och glömde den lite senare men det är min 945 från -92 så vet nu modellen, jag ahr massa reservdelar till den men är lite nyfiken på om jag ska slippa byta hela oket liksom, men om ja inte minns galet så är det den bulten till glidoket som har gett sig:P
Sen kan ja inte hjälpa att jag är lite för stark ibland ;D Tacksam för alla svar!
Dom pinnarna finns på Volvo, dyra med tanke på vad det är för något. De oken jävlas ju närmast årligen, två listigt placerade fettnipplar löser prolemet för att framtid, om du tänker till så förstår du var de ska sitta också.
Det är aldrig försent att förvärra ett dumt beslut...
Men nu då ska vi inte tracka blondinen ;D de med att tänka är väl ett känt problem för en blondin hehe nej men hade fundering på om man skulle kapa glidpinnarna för att få ut dom "fel" håll och sätta dit nya? är det något som skulle gå??
Men nu då ska vi inte tracka blondinen ;D de med att tänka är väl ett känt problem för en blondin hehe nej men hade fundering på om man skulle kapa glidpinnarna för att få ut dom "fel" håll och sätta dit nya? är det något som skulle gå??
Nu var det inte igår jag gjorde det där men jag har för mig att man lossar bultarna som håller oket i glipinnarna, om de går av så lossnar väl oket av sig själv? Om man inte får loss bultarna överhuvutaget så är väl vinkelslipen den lättaste vägen. Att sedan få ur pinnarna ur okhållaren kan väl kräva lite kreativitet. Värma ur dom brukar gå, gassvets eller gasolbrännare & rörtång brukar fixa det mesta. För att sedan hindra dem från att fastna igen (vilket de gärna gör) så borrar man & gängar dit ett par fettnipplar så att man kan fetta pinnarna utan att ta isär något. Undrar för övrigt vad fettnippel heter på engelska?
Det är aldrig försent att förvärra ett dumt beslut...
Jag har då aldrig varit med om att glidbultarna fastnat. Det gäller väl att ha hela damasker på glidpinnarna och kanske ta isär, rengöra och fetta in vartannat år eller så.
Om nu trådskaparen inte vill köpa nya glidbultar så får väl trådskaparen helt enkelt byta bromsok, borde gå att hitta för billig peng (Om nuvarande inte är nybytta eller så.. hehe).
Jag har då aldrig varit med om att glidbultarna fastnat. Det gäller väl att ha hela damasker på glidpinnarna och kanske ta isär, rengöra och fetta in vartannat år eller så.
Om nu trådskaparen inte vill köpa nya glidbultar så får väl trådskaparen helt enkelt byta bromsok, borde gå att hitta för billig peng (Om nuvarande inte är nybytta eller så.. hehe).
Det brukar ju krävas en ordentlig smörjning minst årligen, min morfar & min moster hade varsin förut. Därav min kreativa lösning med fettnipplarna, helt jävla fantastiskt i kombination med femekrade fälgar, då behöver man inte ens ta bort hjulet. När man har den lösningen så är det så jävla lätt att smörja att det faktiskt blir gjort. Dessutom så slutar bromklossarna slitas ojämnt om man gör det typ varje månad.
Kavli: Jag var mest ute efter att var lustig, Typ "Fat nipples" eller "Grease nipples". Korkade svengelska ordvitsar helt enkelt.
Det är aldrig försent att förvärra ett dumt beslut...
trådskaparen är bara intresserad av att veta hur ja smidigast får ur de bukt som sitter där och inte vill komma fram, bult huvudena är av så skulle vilja veta ett smidigt sätt, om man kan få de av kunnigt folk? ;D
Enda alternativet är att borra ur dem (helt värdelöst tråkigt) om du inte tex kan svetsa fast någonting i kvarvarande delarna av skruvarna vilket skulle kunna ge möjlighet att skruva ur dem "naturligt".
..och nästa gång kan du testa att knacka loss skruvarna, lite mildare än att "sträcka" av dem som du förmodligen gjorde (dvs drog tills de gick av).
Enda alternativet är att borra ur dem (helt värdelöst tråkigt) om du inte tex kan svetsa fast någonting i kvarvarande delarna av skruvarna vilket skulle kunna ge möjlighet att skruva ur dem "naturligt".
..och nästa gång kan du testa att knacka loss skruvarna, lite mildare än att "sträcka" av dem som du förmodligen gjorde (dvs drog tills de gick av).
Började knacka men hände inte ett skit så jag mokla fram o tillbaka med bulten o sen kändes de som den släppte men ja.... då släppte den HELT ... så tänkte ta den andra men de ble samma kattskit av den... men kan ta o prova din idé där, kommer bli lite krångligt att komma åt med svettsen bara, tänket ju inte gärna lossa slangen för att få bort oket så mycket liksom jobbigt med krångel..
Det borde ju alltså betyda att oket är löst ifrån okhållaren? Då är det ju bara att handla ett par nya pinnar och slänga dit, jag skulle aldrig orka borra så mycket för en sån liten kostnad.
Det är aldrig försent att förvärra ett dumt beslut...
Det borde ju alltså betyda att oket är löst ifrån okhållaren? Då är det ju bara att handla ett par nya pinnar och slänga dit, jag skulle aldrig orka borra så mycket för en sån liten kostnad.
nä men nej.... de är inte löst från hållaren... de e skruven som gått av liksom... ja ska ta en bild i morgon när ja har tage mig tiden att ta bort däcket så ska jag visa ist så får vi se om de e lättare att ge tips sen... de sitter fast liksom.. de kommer inte nån vart alls om man inte gör nå åt de:P
Om skruvarna är av så går det att få loss den ifrån hållaren, skivan är i vägen men om du lossar okhållaren från bilen så bör det ju gå att dela ok & hållare.
Det är aldrig försent att förvärra ett dumt beslut...