HELLO! 1000 tack för alla inlägg och kommentarer! Så mycket bra info!
Men varför har VOLVO tagit bort den mekaniska diffbromsen i bakaxeln? Så otroligt korkat när den tydligen funkade bra. Tack för kul och tydlig film TurbOla. - Det var tydligen bättre förr!
Tack BMW för att ni gjort de nyare X5:orna bättre i 4-hjuls driften. Då tror jag också att det här är en riktigt bra bil (så ska de bara plocka bort den där "lastluckan" på bagaget så blir det en riktigt bra hästbil också!
![smile](img/smilies/smile.png)
(Tack "Required" för som vanligt grym och saklig info!)
Förlåt BMW X3! Jag var nog lite väl hård mot dig. Jag tror det var ett trött exemplar som inte fått så mycket kärlek som jag hade oturen att provköra. Och YES, jag tror defenitivt mätaren var skruvad på den bilen. Den var helt slut. Färdig för pension. Jag får nog ge X3:an en ny chans. Men har senare modeller (typ efter 2004) samma 4-hjulsdrift (xDrive) som X5:an? Det tror jag att jag behöver ute i dyngan.
Required: jag tror du har alldeles rätt när du ifrågasätter om man vågar äga en Freelander efter att garantin har gått ut. Jag fick också den magkänslan. Annars älskar jag verkligen bilen! Grymt lättmanövrerad och ger mig en riktigt jeep känsla.
Passat 4-motion tror jag är ett jättebra alternativ till min man (som inte ska ut i skogen med kusar, om inte jag tvingar honom det vill säga) Jag tror inte den funkar för mig. Men utanför mina väldigt specifika terrängbehov tycker jag det verkar vara en alldeles strålande och smart bil, i alla fall på papper. Snygg och soppasnål.
Men vad säger ni om Touaregen då?
HUMMER: Det är ju en riktig Håll-Käften-Bil! Snacka om att ställa sig där skåpet ska stå liksom. Men det är som när jag var 15 och hade fått värsting-slalom-utrustningen men plogade mig ner för grön pist.. (I lifkön trodde mina span att jag var ett überproffs men fick sig ett gott skratt när de körde om mig där jag låg med näsan i snön, fast med djävligt snygga skidor. ha ha ha!) Men jag tror att jag kan sätta lite skräck i dressyrtanterna när jag glider in på banan med det i ekipaget, ha ha ha. Vore även roligt att stiga ur i ett par stilettklackar på ICA i Båstad!
Skämt o sido. Jag gillar faktiskt den här bilen väldigt mycket. Just för att den säkert tar sig fram överallt.
- Ett power train. Jag har många gånger önskat att den goda fen plötsligt skulle uppenbara sig och omvandla den gamla Hyundaien till en Hummer när jag satt fast i snön ute i skogen. Jag ska åka och prova en faktsikt. Och så tar jag ett par Håll-Käften-Dojor på mig och kör en repa om ICA i Båstad!
MB ML som jag provade var en 350 CDI. Med den hoppas jag att vi ska ha vettig bränsle-ekonomi och ett bra andrahandsvärde. ML:n är en lågoddsare i bilvalet just nu.