4345
Sök

Volvo 244 1991 - Startmotor går, men motor startar ej!

47 Inlägg
11 juli 2011
Trådstartare
Hej! Har nyss installerat färdigt ljudet i bilen, dock så startar den inte nu. Jag ska ge er en kort historia om hur allt gått till.

Först köpte jag allt ljud med stereo, bad en arbetskamrat installera det åt mig, efter ett tag ringer han och säger att bilen inte startar, detta skedde under installationen av ljudet. Den går på startmotorn men motorn startar aldrig.
Jag var snabbt på plats för att undersöka, kollade i motorn och vickade på lite kablar och komponenter och plötsligt startade den igen, därefter gjorde vi rent kontakterna på tändkabeln.

Efter några dagar började stereon krångla, något kortslöt och ett par kablar hade åkt isär vilket innebar att ena högtalaren ej lät. Jag var tvungen att fixa det själv, så jag tog bort panelen och tog fram alla kablar så dom var nåbara, tog även av dörrsidan för att kunna dra nya kablar.

Det började regna så jag var tvungen att backa in bilen i carporten. Precis när jag ska till och stänga av bilen så märker jag att motorn bara dör, och när jag provar starta den igen så går den inte igång utan går bara på startmotorn, precis som när jobbpolarn installerade ljudet. Notera att jag vid tillfället då motorn stannade så hade jag fortfarande mittenpanelen bortskruvad och alla sladdar framme.

Nu är ljudet installerat och fungerar, dock så startar inte bilen, så jag kommer ingen vart. Vad kan felet vara? Kan det vara tändningslåset som strular eller någon kabel dit som lossnat? Något bör det ju vara som finns på något vis anslutet eller i närheten av mittenpanelen då det händer varje gång som jag är där och pillar.

En annan sak, tändningslåset hakade sig förut idag (då allt var som det skulle) så nyckeln stod kvar på startläget och startmotorn gick, den ska ju fjädra tillbaka av sig själv, men var tvungen att vrida tillbaka den själv. Bara så ni vet ifall att tändningslåset måste bytas av någon anledning.

Hjälp? smile

Föredrar MoPar,GM och Ford
1 004 Inlägg
11 juli 2011
Inte helt ovanligt att det blir ärg på säkringarna i dessa , prova rulla lite på dom och se om det hjälper. Du nämner inte om bränslepumparna startar eller ej.. Sen har du bränslereläet, sitter väl snett bakom handskfacket har jag för mej, kan bli glapp i dessa alt att nån lödpunkt släppt kanske. Tändningslåsen brukar inte lägga av i första taget på 240. kan däremot som du skriver bli lite kärva..

"My drinkingteam has a racingproblem"

47 Inlägg
16 juli 2011
Trådstartare
Har provat byta säkring till bränslepumpen, ingen skillnad. Vet ej om bränslepumpen startar, det luktar i alla fall bensin då startmotorn går.

Kan det vara nåt jordfel någonstans som gör att det inte går ut någon ström till tändstiften? Det enda jag egentligen vet är att den inte vill starta då jag pillat med stereon!

629 Inlägg
16 juli 2011
Jordfel tippar jag på.
Min bil vart mongo när jag slängde i baslåda också, drog bara om huvudjordkabeln till batteriet, sen slutade det jävlas!

Mröh

47 Inlägg
16 juli 2011
Trådstartare
Dagge88 skrev:
Jordfel tippar jag på.
Min bil vart mongo när jag slängde i baslåda också, drog bara om huvudjordkabeln till batteriet, sen slutade det jävlas!

Så hur ska jag bära mig åt tro? big_smile Har i alla fall tagit ur stereo och högtalare, är på g att ställa av bilen tills någon köper den billigt, har inte tid att fixa tyvärr.

Men om någon kan säga lite hur jag ska bära mig åt för att få igång motorn så skulle det vara perfa! smile

124 Inlägg
16 juli 2011
garanterat jord fel.. kolla till soppa relä under handsfack (vit), kolla säkringar,tändninglåset, den kontakten kan vara känslig. kamraten som monterade steron bör vara med och visa ingreppen i panelen.

om du inte hittar fel på bilen, så skulle inte en haines bok skada, med en ström lampa.

då kan du  mäta dej fram.. jag har byt cirka 25 sterio, i volvo 240 och har aldrig varit några problem,

de man ska passa sig för är att andväna den gamla kabel härvan, man bör dra ny plus, och jord, och högtalar sladdar

volvo är som aids, lätt att skaffa men svårt att bli av med

Skrotsamlare
4 031 Inlägg
17 juli 2011
"Under handskfacket" tycker jag är en lite luddig beskrivning av reläets placering. På passagerarsidan bakom panelen på höger sida nere vid fötterna. Men det låter mer som jordfel/hoppad kabel.

Det är aldrig försent att förvärra ett dumt beslut...

Sök