4014
Sök

Dåligt olje tryck 940 turbo

6 Inlägg
13 juli 2011
Trådstartare
hej har dåligt olje tryck under 1500 varv när motorn är varm vad kan det va för fel ??

Skrotsamlare
4 031 Inlägg
13 juli 2011
Kass oljetryckskontakt, för tunn olja eller slutkörd motor/pump. Börja med kontaketen, om det inte hjälper byt till en tjockare olja, det hjälper men det är egentligen en "tattarlösning".
Det går att kompensera mycket med tjock olja. smile

Det är aldrig försent att förvärra ett dumt beslut...

6 Inlägg
13 juli 2011
Trådstartare
oljegivaren är bytt men får prova tjockare olja .smile

Skrotsamlare
4 031 Inlägg
13 juli 2011
Om du har problem vid kall & varm motor så kan 20W-50 fixa problemet, om det bara är när den är varmkörd kanske 10W-60 är bättre ändå.
Detta är ju inte att betrakta som en egentlig lösning då 10W-40 ska räcka till bra i en gammal Volvo, det är ju mer att betrakta som konstgjord andning.
Det kan också vara bra att skaffa en oljetrycksmätare, då ser du ju om det är någon egentlig fara oavsett varvtal.
Oljetryckslampan är ju mer on/off och visar ju bara huruvida du har tillfredställande tryck på tomgång, det är ju liksom ingen idé att hålla på om det visar sig att du har 1-2bar vid 3000rpm.

6 Inlägg
13 juli 2011
Trådstartare
hitta problemet va olje pumps filtret som hadde teppt igen sig tack ändå för råden:)

Skrotsamlare
4 031 Inlägg
13 juli 2011
andreasselstrom skrev:
hitta problemet va olje pumps filtret som hadde teppt igen sig tack ändå för råden:)

Då har någon slavat med byten! AJABAJA! wink

6 Inlägg
15 juli 2011
Trådstartare
haha inte jag köppte motorn från en skrot i dalarna låg fullt av packnings klet i hela filtret:P

Skrotsamlare
4 031 Inlägg
15 juli 2011
andreasselstrom skrev:
haha inte jag köppte motorn från en skrot i dalarna låg fullt av packnings klet i hela filtret:P

Packningsmassa är för EPA-raggare, idioter och nödlösningar. Jag hatar skiten, folk tar alltid för mycket så att det sätter sig i silen. Det har jag också drabbats av, på en traktor. smile

6 Inlägg
15 juli 2011
Trådstartare
ja så gävla meningslöst men nu är allt fixat och går som en klocka tongue

Sök