2728
Sök

Virre's Garage -SupraMKIV-EvoVIII-9000Aero-

Projekttråd om mina bilar, samt allt annat härj vi ställer till med i garaget.

1 015 902 Visningar
Uppdaterades senast 17 september 2024
4 670 Inlägg
26 april 2014
#1241
Nordicś Facebook avslöjar wink


G4Z Racing
132 Inlägg
27 april 2014
#1242
Mysig graf med grymma siffror! smile Detta gör mig stört sugen på att bänka min

Titta gärna in på www.g4z-racing.com om du är intresserad av vad jag skruvar med!
Bmw E36 320i byggs om till banbil!

1 305 Inlägg
28 april 2014
Trådstartare
#1243
GrEEn81 skrev:
kommer gå skit bra ska du se smile , 410hk blir det tongue

+ liiiite till wink

TBOC_Razor skrev:
AeroMackan skrev:
Ser riktigt bra ut men en liten undran varför är chassinummret suddat och inte regnummret? smile

Hahaha satt och störde mig på exakt samma sak xD

Allt under 400hk efter mappning är ju bara skit så minst 400 måste du ju ha wink

Haha, var väldigt trött och tänkte inte alls på de wink

daaanyy skrev:
Sttäckläst tråden. Jävligt imponerande! Hoppas mappningen går\gått bra smile

Japs-Micke skrev:
Grattis till effekten smile

Ceasarsalladen skrev:
Mysig graf med grymma siffror! smile Detta gör mig stört sugen på att bänka min

Tack grabbar! smile


Xises skrev:
Hoho, mötte dig i Borlänge idag! smile Finnt att se annat än bottsänkta 740 smile

Haha, ja, vi var rätt vilse där x)


Det gick bra på mappningen.
Mer än nöjd big_smile
Slutade med 432hk/560nm i motorn (390whp/505wnm på hjulen)
Haha, gick att få ut mer, men redan nu är de lite fuktigt av vatten vid kanten av toppen. Beställt hem exds "arp" bultar, får se om det blir helt tätt då. Annars blir det troligen T7 packning i sommar.


Film ifrån mappning,
https://www.youtube.com/watch?v=cEKSiHKtndQ

Bilder ifrån lördagen i Borlänge,

https://www1.garaget.org/gallery/images/142/141981/141981-bdb8fb82f1fa94117ea003797be0140f.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/142/141981/141981-eb30c472ce1e7ab0b1b7cb3f6397e260.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/142/141981/141981-99e26851418badfb8442b9e286cee3df.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/142/141981/141981-53fc5c5be893324fddc755ad8e4d27a4.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/142/141981/141981-d3bf5f56d6de106858130f19fce0c62c.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/142/141981/141981-e61542670d9778568f582582d84b10d9.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/142/141981/141981-c6ad911da36015312d5f4251a90e0875.jpg


60 Inlägg
11 maj 2014
#1244
Då har man läst igenom denna tråd riktigt bra bygge och fint med trimmade 9000 smile


Saab Freak
292 Inlägg
11 maj 2014
#1245
Nästa år Virre då ska vi ut o röja smile

Mvh:Andreas

Saab - Move Your Mind
1 094 Inlägg
11 maj 2014
#1246
Maxad 9000! Gratulera till effekten, blire någon träff i sommar då? smile

"Man kan aldrig ha för mycket effekt. Bara för lite fäste"
Saab 9000 Banbil-Projektet för 2012: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=224864

Plåtslagarn
194 Inlägg
16 maj 2014
#1247
då har man läst tråden och jag skulle köra med att svarva kolvarna och montera t7 packning direkt smile

DU SKA HA CRED FÖR DET DU GÖR !!! smile riktigt imponerande


1 305 Inlägg
19 augusti 2014
Trådstartare
#1248
Oj, längesedan man skrev här.
Cirka en vecka efter mappning small det till vid gaspådrag och lådans sprängkåpa sprack runt om.
Passade på att byta till svarvade t5 kolvar och t7 packning när bilen endå var nedplockad för att fixa lådan.
Lådraset drog även med sig slavcylinder och  600tryckplattan.. Så helt ny slav, tryckplatta och huvudcylinder köptes in, och lådan fick en ny sprängkåpa av en vän i Skåne.

Bilen monterades ihop igen men fick den inte till att lira riktigt..
Mycket felsökning och de visade sig den gick snålt vid hög last. Ny e85 soppapump köptes in och monterades exp 340lph.
Felet fortfarande kvar, så bestämde mig för att byta ut soppaledningarna till stålomspunna AN6 ledningar!
Nu går bilen fina fisken, hann även klippa ihop några klipp;
http://youtu.be/vZzcyRYwaOo

Bilen har även fått en ny baklucka, förbereder inför lack som sker i vinter!

Lådras,
https://www1.garaget.org/gallery/images/142/141981/141981-fbde97cfdac4afc1ef8058e6c1143655.jpg

Hehe,
https://www1.garaget.org/gallery/images/142/141981/141981-32c86e8f669ed9e588152ec03fce07c9.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/142/141981/141981-07292375a27bf1faf292e66c8084efa0.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/142/141981/141981-7f813a4119f52418a3217201b1e0c0f6.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/142/141981/141981-86710fb608eb4467ba1e1eb9668e1147.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/142/141981/141981-c456035b6c824fdb2ce828607edc4349.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/142/141981/141981-6825289f1535bc2696747ec8625b0be4.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/142/141981/141981-5edf94c4c3cc6017a23d06ce6d3f5558.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/142/141981/141981-f39277ebf1b93b4eee7f98b054d84aa7.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/142/141981/141981-210099f9d75ac79a9131f88ca05dcb9b.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/142/141981/141981-8a2383e42db78dfc811950a9bc23b86f.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/142/141981/141981-bdda3a4402fddc08e4b6f434dcdcd237.jpg


405 Inlägg
19 augusti 2014
#1249
Sate vilket ös! Kul som fan att den går smile!

Hit the clutch, hit the gear, hit the gas and I'm gone

Mr TX
976 Inlägg
19 augusti 2014
#1250
VirreEriksson skrev:
Oj, längesedan man skrev här.
Cirka en vecka efter mappning small det till vid gaspådrag och lådans sprängkåpa sprack runt om.
Passade på att byta till svarvade t5 kolvar och t7 packning när bilen endå var nedplockad för att fixa lådan.
Lådraset drog även med sig slavcylinder och  600tryckplattan.. Så helt ny slav, tryckplatta och huvudcylinder köptes in, och lådan fick en ny sprängkåpa av en vän i Skåne.

Bilen monterades ihop igen men fick den inte till att lira riktigt..
Mycket felsökning och de visade sig den gick snålt vid hög last. Ny e85 soppapump köptes in och monterades exp 340lph.
Felet fortfarande kvar, så bestämde mig för att byta ut soppaledningarna till stålomspunna AN6 ledningar!
Nu går bilen fina fisken, hann även klippa ihop några klipp;
http://youtu.be/vZzcyRYwaOo

Bilen har även fått en ny baklucka, förbereder inför lack som sker i vinter!

Lådras,
http://www1.garaget.org/gallery/images/142/141981/141981-fbde97cfdac4afc1ef8058e6c1143655.jpg

Hehe,
http://www1.garaget.org/gallery/images/142/141981/141981-32c86e8f669ed9e588152ec03fce07c9.jpg

http://www1.garaget.org/gallery/images/142/141981/141981-07292375a27bf1faf292e66c8084efa0.jpg
http://www1.garaget.org/gallery/images/142/141981/141981-7f813a4119f52418a3217201b1e0c0f6.jpg
http://www1.garaget.org/gallery/images/142/141981/141981-86710fb608eb4467ba1e1eb9668e1147.jpg
http://www1.garaget.org/gallery/images/142/141981/141981-c456035b6c824fdb2ce828607edc4349.jpg
http://www1.garaget.org/gallery/images/142/141981/141981-6825289f1535bc2696747ec8625b0be4.jpg

http://www1.garaget.org/gallery/images/142/141981/141981-5edf94c4c3cc6017a23d06ce6d3f5558.jpg

http://www1.garaget.org/gallery/images/142/141981/141981-f39277ebf1b93b4eee7f98b054d84aa7.jpg

http://www1.garaget.org/gallery/images/142/141981/141981-210099f9d75ac79a9131f88ca05dcb9b.jpg

http://www1.garaget.org/gallery/images/142/141981/141981-8a2383e42db78dfc811950a9bc23b86f.jpg

http://www1.garaget.org/gallery/images/142/141981/141981-bdda3a4402fddc08e4b6f434dcdcd237.jpg

Välkommen till klubben med lådras för året wink Min är snart ute på gatan igen, alla kan inte vara lika flitiga som du!

"We are not dead yet"
SAAB
Projekttråden till min 9000 Aero

1 305 Inlägg
19 augusti 2014
Trådstartare
#1251
wBes skrev:
Sate vilket ös! Kul som fan att den går smile!

Haha, synd att man vänjer sig så fort wink
Turbo-X skrev:
Välkommen till klubben med lådras för året wink Min är snart ute på gatan igen, alla kan inte vara lika flitiga som du!

Haha tacktack!
Såg att du lyckats skjuta diffen, fint med hål i lådan wink


274 Inlägg
19 augusti 2014
#1252
Satan i min himmel va gött den låter!!
Vore kul om du kunde dra ett klipp på mätaren också smile


88 Inlägg
20 augusti 2014
#1253
premm lagd  satan va tid och energi du läger på bilarna det gillas skarpt smile


1 305 Inlägg
20 augusti 2014
Trådstartare
#1254
Jonthengberg skrev:
Satan i min himmel va gött den låter!!
Vore kul om du kunde dra ett klipp på mätaren också smile

Får fixa de nästa gång de filmas smile

allanberg skrev:
premm lagd  satan va tid och energi du läger på bilarna det gillas skarpt smile

Haha tackar! smile


Bearstyle Productions
90 Inlägg
21 augusti 2014
#1255
Haha sicket galet lådhaveri! Aldrig sett nå liknande. :o

Fråga, kör du separat strömmatning till pumpen? Min började magra ut på topp men med lite mer strömming så fortsatte den pumpa på med glädje.


1 305 Inlägg
21 augusti 2014
Trådstartare
#1256
BearStyle skrev:
Haha sicket galet lådhaveri! Aldrig sett nå liknande. :o

Fråga, kör du separat strömmatning till pumpen? Min började magra ut på topp men med lite mer strömming så fortsatte den pumpa på med glädje.

Kör just nu org matning till pumpen, men ska gå över till separat direkt när tid finns att bygga om de.
Kul, såg att du mappat din med, fiina siffror! smile


109 Inlägg
22 augusti 2014
#1257
Hur i helvete gick det där lådraset till?? Tur att du inte tappade motorn iaf big_smile


13 Inlägg
27 augusti 2014
#1258
För en annan som aldrig skruvat saab.
Finns de lådor som håller att tillgå?
Motorerna verkar ju stabila iaf.

GrooverHound||Rasmus Olofsson

405 Inlägg
28 augusti 2014
#1259
Grooverhound skrev:
För en annan som aldrig skruvat saab.
Finns de lådor som håller att tillgå?
Motorerna verkar ju stabila iaf.

B2x4 motorerna från 9000 94-98, 900 94-98 samt 9-3 98-00. Är mer eller mindre skottsäkra, finns ingen anledning att öppna motorn förs ens vid dryga 400HK, då kan det vara läge att svarva ner kolvarna cirka 1-1,5mm för att med fördel kunna använda sig av den nyare topplockspackning som är i stål. Efter den modifikationen klarar motor säkerligen uppemot 550HK stabilt men det finns folk som har kört med mer utan ras.

Angående lådorna så har dom fått o förtjänat dåligt rykte då dom kan vara förhållandevis lätta att rasa om man kör på helt fel sätt. Men helt original växellåda oberoende modell är man rätt säker upp till 300HK, man bör absolut undvika att spinna i kurvor/hål i vägen m.m. Monterar man en lamell diff eller liknande som låser diffen vid gaspådrag så går det hur bra som helst att spinna i kurvor. Denna kombo funkar alldeles utmärkt upp till 500HK om man kör med någorlunda vett i huvudet och undviker att köra på HÖGA VÄXLAR med lågt MOTORVARV, det knäcker lådorna ganska lätt. Men så länge man petar ner en växel eller två så håller dom mycket bra!

Om man ändå vill ha en helt skottsäker låda som klarar enorma mängder stryk så finns det även Quaife/Sellholm drevsatser raka/snedskurna 6-växlade. Har hittills inte hört talas om någon som har rasat en sådan drevsats, dessvärre kostar det åtskilliga tiotusen tals kronor, har inte siffran i huvudet men det är nog en 50,000:- åtminstone.

Hit the clutch, hit the gear, hit the gas and I'm gone

1 305 Inlägg
29 augusti 2014
Trådstartare
#1260
wBes skrev:
Grooverhound skrev:
För en annan som aldrig skruvat saab.
Finns de lådor som håller att tillgå?
Motorerna verkar ju stabila iaf.

B2x4 motorerna från 9000 94-98, 900 94-98 samt 9-3 98-00. Är mer eller mindre skottsäkra, finns ingen anledning att öppna motorn förs ens vid dryga 400HK, då kan det vara läge att svarva ner kolvarna cirka 1-1,5mm för att med fördel kunna använda sig av den nyare topplockspackning som är i stål. Efter den modifikationen klarar motor säkerligen uppemot 550HK stabilt men det finns folk som har kört med mer utan ras.

Angående lådorna så har dom fått o förtjänat dåligt rykte då dom kan vara förhållandevis lätta att rasa om man kör på helt fel sätt. Men helt original växellåda oberoende modell är man rätt säker upp till 300HK, man bör absolut undvika att spinna i kurvor/hål i vägen m.m. Monterar man en lamell diff eller liknande som låser diffen vid gaspådrag så går det hur bra som helst att spinna i kurvor. Denna kombo funkar alldeles utmärkt upp till 500HK om man kör med någorlunda vett i huvudet och undviker att köra på HÖGA VÄXLAR med lågt MOTORVARV, det knäcker lådorna ganska lätt. Men så länge man petar ner en växel eller två så håller dom mycket bra!

Om man ändå vill ha en helt skottsäker låda som klarar enorma mängder stryk så finns det även Quaife/Sellholm drevsatser raka/snedskurna 6-växlade. Har hittills inte hört talas om någon som har rasat en sådan drevsats, dessvärre kostar det åtskilliga tiotusen tals kronor, har inte siffran i huvudet men det är nog en 50,000:- åtminstone.

Kunde inte sagt det bättre själv!
En diff och undvika att mata fullt under 3000rpm~ på 4an/5an så håller det bra



Sök