3661
Sök

Köpråd bensinsnål, bekväm och hyfsat rymlig bil för Max 115k

7 Inlägg
17 juli 2011
Trådstartare
#1
Jag är ute efter en bensinsnål och hyfsat rymlig bil som är bekväm att åka i.
Har kollat lite på den nya modellen av S40 men är öppen för alla förslag.
Om det skulle vara S40 vilken motor är mest intressant?
Den kommer att användas för blandad körning.
Det är några krav jag har och det är att bilen måste vara av årsmodell 05 eller senare, inte gått längre än 10 000 mil och inte dra mer än ca 0.8L/mil.

CyberTeddy
18 juli 2011
#2
FimpenS skrev:
Jag är ute efter en bensinsnål och hyfsat rymlig bil som är bekväm att åka i.

Det är några krav jag har och det är att bilen måste vara av årsmodell 05 eller senare, inte gått längre än 10 000 mil och inte dra mer än ca 0.8L/mil.

vad tycker du om ford?
har en focus'06 med 1,6L motor och den drar ca 0,6L/mil och en focus kombi'07 med 1,8L motor och den drar ca 0,75L/mil.

brorsans fiesta'11 1,6L diesel drar vid max hastighet runt 0,5L/mil.

smile

95 Inlägg
18 juli 2011
#3
Du kommer knappt ner på 0,8l/mil blandad körning med någon motor i s40n om du inte väljer en dieselmotor. Min bror har en v50 2,4 (140hk) och pratar vi blandad körning och landsväg är hans bil knappt snålare än min s60 t5 med över 350hk. Vid lugn körning ligger båda på 0,8-0,9l/mil. Vid stadskörning och lite aggressivare körning är dock t5an klart törstigare.

Mitt råd: Om du vill komma under 0,8l/mil så köp en dieselmotor. I annat fall kan du lika gärna köpa en t5a (dock ej aut) för i praktiken ligger den på ungefär samma förbrukning som sugmotorerna.

Trucker
2 710 Inlägg
18 juli 2011
#4
Kan du betala så mkt så kryllar de ju med bilar, in på närmaste handlare o välj & vraka smile

Eller har du kanske beslutsångest?

Fart missbrukare

Allmänt envis
12 512 Inlägg
18 juli 2011
#5
Det jag tycker talar emot S40n mest är inte den höga förbrukningen utan att de tidiga modellerna hade mycket barnsjukdomar och att den var svindyr i service. En biltidning räknade på detta och kom fram till att en S40/V50 kostade lika mycket i underhåll över 12.000mil som en Porsche 911 Carrera. Senare årsmodeller verkar dock vara billigare, kanske Volvo ändrade på konstruktionen lite i samband med facelift? Oavsett så hamnar du utanför din budget om du vill ha en sådan (S40 facelift)! smile
Senast redigerat av Rquired (18 juli 2011)

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.

7 Inlägg
18 juli 2011
Trådstartare
#6
CyberTeddy skrev:
FimpenS skrev:
Jag är ute efter en bensinsnål och hyfsat rymlig bil som är bekväm att åka i.

Det är några krav jag har och det är att bilen måste vara av årsmodell 05 eller senare, inte gått längre än 10 000 mil och inte dra mer än ca 0.8L/mil.

vad tycker du om ford?
har en focus'06 med 1,6L motor och den drar ca 0,6L/mil och en focus kombi'07 med 1,8L motor och den drar ca 0,75L/mil.

brorsans fiesta'11 1,6L diesel drar vid max hastighet runt 0,5L/mil.

smile

Fordarna tilltalar mig tyvärr inte hmm

Trucker
2 710 Inlägg
18 juli 2011
#7
FimpenS skrev:
CyberTeddy skrev:
FimpenS skrev:
Jag är ute efter en bensinsnål och hyfsat rymlig bil som är bekväm att åka i.

Det är några krav jag har och det är att bilen måste vara av årsmodell 05 eller senare, inte gått längre än 10 000 mil och inte dra mer än ca 0.8L/mil.

vad tycker du om ford?
har en focus'06 med 1,6L motor och den drar ca 0,6L/mil och en focus kombi'07 med 1,8L motor och den drar ca 0,75L/mil.

brorsans fiesta'11 1,6L diesel drar vid max hastighet runt 0,5L/mil.

smile

Fordarna tilltalar mig tyvärr inte hmm

Råder dig en Saab, 9-3 Aero eller 9-5 Aero. För dom pengarna kan du få en väldig fin Saab för smile

Fart missbrukare

7 Inlägg
18 juli 2011
Trådstartare
#8
Sotam skrev:
Du kommer knappt ner på 0,8l/mil blandad körning med någon motor i s40n om du inte väljer en dieselmotor. Min bror har en v50 2,4 (140hk) och pratar vi blandad körning och landsväg är hans bil knappt snålare än min s60 t5 med över 350hk. Vid lugn körning ligger båda på 0,8-0,9l/mil. Vid stadskörning och lite aggressivare körning är dock t5an klart törstigare.

Mitt råd: Om du vill komma under 0,8l/mil så köp en dieselmotor. I annat fall kan du lika gärna köpa en t5a (dock ej aut) för i praktiken ligger den på ungefär samma förbrukning som sugmotorerna.

Det är det som har varit ett frågetecken för mig, vad jag har läst mig till är dom tyvärr ganska törstiga för att vara den storleken på bil. .

Om man ska gå över på diesel eller T5 så sticker det iväg med försäkring och skatt istället.
Ska man satsa på en s60 med mindre motor än T5 kanske och ändå komma ner till samma eller under förbrukningen som s40 har?

Eller några andra tips ?

Trucker
2 710 Inlägg
7 Inlägg
18 juli 2011
Trådstartare
#10
Rquired skrev:
Det jag tycker talar emot S40n mest är inte den höga förbrukningen utan att de tidiga modellerna hade mycket barnsjukdomar och att den var svindyr i service. En biltidning räknade på detta och kom fram till att en S40/V50 kostade lika mycket i underhåll över 12.000mil som en Porsche 911 Carrera. Senare årsmodeller verkar dock vara billigare, kanske Volvo ändrade på konstruktionen lite i samband med facelift? Oavsett så hamnar du utanför din budget om du vill ha en sådan (S40 facelift)! smile

Det där låter inge vidare då det är s40 2,4 från 2005 jag har tittat på. Jag har börjat funderat på 1,8 F och då kanske man får en 08 istället för samma pris. Sen vet jag inte hur slö dom är i jämförelse med 2,4 men det lär väl skilja en del. Motorprestanda är inte det allra viktigaste för mig. Men jag vill gärna kunna ligga runt 130 på motorväg utan att behöva öronproppar.

95 Inlägg
18 juli 2011
#11
FimpenS skrev:
Sotam skrev:
Du kommer knappt ner på 0,8l/mil blandad körning med någon motor i s40n om du inte väljer en dieselmotor. Min bror har en v50 2,4 (140hk) och pratar vi blandad körning och landsväg är hans bil knappt snålare än min s60 t5 med över 350hk. Vid lugn körning ligger båda på 0,8-0,9l/mil. Vid stadskörning och lite aggressivare körning är dock t5an klart törstigare.

Mitt råd: Om du vill komma under 0,8l/mil så köp en dieselmotor. I annat fall kan du lika gärna köpa en t5a (dock ej aut) för i praktiken ligger den på ungefär samma förbrukning som sugmotorerna.

Det är det som har varit ett frågetecken för mig, vad jag har läst mig till är dom tyvärr ganska törstiga för att vara den storleken på bil. .

Om man ska gå över på diesel eller T5 så sticker det iväg med försäkring och skatt istället.
Ska man satsa på en s60 med mindre motor än T5 kanske och ändå komma ner till samma eller under förbrukningen som s40 har?

Eller några andra tips ?

s60n känns som en helt annan och mycket dyrare bil kvalitets- och komfortmässigt, särskilt från -05 och om du har lite mer utrustning i den. s40n är klart roligare och livligare på vägen och mer lättkörd men känns å andra sidan mkt billigare i inredning, dörrar m.m. T5-motorn i s40n är i princip samma motor som 2,5t i s60n. T5 i s60n är en helt annan och mer kraftfull pjäs.

Saab 9-3ss 2,0t är ett alternativ och de är faktiskt rätt snåla för att vara en bil i den storleksklassen och med den effekten. Men stirra dig inte blind på förbrukningen för när jag suttit och jämfört bensinförbrukning och räknat på vad skillnaden blir i kostnad med min körning så blir skillnaden i sammanhanget en väldigt liten kostnad.

7 Inlägg
18 juli 2011
Trådstartare
#12
Sotam skrev:
FimpenS skrev:
Sotam skrev:
Du kommer knappt ner på 0,8l/mil blandad körning med någon motor i s40n om du inte väljer en dieselmotor. Min bror har en v50 2,4 (140hk) och pratar vi blandad körning och landsväg är hans bil knappt snålare än min s60 t5 med över 350hk. Vid lugn körning ligger båda på 0,8-0,9l/mil. Vid stadskörning och lite aggressivare körning är dock t5an klart törstigare.

Mitt råd: Om du vill komma under 0,8l/mil så köp en dieselmotor. I annat fall kan du lika gärna köpa en t5a (dock ej aut) för i praktiken ligger den på ungefär samma förbrukning som sugmotorerna.

Det är det som har varit ett frågetecken för mig, vad jag har läst mig till är dom tyvärr ganska törstiga för att vara den storleken på bil. .

Om man ska gå över på diesel eller T5 så sticker det iväg med försäkring och skatt istället.
Ska man satsa på en s60 med mindre motor än T5 kanske och ändå komma ner till samma eller under förbrukningen som s40 har?

Eller några andra tips ?

s60n känns som en helt annan och mycket dyrare bil kvalitets- och komfortmässigt, särskilt från -05 och om du har lite mer utrustning i den. s40n är klart roligare och livligare på vägen och mer lättkörd men känns å andra sidan mkt billigare i inredning, dörrar m.m. T5-motorn i s40n är i princip samma motor som 2,5t i s60n. T5 i s60n är en helt annan och mer kraftfull pjäs.

Saab 9-3ss 2,0t är ett alternativ och de är faktiskt rätt snåla för att vara en bil i den storleksklassen och med den effekten. Men stirra dig inte blind på förbrukningen för när jag suttit och jämfört bensinförbrukning och räknat på vad skillnaden blir i kostnad med min körning så blir skillnaden i sammanhanget en väldigt liten kostnad.

Ja det är en väldig skillnad på S60 och S40 men jag undrade om man kom ner i ungefär samma bränsleförbrukning i s60n med kanske 2,4 liters motor.

Saab har jag börjat kolla lite på också, kör idag en gammal Saab 900 och har väl inte jätte bra erfarenhet av den så det känns sådär med Saab. Det är 2 helt olika bilar det vet jag men ändå wink

Allmänt envis
12 512 Inlägg
18 juli 2011
#13
FimpenS skrev:
Rquired skrev:
Det jag tycker talar emot S40n mest är inte den höga förbrukningen utan att de tidiga modellerna hade mycket barnsjukdomar och att den var svindyr i service. En biltidning räknade på detta och kom fram till att en S40/V50 kostade lika mycket i underhåll över 12.000mil som en Porsche 911 Carrera. Senare årsmodeller verkar dock vara billigare, kanske Volvo ändrade på konstruktionen lite i samband med facelift? Oavsett så hamnar du utanför din budget om du vill ha en sådan (S40 facelift)! smile

Det där låter inge vidare då det är s40 2,4 från 2005 jag har tittat på. Jag har börjat funderat på 1,8 F och då kanske man får en 08 istället för samma pris. Sen vet jag inte hur slö dom är i jämförelse med 2,4 men det lär väl skilja en del. Motorprestanda är inte det allra viktigaste för mig. Men jag vill gärna kunna ligga runt 130 på motorväg utan att behöva öronproppar.

Volvo´s etanolbilar brukar vara väldigt lågt utväxlade tycker jag, har ingen koll på hur 2.4i är däremot tyvärr. smile

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.

Forummoderator
18 008 Inlägg
18 juli 2011
#14
Köpte en Hyundai i30 CRDI (diesel) till tanten 2008. Den drar prick 0.5 l/mil och skatten är under 1700:- per år. Chippar du en miljösläde med 90 hk i så får den 110 hk och då är det en rätt pigg bil! Spontant tycker jag inte storleken inuti är ett dugg sämre än S40. Priset är 100-115 tkr. Sikta på en med Acc.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

886 Inlägg
18 juli 2011
#15
Dieselsmurfen skrev:
Köpte en Hyundai i30 CRDI (diesel) till tanten 2008. Den drar prick 0.5 l/mil och skatten är under 1700:- per år. Chippar du en miljösläde med 90 hk i så får den 110 hk och då är det en rätt pigg bil! Spontant tycker jag inte storleken inuti är ett dugg sämre än S40. Priset är 100-115 tkr. Sikta på en med Acc.

Har funderat på det här med att chippa miljöbilar. Märks inte det med avgasvärden och sådär?

Bancivic på låg budget:
http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 4#p4237504
Min bilrelaterade facebooksida(Videos, bilder, tröjtryck m.m.):
https://www.facebook.com/TheSwedishPetrolhead

Forummoderator
18 008 Inlägg
18 juli 2011
#16
Wicca skrev:
Dieselsmurfen skrev:
Köpte en Hyundai i30 CRDI (diesel) till tanten 2008. Den drar prick 0.5 l/mil och skatten är under 1700:- per år. Chippar du en miljösläde med 90 hk i så får den 110 hk och då är det en rätt pigg bil! Spontant tycker jag inte storleken inuti är ett dugg sämre än S40. Priset är 100-115 tkr. Sikta på en med Acc.

Har funderat på det här med att chippa miljöbilar. Märks inte det med avgasvärden och sådär?

Nej. Det går prima i bes.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!


Sök