Har funderat länge på att uppgradera min LS1:a med ett 383 stroker kit. Den lilla info jag hittat på nätet är positiv. Verkar gå bra att kombinera strokern med mina befintliga delar som AFR205(66cc) topparna och kamaxeln(G5X3 CompCams). Härdade stötstänger och bättre kamkedja sitter på likaså en el.vattenpump. 1 3/4" Headers och 2x2.5" system sitter på bilen. Bilen är en Cheva Lumina SS med 4L60E(10" converter, stall speed 3000rpm) vilken är likvärdig med en Pontiac GTO 2004. Tänkte även uppgradera lyftare och vipparmar i samma veva. Insuget måste också uppgraderas,ett FAST 102 borde bli bra. Tanken är att bygga sugmotor med ca 10,5 komp först.
Fördelen som jag ser det är att det är orginalmotorn som används och slaget på veven syns ju inte utifrån dvs orginaleffekt
Min fundering/fråga är om det är en vettig motor att bygga, hur är karaktären, hur slitstark blir motorn? Lämplig att överladda i framtiden med sänkt komp alt. lite lustgas?
Är det någon som har erfarenhet av en sån motor? Synpunkter och tips mottages gärna.