Andromeda skrev:
Oves_Bror skrev:
Men dom svagaste sidorna på en sån är ju: Dåliga strålkastare, rostiga bromsrör,dålig handbroms och i dom fall dragkrok är monterad: kass bakre balk.... (aluminiumbalken som kroken är bultad i)
Tycker du är ute på Monarken och trampar lite igen. Jag har själv 2 st 9000, bror min är inne på sin andra gamla 91:a med mongolåda och farsan har haft en, kompisar har haft osv.
I verkligheten, utanför Arvika där alla åker 240/740/940 är de här de största bristerna enligt mig.
1. Rost i dörrar och skärmar
2. Växellåda. Kompisar har rasat lådor genom att använda dom på ett sätt de inte är tänkta för. Jag har aldrig lyckats.
3. Lagerstöd till länkarmar. Kostar typ 25 kr st, 100 spänn för hela bilen alltså. Garanterat vanligaste anmärkningen på SBP.
4. Haveri på tändkassett.
5. Haveri på soppapump.
6. "Haveri" på sensorn för kupétemperatur.
7. Ej fungerande rövgrill.
8. Haveri på centrallås.
De går många många mil, ja ända tills rosten äter upp dom utan att man behöver öppna motorn om man servar den då och då. Rost i bärande delar är Saab väldigt förskonade från.
Bromsrör och dragkrokar går sönder på alla bilar som är till åren komna och har just dragkrok och bromsar. Även Volvo.