2374
Sök

Mindre turbo-agg till volvo b230 motor?

this shit's got to go
183 Inlägg
25 juli 2011
Trådstartare
#1
Hejsan alla som ser detta.

Jag undrar om någon vet av ett mindre än original turbo-agg som passar b230 turbogrenrör?
Det är för att få supersnabbt ladd.

Tanken är att jag ska laborera lite med 2-stegs turbo och då är det ju inte lönt att köra med original turbo.


Tacksam för svar
Senast redigerat av BOBert (25 juli 2011)

Man får inte va slö för då blir man dö

Team T-Röd Racing
507 Inlägg
25 juli 2011
#2
BOBert skrev:
Hejsan alla som ser detta.

Jag undrar om någon vet av ett mindre än original turbo-agg som passar b230 turbogrenrör?
Det är för att få supersnabbt ladd.

Tanken är att jag ska laborera lite med 2-stegs turbo och då är det ju inte lönt att köra med original turbo.


Tacksam för svar

Du tar ju död på motorn med original turbo om man laddar mkt mindre turbo e ju rätt dumt...

...........Team T-Röd Racing.............

this shit's got to go
183 Inlägg
25 juli 2011
Trådstartare
#3
StlpMK skrev:
BOBert skrev:
Hejsan alla som ser detta.

Jag undrar om någon vet av ett mindre än original turbo-agg som passar b230 turbogrenrör?
Det är för att få supersnabbt ladd.

Tanken är att jag ska laborera lite med 2-stegs turbo och då är det ju inte lönt att köra med original turbo.


Tacksam för svar

Du tar ju död på motorn med original turbo om man laddar mkt mindre turbo e ju rätt dumt...

Sa aldrig att jag skulle använda original turbon som andra steget.

Man får inte va slö för då blir man dö

Forummoderator
10 576 Inlägg
25 juli 2011
#4
Sikta in dig på turboaggregat från dieselbilar typ Golf TDI

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-

this shit's got to go
183 Inlägg
25 juli 2011
Trådstartare
#5
torpis skrev:
Sikta in dig på turboaggregat från dieselbilar typ Golf TDI

Ja nått i den den storleken är väll det jag är ute efter.
Hade bara hoppats på att få reda på om någon passa bult-on.
Hade som varit rätt sweet å slippa bygga adapter.

Man får inte va slö för då blir man dö

Dr. Turbo
459 Inlägg
25 juli 2011
#6
Eller så behåller du orginalturbon som första steget, eftersom den kommer att vakna tidigare i en serieladdning än om den sitter som singel.


2 230 Inlägg
25 juli 2011
#7
ännu mindre än org då blire litet ^^ men ja disel golfar eller liknande, men varför inte ha kvar org å sen en större efter den? menar org har ju fullt ladd vid typ 2600.

så kan det vara då det inte blev som det skulle

this shit's got to go
183 Inlägg
25 juli 2011
Trådstartare
#8
Rojpen skrev:
ännu mindre än org då blire litet ^^ men ja disel golfar eller liknande, men varför inte ha kvar org å sen en större efter den? menar org har ju fullt ladd vid typ 2600.

Grejen med 2stegs turbo är ju lite att man vill ha ladd typ direkt asså 1000-1500rpm kanske. För min del iaf.

Man får inte va slö för då blir man dö

39 Inlägg
18 augusti 2011
#9
Du har inte funderat på att köra på E85? Då får du större avgasmassa och tidigare ladd än med bensin, plus att du får högre oktantal och du får högre i tak eftersom du nu kör med 104 oktan i stället för 95 ell 98.

Kör själv med flera gamla Saab'ar som jag konverterat; lätt turbon går som ett svin med etanol i tanken! Mycket tack vare det tidigare laddet pga större avgasmassa.

Mvh Johannes

Forummoderator
10 576 Inlägg
18 augusti 2011
#10
morsole skrev:
Mycket tack vare det tidigare laddet pga större avgasmassa.

Mvh Johannes

hm...är det verkligen sant?  E85 brinner kallare vilket ger mindre gasvolym.   Det är ju inte massan utan energin du är på jakt efter.

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-

Dr. Turbo
459 Inlägg
18 augusti 2011
#11
E85 har lite annan massa då den avger mycket mer vatten(ånga) vid full förbränning motför bensin. Är därför man får igång turbon tidigare då man får upp ett mottryck mycket snabbare då ånga "tar mer plats" än koldioxid. smile
Att E85 innehåller högre energie spelar inte så jättestor roll på spoolup skillnaden. Är avgaserna i sig som är den stora skillnaden. Sen att man får ut runt 10% mer effekt på E85 kontra 98okt så beror det på energin (och även AFR förhållandet)


Forummoderator
10 576 Inlägg
18 augusti 2011
#12
Det går ju inte att trolla, samma effekt ger samma energi till agvaserna vid samma verkningsgrad på motorn.

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-

39 Inlägg
19 augusti 2011
#13
Vid förbränning av etanol (E85) får du större avgasmassa än på bensin.

Om du inte vill förstå - tja då är vi där - att då vet vi andra i alla fall vad som gäller...

Mvh Johannes
Senast redigerat av morsole (19 augusti 2011)

Forummoderator
10 576 Inlägg
19 augusti 2011
#14
morsole skrev:
Vid förbränning av etanol (E85) får du större avgasmassa än på bensin.

Om du inte vill förstå - tja då är vi där - att då vet vi andra i alla fall vad som gäller...

Mvh Johannes

Vad bra att vi har dig

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-

this shit's got to go
183 Inlägg
26 september 2011
Trådstartare
#15
Nu har jag funderat lite. jag behöver nog inte mindre turbo än originalen som steg 1 på detta 2 steg system jag funderar över.

Har hört att TD04 bara blåser varmluft efter 1bar. så hur blir det om jag sätter en större turbo på det agget som går igenom TD04:an? blir inte luften varm efter 1 bar då med eller vad exakt är det som utgår att det blir varmt? Och kommer det bli bra flöde med det lilla avgashuset och original grenrör för en stor turbo?

Man får inte va slö för då blir man dö

10 287 Inlägg
27 september 2011
#16
Adiabatiska verkningsgraden sjunker.
Titta på ett pumpdiagram till en turbo (kompressor-map). Där har du verkningsgradsområden - "platåer".
Om verkningsgraden är 100% så sker kompressionen så effektivt som möjligt - helt adiabatiskt. Ligger man på mindre än 100% så är det detsamma som att mer värme genereras än vad som genereras i en optimal adiabatisk process, dvs varmare luft.

/Göran


BOBert skrev:
Har hört att TD04 bara blåser varmluft efter 1bar. så hur blir det om jag sätter en större turbo på det agget blir inte luften varm efter 1 bar då med eller vad exakt är det som utgår att det blir varmt?

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI

5 710 Inlägg
27 september 2011
#17
BOBert skrev:
Hade bara hoppats på att få reda på om någon passa bult-on.
Hade som varit rätt sweet å slippa bygga adapter.

Skall du dra wg-luften från den lilla turbinen till den stora och använda den inbyggda original wg?
Kan inte garanatera något eftersom jag inte byggt något liknande själv men jag vetti tusan om den klarar att flöda tillräckligt mycket om du har tänkt dig nå hyvsad effekt.
Risken är då att den lilla turbon "skenar"....på jobbet med dessa installationer wastegate:ar vi för den lilla turbinen = adapter.

MVH Jonas
..............

this shit's got to go
183 Inlägg
27 september 2011
Trådstartare
#18
jonTe skrev:
BOBert skrev:
Hade bara hoppats på att få reda på om någon passa bult-on.
Hade som varit rätt sweet å slippa bygga adapter.

Skall du dra wg-luften från den lilla turbinen till den stora och använda den inbyggda original wg?
Kan inte garanatera något eftersom jag inte byggt något liknande själv men jag vetti tusan om den klarar att flöda tillräckligt mycket om du har tänkt dig nå hyvsad effekt.
Risken är då att den lilla turbon "skenar"....på jobbet med dessa installationer wastegate:ar vi för den lilla turbinen = adapter.

Nej tanken är ju såklart att ha separata wg till bägge turbosarna. Och då oxå eventuellt porta gw-hålet på den lilla så den inte skenar. gjorde nyss detta på min DT04 för jag har 3" utan kat, å den skenade efter 4000 ungefär, och det funkar suveränt nu. Men skulle detta inte fungera så får jag väll installera separat wg oxå på den lilla kanske. Jag har oxå funderat på en stor backventil eller liknande så att inte all luft ska behöva skjutsas igenom den lilla turbon

Man får inte va slö för då blir man dö


Sök