3898
Sök

Oljeläckage Golf -97

230 Inlägg
27 juli 2011
Trådstartare
#1
Jag har en gammal golf, (97.a) som nu har börjat läcka olja.
Jag vet inte riktigt vart det läcker nånstans, därför tänkte jag höra vart dte är vanligast det är läckage och hur man kan göra för att laga.

Tacksam för alla svar smile

German Engineering
9 083 Inlägg
27 juli 2011
#2
Antar att det är en Golf MK3 (tredje generationens Golf)?

Vilken motor är det som gäller? 1.6? 1.8? 2.0 8V/16V?

Innehar SFROs bygghandbok så har du frågor, skicka gärna PM :)
Biltransport? Tveka inte att höra av dig :) Skicka PM :)

230 Inlägg
27 juli 2011
Trådstartare
#3
Det är en golf GL 1.8

German Engineering
9 083 Inlägg
27 juli 2011
#4
Det är svårt att veta vart det läcker exakt i din beskrivning

Börja med att motortvätta så du kan se varifrån läckaget kommer.
Kolla oljefiltret och oljetrågs packningen.
Kolla även vevhusventilationen.
Senast redigerat av CarpeDiem (27 juli 2011)

Innehar SFROs bygghandbok så har du frågor, skicka gärna PM :)
Biltransport? Tveka inte att höra av dig :) Skicka PM :)

230 Inlägg
27 juli 2011
Trådstartare
#5
Joo jag vet, kan inte mycket om bilmotorer. Men ska kolla lite grann imorgon om jag får tid.

German Engineering
9 083 Inlägg
27 juli 2011
#6
Kan ju också vara oljetrycksgivaren, kolla den också smile

Oljeläckage vanligt vid ventilkåpspackningen, samt packbox vid remhjulet. Kika på de när du har tid.

Innehar SFROs bygghandbok så har du frågor, skicka gärna PM :)
Biltransport? Tveka inte att höra av dig :) Skicka PM :)

230 Inlägg
29 juli 2011
Trådstartare
#7
Kikade lite idag och tog lite kort med mobilen. Vet inte om man ser nånting men dom ligger på min profil iallfall: http://www.garaget.org/mypage/gallery.p … lbum=20324

Jag tog kort på där det var som mest olja, så nånstans där är läckaget fömodligen. Så vad sitter där som man kan kolla? tongue

230 Inlägg
1 augusti 2011
Trådstartare
#8
Efter en liten tvätt och körning har jag konstaterat att det bara är oljefiltret som behövs byta..

Har dock ett litet problem, hur man byter det tongue
Kikade runt lite och såg denna: http://www.biltema.se/sv/Tips-och-rad/B … ljefilter/
Verkar ju enligt dom ganska lätt att byta. Och inte så dyrt heller för den delen, endast oljefilter jag behöver och sen lite mer olja då. Men är det verkligen så enkelt?

747 Inlägg
1 augusti 2011
#9
Oljefilter köper du på Mekonomen eller likande (Mahle eller Bosch) alt. ett orginalfilter, ny pluggpackning + ny plugg om denna skulle vara sliten, kostar inte många kronor o ta en sådan med även när man väl köper. Samt den mängd olja du ska ha.

En filtertång kan vara bra att ha även, efter du bytt drar du bara åt det för hand så det sitter.
Svårare än så  är det inte, ca 30min för novisen på en gds hall, räkna med ca 60-70kr i hallhyra även.

Strl 19 till oljepluggen även för tappa ut oljan.

/ Toni Larsson

Lat Perfektionist
6 359 Inlägg
1 augusti 2011
#10
Sitter filtret hårt, och du inte har en filtertång eller en stor tång, så kan man bara köra en skruvmejsel rakt igenom filtret och skruva med "handtagen" som blir tongue
Lite söligt kanske, så ta med rikligt med papper ^^

Alla tycker olika, och det är därför du har fel...
Audi "S1.5" [OEM+] - 10-Ventils turbo - Projekttråd
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=297968

...has left the building...
4 474 Inlägg
1 augusti 2011
#11
Man byter inte "bara" filter....Vet du inte när oljan e bytt senast så är det ett bra tillfälle att byta olja och filter. Biltemas del eller hel -syntet olja duger utmärkt, filtret funkar det med har kört 14000 mil med deras filter (ca 1000mil/filter, olje+filter -byte var 1000e mil för min del). Ett alternativ är att dra åt filtret liiite, hade själv läckage på samma ställe som du på en Passat 1.8 -91, filtret satt lite löst bara...
Vill även tillägga att det kan vara en god ide att köpa "märkes oljefilter" om du kör typ 1000 mil/år, billigare(sämre!) filter KAN lösas upp tids nog så att säg, inget jag märkt med Biltema filtrena, men då kör jag som allra längst 5 mån med samma filter/olja (vintern!)

Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.
Volvo - Bored for life MB - Old farts young tarts Audi - Always first looser
Chevrolet - No cars, just trucks BMW - Pure driving pleasure

3 Inlägg
27 oktober 2011
#12
Hej!
Jag har också en golf från -94 och har samma problem.
Har sökt på olika forum utan resultat.
Bilen läcker olja och det är som "oljigast" på samma ställe som på jockmokk's bilder.
Är säker på att det inte är oljefiltret i mitt fall.
Vad kan det vara? Jag har bytt packningen mellan motorn och själva konsolen som oljefiltret sitter fastskruvat i(vet inte vad den heter), trodde det var där. Men det blir ändå inte tätt. Tror fortfarande att det är där det läcker ifrån.
Har ni några tips på om det kan vara något annat eller på hur man kan få denna packning tät om det nu är den?

tack smile
Senast redigerat av seoon (27 oktober 2011)

Administratör
2 980 Inlägg
27 oktober 2011
#13
Troligen oljetryckskontakten som sitter uppepå oljefilterhållaren.... Lyft på gummitutan som har en kabel igenomsig och kolla när motorn går.

En kopp av den svarta såsen...

3 Inlägg
27 oktober 2011
#14
Ska kolla det. Men Borde det inte ha runnit olja ner på filtret då?
Filtret är snustort


Sök