3581
Sök

BMW e34 535i, startar ej, något problem gällande bränsle delen

97 Inlägg
29 juli 2011
Trådstartare
#1
Behöver lite tips och ideér om vad felet kan vara då bilen min inte vill starta, har konstaterat att de är något gällande bränsle då bilen vill gå igång när man sprutar i startgas. Har bytt 2 relän som sitter vid databoxarna, om de nu är bränslereläerna, de sitter uppe i högra hörnet i motorutrymmet om man sitter i coupén vid bakom ena fästet för framdämparen. Tips på vad problemet kan vara? Bilen har startat ibland efter en stund men nu verkar den inte alls vilja, nån kablen som kan var glapp? Någon av bränslepumparna som gett upp? Något att relä som jag inte vet om eller någon givare? Bränsletrycksregulatorn? Vilket är vanligast på just denna typ av bil?

Är tacksam för alla svar!

Mvh Fredrik
Senast redigerat av Johansson (29 juli 2011)


564 Inlägg
29 juli 2011
#2
Det skulle mycket väl kunna vara soppapumpen. Den sitter lättåtkomligt under baksätet. Bara att rycka loss sätet och skruva bort locket som sitter på höger sida.

När du har pumpen blottad, be en kompis banka på pumpen med nåt verktyg, typ handtaget på en skruvmejsel samtidigt som du försöker starta. Då brukar man kunna få igång pumpen tillfälligt. (Jag lyckades köra hem min bil på det sättet i vintras när pumpen sa upp sig) Du kan också rätt enkelt tvångsmata pumpen med ström för att se om den går.

Se sprängskiss nedan:

http://realoem.com/bmw/showparts.do?mod … &fg=05
Senast redigerat av groze (29 juli 2011)

660 Inlägg
30 juli 2011
#3
groze skrev:
Det skulle mycket väl kunna vara soppapumpen. Den sitter lättåtkomligt under baksätet. Bara att rycka loss sätet och skruva bort locket som sitter på höger sida.
Detta stämmer ej! Pumpen sitter på höger sida i bagaget, under ett svart lock...

Johansson.. Jag har forskat lite i ditt problem och det var pumpen vi såg under locket, bara plocka ur armaturet så sitter pumpen inne i tanken med två plastclips

Soppa reläet var det orangea prylen framme som vi provade tidigare i veckan! se bild http://www.exx.se/maintenance/relays/electronics_box_text.jpg

Man kan tydligen tvångsköra pumpen genom att sätta en liten kabel mellan 30 och 87 där reläet sitter för att sluta kretsen och få pumpen att gå så slipper vi köra så mycket på startmotorn tongue

//Soderqvist

Livets stora gåta, hur kan ett företag som MDS hålla sig kvar i branschen?

564 Inlägg
31 juli 2011
#4
Ja, du har alldeles rätt! Den sitter såklart inte under baksätet...jag fick för mig att den sitter som på e39, men den sitter ju såklart under bagaget. Fel av mig!

97 Inlägg
31 juli 2011
Trådstartare
#5
Tack för hjälpen iaf för visat intresse:) Problemet är nu löst, det är bränsletrycksregulatorn som verkar ha tackat för sig. Vi provade koppla förbli reläet som Soderqvist sa som han tidigare hittat på en annan sida. När man gjorde de så hände först inget, sen efter en stund så började regulatorn låta och sedan var de bränsle i systemet igen. Så ett regulatorbyte nästa så är allt frid och fröjd igen:)

Mvh Fredrik


97 Inlägg
17 augusti 2011
Trådstartare
#6
Johansson skrev:
Tack för hjälpen iaf för visat intresse:) Problemet är nu löst, det är bränsletrycksregulatorn som verkar ha tackat för sig. Vi provade koppla förbli reläet som Soderqvist sa som han tidigare hittat på en annan sida. När man gjorde de så hände först inget, sen efter en stund så började regulatorn låta och sedan var de bränsle i systemet igen. Så ett regulatorbyte nästa så är allt frid och fröjd igen:)

Mvh Fredrik
Hallå igen!

Det verkar inte vara regulatorn utan bränslepumpen så blir till att ta ur den och se om den fungerar om man lägger på ström, bara att hålla tummarna!



Sök