2322
Sök

Projekt 500whp, RB25DET, Nissan Skyline R33-GTS --->

Total genomgång av motorn samt lite div uppgraderingar för att nå 500 driftsäkra hjulhästar. Plus att det blir lite x-tra bling under huven ;)

377 762 Visningar
Uppdaterades senast 23 februari 2014
1 105 Inlägg
23 januari 2012
Trådstartare
#341
Matias_M7 skrev:
Varför inte bara köra på original?

Tungt! :p Du kanske får göra mig en tjänst i veckan smile

Rice, Rice Baby!
Projekt Skyline R33 RB25det renovering/uppgradering
--> Projekt-tråden <--

57 Inlägg
23 januari 2012
#342
Går ju även att lätta ett original svänghjul ganska mycket samtidigt som man viktar det! Lämna in en topp eller?


1 105 Inlägg
23 januari 2012
Trådstartare
#343
Matias_M7 skrev:
Går ju även att lätta ett original svänghjul ganska mycket samtidigt som man viktar det! Lämna in en topp eller?

Jo men du får ju aldrig ner det till 5kg väl? Det är möjligt att det ät lite motordelar ja smile Drar på jobb imorrn så får se om jag kan fixa nån som kör ner grejerna eller om jag tar det när jag kommer hem. Hör av mig.

Rice, Rice Baby!
Projekt Skyline R33 RB25det renovering/uppgradering
--> Projekt-tråden <--

57 Inlägg
23 januari 2012
#344
Går gör det säkert men kanske inte helt optimalt tongue okok..
Senast redigerat av Matias_M7 (23 januari 2012)


922 Inlägg
23 januari 2012
#345
Johan_e2 skrev:
Matias_M7 skrev:
Går ju även att lätta ett original svänghjul ganska mycket samtidigt som man viktar det! Lämna in en topp eller?

Jo men du får ju aldrig ner det till 5kg väl? Det är möjligt att det ät lite motordelar ja smile Drar på jobb imorrn så får se om jag kan fixa nån som kör ner grejerna eller om jag tar det när jag kommer hem. Hör av mig.

Vf vill du ha så jätte lätt sväng hjul då blir jh rappare  varva men kan va gött ha lite tyngd för få kraften med sig när du petar i. Ny vxl

sponsor
www.Speeding.nu performance parts
www.vianor.se Vianor Borås

57 Inlägg
23 januari 2012
#346
Lite så jag tänkt å, känns onödigt att ta bort halva svänghjulet, känns som att den kommer tappa lite på botten om jag inte tänker helt galet.


1 105 Inlägg
23 januari 2012
Trådstartare
#347
En anledning till att inte lätta orginal svänghjulet big_smile
http://www.skylineowners.com/forum/show … hp?t=80165

Rice, Rice Baby!
Projekt Skyline R33 RB25det renovering/uppgradering
--> Projekt-tråden <--

1 105 Inlägg
23 januari 2012
Trådstartare
#348
Ser inte varför man inte vill ha lättare svänghjul? Blir mer varvvillig, mindre turbolag och mer acceleration!


Fördelar..?
Varvar upp snabbare.
Mindre turbolag
Bättre acceleration



Nackdelar..?
Tappar vridmoment
Tappar varv mellan växlingar
Senast redigerat av Johan_e2 (23 januari 2012)

Rice, Rice Baby!
Projekt Skyline R33 RB25det renovering/uppgradering
--> Projekt-tråden <--

57 Inlägg
23 januari 2012
#349
Frågan är ju hur mycket han lättat svänghjulet.. ja rappare på gasen blir den men utan att vara speciellt kunnig skulle jag tippa på att den blir mer svårkörd, känns som att man hela tiden måste ha den på "högt" varvtal för att "orka". Beror väl iof kanske på vad bilen ska användas för, kanske inte optimalt på gata.
Senast redigerat av Matias_M7 (23 januari 2012)


1 105 Inlägg
23 januari 2012
Trådstartare
#350
Matias_M7 skrev:
Frågan är ju hur mycket han lättat svänghjulet.. ja rappare på gasen blir den men utan att vara speciellt kunnig skulle jag tippa på att den blir mer svårkörd, känns som att man hela tiden måste ha den på "högt" varvtal för att "orka".

Jo om man har ett toklätt svänghjul så kan den nog bli lite klen men det måste ju finnas ett mellanting mellan orginal svänghjul och ex Fidanzas 5kgs hjul. Ska forska lite i det.

Rice, Rice Baby!
Projekt Skyline R33 RB25det renovering/uppgradering
--> Projekt-tråden <--

57 Inlägg
23 januari 2012
#351
Johan_e2 skrev:
Matias_M7 skrev:
Frågan är ju hur mycket han lättat svänghjulet.. ja rappare på gasen blir den men utan att vara speciellt kunnig skulle jag tippa på att den blir mer svårkörd, känns som att man hela tiden måste ha den på "högt" varvtal för att "orka".

Jo om man har ett toklätt svänghjul så kan den nog bli lite klen men det måste ju finnas ett mellanting mellan orginal svänghjul och ex Fidanzas 5kgs hjul. Ska forska lite i det.

Ett något lättat originalsvänghjul wink


922 Inlägg
23 januari 2012
#352
Matias_M7 skrev:
Frågan är ju hur mycket han lättat svänghjulet.. ja rappare på gasen blir den men utan att vara speciellt kunnig skulle jag tippa på att den blir mer svårkörd, känns som att man hela tiden måste ha den på "högt" varvtal för att "orka". Beror väl iof kanske på vad bilen ska användas för, kanske inte optimalt på gata.

I min evo 2 jag hadde jag ett jätte lättat act svänghjul
Som ja fick med  den va jävligt pigg o rapp på mkt höga varv helt hysteriskt rolig smile
Så så sätt ä det kul .

men tycker ja upplevt  org svänghjulet  på skyline helt ok när man kört men va juh ett tag sen &#58388;
Senast redigerat av ThomasNyqvist (23 januari 2012)

sponsor
www.Speeding.nu performance parts
www.vianor.se Vianor Borås

1 105 Inlägg
23 januari 2012
Trådstartare
#353
ThomasNyqvist skrev:
Matias_M7 skrev:
Frågan är ju hur mycket han lättat svänghjulet.. ja rappare på gasen blir den men utan att vara speciellt kunnig skulle jag tippa på att den blir mer svårkörd, känns som att man hela tiden måste ha den på "högt" varvtal för att "orka". Beror väl iof kanske på vad bilen ska användas för, kanske inte optimalt på gata.

I min evo 2 jag hadde jag ett jätte lättat act svänghjul
Som ja fick med  den va jävligt pigg o rapp på mkt höga varv helt hysteriskt rolig smile
Så så sätt ä det kul  men tycker ja upplevt  org svänghjulet  helt ok när man kört men va juh ett tag sen &#58388;

Jag tror att om man ska ha bus/driftbil så ska man nog ha åt det lättare hållet men för rattlåsrace så vill man ha lite tyngre för att få med sig lite massa.
Orginal Rb25 svänghjul väger ca 10kg och Fidanzas väger 5kg så någonstans emellan borde vara alla tiders.

Rice, Rice Baby!
Projekt Skyline R33 RB25det renovering/uppgradering
--> Projekt-tråden <--

922 Inlägg
23 januari 2012
#354
Johan_e2 skrev:
ThomasNyqvist skrev:
Matias_M7 skrev:
Frågan är ju hur mycket han lättat svänghjulet.. ja rappare på gasen blir den men utan att vara speciellt kunnig skulle jag tippa på att den blir mer svårkörd, känns som att man hela tiden måste ha den på "högt" varvtal för att "orka". Beror väl iof kanske på vad bilen ska användas för, kanske inte optimalt på gata.

I min evo 2 jag hadde jag ett jätte lättat act svänghjul
Som ja fick med  den va jävligt pigg o rapp på mkt höga varv helt hysteriskt rolig smile
Så så sätt ä det kul  men tycker ja upplevt  org svänghjulet  helt ok när man kört men va juh ett tag sen &#58388;

Jag tror att om man ska ha bus/driftbil så ska man nog ha åt det lättare hållet men för rattlåsrace så vill man ha lite tyngre för att få med sig lite massa.
Orginal Rb25 svänghjul väger ca 10kg och Fidanzas väger 5kg så någonstans emellan borde vara alla tiders.

nu är du jobbig orkar inte  lätta mitt svänghjul juh sad
hahah

sponsor
www.Speeding.nu performance parts
www.vianor.se Vianor Borås

2 230 Inlägg
23 januari 2012
#355
ja allt för lätt är ju inte bra smile måste ju ha lite motstånd så turbon får jobba lite innan varvstoppet ^^
va väger original bara 10kg på en skyline? satan vad lätt tongue

så kan det vara då det inte blev som det skulle

1 105 Inlägg
23 januari 2012
Trådstartare
#356
Haha! Sorry tongue Finns ett XTR-svänghjul på E-bay som väger 7kg, blir ju 3kg lättare iaf. Man ska fan vara raketforskare för att bygga motor! Var är Fugelsang när man behöver honom!

Rice, Rice Baby!
Projekt Skyline R33 RB25det renovering/uppgradering
--> Projekt-tråden <--

1 105 Inlägg
23 januari 2012
Trådstartare
#357
Rojpen skrev:
ja allt för lätt är ju inte bra smile måste ju ha lite motstånd så turbon får jobba lite innan varvstoppet ^^
va väger original bara 10kg på en skyline? satan vad lätt tongue

Det var det jag hitta på Google iaf, ska knata ut i garaget och väga riktigt innan jag åker imorrn

Rice, Rice Baby!
Projekt Skyline R33 RB25det renovering/uppgradering
--> Projekt-tråden <--

57 Inlägg
23 januari 2012
#358
Johan_e2 skrev:
Rojpen skrev:
ja allt för lätt är ju inte bra smile måste ju ha lite motstånd så turbon får jobba lite innan varvstoppet ^^
va väger original bara 10kg på en skyline? satan vad lätt tongue

Det var det jag hitta på Google iaf, ska knata ut i garaget och väga riktigt innan jag åker imorrn

9,6kg enlig RHDJapan, dom har ett JUN som väger 6.1..


2 230 Inlägg
23 januari 2012
#359
Johan_e2 skrev:
Rojpen skrev:
ja allt för lätt är ju inte bra smile måste ju ha lite motstånd så turbon får jobba lite innan varvstoppet ^^
va väger original bara 10kg på en skyline? satan vad lätt tongue

Det var det jag hitta på Google iaf, ska knata ut i garaget och väga riktigt innan jag åker imorrn

hehe okej tongue kan ju bara säga att volvons väger ju typ 15kg tongue iaf dubbelmasse ^^

så kan det vara då det inte blev som det skulle

1 105 Inlägg
23 januari 2012
Trådstartare
#360
Efter 4-5 vägningar så snitta den 9.1kg big_smile

https://www1.garaget.org/gallery/images/11/10531/10531-fed859f78f4b6213914826bd744842eb.jpg

Rice, Rice Baby!
Projekt Skyline R33 RB25det renovering/uppgradering
--> Projekt-tråden <--


Sök