3400
Sök

Projekt 500whp, RB25DET, Nissan Skyline R33-GTS --->

Total genomgång av motorn samt lite div uppgraderingar för att nå 500 driftsäkra hjulhästar. Plus att det blir lite x-tra bling under huven ;)

377 767 Visningar
Uppdaterades senast 23 februari 2014
1 105 Inlägg
23 januari 2012
Trådstartare
Matias_M7 skrev:
Johan_e2 skrev:
Rojpen skrev:
ja allt för lätt är ju inte bra smile måste ju ha lite motstånd så turbon får jobba lite innan varvstoppet ^^
va väger original bara 10kg på en skyline? satan vad lätt tongue

Det var det jag hitta på Google iaf, ska knata ut i garaget och väga riktigt innan jag åker imorrn

9,6kg enlig RHDJapan, dom har ett JUN som väger 6.1..

Ok, XTR-hjulet väger 15lbs = 6,8kg så det finns lite mellanting att välja på

Rice, Rice Baby!
Projekt Skyline R33 RB25det renovering/uppgradering
--> Projekt-tråden <--

57 Inlägg
23 januari 2012
Johan_e2 skrev:
Matias_M7 skrev:
Johan_e2 skrev:

Det var det jag hitta på Google iaf, ska knata ut i garaget och väga riktigt innan jag åker imorrn

9,6kg enlig RHDJapan, dom har ett JUN som väger 6.1..

Ok, XTR-hjulet väger 15lbs = 6,8kg så det finns lite mellanting att välja på

Mitt OS-Giken vägde 7,3kg då med korgen för dubbla skivorna på. Vad ska du ha för koppling till då? Ska du ha mycket för pengarna så finns ju tilton 2-skivig för 8500kr på maxxtuning, ska tåla 845nm, dock tryckande, tänkte när du ändå är igång.

Arg Snickare
875 Inlägg
23 januari 2012
skillnaden på dom två svänghjulen du väljer mellan är ju materialet. den dyrare klarar nog mer vrid från lamellen och kanske inte slirar lika lätt som den billiga. jag hade nog satsat på den dyrare. bara för tryckplattan och lamellen är bra så betyder ju inte det att svänghjulet håller måttet om du köper ett billigt.  det blir som den svagaste länken i kedjan om jag säger så. satsa rejält.

1 105 Inlägg
23 januari 2012
Trådstartare
Helvete_racing skrev:
skillnaden på dom två svänghjulen du väljer mellan är ju materialet. den dyrare klarar nog mer vrid från lamellen och kanske inte slirar lika lätt som den billiga. jag hade nog satsat på den dyrare. bara för tryckplattan och lamellen är bra så betyder ju inte det att svänghjulet håller måttet om du köper ett billigt.  det blir som den svagaste länken i kedjan om jag säger så. satsa rejält.

Låter vettigt. Hittade ett JUN-hjul på GRD på 6.1, samma som på RHD fast billigare så jag ska forska lite mer innan jag bestämmer mig helt

Rice, Rice Baby!
--> Projekt-tråden <--

Arg Snickare
875 Inlägg
23 januari 2012
Johan_e2 skrev:
Helvete_racing skrev:

Låter vettigt. Hittade ett JUN-hjul på GRD på 6.1, samma som på RHD fast billigare så jag ska forska lite mer innan jag bestämmer mig helt

fastna inte på vad hjulet ska väga, du kommer inte märka så stor skillnad ändå. jag bytte mitt svänghjul när jag bytte koppling originaler vägde 15+kg. och det nya vägde  5 eller 6 kg. märkte inte direkt någon skillnad alltså.
däremot hade jag 300 tråkiga mil framför mig att köra in allt..
Senast redigerat av Helvete_racing (23 januari 2012)

1 938 Inlägg
23 januari 2012
Bytte från 15 kg till 7kg svänghjul utan att märka någon skillnad.
Om man köper eftermarkandssvänghjul, med lågt vikt, t.ex 5 kg så brukar det väl vara alu-hjul med en lös slityta i stål? Går väl att bara lämna till en mekanisk verkstad och säga hej, gör en ny, i dittan/dattan material om du inte e nöjd hur slitytan som medföljde fungerar.

Arg Snickare
875 Inlägg
23 januari 2012
Glesmark skrev:
Bytte från 15 kg till 7kg svänghjul utan att märka någon skillnad.
Om man köper eftermarkandssvänghjul, med lågt vikt, t.ex 5 kg så brukar det väl vara alu-hjul med en lös slityta i stål? Går väl att bara lämna till en mekanisk verkstad och säga hej, gör en ny, i dittan/dattan material om du inte e nöjd hur slitytan som medföljde fungerar.

svar ja, jag märkte ingen avsevärd JÄÄÄTTE skillnad på det lättade svänghjulet. Min bil väger nästan 2 ton och vrider jag tappade togs väl igen av tiden jag tjänade på att få upp varvet.

ja för fasen det är ju ett annat material som är fastsatt på aluminiumet, det var det materialet jag menade. sorry om jag inte var tillräckligt tydlig. smile
ytan på mitt belägg som var monterat var av lite hårdare material, därav den långa inkörningstiden. sen kan väl olika inkörningstekniker avgöra antalet mig vid inkörning.
Senast redigerat av Helvete_racing (23 januari 2012)

1 105 Inlägg
23 januari 2012
Trådstartare
Njaa, det med att köpa alusvänghjul och byta slityta m,m lät mest jobbigt. Utesluter helt aluminium. är ett JUN-svänghjul i chromoly jag ska ha smile

Rice, Rice Baby!
--> Projekt-tråden <--

1 938 Inlägg
23 januari 2012
Är väl bra att kunna byta slityta om du skall köra t.ex sinter, käkar på både svänghjul och tryckplatta.
Är ju bara ett antal vanliga bultar, kommer färdigmonterat osv osv...

1 397 Inlägg
24 januari 2012
Skulle vilja veta mer om vad som hände med den sprängda tryckplattan. Han måste ju haft en alldeles för klen koppling till sin effekt. Börnat och trott att hjulen snurrade (fast det var kopplingen som rykte). Tryckplattan blir varm-satan och exploderar.

Detta hände med polarens Mustang när han skulle bänka den. Han märkte inte att kopplingen slirade och ingen sa till honom. PANG. Så var den tryckplattan i 3 delar

http://www.youtube.com/watch?v=YbKQdcXTB4o

Svänghjulet var inte lättat på något sätt på denna bil.

Själv är mitt original svänghjul lättat så det väger drygt 9 - 10 kg ink. 3 skivig clutchmaster koppling (vägde på vanlig personvåg med paketet i famnen)

1 105 Inlägg
24 januari 2012
Trådstartare
lill3bror skrev:
Skulle vilja veta mer om vad som hände med den sprängda tryckplattan. Han måste ju haft en alldeles för klen koppling till sin effekt. Börnat och trott att hjulen snurrade (fast det var kopplingen som rykte). Tryckplattan blir varm-satan och exploderar.

Detta hände med polarens Mustang när han skulle bänka den. Han märkte inte att kopplingen slirade och ingen sa till honom. PANG. Så var den tryckplattan i 3 delar

Själv är mitt original svänghjul lättat så det väger drygt 9 - 10 kg ink. 3 skivig clutchmaster koppling (vägde på vanlig personvåg med paketet i famnen)

Skulle tro att han lättat sitt orginal svänghjul och skitit i att momentdra bultarna när han monterade det eller nått. Finns flera sånna exempel där man lättat oem svänghjul och sprängt det i småbitar. Så jag undviker nog att lätta mitt tongue

Rice, Rice Baby!
--> Projekt-tråden <--

1 105 Inlägg
24 januari 2012
Trådstartare
https://www1.garaget.org/gallery/images/11/10531/10531-6f0c6c91d57b6f608e3cb49d1d122e84.jpg

Rice, Rice Baby!
--> Projekt-tråden <--

1 397 Inlägg
24 januari 2012
Johan_e2 skrev:
lill3bror skrev:

Skulle tro att han lättat sitt orginal svänghjul och skitit i att momentdra bultarna när han monterade det eller nått. Finns flera sånna exempel där man lättat oem svänghjul och sprängt det i småbitar. Så jag undviker nog att lätta mitt tongue

Jag förstår din oro. Visst, eftermarknads råkar nog inte ut för samma sak. Men har svårt att tänka mig att detta händer alltför många gånger. Men kan man eliminera detta så ska man nog göra de. Jag kommer fortfarande köra på lättat OEM smile Kommer nog gråta rätt så hårt om det skulle hända mig big_smile

1 397 Inlägg
24 januari 2012
Vad tror du/ni.. skulle samma sak kunna hända, lika lätt, med en flerskivig koppling? Tänkte eftersom anläggningsytan mot svänghjulet är betydligt mindre
Senast redigerat av lill3bror (24 januari 2012)

1 105 Inlägg
24 januari 2012
Trådstartare
Nä jag tror inte det händer alla, han skriver ju att han hade en "hairline crack" på sitt lättade svänghjul som orsakade explosionen. Det + att han brände däck skulle jag tro big_smile
Senast redigerat av Johan_e2 (24 januari 2012)

Rice, Rice Baby!
--> Projekt-tråden <--

1 397 Inlägg
24 januari 2012
Johan_e2 skrev:
Nä jag tror inte det händer alla, han skriver ju att han hade en "hairline crack" på sitt lättade svänghjul som orsakade explosionen. Det + att han brände däck skulle jag tro big_smile

Skulle tro att det var ett skapligt olyckligt fall bara smile (får man hoppas, hehe)

88 Inlägg
24 januari 2012
Kör med ACT koppling 6 puckad samt drifworks svänghjul. skall palla 850nm från japtuning.se

57 Inlägg
24 januari 2012
Skyline skrev:
Kör med ACT koppling 6 puckad samt drifworks svänghjul. skall palla 850nm från japtuning.se

Är inte den enkel-skivig? känns som att den bör vara tungtrampad hmm

88 Inlägg
24 januari 2012
Det är den nog smile Men kan ha fel har inte provkört ännu. Killen jag köpte bilen av körde med det ett halvt varv på mantorp sen skar motorn, men det är en annan historia om varför smile Han köpte svänghjul o koppling från japtuning som skulle palla 800+ nm sa han act koppling samt svänghjul. Men skall höra med han.

1 105 Inlägg
24 januari 2012
Trådstartare
Njaa, blir ett JUN-svänghjul och en Exedy koppling om jag inte hittar någon annan vettig koppling. Behöver nå lättrampat med mina fuggelben smile
Senast redigerat av Johan_e2 (24 januari 2012)

Rice, Rice Baby!
--> Projekt-tråden <--

Sök