3268
Sök

Projekt 500whp, RB25DET, Nissan Skyline R33-GTS --->

Total genomgång av motorn samt lite div uppgraderingar för att nå 500 driftsäkra hjulhästar. Plus att det blir lite x-tra bling under huven ;)

377 774 Visningar
Uppdaterades senast 23 februari 2014
1 105 Inlägg
25 januari 2012
Trådstartare
#381
lill3bror skrev:
Johan_e2 skrev:
Nä jag tror inte det händer alla, han skriver ju att han hade en "hairline crack" på sitt lättade svänghjul som orsakade explosionen. Det + att han brände däck skulle jag tro big_smile

Skulle tro att det var ett skapligt olyckligt fall bara smile (får man hoppas, hehe)

Njaa, söker du på Google efter trådar där svänghjulet sprängts pga av lättning så hittar du snabbt ett gäng som råkat ut för riktigt jobbiga situationer :p Det är ju en helt annan stålkvalitè i orginalhjulen jämfört med "märkes" eftermarknadshjulen så jag kommer satsa på lite bättre kvalitè för att undvika en olycka

Rice, Rice Baby!
Projekt Skyline R33 RB25det renovering/uppgradering
--> Projekt-tråden <--

1 397 Inlägg
25 januari 2012
#382
Johan_e2 skrev:
lill3bror skrev:
Johan_e2 skrev:
Nä jag tror inte det händer alla, han skriver ju att han hade en "hairline crack" på sitt lättade svänghjul som orsakade explosionen. Det + att han brände däck skulle jag tro big_smile

Skulle tro att det var ett skapligt olyckligt fall bara smile (får man hoppas, hehe)

Njaa, söker du på Google efter trådar där svänghjulet sprängts pga av lättning så hittar du snabbt ett gäng som råkat ut för riktigt jobbiga situationer :p Det är ju en helt annan stålkvalitè i orginalhjulen jämfört med "märkes" eftermarknadshjulen så jag kommer satsa på lite bättre kvalitè för att undvika en olycka

Såg du säljes-tråden på skyline.se?


1 105 Inlägg
25 januari 2012
Trådstartare
#383
lill3bror skrev:
Johan_e2 skrev:
lill3bror skrev:

Skulle tro att det var ett skapligt olyckligt fall bara smile (får man hoppas, hehe)

Njaa, söker du på Google efter trådar där svänghjulet sprängts pga av lättning så hittar du snabbt ett gäng som råkat ut för riktigt jobbiga situationer :p Det är ju en helt annan stålkvalitè i orginalhjulen jämfört med "märkes" eftermarknadshjulen så jag kommer satsa på lite bättre kvalitè för att undvika en olycka

Såg du säljes-tråden på skyline.se?

Jodå, jag skrev åt han på lunchen har dock inte hunnit kolla om han har svarat. Är tillbaks på jobb så det blir lite mindre aktivitet här tongue

Rice, Rice Baby!
Projekt Skyline R33 RB25det renovering/uppgradering
--> Projekt-tråden <--

1 105 Inlägg
26 januari 2012
Trådstartare
#384
Jahaja, trots att jag intalat mig själv att jag har köpstopp minst en månad framöver så vart det ännu en order tongue Tänkte att jag gör det lättsamt för mig och köper ett riktigt fuelrail ist för att svetsa i orginalen så det vart ett Circuit Sport fuelrail från Enjuku Racing som passar sidmatade spridare.

http://www.enjukuracing.com/product_images/b/221/20108143434373499__26780_zoom.jpg
http://www.enjukuracing.com/product_images/b/146/20108143435073499__55255_zoom.jpg

Men nu ska jag fan hålla i plånboken i minst en månad big_smile Får se hur bra det går tongue

Rice, Rice Baby!
Projekt Skyline R33 RB25det renovering/uppgradering
--> Projekt-tråden <--

1 397 Inlägg
26 januari 2012
#385
Johan_e2 skrev:
Jahaja, trots att jag intalat mig själv att jag har köpstopp minst en månad framöver så vart det ännu en order tongue Tänkte att jag gör det lättsamt för mig och köper ett riktigt fuelrail ist för att svetsa i orginalen så det vart ett Circuit Sport fuelrail från Enjuku Racing som passar sidmatade spridare.

http://www.enjukuracing.com/product_ima … 0_zoom.jpg
http://www.enjukuracing.com/product_ima … 5_zoom.jpg

Men nu ska jag fan hålla i plånboken i minst en månad big_smile Får se hur bra det går tongue

Den såg riktigt fräsig ut big_smile Får jag fråga varför du valde att köra sidomatade? Allting är väl bara dyrare till sidmatat. Är det för att du har original fuelrailen kvar? För topp matade får även plats i original om man kör med lite mindre o-ring


1 105 Inlägg
26 januari 2012
Trådstartare
#386
lill3bror skrev:
Johan_e2 skrev:
Jahaja, trots att jag intalat mig själv att jag har köpstopp minst en månad framöver så vart det ännu en order tongue Tänkte att jag gör det lättsamt för mig och köper ett riktigt fuelrail ist för att svetsa i orginalen så det vart ett Circuit Sport fuelrail från Enjuku Racing som passar sidmatade spridare.

http://www.enjukuracing.com/product_ima … 0_zoom.jpg
http://www.enjukuracing.com/product_ima … 5_zoom.jpg

Men nu ska jag fan hålla i plånboken i minst en månad big_smile Får se hur bra det går tongue

Den såg riktigt fräsig ut big_smile Får jag fråga varför du valde att köra sidomatade? Allting är väl bara dyrare till sidmatat. Är det för att du har original fuelrailen kvar? För topp matade får även plats i original om man kör med lite mindre o-ring

Jo, tanken var att behålla orginal fuelrail och bara stoppa i sidmatade spridare men istället för att bygga om gamla fuelrailen så vart det en helt ny. Har inte forskat så mycket i det men som du skrev så ser det fräsigt ut smile

Rice, Rice Baby!
Projekt Skyline R33 RB25det renovering/uppgradering
--> Projekt-tråden <--

Mega Drift
337 Inlägg
26 januari 2012
#387
tjenare har haft en kväll över nu för att titta igenom din tråd och det ser ju trvligt ut med motorbygget.
Jag har lite frågor angående pluggarna till oljekanalerna mm.

jag har med läst överallt om att man borde göra det men ingen som vet varttifrån eller vem informationen kommer ifrån. jag har inte hört någon känd motortrimmare snacka om det, går ni bara på rycktena på internett eller snackar ni med sågon som kan sin sak?

sen med vevhusventen. jag kör drifting typ 2-3 helger i månaden,vår, somrarna, och höst. och uppleer inte de problemen som ni säger att ni har med olja som sprutar ut i catch tankar. jag har helt org vevhus vent och mycket lite till ingen olja i ic mm.
Jag tror att de som har de problemen med att olja sprutar ut är de som bygger om från org och monterar en catch tank och ändrar på org flödet.
kanske räcker det med att byta ut org slangarna eller rensa dem från slam och grejer.

skissen på ventilkåpan såg ju bra ut. och kanse gör jag något liknande i framtiden om jag skulle få de problemen.

Accusumpen har jag sneglat på i ett par år men inget mer.
vet du vid vilket oljetryck cylindern fylls på, tiden det tar att fylla och hur fort den tömms.
jag som driftar kan nog vara lite orlig när jag tänker efter lite närmare.

om man låt säga att pickuppen suger luft vid en sväng, kolven trycker ut olja trycket hämtar sig något tills man gör en transacktion och byter håll, suger luft igen osv osv. då kommer kanske cylindern inte hinna hämta sig eller fyllas på helt mellen varven och tillslut gör den ingen nytta.
och kommer olje trycket till motorn minska under tiden cylindern fylls?
eller den fylls inte förens motorn fått rätt tryck? men då måste det finnas den extra oljemängden någonstans i motorn eller tråget.
det kan inte vara så bra att ha 2,5l eller vad cyllindern rymmerextra i tråget tills cylindern är fylld.

bara lite funderingar tänkte se om du vet något om det wink


Johan_e2 skrev:
Tänkte att jag skulle vänta med att beställa accusumpen men det kliade så f*rbannat i shoppingnerven big_smile
Vart iaf en 2.8liters tank och en 2.4-2.8bars EPC-ventil med hållare.

Får även en offert på planing, svarvning, fräsning m,m imorgon, hoppas bara att det kommer en offert tidigt imorrn då jag åker till grannlandet på tisdag i 14dagar igen och det hade varit gött att hämta grejerna när jag kommer hem igen så man kan börja montera ihop motorn.


http://www1.garaget.org/gallery/images/11/10531/10531-e751459118b2431fad192f73b4bc23b7.jpg

Mega Drift @ FB
SPONSORER
JAMedia.nu / Vianor.se Kristianstad / L,B Bil lackering / Maxxtuning.se / AN88.se / Ajden.se

Mega Drift
337 Inlägg
26 januari 2012
#388
roligt att se sigsjälv på film som motination i någons tråd tongue det är en gammal film. jag driftar mycket bättre nu;)




bjarkestrand skrev:
Motivation (:


Mega Drift @ FB
SPONSORER
JAMedia.nu / Vianor.se Kristianstad / L,B Bil lackering / Maxxtuning.se / AN88.se / Ajden.se

1 105 Inlägg
26 januari 2012
Trådstartare
#389
DannyWiik skrev:
tjenare har haft en kväll över nu för att titta igenom din tråd och det ser ju trvligt ut med motorbygget.
Jag har lite frågor angående pluggarna till oljekanalerna mm.

jag har med läst överallt om att man borde göra det men ingen som vet varttifrån eller vem informationen kommer ifrån. jag har inte hört någon känd motortrimmare snacka om det, går ni bara på rycktena på internett eller snackar ni med sågon som kan sin sak?

sen med vevhusventen. jag kör drifting typ 2-3 helger i månaden,vår, somrarna, och höst. och uppleer inte de problemen som ni säger att ni har med olja som sprutar ut i catch tankar. jag har helt org vevhus vent och mycket lite till ingen olja i ic mm.
Jag tror att de som har de problemen med att olja sprutar ut är de som bygger om från org och monterar en catch tank och ändrar på org flödet.
kanske räcker det med att byta ut org slangarna eller rensa dem från slam och grejer.

skissen på ventilkåpan såg ju bra ut. och kanse gör jag något liknande i framtiden om jag skulle få de problemen.

Accusumpen har jag sneglat på i ett par år men inget mer.
vet du vid vilket oljetryck cylindern fylls på, tiden det tar att fylla och hur fort den tömms.
jag som driftar kan nog vara lite orlig när jag tänker efter lite närmare.

om man låt säga att pickuppen suger luft vid en sväng, kolven trycker ut olja trycket hämtar sig något tills man gör en transacktion och byter håll, suger luft igen osv osv. då kommer kanske cylindern inte hinna hämta sig eller fyllas på helt mellen varven och tillslut gör den ingen nytta.
och kommer olje trycket till motorn minska under tiden cylindern fylls?
eller den fylls inte förens motorn fått rätt tryck? men då måste det finnas den extra oljemängden någonstans i motorn eller tråget.
det kan inte vara så bra att ha 2,5l eller vad cyllindern rymmerextra i tråget tills cylindern är fylld.

bara lite funderingar tänkte se om du vet något om det wink


Johan_e2 skrev:
Tänkte att jag skulle vänta med att beställa accusumpen men det kliade så f*rbannat i shoppingnerven big_smile
Vart iaf en 2.8liters tank och en 2.4-2.8bars EPC-ventil med hållare.

Får även en offert på planing, svarvning, fräsning m,m imorgon, hoppas bara att det kommer en offert tidigt imorrn då jag åker till grannlandet på tisdag i 14dagar igen och det hade varit gött att hämta grejerna när jag kommer hem igen så man kan börja montera ihop motorn.


http://www1.garaget.org/gallery/images/11/10531/10531-e751459118b2431fad192f73b4bc23b7.jpg


Hmm, inget dåligt inlägg! big_smile Kan väl börja med restriktorerna.

Det är mycket forumsläsning och mailväxling med Rob Ward på R.I.P.S som har lett till att jag bestämde storlek m,m på mina restriktorer och att jag satte dom över huvud taget.

Det med olja i IC m,m är själupplevt och har bara läst trådar om vevhusventilationen och hur man åtgärdar dom problemen och undgå oilsurge m,m. Säkert inget livsviktigt men jag har suttit flertal dagar och tokjagat info just om RB-motorernas oljeproblem och därför bygger jag som jag bygger.

Accsumpen, vid vilket tryck den fylls på beror helt på vilken ventil du använder men den jag kommer använda fylls på vid ca 2,4bar dock vet jag inte hur snabbt den fylls på men enligt Canton så håller den trycket uppe i 15-60sek vid tryckfall beroende på tankstorlek.

Skulle pickupen suga luft så har jag i mitt fall 2.8l i accusumpen och jag tror inte attden behöver tömma allt på en gång vid tryckfall, kanske om motorn läcker någonstans att den tömmer sig, men under dom få sekunder som det blir tryckfall så kanske den hinner trycka ur sig max en liter (om du inte kör riktigt snabbt runt, runt, run i en rondell tex tongue ) Och utöver accusumpen så har jag oljetråget som motverkar att pickupen missar olja så jag borde vara relativt safe vad gäller oilsurge.

Vet inte om jag fick med nå vettigt men jag tror jag fick med det mesta
Senast redigerat av Johan_e2 (26 januari 2012)

Rice, Rice Baby!
Projekt Skyline R33 RB25det renovering/uppgradering
--> Projekt-tråden <--

1 105 Inlägg
26 januari 2012
Trådstartare
#390
DannyWiik skrev:
roligt att se sigsjälv på film som motination i någons tråd tongue det är en gammal film. jag driftar mycket bättre nu;)




bjarkestrand skrev:
Motivation (:



Dåligt avundsjuk man blir tongue

Rice, Rice Baby!
Projekt Skyline R33 RB25det renovering/uppgradering
--> Projekt-tråden <--

1 105 Inlägg
26 januari 2012
Trådstartare
#391
http://www.accusump.com/ Där finns lite läsning för den som vill

Rice, Rice Baby!
Projekt Skyline R33 RB25det renovering/uppgradering
--> Projekt-tråden <--

Mega Drift
337 Inlägg
26 januari 2012
#392
jag förstår att du har den som extra säkerhet. tänkte bara kolla om du viste något mer.

om du är avundsjuk på min körning så är jag det på din motor när den blir klar haha.
mera motor är det enda som är kvar på min bil. jag har lagt allt på grjer runtomkring då det fins fortfarande utrymme för mig att utveklas med den effeckt jag har när det gäller drifting.

Mega Drift @ FB
SPONSORER
JAMedia.nu / Vianor.se Kristianstad / L,B Bil lackering / Maxxtuning.se / AN88.se / Ajden.se

1 105 Inlägg
26 januari 2012
Trådstartare
#393
DannyWiik skrev:
jag förstår att du har den som extra säkerhet. tänkte bara kolla om du viste något mer.

om du är avundsjuk på min körning så är jag det på din motor när den blir klar haha.
mera motor är det enda som är kvar på min bil. jag har lagt allt på grjer runtomkring då det fins fortfarande utrymme för mig att utveklas med den effeckt jag har när det gäller drifting.

Jo jag försöker helgardera mig på alla sätt och vis så jag kan köra driftsäkert. Hehe, avundsjuk på motorn när den blir klar.. Det är just det att den ska bli klar nångång tongue Tar ju sån tid att samla på sig alla saker man vill/måste ha samt göra allt man vill/måste göra innan man kan sätta ihop den. Sen är det inte direkt gratis heller så plånboken får ju lida stort smile

Har man som mål att drifta med bilen så är väl väghållningen viktigare än effekt så du har väl satsat helt rätt!
Ser riktigt j*ävla kul ut när du driftar! Hoppas man får igång hinken i sommar så man kan bränna runt lite själv.

Rice, Rice Baby!
Projekt Skyline R33 RB25det renovering/uppgradering
--> Projekt-tråden <--

Mega Drift
337 Inlägg
26 januari 2012
#394
väghållning är 70-80% av bilen smile
såg att du skulle byta ut lite grejer till glasfiber. jag gjuter av delar i glasfiber och har formar på vissa saker om du är intresserad. jag kan gjuta av det mesta och även erbjuda färgad glasfiber som ser exakt ut som kolfiber men 4ggr billigare smile jag har gjutit av min baklucka och på det sparade jag 9kilo. den väger 3kilo men det kan göras lite lättare och fortfarande bli bra. jag har skärbreddare och ska troligt vis göra instrumenrbrädan med. dörrar kommer jag att gjuta formar på nångång i framtiden då dessa är svin tunga. bara hör av dig med vad du är intresserad av så ska jag se om jag kan fixa det.

Mega Drift @ FB
SPONSORER
JAMedia.nu / Vianor.se Kristianstad / L,B Bil lackering / Maxxtuning.se / AN88.se / Ajden.se

1 105 Inlägg
26 januari 2012
Trådstartare
#395
DannyWiik skrev:
väghållning är 70-80% av bilen smile
såg att du skulle byta ut lite grejer till glasfiber. jag gjuter av delar i glasfiber och har formar på vissa saker om du är intresserad. jag kan gjuta av det mesta och även erbjuda färgad glasfiber som ser exakt ut som kolfiber men 4ggr billigare smile jag har gjutit av min baklucka och på det sparade jag 9kilo. den väger 3kilo men det kan göras lite lättare och fortfarande bli bra. jag har skärbreddare och ska troligt vis göra instrumenrbrädan med. dörrar kommer jag att gjuta formar på nångång i framtiden då dessa är svin tunga. bara hör av dig med vad du är intresserad av så ska jag se om jag kan fixa det.

Låter grymt! Blir väl inget lättande förns jag fått igång motorn men efter sommarn så blir det nog att köpa på sig lite lättare grejer. Har du lust så kan du väl dra iväg ett mail med bilder på dom grejer du gjutit

Johan-eriksson@spray.se

Rice, Rice Baby!
Projekt Skyline R33 RB25det renovering/uppgradering
--> Projekt-tråden <--

1 105 Inlägg
27 januari 2012
Trådstartare
#396
lill3bror skrev:
Johan_e2 skrev:
Jahaja, trots att jag intalat mig själv att jag har köpstopp minst en månad framöver så vart det ännu en order tongue Tänkte att jag gör det lättsamt för mig och köper ett riktigt fuelrail ist för att svetsa i orginalen så det vart ett Circuit Sport fuelrail från Enjuku Racing som passar sidmatade spridare.

http://www.enjukuracing.com/product_ima … 0_zoom.jpg
http://www.enjukuracing.com/product_ima … 5_zoom.jpg

Men nu ska jag fan hålla i plånboken i minst en månad big_smile Får se hur bra det går tongue

Den såg riktigt fräsig ut big_smile Får jag fråga varför du valde att köra sidomatade? Allting är väl bara dyrare till sidmatat. Är det för att du har original fuelrailen kvar? För topp matade får även plats i original om man kör med lite mindre o-ring

Måste man inte förövrigt hålla på att förlänga kablarna och koppla resistorer m,m om man ska köra toppmatat?

Rice, Rice Baby!
Projekt Skyline R33 RB25det renovering/uppgradering
--> Projekt-tråden <--

1 105 Inlägg
27 januari 2012
Trådstartare
#397
Med risk att bli dumförklarad så ställer jag frågan, ska oljedrivningen alltså en "crank collar" glappa i pumpen? Provade kragen jag köpte på J-spec innan jag åkte till Norge och den glappa de ganska mycket när man vred fram och tillbaks!
Tacksam för svar då den ska svarvas på inom kort:P

Rice, Rice Baby!
Projekt Skyline R33 RB25det renovering/uppgradering
--> Projekt-tråden <--

57 Inlägg
27 januari 2012
#398
Johan_e2 skrev:
Med risk att bli dumförklarad så ställer jag frågan, ska oljedrivningen alltså en "crank collar" glappa i pumpen? Provade kragen jag köpte på J-spec innan jag åkte till Norge och den glappa de ganska mycket när man vred fram och tillbaks!
Tacksam för svar då den ska svarvas på inom kort:P

Glappar då ingenting med original pump och vev...


369 Inlägg
28 januari 2012
#399
Blir inte drivningen varm och expanderar??


Johan_e2 skrev:
Med risk att bli dumförklarad så ställer jag frågan, ska oljedrivningen alltså en "crank collar" glappa i pumpen? Provade kragen jag köpte på J-spec innan jag åkte till Norge och den glappa de ganska mycket när man vred fram och tillbaks!
Tacksam för svar då den ska svarvas på inom kort:P

Behöver du hjälp med att konvertera dina R33 strålkastare? Skicka PM för mer info
Bilen - Min sida - Projekttråden

1 105 Inlägg
28 januari 2012
Trådstartare
#400
FredrikF skrev:
Blir inte drivningen varm och expanderar??


Johan_e2 skrev:
Med risk att bli dumförklarad så ställer jag frågan, ska oljedrivningen alltså en "crank collar" glappa i pumpen? Provade kragen jag köpte på J-spec innan jag åkte till Norge och den glappa de ganska mycket när man vred fram och tillbaks!
Tacksam för svar då den ska svarvas på inom kort:P


Det var det jag funderade på, man värmer ju på den men frågan är om den håller sig "expanderad" J-Spec kan inte heller svara på detta men jag kan inte tänka mig att det ska glappa något. Ingen som testade sin krage innan ni svarvade dit den och såg skillnad före och efter ??

Rice, Rice Baby!
Projekt Skyline R33 RB25det renovering/uppgradering
--> Projekt-tråden <--


Sök