3713
Sök

varför läggs allt ner i norrland?

2 594 Inlägg
16 augusti 2006
Trådstartare
hallå skriver denna tråd eftersom jag undrar vart sverige är på väg,för ca 3 år sen bodde jag i ett mindre sammhälle men va tvungen att flytta in till storstan pga av att det inte finns nå jobb hade fast jobb å allt men sen skär komunen ner allt och både jag å frugan blev tvungen att flytta från hus å fin natur,nu mer i det samhället bor det inga ungdommar kvar det finns ju förståss några som försöker hanka sig kvar på akassa och deltidsjobb genom skogs vård osv,
dröjer nog inte länge innan det lilla samhället är urbefolkat åkte lite nu på semester lite längre upp i norrland och såg jätte många tomma hus och tomma butikslokaler varför ska det va så,känner jätte många som jag växt upp med som blivigt tvungen att flytta till större orter pga allat som ska skäras ner, vad har ni för uppfattning ni som bor i norrland??

8 156 Inlägg
16 augusti 2006
Jag har min uppfattning klar (även om jag inte bor i Norrland)
Vi behöver en ny regering. En regering som bryr sig om hela landet.

| Moderator
| Medio tutissimus ibis.
| I mitten skall du gå säkrast. (Ovidius)

lundwall
16 augusti 2006
Oh yes. Så sant så. Det behöver vi verkligen.

Jag har en smått sexuell dröm om en gård uppe i Jämtland, med massa garageplatser och ungar och crossar och bilar och bredband och natur och kärlek. Livskvalitet. Men det är svårt, nrä jobben inte finns där.

68 Inlägg
16 augusti 2006
Detta är ett problem i nästan hela norrlands inland, de flesta flyttar ut mot kusten till jobben.
Däremot är det väldigt många som bor och flyttar ut i småbyarna några mil från städerna bara för att komma bort.

Här i kiruna har vi dock inte några problem med att det inte ska finnas jobb, finns hur mycket som helst bara man är villig att arbeta.

med lem
1 147 Inlägg
16 augusti 2006
jag tycker botten va nådd i södra sverige, iaf här i kna  när dom la ner tågtrafiken... då e man ute från civilisationen!

Hellre frysa i tälten, än tälta i frysen.

DFFL
9 020 Inlägg
18 augusti 2006
Nu är jag visserligen inte från norrland, men det är väl klart att inte företagen stannar kvar ifall de kan tjäna mer pengar någon annanstans.

Man kan inte bara se det ifrån sin egen synvinkel som arbetslös(eller va du nu är) utan man måste se det från företagens ägares synvinkel med, de startade inte sina företag för att tjäna kasst med pengar utan för att kunna leva väl istället för att käka nudlar och ta bussen.

Vi lever inte i en kommuniststat utan i ett affärssamhälle där djungelns lag gäller.

To thine own self be true, and it must follow, as the night the day, thou canst not then be false to any man.
/William Shakespeare, Hamlet.
A wise man once told me that death smiles at us all. All a man can do is smile back.
Russel Crowe, Gladiator.

9 108 Inlägg
18 augusti 2006
FireTraXX skrev:
Vi lever inte i en kommuniststat

Inte långt ifrån heller. Maktskifte -06!

Sök