4672
Sök

Min saab 9000cse 2,3t röker blårök

30 Inlägg
10 augusti 2011
Trådstartare
hej.jag har just köpt en Saab 9000cse 2,3t 96,är riktig nöjd med den.det är min första turbo bil,så jag behöver lite råd.När jag starta bilen,röker den(blårök),och när jag sen kör iväg,och har kört 2-3 min,forsvinna röken.om bilen då stängs av,och blir kall,har jag samma problem igen.händer oxå att avgassen luktar typ bränt olja.är i behov av råd,hjälp en nybörjare.smile

477 Inlägg
10 augusti 2011
låter tyvärr lite som turbon kan ha börjat bli sliten... är ingen saab expert så de kanske finns nån annan här som kan säga mer exakt.
har den dragit någon olja? kollat vevhus-ventilationen?
Senast redigerat av blink_pj (10 augusti 2011)

* Lars Ström tog en tur i sin nya El-bil. Fick Sladd, tappade Kontakten och slog en Volt!

681 Inlägg
10 augusti 2011
toppackningen

Saab älskare!
4 597 Inlägg
10 augusti 2011
din turbo är sliten, bara byta turbo smile

30 Inlägg
10 augusti 2011
Trådstartare
tacka för svaren.när man byta turbon,räcker det bara att byta den,ell myste man byta smågrejer i samband med turbo byte?

4 299 Inlägg
10 augusti 2011
joyride28 skrev:
tacka för svaren.när man byta turbon,räcker det bara att byta den,ell myste man byta smågrejer i samband med turbo byte?

Oljebyte ska göras när du byter turbo, och det ska göras en extra gång dessutom.
Kan vara bra att se över oljeröret till turbon också så man motverkar ett ev. extra turboras.

Passa på att byta kylarvätska kan du också göra då det slarvas en del med det på gamla bilar tongue

Saab älskare!
4 597 Inlägg
11 augusti 2011
Rallyhalle skrev:
joyride28 skrev:

Oljebyte ska göras när du byter turbo, och det ska göras en extra gång dessutom.
Kan vara bra att se över oljeröret till turbon också så man motverkar ett ev. extra turboras.

Passa på att byta kylarvätska kan du också göra då det slarvas en del med det på gamla bilar tongue

Den är extremt viktig om man inte vill få en turbo som rasar tidigt, men efter som din bil antagligen får en nyare orginalturbo så är det ingen fara, då allt passar som det ska. smile Passa på och byta olika packnigar när du endå är där och pillar

Sök