Tips för bättre ljud i Volvo 855?

epix1932
12 augusti 2011 · 2 Inlägg

Tjafan!

Tänkte mest kolla vad jag behöver för att få ett så bra/högt ljud som möjligt i min 855a?

Jag har redan en Pioneer AVH-3300BT huvudenhet och en JBL GT5-2402BR 2x12 och ett slutsteg som funkar fin fint, har tydligen varit ett före detta tävlings steg, dock vet jag inte modell, namn eller watt eller något om det.

Nu tänkte jag bygga ut med lite steg å frontar/bakisar. Så hur kommer jag undan så billigt som möjligt och vad behöver jag mer? Extra batteri, kondensator?

Tack för svar!

PS. jag vet att det antagligen finns en tråd för det här, men jag pallade inte leta rätt på den!


(Rubrik redigerad, tänk på att en bra rubrik ger både fler och bättre svar. /Moderator)

Senast redigerat av epix1932 (12 augusti 2011)

bosabengt
12 augusti 2011 · 2 035 Inlägg

epix1932 skrev:
Tjafan!

Tänkte mest kolla vad jag behöver för att få ett så bra/högt ljud som möjligt i min 855a?

Jag har redan en Pioneer AVH-3300BT huvudenhet och en JBL GT5-2402BR 2x12 och ett slutsteg som funkar fin fint, har tydligen varit ett före detta tävlings steg, dock vet jag inte modell, namn eller watt eller något om det.

Nu tänkte jag bygga ut med lite steg å frontar/bakisar. Så hur kommer jag undan så billigt som möjligt och vad behöver jag mer? Extra batteri, kondensator?

Tack för svar!

PS. jag vet att det antagligen finns en tråd för det här, men jag pallade inte leta rätt på den!

Om du vill komma billigt undan ska du väl inte börja fråga om extra batterier och kondingar.

Vill du komma billigt undan så räcker det väl med att du köper ett par coax till dörrarna fram som du driver på stereon.

Biljudsveteran sen 1984!
Nitromast Dr. Scanner
13 augusti 2011 · 2 167 Inlägg

Till och börja med, vad är det du vill ha?
Bara vardagligt ljud?
Kvalitets Ljud?
Eller vill du bara spela högt?

Sen, vad menar du med komma billigt undan, det fungerar ju så att du får vad du betalar för i de flesta lägen,
så även inom bilstereo. Vad har du för budget?

Tokken Team dBakuten
13 augusti 2011 · 3 453 Inlägg

Vill du komma "billigt" undan rekommenderar jag att ta en titt på köp och sälj avdelningen på www.bilstereoforum.se
Där lär du hitta bra grejer till bra priser, och begagnat behöver inte vara fel.

dBAkuten
Billjudsveteran sedan 1989
TEAM dBAkuten
PROJEKTTRÅD!
epix1932
14 augusti 2011 · 2 Inlägg

Jag vill kunna spela högt och bra om vi säger så, och priset ska ju inte vara tävlings pris om du förstår.. Och budgeten ligger ca på 2000 i månaden till övers..

Och jag behöver plats för barnvagn så jag kan inte bygga till så överdrivet mycket i skuffen. Dock är det "enda" jag behöver är högtalare och något schysst steg.

Så lite namn och priser uppskattas som fan!

volvo244-83
28 augusti 2011 · 135 Inlägg

hej hej jag har original högtalare i 4 dörrar och 2 st diskant högtalare fram som är original.
Tyckte de va as dåligt ljud.
köpte ett slutsteg på 2x70 watt och en 10tums bas och monterade den i en liten baslåda och basen på max på slutsteget och bort med alla höga frekvenser, då blev det bra ljud och kosta inget

Nitromast Dr. Scanner
28 augusti 2011 · 2 167 Inlägg

volvo244-83 skrev:
hej hej jag har original högtalare i 4 dörrar och 2 st diskant högtalare fram som är original.
Tyckte de va as dåligt ljud.
köpte ett slutsteg på 2x70 watt och en 10tums bas och monterade den i en liten baslåda och basen på max på slutsteget och bort med alla höga frekvenser, då blev det bra ljud och kosta inget

Skruva ALDRIG gain till max... Rätt som det är så grillar du basen

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang