3812
Sök

Köra tanken tom - skadligt för bilen?

16 Inlägg
22 augusti 2011
Trådstartare
#1
Hejsan,

Tänkte för intressets skull testa hur långt jag kommer på en fulltank på ett enkelt sätt - tanka fullt och köra tills jag inte kommer längre. (Kommer såklart att ha med en liten reservdunk i bagaget.)

Men idag talade en bekant om för mig att detta inte var någon bra idé eftersom detta orsakar luft i bränslesystemet vilket i sin tur gör att man måste släpa bilen till en verkstad för att lufta hela systemet.

Stämmer detta på en bensinbil med insprutning?

Bilen är en Ford Sierra 2.0 DOHC EFI, årsm. -91


Mvh. Acce


7 276 Inlägg
22 augusti 2011
#2
Nej det stämmer inte.


Volvo tönt... =)
2 349 Inlägg
22 augusti 2011
#3
Nej, man behöver inte lufta en bensinare, den luftar sig självt ganska direkt då bensinen åker runt runt via bränsletryckrsegulatorn, det kan vara värre på en bil där du inte har någon retur från fuelrailen, men det är jag ganska säker på att du inte har på din sierra...

Den ända risken med att köra tanken helt tom är att man kan riva upp lite bottensmuts från tanken när det bara är lite kvar, men detta sätter sig i soppa filtret, så ja, du får ju lite extra smuts i soppa filtret, men det bör inte vara någon fara då man ändå byter detta ibland...


Rumpmas
3 860 Inlägg
22 augusti 2011
#4
Jag har hört att bensinpumpen inte gillar att gå torrt.


Egen företagare Bilbygge & Chassie-teknik
1 594 Inlägg
22 augusti 2011
#5
Ingen bra ide. Som några redan påpekat så drar pumpen upp en bottensats från tanken. Dessutom är en beg. bensinpump mer haveribenägen ifall den går torr än en nyare. Dessutom blir din mätning rätt så intensägande ändå. Kör du nonstop från full till tom kommer du längre än normal körning. Olika grader av kallstarter, körsätt, stad/landsvägskörning osv. gör att du altid kommer olika långt på varje tank. Däremot behöver du inte lufta på en verkstad och katalysatorn pajjar inte av en soppatorsk eller två även om du har full regel just när soppan tar slut.
Senast redigerat av hotrodder (22 augusti 2011)

Varför bara en bil när man ha flera...
Mest roddar & jänkare i verkstan,
men även en å annan Saab

16 Inlägg
24 augusti 2011
Trådstartare
#6
Ok, tackar för svar.


A small step for Sloth, a giant leap for Slothkind
3 929 Inlägg
25 augusti 2011
#7
Notera, du kan haverera soppa pumpen. Och du har en 80 tals Ford och på amerikanska ford så om soppa pumpen går torr, så skär den. Räcker med 5 sekunder.
Med andra ord, du kommer få köpa en ny pump troligtvis, om dom är likadana som på amerikanska Ford vilket jag gissar att det är.

Kolla gärna in min garage tråd - Garaget Zoo! - http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=203067

Självlärd
3 083 Inlägg
25 augusti 2011
#8
Hur stor är risken egentligen att pumpen går sönder. Vi körde soppatorrt i vår gamla 245a flertal gånger utan att något hände.

Och din bekant har nog blandat ihop bensinmotor med dieselmotor. En diesel ska inte gå torrt!!

Det är fysiskt möjligt att korsa två bilmärken men det är psykiskt skadligt
Projektet (lagt på is) http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=158292.

Egen företagare Bilbygge & Chassie-teknik
1 594 Inlägg
25 augusti 2011
#9
Volvo142_73a skrev:
Hur stor är risken egentligen att pumpen går sönder. Vi körde soppatorrt i vår gamla 245a flertal gånger utan att något hände.

Och din bekant har nog blandat ihop bensinmotor med dieselmotor. En diesel ska inte gå torrt!!

Det är lite skillnad på en hundbuss med mekanisk soppapump och en moderna bil med ev. matarpump och huvudpump. Ingen betydele diesel eller bensin, det är risk oavsett och gamla slitna insprutningspumpar på bensinare är i direkta riskzonen att dö vid en soppatorsk.

Varför bara en bil när man ha flera...
Mest roddar & jänkare i verkstan,
men även en å annan Saab

Offroad Racing
3 122 Inlägg
25 augusti 2011
#10
hotrodder skrev:
Volvo142_73a skrev:
Hur stor är risken egentligen att pumpen går sönder. Vi körde soppatorrt i vår gamla 245a flertal gånger utan att något hände.

Och din bekant har nog blandat ihop bensinmotor med dieselmotor. En diesel ska inte gå torrt!!

Det är lite skillnad på en hundbuss med mekanisk soppapump och en moderna bil med ev. matarpump och huvudpump. Ingen betydele diesel eller bensin, det är risk oavsett och gamla slitna insprutningspumpar på bensinare är i direkta riskzonen att dö vid en soppatorsk.

Men om inget går sönder så är en diesel något besvärligare att få igång igen...

Den som spar han har, fast inte lika roligt...

2 405 Inlägg
25 augusti 2011
#11
Litet tips är att bilen kan bli ganska svårstartad efter torrkörning tongue Tex om du ha lite skräp på botten så kan du skicka in det i förgasaren/insprutningen. Fick soppatorsk förra vintern (slangad och kollade inte på mätaren) och då vart min audi 80 väldigt svårtstartad. Fick rulla igång bilen med hjälp av dragbil


Självlärd
3 083 Inlägg
25 augusti 2011
#12
hotrodder skrev:
Volvo142_73a skrev:
Hur stor är risken egentligen att pumpen går sönder. Vi körde soppatorrt i vår gamla 245a flertal gånger utan att något hände.

Och din bekant har nog blandat ihop bensinmotor med dieselmotor. En diesel ska inte gå torrt!!

Det är lite skillnad på en hundbuss med mekanisk soppapump och en moderna bil med ev. matarpump och huvudpump. Ingen betydele diesel eller bensin, det är risk oavsett och gamla slitna insprutningspumpar på bensinare är i direkta riskzonen att dö vid en soppatorsk.

Så kan det ju vara förståss. Det jag menade med att en diesel inte ska gå torr var att det kommer in luft i systemet

Det är fysiskt möjligt att korsa två bilmärken men det är psykiskt skadligt
Projektet (lagt på is) http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=158292.

A small step for Sloth, a giant leap for Slothkind
3 929 Inlägg
25 augusti 2011
#13
Volvo142_73a skrev:
Hur stor är risken egentligen att pumpen går sönder. Vi körde soppatorrt i vår gamla 245a flertal gånger utan att något hände.

Och din bekant har nog blandat ihop bensinmotor med dieselmotor. En diesel ska inte gå torrt!!

Det är ju skillnad på europeiska Ford och Volvo tongue (Volvo är den bättre).

Kolla gärna in min garage tråd - Garaget Zoo! - http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=203067

Nybörjare
75 Inlägg
25 augusti 2011
#14
Ett enklare sätt är ju att tanka fullt och nollställa tripmätarn. När du tankar nästa gång så blir det alltså lite mattematik.

Vi säger att du får tanka 23.4 liter nästa gång du tankar och din mätare står på 292 km.

Först räknar vi ut vad din bil drar liter/milen:

234/292 = ~0,8

Då vet vi det, 0.8 liter milen! Men du vill ju veta hur långt du kommer på en tank... då måste vi såklart veta hur mycket bensin din tank håller. Eftersom jag inte vet detta så säger vi 54 liter så länge. Då blir nästa steg alltså:

54/0,8 = 67,5

Du kommer alltså 67,5 mil på en full tank om du har en tank på 54 liter och en medel bränsleförbrukning på 0.8 liter/milen.

Underskatta inte simpel mattematik! big_smile


Rumpmas
3 860 Inlägg
25 augusti 2011
#15
Kan ju vara farligt att underskatta hur mycket förbrukningen kan skilja sig åt mellan två uppkörda tankar också wink


Nybörjare
75 Inlägg
25 augusti 2011
#16
Andromeda skrev:
Kan ju vara farligt att underskatta hur mycket förbrukningen kan skilja sig åt mellan två uppkörda tankar också wink

Ja det är ju helt rätt men man får en inblick i hur långt man kan åka på en tank i alla fall.

Det är ju väldigt svårt att räkna exakt eftersom att bränsleförbrukning är variabel och inte konstant samt att bensinvolymen du får i en tank inte är konstant heller. En tankning kanske du får i 50 liter och en annan kanske 52 liter. Kör du runt i stan hela dagarna kommer tanken räcka mycket kortare sträcka än om du åker på motorväg/landsväg också.


322 Inlägg
25 augusti 2011
#17
äsch ja har kört tomt i 740in 1000ggr inget har gått sönder bara seg på starten efter man tankat:P
tankmätarn funkar inte så man åker tills bilen går på 3 burk då kommer man till macken;)


Sök