4095
Sök

740 16v turbo eller 8v turbo?

6 Inlägg
23 augusti 2011
Trådstartare
#1
Hej , jag sitter och funderar lite över om jag ska bygga turbo på min bil som jag redan har , en 740 GLT 16v -88 eller om jag ska köpa en annan bil 740 tic/940 turbo?
Hade tänkt mig ungefär 300+ hästar när jag är klar , så jag undrar vilket vore bäst att satsa på? Om jag skulle använda min 16v så hade jag fått byta lite mera saker men samtidigt lite roligare med 16v turbo.
Så vad tycker ni?
Skriv gärna tips på vad ni tycker!

Forummoderator
26 349 Inlägg
23 augusti 2011
#2
Ska du kunna besiktiga bilen så är det motorbyte i din nuvarande, om du vill ha kvar den det vill säga, som gäller.
Annars hade jag köpt en som redan har en turbo, och byggt på den faktiskt.

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Forummoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.

6 Inlägg
23 augusti 2011
Trådstartare
#3
Men om jag ska byta motor i min bil jag har nu så måste jag väll även byta elsystem? eller räcker det att ta ett par turbo boxar?

Forummoderator
26 349 Inlägg
23 augusti 2011
#4
Punt skrev:
Men om jag ska byta motor i min bil jag har nu så måste jag väll även byta elsystem? eller räcker det att ta ett par turbo boxar?

Byter man motor så är det väl normalt att man tar kabelhärvan inklusive boxar?
Men jag kan ha fel också.

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Forummoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.

8 250 Inlägg
23 augusti 2011
#5
Du har rätt kabelhärva i 16V'n för att byta till nyare ft/fk. Så det är styrboxarna som behövs och eventuellt bygla spridarmotstånden. Sen har 16V en annan framvagnsbalk. Men är man händig går det att få dit ett 8V-block.


6 Inlägg
23 augusti 2011
Trådstartare
#6
Marlboroman skrev:
Du har rätt kabelhärva i 16V'n för att byta till nyare ft/fk. Så det är styrboxarna som behövs och eventuellt bygla spridarmotstånden. Sen har 16V en annan framvagnsbalk. Men är man händig går det att få dit ett 8V-block.

Vilket hade blivit billigast?och vilket hade gett bäst resultat?
trimma min 16v eller köpa en ny bil , en 8vturbo?
Om jag ska trimma min måste jag fixa grövre stakar , andra kolvar?

8 250 Inlägg
23 augusti 2011
#7
Punt skrev:
Marlboroman skrev:
Du har rätt kabelhärva i 16V'n för att byta till nyare ft/fk. Så det är styrboxarna som behövs och eventuellt bygla spridarmotstånden. Sen har 16V en annan framvagnsbalk. Men är man händig går det att få dit ett 8V-block.

Vilket hade blivit billigast?och vilket hade gett bäst resultat?
trimma min 16v eller köpa en ny bil , en 8vturbo?
Om jag ska trimma min måste jag fixa grövre stakar , andra kolvar?

Hade köpt en vettig 8V turbo istället. Att börja vässa 16V kan bli dyrt och dssutom finns ingen större nytta med 16V om du inte ska ha mer än lite över 300hk. Det är ju inte förrens efter 500hk som 16V börjar få ett övertag på riktigt.

För ska man börja vässa 16V så möts man ju ganska snabbt av bekymret med chip till 2,3L 16V med turbo, vilket till 8V inte är några bekymmer. Sen lär man ju ha tag i ett grenrör som passar till 16V eftersom det inte är samma som 8V.


8 250 Inlägg
23 augusti 2011
#8
Punt skrev:
Om jag ska trimma min måste jag fixa grövre stakar , andra kolvar?

Beror på hur mycket man vågar. Är man tuff byter man bara stakar i den motor du har och ser till att få bilen bra mappad och kör så.


6 Inlägg
23 augusti 2011
Trådstartare
#9
Marlboroman skrev:
Punt skrev:
Marlboroman skrev:
Du har rätt kabelhärva i 16V'n för att byta till nyare ft/fk. Så det är styrboxarna som behövs och eventuellt bygla spridarmotstånden. Sen har 16V en annan framvagnsbalk. Men är man händig går det att få dit ett 8V-block.

Vilket hade blivit billigast?och vilket hade gett bäst resultat?
trimma min 16v eller köpa en ny bil , en 8vturbo?
Om jag ska trimma min måste jag fixa grövre stakar , andra kolvar?

Hade köpt en vettig 8V turbo istället. Att börja vässa 16V kan bli dyrt och dssutom finns ingen större nytta med 16V om du inte ska ha mer än lite över 300hk. Det är ju inte förrens efter 500hk som 16V börjar få ett övertag på riktigt.

För ska man börja vässa 16V så möts man ju ganska snabbt av bekymret med chip till 2,3L 16V med turbo, vilket till 8V inte är några bekymmer. Sen lär man ju ha tag i ett grenrör som passar till 16V eftersom det inte är samma som 8V.

Jo men tänkte ju att om jag köper en ny 740 tic så måste jag ju ändå riva motorn och byta stakar? För orginal stakarna pallar inte med så mycket har jag hört.
Hur mycket klarar b230fk stakar  av ?
Senast redigerat av Punt (23 augusti 2011)

8 250 Inlägg
23 augusti 2011
#10
Punt skrev:
För orginal stakarna pallar inte med så mycket har jag hört. Hur mycket klarar b230fk stakar  av ?

Stakar och kolvar klara lika mycket, eller lite hur man nu ser på det. Men det är ju även en fråga om hur mycket över 300hk man vill ha och hur noga man är med mappning. Men tumregeln är väl att det är dags att fundera på smidda saker om man vill över 300 ärliga.
Senast redigerat av Marlboroman (23 augusti 2011)


6 Inlägg
23 augusti 2011
Trådstartare
#11
Marlboroman skrev:
Punt skrev:
För orginal stakarna pallar inte med så mycket har jag hört. Hur mycket klarar b230fk stakar  av ?

Stakar och kolvar klara lika mycket, eller lite hur man nu ser på det. Men det är ju äben en fråga om hur mycket över 300hk man vill ha och hur noga man är med mappning.

tror du att en FK originalbotten klarar av mellan 350-400 hk?

8 250 Inlägg
23 augusti 2011
#12
Punt skrev:
tror du att en FK originalbotten klarar av mellan 350-400 hk?

350hk är teoretiskt möjligt, men det är en chansing. Det finns ett fåtal exempel på det. 400hk lär väl sägas vara omöjligt. Det kan gå, men då lär man se till at bygga om motorn i övrigt specifikt för att få bottendelen att hålla. Men tycker man att turbokickar efter 4000 rpm är det ballaste som finns och man orkar lägga ut en massa pengar i hopp om att eventuellt man troligen inte spara pengar på att bygga en bra bottendel så....



Sök