2907
Sök

Passande turbo till supra mkiv? Singelkonvetering

180 Inlägg
23 augusti 2011
Trådstartare
Hej. Jag har hittat lite olika turbos. Jag ska ha mellan 600-700hk i bilen.

Vilken av dessa turbos/storlekar passar Bäst till min effekt jag ska ha? Vill självklart ha bra spol å inte för sent ladd!

Fördel / nackdel med dom

Holset hx40 62mm in 64mm ut, 19mm2 avgashus

Holset hx40 66mm in 72mm ut, 19mm2 avgashus

Holset hx55 68mm in ca: 75mm ut, 19mm2 avgashus

Mvh Robin

1 101 Inlägg
180 Inlägg
23 augusti 2011
Trådstartare
Woojen skrev:
http://www.japtuning.se/catalog/product_info.php?cPath=21_346_32_89&products_id=1498

Där har du en snurra som är bra för dina önskemål!

Ajemen det finns många bra såsom precision t67, garrett men nu är det dessa ja undra över då ja fått bra pris på dom smile

1 101 Inlägg
23 augusti 2011
Är ingen superkille när de gäller turbos men är inte dom 3 du har nämnt lastbils/maskin turbosar? Vilket inte går hand i hand med Spool men med en 3 liters maskin funkar de säkert dugligt ändå! dock får du säkert en mycket roligare supra med en riktigt Race snurra smile

Rätta mig gärna ifall jag har fel smile

Det omöjliga tar bara lite längre tid att utföra...
www.nogs.se
200a Projektet

8 254 Inlägg
23 augusti 2011
blomberg_ktm skrev:

Den hade jag satsat på. 55'an kan väl vara nåt som man känner att man behöver utvecklingspotential framöver.

Woojen skrev:
Är ingen superkille när de gäller turbos men är inte dom 3 du har nämnt lastbils/maskin turbosar? Vilket inte går hand i hand med Spool men med en 3 liters maskin funkar de säkert dugligt ändå! dock får du säkert en mycket roligare supra med en riktigt Race snurra smile

Jo, visst är det lastbilasaggregat. Men tänker man till med dimensionerna på ett sånt så går det att få riktigt bra respons ändå. Visst blir ett fräsigt räseragg snabbare, men avsevärt dyrare också.

Bilmekaniker
805 Inlägg
23 augusti 2011
borg warner funkar utmärkt, körde själv på en innan i supran fick laddet ganska kvickt gemfört med andra singel turbo supror. det är ju trotts allt en 6:a laddar snabbt

180 Inlägg
23 augusti 2011
Trådstartare
Marlboroman skrev:
blomberg_ktm skrev:

Den hade jag satsat på. 55'an kan väl vara nåt som man känner att man behöver utvecklingspotential framöver.

Woojen skrev:

Jo, visst är det lastbilasaggregat. Men tänker man till med dimensionerna på ett sånt så går det att få riktigt bra respons ändå. Visst blir ett fräsigt räseragg snabbare, men avsevärt dyrare också.

Ja är inne på det agget också! Tänka till med dimensionerna?

Dr. Turbo
459 Inlägg
23 augusti 2011
62mm räcker till runt 640hk+
66mm till 720hk+
68mm till 770hk+

Så är du ute efter 600-700hk så är hx40 med 62mm induser väldigt rätt.
Dock så känns måtten lite ovanliga, kan inte minnas att hx40 finns med 72mm ut, du skrev inte fel?
Senast redigerat av Big Al (23 augusti 2011)

180 Inlägg
24 augusti 2011
Trådstartare
Big Al skrev:
62mm räcker till runt 640hk+
66mm till 720hk+
68mm till 770hk+

Så är du ute efter 600-700hk så är hx40 med 62mm induser väldigt rätt.
Dock så känns måtten lite ovanliga, kan inte minnas att hx40 finns med 72mm ut, du skrev inte fel?

Okej! Han hade för sig de va de måtten men han ska mäta exakt svar kommer !

Turbon ska som sagt sitta i en 3l Supra motor, och köper jag den 62mm måste ja inte ladda mer när ja kör på den om ja ska komma upp i 600-700hk än om ja hade köpt 66mm?

När tror du den börja och slutar ladda med de 2 hx40 aggen?

Dr. Turbo
459 Inlägg
24 augusti 2011
Jo du kommer måsta ladda lite mer än om du köpt 66mm men diffen är inte jättestor när det börjar vara dessa storlekar på turbos.

Svårt att säga, kompressorn kommer ladda tidigare med den mindre men faktum är att den större kan faktiskt ladda tidigare då du har samma storlek på avgashus på alla 3 aggregaten och eftersom exduser diametern ökar men inte avgashusen så kan det vara så att det börjar ladda tidigare.
Nästa sak som spelar roll är på hur turbon börjar smygladda är trimskillnaden på turbin och eftersom du inte skrivit vilka de måtten är så kan man inte säga det heller.
Generellt iaf så kommer den mindre att ladda tidigare.

180 Inlägg
24 augusti 2011
Trådstartare
Big Al skrev:
Jo du kommer måsta ladda lite mer än om du köpt 66mm men diffen är inte jättestor när det börjar vara dessa storlekar på turbos.

Svårt att säga, kompressorn kommer ladda tidigare med den mindre men faktum är att den större kan faktiskt ladda tidigare då du har samma storlek på avgashus på alla 3 aggregaten och eftersom exduser diametern ökar men inte avgashusen så kan det vara så att det börjar ladda tidigare.
Nästa sak som spelar roll är på hur turbon börjar smygladda är trimskillnaden på turbin och eftersom du inte skrivit vilka de måtten är så kan man inte säga det heller.
Generellt iaf så kommer den mindre att ladda tidigare.

Okej detta vet ja om den lilla 62 in 64 ut , 3" ut till tryckrör och 3-3,5" avgas beroende på vad du svetsar..
Vad tror du ja måste ladda med denna lilla hx40 för att komma upp i 600-700hk? Och med den större hx40. Vill ju inte ladda 2 bar för å komma upp i de hk jag vill ha då får ja ju istället köpa större turbo och ladda mindre men få ut de ja vill ha.

180 Inlägg
24 augusti 2011
Trådstartare
Big Al skrev:
Varför ladda mindre?

Större chans att grejjerna går sönder när
Man laddar för mycket ju. Och ska köra på gata vill inte ladda för
Mkt laddar i dagsläget 1,2 och tycker det räcker. Vad tro du man hamnar på med 1-1,4 i ladd med den lille hx40

Dr. Turbo
459 Inlägg
24 augusti 2011
Är inte laddet som avgör om det går sönder eller ej. Man behöver inte gå på med tändning bara för att man laddar mera wink

180 Inlägg
24 augusti 2011
Trådstartare
Big Al skrev:
Är inte laddet som avgör om det går sönder eller ej. Man behöver inte gå på med tändning bara för att man laddar mera wink

Gå på med tändning??
Men är detta en bra storlek och turbo för mitt bygge? Är den jämnförbar med en precision t67 typ som många kör på

Dr. Turbo
459 Inlägg
24 augusti 2011
PT67 har 67mm kompressor så den är större.

Holset är lite svåra att jämföra med då deras avgashus och turbiner skiljer så fruktansvärt mellan alla deras aggregat , dvs en större turbin kan vara bättre på att spoola än en mindre och likadant med deras avgashus.
Men hittar man av "rätt" så att säga så är holseten bättre än precisionen.

180 Inlägg
24 augusti 2011
Trådstartare
Big Al skrev:
PT67 har 67mm kompressor så den är större.

Holset är lite svåra att jämföra med då deras avgashus och turbiner skiljer så fruktansvärt mellan alla deras aggregat , dvs en större turbin kan vara bättre på att spoola än en mindre och likadant med deras avgashus.
Men hittar man av "rätt" så att säga så är holseten bättre än precisionen.

Okej och hur ska den va för att vara rätt? Han ha även en hx52 66 in, 74 ut, 4" vband avgas och t4 twinentry. Vilken ska man välja tycker du? Hur stor skillnad blir de på när laddet kommer och hur mycket mer måste man ladda med hx40 för å komma upp i samma hk som med hx52

180 Inlägg
24 augusti 2011
Trådstartare
Eller är detta bättre?  Hej!
Holset m.H2D = Hx52 cirkus.
Insugssida in 66mm ut ca55mm
Avgas in 34x50x2 ut 78mm
Schwitzer S3B
Insug in ca 65mm ut 56mm
Avgas in ca 33x50x2mm ut 74mm
Mvh Rickard

Dr. Turbo
459 Inlägg
24 augusti 2011
Går inte säga, man måste kolla på eller prova varje avgashus och turbin individuellt.

Tycker man ska gå på en mindre turbo mest för registrets skull men det är min personliga åsikt.

Holset h2d och schwitzer s3b är båda äldre aggregat, så dem rekommenderar jag ej.

Kan inte säga hur stor skillnad i ladd det kommer bli, du får plotta ut på kompressordiagram för att se vars du kommer hamna med de båda.

180 Inlägg
24 augusti 2011
Trådstartare
Big Al skrev:
Går inte säga, man måste kolla på eller prova varje avgashus och turbin individuellt.

Tycker man ska gå på en mindre turbo mest för registrets skull men det är min personliga åsikt.

Holset h2d och schwitzer s3b är båda äldre aggregat, så dem rekommenderar jag ej.

Kan inte säga hur stor skillnad i ladd det kommer bli, du får plotta ut på kompressordiagram för att se vars du kommer hamna med de båda.

H2d och s3b aggen är nya ej använda och hx40 resp Hx52 agget är begg. Frågan är vad man ska satsa på ja har som sagt inte en aning därför ja frågar här

Sök