3676
Sök

Passande turbo till supra mkiv? Singelkonvetering

Dr. Turbo
459 Inlägg
24 augusti 2011
#21
En gyllende medelväg är kanske den bästa då? Dvs gå på hx40:n (tror att det är en hx50 men ...) med den större turbinen.
Då får du ner mottrycket endel samt du behöver inte ladda lika mycket som med den mindre och att eftersom avgashuset blir mindre kontra turbinen så kommer den kanske vakna lite tidigare än en "vanlig" hx50.
Försökte leta fram några diagram och även mått på hx40 och även hx50 men hittade tyvärr bara för hx40:n.


Dr. Turbo
459 Inlägg
24 augusti 2011
#22
Hittade tillslut. Var som jag trodde att det var en HX50 och inte en hx40 smile
Tror faktiskt den blir rättså bra, 19cm2 är "medelhuset" i den klassen och det är fin turbin i den då de bara har en. Dock så har den väldigt lågt trim på kompressorn så den fungerar som bäst vid höga laddtryck dvs runt 2bar, så det finns ju potential för framtiden om man vill.

Holset´s problem brukar vara att de svarvar ner en stor turbinaxel för att få mindre diameter och då får man en tyngre axel än man skulle behövt ,om man nu väljer den med mindre diameter dvs.


180 Inlägg
24 augusti 2011
Trådstartare
#23
Big Al skrev:
Hittade tillslut. Var som jag trodde att det var en HX50 och inte en hx40 smile
Tror faktiskt den blir rättså bra, 19cm2 är "medelhuset" i den klassen och det är fin turbin i den då de bara har en. Dock så har den väldigt lågt trim på kompressorn så den fungerar som bäst vid höga laddtryck dvs runt 2bar, så det finns ju potential för framtiden om man vill.

Holset´s problem brukar vara att de svarvar ner en stor turbinaxel för att få mindre diameter och då får man en tyngre axel än man skulle behövt ,om man nu väljer den med mindre diameter dvs.

Okej. Men den ""stora"" hx40 e såld så de är antingen hx40 62in 64 ut eller hx52 66in 74ut. Eller vänta tills man hittar en hx50 som e mitt imellan i storleksmäsigt


Dr. Turbo
459 Inlägg
24 augusti 2011
#24
Tog faktiskt och snackade med en som är väldigt duktig på Holset just ang val av turbo till din motor.
För att göra en lång historia kort iaf så rekommenderade han den största hx40:in i ditt fall (alltså den minsta turbon då den större var en hx50) han sa dock att det är inte säkert du kommer nå 650hk utan hellre något under. Däremot sa han att turbon kommer vakna betydligt tidigare än hx50 då hx50 hade en lite för stor turbin kontra avgashuset.

Så då är ju valet enkelt, HX40 smile


180 Inlägg
24 augusti 2011
Trådstartare
#25
Big Al skrev:
Tog faktiskt och snackade med en som är väldigt duktig på Holset just ang val av turbo till din motor.
För att göra en lång historia kort iaf så rekommenderade han den största hx40:in i ditt fall (alltså den minsta turbon då den större var en hx50) han sa dock att det är inte säkert du kommer nå 650hk utan hellre något under. Däremot sa han att turbon kommer vakna betydligt tidigare än hx50 då hx50 hade en lite för stor turbin kontra avgashuset.

Så då är ju valet enkelt, HX40 smile

Den stora hx40 e såld bara lilla kvar 62 in 64 ut. Därimot ha ja fått tag på en precision t67 i mkt bra skick förutom att den ha en skada på kompressorn vingarna, hörnen av nån vinga ha gått sönder då de gick imot nått gör det något?  De påverkade inte effekten vid bänkning iaf 746hk på 2,5bar, 2,5l motor


Dr. Turbo
459 Inlägg
24 augusti 2011
#26
Kanske lite otydligt skrivit. Det jag ville komma fram till var att du skulle köpa HX40:n som var kvar dvs den med 62mm in och 65 ut

Edit: Svårt att säga om hur mycket det påverkar men att det påverkar det gör det, det som främst påverkas är att balansen i turbon är satt ur spel. Skulle inte köpa en sådan då hållbarheten är väldigt låg. Sen att den fungerar mycket sämre gör inte saken bättre.
Senast redigerat av Big Al (24 augusti 2011)


180 Inlägg
25 augusti 2011
Trådstartare
#27
Okej. Om man jämnför med en precision t67 eller boostlogic t67 då


Dr. Turbo
459 Inlägg
25 augusti 2011
#28
Då är nog Holseten fortfarande rappare.
Har tyvärr aldrig sett en boostlogic t67:a men törs säga det endå.


180 Inlägg
25 augusti 2011
Trådstartare
#29
Big Al skrev:
Då är nog Holseten fortfarande rappare.
Har tyvärr aldrig sett en boostlogic t67:a men törs säga det endå.

Jasså? Precision har väldigt bra spol up osv och är ju personbils agg


VD
643 Inlägg
25 augusti 2011
#30
Jag körde med en HX55 19 hus 68mm fick ladd vid 3900rpm den körde jag i botten med och den orka inte hålla laddet över 6500rpm.. Ladda 1,8bar.. Sluta med turboras och byte till en annan HX55 med 25 hus fick ladd vid 5500rpm orka inte hålla laddet den heller. Kör PT67 nu och den pallar trycket stabilt ladd till varvstopp på 8300rpm 1,8bar.
Senast redigerat av Lidborn (25 augusti 2011)


180 Inlägg
26 augusti 2011
Trådstartare
#31
Oki när får du ladd med precision t67 då? Vilken t67 har du? De heter ju olika typ t6765b vad fick du för hk med resp laddTRyck


VD
643 Inlägg
26 augusti 2011
#32
blomberg_ktm skrev:
Oki när får du ladd med precision t67 då? Vilken t67 har du? De heter ju olika typ t6765b vad fick du för hk med resp laddTRyck

6765 Billet med T4 fläns. Fullt ladd vid 3700rpm upp till 8300rpm.. Riktigt kul med så brett register jämfört med 5500rpm till 7400rpm som jag hade innan.. Fick 684hk 1,8bar med denna. Bänkades aldrig med dom andra aggen på.


180 Inlägg
26 augusti 2011
Trådstartare
#33
Lidborn skrev:
blomberg_ktm skrev:
Oki när får du ladd med precision t67 då? Vilken t67 har du? De heter ju olika typ t6765b vad fick du för hk med resp laddTRyck

6765 Billet med T4 fläns. Fullt ladd vid 3700rpm upp till 8300rpm.. Riktigt kul med så brett register jämfört med 5500rpm till 7400rpm som jag hade innan.. Fick 684hk 1,8bar med denna. Bänkades aldrig med dom andra aggen på.

Okej gött! Körde du runt med 1,8 i ladd?. Va är det för skillnad på alls t67 agg då? Finns ju massa olika t6776 osv me olika bokstäver bakom med


VD
643 Inlägg
26 augusti 2011
#34
blomberg_ktm skrev:
Lidborn skrev:
blomberg_ktm skrev:
Oki när får du ladd med precision t67 då? Vilken t67 har du? De heter ju olika typ t6765b vad fick du för hk med resp laddTRyck

6765 Billet med T4 fläns. Fullt ladd vid 3700rpm upp till 8300rpm.. Riktigt kul med så brett register jämfört med 5500rpm till 7400rpm som jag hade innan.. Fick 684hk 1,8bar med denna. Bänkades aldrig med dom andra aggen på.

Okej gött! Körde du runt med 1,8 i ladd?. Va är det för skillnad på alls t67 agg då? Finns ju massa olika t6776 osv me olika bokstäver bakom med

Ja jag har den inställd på 1,8bar som den blev bänkad till skillnad mot många andra som bänkar sina för att få ett fint papper, sen ställer ner laddet för att kunna köra med dom. Har inte skruvat med min sen juni -10 så den rullar på utan problem.
67 är inpellern på turbinen och 64 är på avgas B = billet = Inpellern svarvad i ett stycke BB= kullagrad= snabbare spolup men lättare att rasa vid tex övervarvning

Detta är vad jag tror mig veta men jag är ingen turboexpert så fråga dom som säljer så vet dom mera..

Mitt agg

http://server.pure-pf.com/webshop/ppf_w … 4a7846ab25


Dr. Turbo
459 Inlägg
26 augusti 2011
#35
Första 2 siffrorna (67 i detta fall) står för indusermåttet (dvs in på insugssidan) på kompressorn i millimeter
Andra 2 siffrorna (65 i detta fall) står för exdusermåttet på turbinen (dvs ut på avgassidan)
Är så precision namnger sina turbos smile
Tyvärr så anger de inte vilka mått de stora diametrarna på hjulen har och därmed vilket trim (läs laddtryck) den är gjord för att funka som bäst i.
Hursom så har 6765:an trim 63 på kompressorn så måtten säger då att ungefär vid 1.6bar så fungerar den som bäst.

Jämför man då mot en hx55a som har 66mm inlopp och 98backwheel så har den trim 48 och måtten säger då att ungefär vid 2.1bars ladd fungerar den som bäst.

Tittar vi då på Hx40 med 62mm induser 82mm exduser så har den 57trim och måtten säger ungefär 1.8bars ladd


180 Inlägg
26 augusti 2011
Trådstartare
#36
Ok tack för bra info smile . Men ska man köra på Kullagrad eller ej? Och ska man ha t6765 eller T6776
Finns med SP,RH,H efter siffrorna vad ska man ha där?


Dr. Turbo
459 Inlägg
28 augusti 2011
#37
Kullager ger snabbare spoolup.
6765 är en mycket nyare turbo motför PT6776 som inte ens är säkert att den har billetkompressor
Har tyvärr inte koll på bokstäverna efter.


180 Inlägg
29 augusti 2011
Trådstartare
#38
Okej . Vet ni något om dessa turbos kolla länken. Är det märkes eller kina turbos? Nått att satsa på från sidan ? Annars får de bli precision t67 men dessa va betydligt billigare

http://www.turbobandit.com/shop/?artnr=001



Sök