3731
Sök

Vilket lufttryck ska man ha i 235/35 ZR19 däck

13 Inlägg
24 augusti 2011
Trådstartare
#1
Ja som rubriken lyder, vilket lufttryck är det bästa och mest optimala för bilen, dom sitter på en V70 AWD -01, så den är ganska tung...cool

1 893 Inlägg
24 augusti 2011
#2
Det brukar stå "max 3,5kg" eller liknande, på själva däcket. Det trycket borde vara optimalt för förbrukningen. För komfort och lite bättre fäste, kanske strax under 3 kg är mera lagom..?


2 271 Inlägg
24 augusti 2011
#4
kör 3,0 i Saaben så däromkring uppåt borde va lagom för din.


20 Inlägg
24 augusti 2011
#5
Jag har 4,5 i mina å det tycker jag är bra


Lat Perfektionist
6 359 Inlägg
24 augusti 2011
#6
Alltså, shit, Bara för att man har mindre profil behöver man inte bolma på med 1000 bar?

Aningen högre är väll bra för att ge lite mer motstånd när man kör över gupp osv, så man inte slår i fälgarna. Men jag skulle säga MAX 3bar. Det är nog mer än man någonsin behöver.

Pumpar man i 5bar och kör på en trottoar eller nått är det ju större risk att däcket exploderar pga trycket, och då har man både trasigt däck OCH fälg satt.

Dessutom ger för högt däcktryck oljämn slitage på däckbanan.

Alla tycker olika, och det är därför du har fel...
Audi "S1.5" [OEM+] - 10-Ventils turbo - Projekttråd
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=297968

20 Inlägg
24 augusti 2011
#7
Jo men även för lite luft gör att däcken slits onormalt plus alldelens för fort


Lat Perfektionist
6 359 Inlägg
24 augusti 2011
#8
Yes, men jag lovar att 2-2,5bar är så gott som perfekt till 90% av alla däck i världen

Alla tycker olika, och det är därför du har fel...
Audi "S1.5" [OEM+] - 10-Ventils turbo - Projekttråd
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=297968

20 Inlägg
24 augusti 2011
#9
Där håller jag inte med dej. Står å håller på med däck hela dagarna å jag har forskat lite på skoj på jobbet vilket tryck vilka däck ska ha.


11 Inlägg
25 augusti 2011
#10
Du ska inte ha mindre en 3Bar Jag hade 3,2Bar i mina dom på V70N T5 -03..

* Voff voff *
10 593 Inlägg
25 augusti 2011
#11
Vill man vara så exakt det går så kollar man vad bilen väger över fram resp. bakaxeln och räknar sedan ut hur många % av maxbelastningen av däcken detta är. Därefter kollar man vid vilket tryck däcket ska ha vid max belastning och använder sedan samma % som ovan för att få fram trycket.

Enkelt exempel: Däcket klarar 500 kg vid 3 bar och då belastningen per hjul är 250 kg så ger det 50% och då pumpar man i 50% av 3 bar dvs 1,5 bar...

//Brådhis

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/

1 893 Inlägg
25 augusti 2011
#12
VolVo_Dude87 skrev:
Jag har 4,5 i mina å det tycker jag är bra

Har du lastbilsdäck?
För personbils däck brukar väl vara märkta med max 3,5 bar?
Däck för lätta lastbilar brukar vara märkta max 4,5 bar.

Lågprofil däck brukar kräva högre tryck.

EDIT: Dock inte högre än 3,5 bar.
Senast redigerat av Kristian_V (25 augusti 2011)


1 893 Inlägg
25 augusti 2011
#13
Brådhis skrev:
Vill man vara så exakt det går så kollar man vad bilen väger över fram resp. bakaxeln och räknar sedan ut hur många % av maxbelastningen av däcken detta är. Därefter kollar man vid vilket tryck däcket ska ha vid max belastning och använder sedan samma % som ovan för att få fram trycket.

Enkelt exempel: Däcket klarar 500 kg vid 3 bar och då belastningen per hjul är 250 kg så ger det 50% och då pumpar man i 50% av 3 bar dvs 1,5 bar...

//Brådhis

Fast kör man med 1,5 bar, så kommer däcken troligtvis slitas på utsidorna, pga att däcket säckar ihop ..


12 086 Inlägg
25 augusti 2011
#14
Jag har 3.0 i exakt samma dimension.

Beware of cars from do-it-yourselfers and tuners
3 585 Inlägg
25 augusti 2011
#15
jag hade börjat runt 3. och efter 1000mil mätt och kollat hur det slits.

Följ mina projekt på http://www.facebook.com/TeamDisasterRacing
Projekt tråd på Tyrken http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=63529
På e36 turbo http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … #p1685143/
Beware of cars from do-it-yourselfers and tuners

* Voff voff *
10 593 Inlägg
26 augusti 2011
#16
Kristian_V skrev:
Brådhis skrev:
Vill man vara så exakt det går så kollar man vad bilen väger över fram resp. bakaxeln och räknar sedan ut hur många % av maxbelastningen av däcken detta är. Därefter kollar man vid vilket tryck däcket ska ha vid max belastning och använder sedan samma % som ovan för att få fram trycket.

Enkelt exempel: Däcket klarar 500 kg vid 3 bar och då belastningen per hjul är 250 kg så ger det 50% och då pumpar man i 50% av 3 bar dvs 1,5 bar...

//Brådhis

Fast kör man med 1,5 bar, så kommer däcken troligtvis slitas på utsidorna, pga att däcket säckar ihop ..

Och som jag skrev var det ett "enkelt exempel", dvs enbart utformat för att ge ett räkneexempel. smile

Dock tror jag iofs att att däck med 3 bar som max och en maxbelastning på 500 kg faktiskt skulle klara att rulla med 1,5 bars tryck vid 50% belastning, dvs 250 kg. Däcket är ju då sannolikt tillverkat enligt lite andra normer än ett som ska klara 3,5 bar alt. en högre belastning. Men det är som sagt rent teoretiskt eftersom dessa underliga förhållanden sannolikt inte uppstår på en normal personbil (dock kanske på ett släp...).

Ett verkligt exempel: Mitt släp har 8"-däck och dom klarar 400 kg styck, dvs 800 totalt för axeln. Dock får jag bara belasta dom med 130 kg st, dvs totalt 260 kg. Dvs jag belastar med ~33% av maxvikten, vilket då ger att jag ska pumpa i ~33% av maxtrycket som på dessa små däck faktiskt är hela 4,5 bar. Detta ger att däcktrycket vid maxlast på släpet ska vara ~1,48 bar. Jag har provat detta och det går alldeles utmärkt och däcken ser inte på något vis överbelastade ut och blir inte onormalt slitna eller varma. Kör jag i mer luft blir vagnen enbart hoppigare och på däcken syns egentligen ingen skillnad alls.

Uträkningen fungerar eftersom vikten och däcktrycket går hand i hand så att säga. smile

Men visst, vid en viss punkt börjar ju ändå uträkningen halta och rent generellt kanske man, iaf på en personbil, bör använda sitt sunda förnuft ihop med uträkningen. smile Dvs får du extremt låga värden bör man kanske pumpa i lite extra och får man extremt höga värden bör man överväga att byta till däck med högre lastindex. Men hamnar du i dessa utkanter lär nog vägenskaperna bli lidande oavsett hur du gör. smile

//Brådhis
Senast redigerat av Brådhis (26 augusti 2011)

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/

CNC-operatör
39 Inlägg
14 mars 2012
#17
Tar upp denna tråd igen då jag undrar samma sak. Och svaren hittils har gått isär tycker jag.
Kommer köpa nya fälgar å däck med just den storleken som står i rubriken och undrar om trycket dom ska ha.
Det som för mig är lite konstigt är dom rekomenderade trycken för min bil.
16" ~2,4bar
17" ~2,3bar
18" ~2,2bar

Så det blir mindre och mindre med större fälg och mindre profil. Nått som jag trodde tvärtom om.
Så är lite osäker på vad som gäller.
Senast redigerat av zeg (14 mars 2012)


Avstängd
10 388 Inlägg
14 mars 2012
#18
zeg skrev:
Tar upp denna tråd igen då jag undrar samma sak. Och svaren hittils har gått isär tycker jag.
Kommer köpa nya fälgar å däck med just den storleken som står i rubriken och undrar om trycket dom ska ha.
Det som för mig är lite konstigt är dom rekomenderade trycken för min bil.
16" ~2,4bar
17" ~2,3bar
18" ~2,2bar

Så det blir mindre och mindre med större fälg och mindre profil. Nått som jag trodde tvärtom om.
Så är lite osäker på vad som gäller.

Mjo, det där låter galet

Jag har själv sett två olika listor;

15" 45-55 profil: 35-40 psi = 2,4-2,8 bar = 240-280 kPa
16" 40-55 profil: 38-43 psi = 2,6-2,9 bar = 260-290 kPa
17" 35-50 profil: 40-45 psi = 2,7-3,1 bar = 270-310 kPa
18" 35-50 profil: 42-47 psi = 2,9-3,2 bar = 290-320 kPa
19" 30-45 profil: 42-47 psi = 2,9-3,2 bar = 290-320 kPa

Andra:

Profil - Bar/Kg
30 - 3,2
35 - 3,1
40 - 3.0
45 - 2.9
50 - 2.8
55 - 2.7
60 - 2.6
65 - 2.5
70 - 2.4
75 - 2.3
80 - 2.2
85 - 2.1


MEN, jag säger inget om hur "rätt och riktig" någon av dessa är.
Senast redigerat av it_mutt (14 mars 2012)

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!

Fri fart för ett fritt folk!
14 129 Inlägg
14 mars 2012
#19
LeafBox skrev:
Yes, men jag lovar att 2-2,5bar är så gott som perfekt till 90% av alla däck i världen

så jag ska tömma ur några bar ur däcken på bussen alltså? smile
alla däck är inte till bilar

min erfarenhet är att 2bar är för lite i ett sånt däck 3.0-3.5bar är mer lagom

2.5bar kör man i ett vanlig 195/65-15 däck på medelbilen

Kör fort så hinner inget hända...

12 086 Inlägg
14 mars 2012
#20
Jag har även 3bar bak i mina 205/65-15 vinterdäck smile 2.5 fram.
Tog ur en halv runt om då vart bilen svajjig så jag fyllde på igen.


Sök