Kristian_V skrev:
Brådhis skrev:
Vill man vara så exakt det går så kollar man vad bilen väger över fram resp. bakaxeln och räknar sedan ut hur många % av maxbelastningen av däcken detta är. Därefter kollar man vid vilket tryck däcket ska ha vid max belastning och använder sedan samma % som ovan för att få fram trycket.
Enkelt exempel: Däcket klarar 500 kg vid 3 bar och då belastningen per hjul är 250 kg så ger det 50% och då pumpar man i 50% av 3 bar dvs 1,5 bar...
//Brådhis
Fast kör man med 1,5 bar, så kommer däcken troligtvis slitas på utsidorna, pga att däcket säckar ihop ..
Och som jag skrev var det ett "enkelt exempel", dvs enbart utformat för att ge ett räkneexempel.
Dock tror jag iofs att att däck med 3 bar som max och en maxbelastning på 500 kg faktiskt skulle klara att rulla med 1,5 bars tryck vid 50% belastning, dvs 250 kg. Däcket är ju då sannolikt tillverkat enligt lite andra normer än ett som ska klara 3,5 bar alt. en högre belastning. Men det är som sagt rent teoretiskt eftersom dessa underliga förhållanden sannolikt inte uppstår på en normal personbil (dock kanske på ett släp...).
Ett verkligt exempel: Mitt släp har 8"-däck och dom klarar 400 kg styck, dvs 800 totalt för axeln. Dock får jag bara belasta dom med 130 kg st, dvs totalt 260 kg. Dvs jag belastar med ~33% av maxvikten, vilket då ger att jag ska pumpa i ~33% av maxtrycket som på dessa små däck faktiskt är hela 4,5 bar. Detta ger att däcktrycket vid maxlast på släpet ska vara ~1,48 bar. Jag har provat detta och det går alldeles utmärkt och däcken ser inte på något vis överbelastade ut och blir inte onormalt slitna eller varma. Kör jag i mer luft blir vagnen enbart hoppigare och på däcken syns egentligen ingen skillnad alls.
Uträkningen fungerar eftersom vikten och däcktrycket går hand i hand så att säga.
Men visst, vid en viss punkt börjar ju ändå uträkningen halta och rent generellt kanske man, iaf på en personbil, bör använda sitt sunda förnuft ihop med uträkningen.
Dvs får du extremt låga värden bör man kanske pumpa i lite extra och får man extremt höga värden bör man överväga att byta till däck med högre lastindex. Men hamnar du i dessa utkanter lär nog vägenskaperna bli lidande oavsett hur du gör.
//Brådhis