3770
Sök

Vad för typ av kund riktar sig Volvo V50 sig till?

. : F a d e r a t o r : .
5 042 Inlägg
29 augusti 2011
#81
Andromeda skrev:
Children-Of-Bodom skrev:
Rquired skrev:

9L/100km är en hög förbrukning för en modern bil vid landsvägskörning, eller slant du på tangenterna? smile

0.9 tycker jag inte är så mycket för 265hk & 410nm
Men kanske e mkt för nån annan vi i familjen klagar inte iaf.

Mycket får det väl anses när det är mycket i jämförelse med andra moderna bilar med likvärdiga prestanda?

9-5 Aero 260 hk, 0,64 l/mil landsväg.

Ja om man pressar som en "kärring "
Dock så kör vi normalt/lite tyngre fot.
Ska testa o pressa den så lågt det bara går så ska du nog se att jag kommer ner till 0,7 däromkring

C H E V R O L E T <3

Rumpmas
3 860 Inlägg
29 augusti 2011
#82
Children-Of-Bodom skrev:
Andromeda skrev:
Children-Of-Bodom skrev:

0.9 tycker jag inte är så mycket för 265hk & 410nm
Men kanske e mkt för nån annan vi i familjen klagar inte iaf.

Mycket får det väl anses när det är mycket i jämförelse med andra moderna bilar med likvärdiga prestanda?

9-5 Aero 260 hk, 0,64 l/mil landsväg.

Ja om man pressar som en "kärring "
Dock så kör vi normalt/lite tyngre fot.
Ska testa o pressa den så lågt det bara går så ska du nog se att jag kommer ner till 0,7 däromkring

Du kan väl delge fabrikssiffrorna för landsväg istället så slipper du testa?

Själv tycker jag att mina bilar drar mindre när jag inte kör som "en kärring" (fullt varv och reglera farten med kopplingen eller?). Drar på rätt bra för att komma upp i hastighet snabbt, ungefär som Eco-driving ska köras, och sedan inte köra fortare än 10 över hastighetsbegränsningen. Däremot om man ska hålla på och segdra osv, då drar det lite mer.


Entreprenör
1 286 Inlägg
29 augusti 2011
#83
Aero T16 skrev:
Finns nog fler köpare på en mindre och bränslesnålare V50 kombi än det finns på en stor och törstigare s80 sedan.

Vem köper egentligen en S80 när det finns V70?

Vem fan med lite självförakt vill åka V70?
Jag vill åka en stor Volvo av nyare årsmodell som är skaplig att se på, och som det inte dräller av i trafiken. Då är S80 ett bra val. Jag har absolut ingen användning för kombiutrymmet och jag tycker att V70II är den mest uttjatade bil som rullar på våra vägar. Ja då kan en S80 vara ett bra val tycker jag.

// Niklas Johansson

998 Inlägg
29 augusti 2011
#84
Andromeda skrev:
Children-Of-Bodom skrev:
Andromeda skrev:

Mycket får det väl anses när det är mycket i jämförelse med andra moderna bilar med likvärdiga prestanda?

9-5 Aero 260 hk, 0,64 l/mil landsväg.

Ja om man pressar som en "kärring "
Dock så kör vi normalt/lite tyngre fot.
Ska testa o pressa den så lågt det bara går så ska du nog se att jag kommer ner till 0,7 däromkring

Du kan väl delge fabrikssiffrorna för landsväg istället så slipper du testa?

Själv tycker jag att mina bilar drar mindre när jag inte kör som "en kärring" (fullt varv och reglera farten med kopplingen eller?). Drar på rätt bra för att komma upp i hastighet snabbt, ungefär som Eco-driving ska köras, och sedan inte köra fortare än 10 över hastighetsbegränsningen. Däremot om man ska hålla på och segdra osv, då drar det lite mer.

Du vet väl att fabrikssiffrorna inte stämmer med verkligheten? Tack vare EU och deras regler.
Men sen är det väl vida känt att volvo bilar drar lite mer än dom flesta.

it looks like the one that once did the wanting suddenly wants to be wanted by a different wanting that has a want of wanting that has never been wanted&#65279; for the sake of wanteness.

998 Inlägg
29 augusti 2011
#85
NiKeMaN skrev:
Aero T16 skrev:
Finns nog fler köpare på en mindre och bränslesnålare V50 kombi än det finns på en stor och törstigare s80 sedan.

Vem köper egentligen en S80 när det finns V70?

Vem fan med lite självförakt vill åka V70?
Jag vill åka en stor Volvo av nyare årsmodell som är skaplig att se på, och som det inte dräller av i trafiken. Då är S80 ett bra val. Jag har absolut ingen användning för kombiutrymmet och jag tycker att V70II är den mest uttjatade bil som rullar på våra vägar. Ja då kan en S80 vara ett bra val tycker jag.

Kan bara hålla med dig där, nya S80 är volvos snyggaste bil dom har nu. V70 är ju tråkig bil ser minst 20st per dag.

it looks like the one that once did the wanting suddenly wants to be wanted by a different wanting that has a want of wanting that has never been wanted&#65279; for the sake of wanteness.

huh?
10 427 Inlägg
29 augusti 2011
#86
LordLife skrev:
Andromeda skrev:
Children-Of-Bodom skrev:

Ja om man pressar som en "kärring "
Dock så kör vi normalt/lite tyngre fot.
Ska testa o pressa den så lågt det bara går så ska du nog se att jag kommer ner till 0,7 däromkring

Du kan väl delge fabrikssiffrorna för landsväg istället så slipper du testa?

Själv tycker jag att mina bilar drar mindre när jag inte kör som "en kärring" (fullt varv och reglera farten med kopplingen eller?). Drar på rätt bra för att komma upp i hastighet snabbt, ungefär som Eco-driving ska köras, och sedan inte köra fortare än 10 över hastighetsbegränsningen. Däremot om man ska hålla på och segdra osv, då drar det lite mer.

Du vet väl att fabrikssiffrorna inte stämmer med verkligheten? Tack vare EU och deras regler.
Men sen är det väl vida känt att volvo bilar drar lite mer än dom flesta.



Vida känt att Volvobilar brukar ligga väldigt nära angiven förbrukning, till skillnad mot andra.. .. wink


Tell the world that Jesus lives
177 Inlägg
29 augusti 2011
Trådstartare
#87
Håller med NiKeMaN och Lordlife.

I övrigt kan jag bara säga att S80 ger lite samma känsla som 50-talsjänkare. Stora lyxiga bilar.

998 Inlägg
29 augusti 2011
#88
steifan skrev:
LordLife skrev:
Andromeda skrev:

Du kan väl delge fabrikssiffrorna för landsväg istället så slipper du testa?

Själv tycker jag att mina bilar drar mindre när jag inte kör som "en kärring" (fullt varv och reglera farten med kopplingen eller?). Drar på rätt bra för att komma upp i hastighet snabbt, ungefär som Eco-driving ska köras, och sedan inte köra fortare än 10 över hastighetsbegränsningen. Däremot om man ska hålla på och segdra osv, då drar det lite mer.

Du vet väl att fabrikssiffrorna inte stämmer med verkligheten? Tack vare EU och deras regler.
Men sen är det väl vida känt att volvo bilar drar lite mer än dom flesta.



Vida känt att Volvobilar brukar ligga väldigt nära angiven förbrukning, till skillnad mot andra.. .. wink

Jo det stämmer det med smile volvo själva vill att EU tar bort den här reglen, en löjlig regel men det är ju eu vi pratar om. Men försök slå 0.65/mil med en s70 144hk. Det är det lägsta jag har kommit ner till, och det är mycket under vad volvo sa när den kom wink

it looks like the one that once did the wanting suddenly wants to be wanted by a different wanting that has a want of wanting that has never been wanted&#65279; for the sake of wanteness.

Ubåtsingenjör
7 323 Inlägg
29 augusti 2011
#89
LordLife skrev:
steifan skrev:
LordLife skrev:

Du vet väl att fabrikssiffrorna inte stämmer med verkligheten? Tack vare EU och deras regler.
Men sen är det väl vida känt att volvo bilar drar lite mer än dom flesta.



Vida känt att Volvobilar brukar ligga väldigt nära angiven förbrukning, till skillnad mot andra.. .. wink

Jo det stämmer det med smile volvo själva vill att EU tar bort den här reglen, en löjlig regel men det är ju eu vi pratar om. Men försök slå 0.65/mil med en s70 144hk. Det är det lägsta jag har kommit ner till, och det är mycket under vad volvo sa när den kom wink

konverterat den där motorn till hybrid drift eller ?


671 Inlägg
29 augusti 2011
#90
discokapten skrev:
endorfinslaven skrev:
Ha ha
Vad för kunder riktar sig Ford Focus till !

Jag ser en massa fördolt o uppdämt Volvohat här..
Hoppas ni får ur er det mesta.
Ser kommentarer och undringar varför kombi
Varför denna storlek "mellanklass"
Konstigt att Ford Focus har en kombi som nästan är samma bil inte får samma reaktioner.

Väx upp sluta hata Volvo acceptera eran avundsjuka på oss självgoa och nöjda Volvoägare.
Köpte nyligen en gammal Volvokombi efter provkört en massa nya mellanklassbilar.
Nää en gammal 945 med VOCchassie uppställt ladd är fan så mkt mer bil än alla möjliga högar.
Jag har en ny A4 i tjänsten just nu och åkte på Autobahn med den,,, vad är så bra med den man sitter ju under instrumentbrädan och ser knappt ut... Hade Passat för ett par dagar sedan samma skrot o korn.
Lite soppaförbrukning tar inte kål på en det finns ju mackar och deras tankar är välfyllda....

Ha ha

Låt mig gissa att du kommer ifrån en avfolkningsbyggd.

Jo jag kommer nog från en utdöende byggd där allt går så dåligt så dom skickar vissa av oss iväg på jobb lite över hela klotet. Låt mig gissa du bor i en förort har aldrig kört bil på riktigt bara vart på semester dit de flesta åker(charter). Med att köra bil på riktigt menar jag gasen i botten 6-10timmars resor nattetid i midnattssol. Inte en gång utan 100tals ggr och alla andra resor på ensliga kurviga vägar.
Jag har gjort så mkt mer och sett så mkt mer av mina mål ja garanterat mer än 99,9% av befolkningen.
Jo jag kommer nog frän en white trash håla och har knappt varit utanför den...
Tro vad du vill

Rumpmas
3 860 Inlägg
29 augusti 2011
#91
LordLife skrev:
Andromeda skrev:
Children-Of-Bodom skrev:

Ja om man pressar som en "kärring "
Dock så kör vi normalt/lite tyngre fot.
Ska testa o pressa den så lågt det bara går så ska du nog se att jag kommer ner till 0,7 däromkring

Du kan väl delge fabrikssiffrorna för landsväg istället så slipper du testa?

Själv tycker jag att mina bilar drar mindre när jag inte kör som "en kärring" (fullt varv och reglera farten med kopplingen eller?). Drar på rätt bra för att komma upp i hastighet snabbt, ungefär som Eco-driving ska köras, och sedan inte köra fortare än 10 över hastighetsbegränsningen. Däremot om man ska hålla på och segdra osv, då drar det lite mer.

Du vet väl att fabrikssiffrorna inte stämmer med verkligheten? Tack vare EU och deras regler.
Men sen är det väl vida känt att volvo bilar drar lite mer än dom flesta.

Mina Saabjävlar får jag alltid ned lite under fabrikssiffrorna landsväg. Blandat är svår att säga, svårt att veta om man kör 50/50. Kan tänka mig att det stämde bättre förr.


1 062 Inlägg
30 augusti 2011
#92
0,9 vid landsväg... Då är det nåt som inte stämmer!

M.V.H.


1 171 Inlägg
30 augusti 2011
#93
Det är så hög nivå här att man får buga ordentligt när man går in genom dörren...

Det är bara att lyssna på musiken i reklamen för respektive bil:
V50 riktar sig till snälla och lugna människor som vill ha en trygg bil som inte sticker ut. Tex den lilla familjen. Det äldre miljömedvetna paret osv.

V60 är lite fräsigare och ungdomligare och barnen ser inte ut genom rutorna där bak.

V70 är ett alternativ till X2000.

Fördelar med sedan jämfört med kombi: Lägre ljudnivå, lägre förbrukning, mycket bättre bakåtsikt. Inget behov av torkare bak. Inbrottsskydd då det inte syns om man har något i bagaget. Lättare att till vardags öppna, lägga saker i bagaget och stänga luckan (slipper sträcka sig och hänga i luckan, räcker med ett ledigt lillfinger). Kombiägare använder sällan sitt bagage är min erfarenhet, de brukar lägga saker på golvet bakom förarsätet istället då det är för grångligt att öppna bagageluckan och grejjerna åker ändå bara omkring på golvet när matkassarna tippar samt rullar ut när man öppnar luckan. Inget behov av fula lastgaller och säkrare då inte tunga smågrejjer kommer farandes med en väldig fart vid en krock. Färre rutor som kan gå sönder. Enklare konstruktion med lägre vikt och färre detaljer som går sönder.

Fördelar med kombi: större bagagevolym och innermått på höjden så att man ibland kan få in ihopmonterade möbler och diskmaskiner osv, mera lättsålt begagnat. Funkar bättre om man har hund eller skrymmande barnvagn.

0.9 på landsväg drog min 1,9ton tunga 4L V8 med automat.


Allmänt envis
12 512 Inlägg
30 augusti 2011
#94
zoopåse skrev:
Det är så hög nivå här att man får buga ordentligt när man går in genom dörren...

Det är bara att lyssna på musiken i reklamen för respektive bil:
V50 riktar sig till snälla och lugna människor som vill ha en trygg bil som inte sticker ut. Tex den lilla familjen. Det äldre miljömedvetna paret osv.

V60 är lite fräsigare och ungdomligare och barnen ser inte ut genom rutorna där bak.

V70 är ett alternativ till X2000.

Fördelar med sedan jämfört med kombi: Lägre ljudnivå, lägre förbrukning, mycket bättre bakåtsikt. Inget behov av torkare bak. Inbrottsskydd då det inte syns om man har något i bagaget. Lättare att till vardags öppna, lägga saker i bagaget och stänga luckan (slipper sträcka sig och hänga i luckan, räcker med ett ledigt lillfinger). Kombiägare använder sällan sitt bagage är min erfarenhet, de brukar lägga saker på golvet bakom förarsätet istället då det är för grångligt att öppna bagageluckan och grejjerna åker ändå bara omkring på golvet när matkassarna tippar samt rullar ut när man öppnar luckan. Inget behov av fula lastgaller och säkrare då inte tunga smågrejjer kommer farandes med en väldig fart vid en krock. Färre rutor som kan gå sönder. Enklare konstruktion med lägre vikt och färre detaljer som går sönder.

Fördelar med kombi: större bagagevolym och innermått på höjden så att man ibland kan få in ihopmonterade möbler och diskmaskiner osv, mera lättsålt begagnat. Funkar bättre om man har hund eller skrymmande barnvagn.

0.9 på landsväg drog min 1,9ton tunga 4L V8 med automat.

Det var ett fruktansvärt partiskt vis att se på en Kombi:

-Lägre ljudnivå, det har helt med hur bagaget är isolerat. Eventuellt att fler rutor och en större yta mot "utsidan" kan skapa en teoretiskt högre ljudnivå, men är bilen välisolerad i övrigt är det en mätbar men inte hörbar skillnad mellan en kombi och en sedan.

-Lägre förbrukning är även det ett knepigt uttalande, en kombi varken väger nämnvärt mer (ibland mindre) än motsvarande sedan och har oftast samma luftmotstånd. Kan i vissa fall vara bättre, då många sedankarosser har positiva lyftkrafter på grund av sin form. Saab 9-5 är ett exempel på det, här bör man inte montera en viss form av frontspoiler som ger downforce framtill; För då räcker inte kraften som håller ner bakvagnen längre till och många menar att bilen blir farlig att köra. Audi TT är visserligen en coupé, men led av samma problem och det inträffade ett flertal dödsolyckor där bland annat en hög chef på Audi omkom genom att snurra av vägen då bakvagnen lättade!
Observera att jag inte påstår att en sedan är farlig, utan enbart att en kombi knappast har sämre aerodynamiska egenskaper utan snarare tvärt om i och med formen av en skokartong.

-Bakåtsikt, hur tänker du? En sedan har en bakruta, och sedan ett parti plåt efter denna som du inte ser vart det slutar. I en kombi är det mycket enklare, bilen slutar där rutan slutar. Hur kan det bli mer överskådligt än så?!

-Inbrottsskydd, det har du delvis rätt i. Men kom ihåg att många bryter sig in på chans, har du en kombi så ser boven att bagaget är tomt på värdesaker om du inte har insynsskyddet fördraget. Har du insynsskydd har du samma fördel som en sedan; Jag tycker det är minst sagt oavgjort mellan karosserna på denna punkt.

-Svårt att öppna och stänga luckan på en kombi? Vad är det för modell du kört då, eller är du 130cm lång? Visst öppnar en kombi lite högre, men vi pratar om kanske generellt 10cm och få kombimodeller öppnar i närheten av så högt så det blir problem att stänga luckan om ens om du är under genomsnittslängd. Om en lucka är tung eller lätt att dra igen beror på luckans vikt och dämparna, inte om det är en kombi eller sedan. Det finns lätta kombiluckor, och kärva sedanluckor...

-Att kombiägare inte skulle använda sitt bagage är ett löjligt argument, varför köper man annars en kombi överhuvudtaget? Och lasten trillar omkring precis lika mycket i en sedan som i en kombi, eller har en sedan någon magisk anordning som får matkassen att stå? Nej, lasten har exakt samma förutsättningar i en sedan som i en kombi; Du har bara mer volym att bruka i den sistnämnda.

-Lastgaller: Känns också som en punkt där det är oavgjort. En kombi lastar mycket mer än en sedan, och med samma mängd last i en kombi som en sedan rymmer så tar förstås baksätets ryggstöd emot lasten och ett skydd behövs ej. Det är endast om du utnyttjar bonusytan i en kombi detta behövs, och då har många bilar smidiga skydd som ex. sitter integrerat i baksätet och inte är i vägen när det inte används.

-Färre rutor som kan gå sönder har du rätt i, men att en sedan skulle kunna ha mindre saker som går sönder känns som ett framtvingat och löjligt argument; En kombi har en lucka och gångjärn, ofta med kabeldragning någonstans; precis som en sedan.

-Att en sedan saknar bakrutetorkare är en av karossens största nackdelar, för det är självklart att även bakrutan på en sedan blir skitig. Många kombikarosser skitar visserligen ner rutan fortare än motsvarande sedan, men skitig blir rutan likförbannat och då är torkaren guld värd. Denna finns dock endast till en kombi...

Andra fördelar med kombi:
-Du har ett regnskydd när luckan är öppen att stå under.
-En sedan har ofta en liten lucköppning trots ett stort bagage vilket gör att exempelvis en Golfbag (Eller -liknande) är i princip omöjlig att få in trots att den i teorin ryms gott och väl där bak.
-Praktisk utrustning som fällbart baksäte är i princip genomgående standard till en kombi, och antingen extrautrustning eller ej tillgängligt till många sedanmodeller.
-Du slipper ha solen i nacken på baksätespassagerarna på en kombi då dessa har en stor bit plåt där istället. En del lyxiga sedanmodeller har visserligen en elektrisk gardin som löser detta, på tal om utrustning som kan gå sönder.
-En kombi erbjuder mer plåtyta på taket vilket gör ett enormt panoramaglastak möjligt, många kombikarosser har idag denna möjlighet och det gör att interiören upplevs helt annorlunda jämfört med konventionellt tak. Detta får inte riktigt plats på en sedan, någonstans måste ju luckan ta vägen när den öppnas?
-Många kombimodeller erbjuder, trots att de inte har större yttermått än motsvarande sedan, möjligheten att ha sju säten. Den klassiska Volvo kombin (240-V70) har denna möjlighet och även Mercedes E-klass kombi.

Den enda fördelen jag kan se med en sedan, förutom det teoretiskt mindre kupébullret prylnörden som äger en decibelmätare kan demonstrera, är att man slipper stämpel som barnfamilj. Om man nu hör till dem som baserar sitt bilval på vad andra tycker...
Senast redigerat av Rquired (30 augusti 2011)

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.

1 171 Inlägg
30 augusti 2011
#95
Ja dom fördelarna jag radar upp för sedan gäller och går inte att förklara bort. Rutan blir inte alls lika smutsig då det inte sugs upp luft från marken upp på rutan utan luften kommer uppifrån och blåser/sköljer rutan ren i farten, har aldrig saknat bakrutetorkare på en sedan, brukar vara renaste rutan på hela bilen. Möjligtvis får man sopa den från snö oftare. Man har ett större synfält bakåt, framförallt på bredden och uppåt (det är ren geometri det handlar om). Det är mindre vindbrus pga formen och längden på taket/sidobakrutorna (inte samma turbulens längs sidorna), bättre "naturlig" ljudisolering med avgränsningen av hatthyllan och baksätet. Det kräver mera armkraft och man får sträcka sig upp för att uppväga kraften från gasfjädrarna vilket gör det lite jobbigare (så att man undviker att använda bagaget till vardags om man inte behöver). Avsaknad av tröskel bak så att man får fånga saker när man öppnar.

Har du skyddet fördraget så betyder det att det troligtvis ligger något där som man vill dölja, annars gör man sig inte besväret att dra för rullgardinen.

Sedan kan man välja kombi ändå, men då är det av andra bra orsaker.


Allmänt envis
12 512 Inlägg
30 augusti 2011
#96
zoopåse skrev:
Ja dom fördelarna jag radar upp för sedan gäller och går inte att förklara bort. Rutan blir inte alls lika smutsig då det inte sugs upp luft från marken upp på rutan utan luften kommer uppifrån och blåser/sköljer rutan ren i farten, har aldrig saknat bakrutetorkare på en sedan, brukar vara renaste rutan på hela bilen. Möjligtvis får man sopa den från snö oftare. Man har ett större synfält bakåt, framförallt på bredden och uppåt (det är ren geometri det handlar om). Det är mindre vindbrus pga formen och längden på taket/sidobakrutorna (inte samma turbulens längs sidorna), bättre "naturlig" ljudisolering med avgränsningen av hatthyllan och baksätet. Det kräver mera armkraft och man får sträcka sig upp för att uppväga kraften från gasfjädrarna vilket gör det lite jobbigare (så att man undviker att använda bagaget till vardags om man inte behöver). Avsaknad av tröskel bak så att man får fånga saker när man öppnar.

Har du skyddet fördraget så betyder det att det troligtvis ligger något där som man vill dölja, annars gör man sig inte besväret att dra för rullgardinen.

Sedan kan man välja kombi ändå, men då är det av andra bra orsaker.

Det är väl enkelt att hävda att det man säger stämmer utan vidare förklaring? wink

Du läser ju uppenbarligen inte vad jag skriver, visst luften färdas på ett annat vis på en sedan men så länge luft och vatten som virvlar runt bilen är smutsig så skitar detta ner rutan oavsett. Det är ren logik, eller tror du en bil blir ren om man tvättar den i högtryckstvätt med smutsvatten? Nackdelen med sedan, även om rutan inte blir lika skitig, är att den saknar en torkare att rengöra rutan med.

Likadant sikten, tar vi och drar två linjer som börjar i backspegeln och slutar i bakrutans ytterkanter får man en större vinkel på en sedan eftersom rutan sitter närmre. Men vad gör det för skillnad:
-Allt du skall se är den 2.6m breda remsa som utgör vägbanan bakom dig, detta ser du gott och väl genom gluggen i en sportcoupé, och lika väl i en kombi som i en sedan.
-Den extra ytan på längden i en kombibil är knappast plåt utan, just det, glas! Vill du sitta och titta ut på åkern bredvid vägen har du samma vinkel till dessa rutor som i en sedan och därmed samma sikt. Argumentet att du har bättre sikt "uppåt" får du gärna förtydliga, sitter du och tittar upp i himmeln när du kör bil eller?

-Man kan göra en kombikaross som orsakar mindre turbulens än en sedan och tvärt om, det har inte med karossform utan formen rent allmänt att göra. Det enda en kombi lider av är att du har en större yta mot "den bullriga utsidan", men som sagt: Var vänlig visa en källa på att detta låga brus är något som kan uppfattas eller ens mätas utöver alla andra ljud i en bil: Motorljud, vindbrus framifrån, däckbuller, de högfrekventa vibrationer som bildas när däcken rullar mot underlaget och som sedan förmedlas vidare via hjulupphängningen in i kupén och så vidare. Det är detta som skapar det buller du som förare eller passagerare uppfattar, och tröttas ut av i längden, inte att du har några % mer yta som kan skapa vindbrus eller inte. 

-Jag vet inte om det är värt att fortsätta, du generaliserar ju något fruktansvärt? BMW, Mercedes och Lexus värsta modeller med s.k softclose har luckor som är så enkla att stänga som du beskriver. På mindre sedankarosser finns oftast idiotiska gångjärn för att bakluckan skall "ur vägen" när den är öppen, för att få igen dessa luckor som inte har någon kontinuerlig bana krävs oftast tvåhandsgrepp; Det vill säga att man stänger en viss bit, byter grepp och stänger den sista biten.
Det märks även att du aldrig har hållit i gasdämpare till en kombi, det är inte direkt några kraftiga saker vi pratar om utan de är endast till för att assistera vikten. Att det skulle vara jobbigt att arbeta mot dessa är ju rent av löjligt, har du bytt ut alla dörrar och handtag i hemmet mot svängdörrar också eller?

Angående lasttröskel så gillar jag ditt synsätt "Det är ok att ens matvaror sprider sig över bagaget i en sedan, för risken att ett äpple trillar ut när jag öppnar luckan finns åtminstone inte". Lär dig att säkra lasten istället så slipper du plocka matvaror oavsett om du kör en sedan eller kombi. smile

Jag kom för övrigt på ännu en nackdel med en sedan: En kombi kräver att bagaget kläs in, detsamma gäller inte en sedan. I princip alla kombi, från billiga Dacia och Hyundai till BMW 5-serie, MB E-klass med flera har ett ordentligt solitt golv i bagaget och alla ytor är ordentligt täckta. Bara den känslan tycker jag är mycket mer genuin är den billiga känsla lastutrymmet ger även i lyxiga sedanmodeller av "finare" märken där utrymmets tak ofta är oklätt och golvet består av en tunn matta.

Men smaken är olika och det är väl tur att vi inte enbart ser kombi i trafiken!
Senast redigerat av Rquired (30 augusti 2011)

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.

1 171 Inlägg
30 augusti 2011
#97
De breda stolparna skymmer ju sikten pga vinkeln så att man i stort sett bara ser genom bakrutan längst bak. I den smalare backspegeln på kombin så utgör kanske bara 20% den lilla bågen som blir kvar efter torkaren på moderna bilar. Man kan se lite längre ner (närmare bakom bilen) än i högbyggda sedaner, det är sant. Men det är skönt att slippa behöva kolla döda vinkeln lika ofta när man kör framåt då man har bättre koll bakåt.

Smutsen på bakrutan kommer från suget bakom bilen och däcken som kvätter upp vatten och damm från marken. Det är ju typiskt att en kombi snabbt blir full av smuts baktill. Sprutlackerad grå. Det blir inte en sedan (inte ens bakändan på samma sätt) då den inte har samma sug bakom pga den mindre ytan.

Vindmotståndet och turbulensen kommer av längden på sidorna på bilen. Ju längre sidor desto mer kommer det virvlas runt luft av friktionen. Det är därför pick-up:er har ganska lågt vindmotstånd jämfört med minibussar.

Slänger man in en flaska spolarvätska i en V70 så är sannolikheten väldigt stor att den rullar ut när man öppnar luckan. Att surra fast allting som finns i bilen är det få som gör. Man får vara glad om det finns krokar för matkassar mm.

Gasdämparna kräver mera kraft än en självbalanserad sedanlucka då de har dämpning internt i sig för att inte luckan ska fjonga upp med en smäll. Ju tyngre luckan är desto mer märks det. De gasdämparna får man ofta byta efter ett tag då de säckar (bytte på en 855 jag hade). Sedan kärvar bakrutetorkaren (vanligt på V70), låset osv och plåten rostar pga all smuts och vatten som tränger in. Elfel i baklysena mm. Extra motorer och elektronik för softclose som kommer gå sönder. Istället för en smart balanserad passiv lätt lucka utan ruta och utan några slitdelar som man stänger med ett lillfinger.

Det finns fördelar med båda, men jag tycker jag har hittat många bra fördelar med sedan efter att ha haft/kört både och. Det är mest utrymmet som kombin talar för.


Allmänt envis
12 512 Inlägg
30 augusti 2011
#98
zoopåse skrev:
De breda stolparna skymmer ju sikten pga vinkeln så att man i stort sett bara ser genom bakrutan längst bak. I den smalare backspegeln på kombin så utgör kanske bara 20% den lilla bågen som blir kvar efter torkaren på moderna bilar. Man kan se lite längre ner (närmare bakom bilen) än i högbyggda sedaner, det är sant. Men det är skönt att slippa behöva kolla döda vinkeln lika ofta när man kör framåt då man har bättre koll bakåt.

Smutsen på bakrutan kommer från suget bakom bilen och däcken som kvätter upp vatten och damm från marken. Det är ju typiskt att en kombi snabbt blir full av smuts baktill. Sprutlackerad grå. Det blir inte en sedan (inte ens bakändan på samma sätt) då den inte har samma sug bakom pga den mindre ytan.

Vindmotståndet och turbulensen kommer av längden på sidorna på bilen. Ju längre sidor desto mer kommer det virvlas runt luft av friktionen. Det är därför pick-up:er har ganska lågt vindmotstånd jämfört med minibussar.

Slänger man in en flaska spolarvätska i en V70 så är sannolikheten väldigt stor att den rullar ut när man öppnar luckan. Att surra fast allting som finns i bilen är det få som gör. Man får vara glad om det finns krokar för matkassar mm.

Gasdämparna kräver mera kraft än en självbalanserad sedanlucka då de har dämpning internt i sig för att inte luckan ska fjonga upp med en smäll. Ju tyngre luckan är desto mer märks det. De gasdämparna får man ofta byta efter ett tag då de säckar (bytte på en 855 jag hade). Sedan kärvar bakrutetorkaren (vanligt på V70), låset osv och plåten rostar pga all smuts och vatten som tränger in. Elfel i baklysena mm. Extra motorer och elektronik för softclose som kommer gå sönder. Istället för en smart balanserad passiv lätt lucka utan ruta och utan några slitdelar som man stänger med ett lillfinger.

Det finns fördelar med båda, men jag tycker jag har hittat många bra fördelar med sedan efter att ha haft/kört både och. Det är mest utrymmet som kombin talar för.

Nu känns det som om vi har just dessa specialfallen kvar och det måste vara ett framsteg? Visst, det finns kombi med värdelös sikt och det finns sedan med värdelös sikt. Och det finns sedan med en balanserad lucka som lätt går igen, men de flesta sedan har en värdelös lucka upplever jag det som.

Det är just att du generaliserade och skrev att "Kombi är så här" som jag reagerade. Köper man en väl genomtänkt kombi upplever jag inte några nackdelar mot motsvarande sedan i praktiken, även om det med största sannolikhet inte finns någon kombi utan nackdelar lika lite som det finns någon sedan utan nackdelar.  smile

*På en punkt missförstod du nog mig, softclose är en funktion för sedanbilar (Även om det finns till dörrar med) och många sedaner har elektronik och slitdelar även i luckan. Till exempel det självklara låset, men ofta även belysning med mera.

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.

Entreprenör
1 286 Inlägg
30 augusti 2011
#99
Håller nog med Zoopåsen delvis.
En sedan's bakruta blir inte i närheten så skitig som en kombiruta. På en kombi MÅSTE man använda torkaren om det regnar ute, annars så ser man inte bakåt alls efter en kort stund. Så är inte fallet på en sedan!

Ang ljudnivån så handlar det nog mest om att man isolerar in bakre hjulhusen mestadels i koffertutrymmet på en sedan som är igenstängt och sedan vidare isolerat mot "kupe-utrymmet" medans på en kombi så är det "öppet" rakt in i kupen. En V70 ger ifrån sig betydligt mer däckljud och oväsen bakifrån än en S80. E61 och E91 likadant jämfört mot E60 och E90.

Förstår inte varför det måste vara diskussioner om vilket som är "det bästa" att köpa. En del prioriterar möjligheterna att lasta STORT som kombi erbjuder, och en del vill ha sedanens tysta kupe och slankare linjer. Ja - so what? smile

// Niklas Johansson

998 Inlägg
30 augusti 2011
#100
CHEEVA skrev:
LordLife skrev:
steifan skrev:

[/b]

Vida känt att Volvobilar brukar ligga väldigt nära angiven förbrukning, till skillnad mot andra.. .. wink

Jo det stämmer det med smile volvo själva vill att EU tar bort den här reglen, en löjlig regel men det är ju eu vi pratar om. Men försök slå 0.65/mil med en s70 144hk. Det är det lägsta jag har kommit ner till, och det är mycket under vad volvo sa när den kom wink

konverterat den där motorn till hybrid drift eller ?

nä men rak fin väg, körde det nere i skåne där finns ju inga backar tongue  när jag kom in till centrum så kom den upp i 0.72 är själv jävligt förvånad vad lite den kan dra om man bara vill. Nu kör jag bara stadstrafik och ytterst lite landsväg pga vart nya jobbet är, nu ligger den på 0.81. längsta jag kom på heltank 62l var 85 mil. så 62/85= 0.72.
Slängde i etanol en gång gick från 0.81 till 0.98.

it looks like the one that once did the wanting suddenly wants to be wanted by a different wanting that has a want of wanting that has never been wanted&#65279; for the sake of wanteness.


Sök