zoopåse skrev:
Det är så hög nivå här att man får buga ordentligt när man går in genom dörren...
Det är bara att lyssna på musiken i reklamen för respektive bil:
V50 riktar sig till snälla och lugna människor som vill ha en trygg bil som inte sticker ut. Tex den lilla familjen. Det äldre miljömedvetna paret osv.
V60 är lite fräsigare och ungdomligare och barnen ser inte ut genom rutorna där bak.
V70 är ett alternativ till X2000.
Fördelar med sedan jämfört med kombi: Lägre ljudnivå, lägre förbrukning, mycket bättre bakåtsikt. Inget behov av torkare bak. Inbrottsskydd då det inte syns om man har något i bagaget. Lättare att till vardags öppna, lägga saker i bagaget och stänga luckan (slipper sträcka sig och hänga i luckan, räcker med ett ledigt lillfinger). Kombiägare använder sällan sitt bagage är min erfarenhet, de brukar lägga saker på golvet bakom förarsätet istället då det är för grångligt att öppna bagageluckan och grejjerna åker ändå bara omkring på golvet när matkassarna tippar samt rullar ut när man öppnar luckan. Inget behov av fula lastgaller och säkrare då inte tunga smågrejjer kommer farandes med en väldig fart vid en krock. Färre rutor som kan gå sönder. Enklare konstruktion med lägre vikt och färre detaljer som går sönder.
Fördelar med kombi: större bagagevolym och innermått på höjden så att man ibland kan få in ihopmonterade möbler och diskmaskiner osv, mera lättsålt begagnat. Funkar bättre om man har hund eller skrymmande barnvagn.
0.9 på landsväg drog min 1,9ton tunga 4L V8 med automat.
Det var ett fruktansvärt partiskt vis att se på en Kombi:
-Lägre ljudnivå, det har helt med hur bagaget är isolerat. Eventuellt att fler rutor och en större yta mot "utsidan" kan skapa en teoretiskt högre ljudnivå, men är bilen välisolerad i övrigt är det en mätbar men inte hörbar skillnad mellan en kombi och en sedan.
-Lägre förbrukning är även det ett knepigt uttalande, en kombi varken väger nämnvärt mer (ibland mindre) än motsvarande sedan och har oftast samma luftmotstånd. Kan i vissa fall vara bättre, då många sedankarosser har positiva lyftkrafter på grund av sin form. Saab 9-5 är ett exempel på det, här bör man inte montera en viss form av frontspoiler som ger downforce framtill; För då räcker inte kraften som håller ner bakvagnen längre till och många menar att bilen blir farlig att köra.
Audi TT är visserligen en coupé, men led av samma problem och det inträffade ett flertal dödsolyckor där bland annat en hög chef på Audi omkom genom att snurra av vägen då bakvagnen lättade! Observera att jag inte påstår att en sedan är farlig, utan enbart att en kombi knappast har sämre aerodynamiska egenskaper utan snarare tvärt om i och med formen av en skokartong.
-Bakåtsikt, hur tänker du? En sedan har en bakruta, och sedan ett parti plåt efter denna som du inte ser vart det slutar. I en kombi är det mycket enklare, bilen slutar där rutan slutar. Hur kan det bli mer överskådligt än så?!
-Inbrottsskydd, det har du delvis rätt i. Men kom ihåg att många bryter sig in på chans, har du en kombi så ser boven att bagaget är tomt på värdesaker om du inte har insynsskyddet fördraget. Har du insynsskydd har du samma fördel som en sedan; Jag tycker det är minst sagt oavgjort mellan karosserna på denna punkt.
-Svårt att öppna och stänga luckan på en kombi? Vad är det för modell du kört då, eller är du 130cm lång? Visst öppnar en kombi lite högre, men vi pratar om kanske generellt 10cm och få kombimodeller öppnar i närheten av så högt så det blir problem att stänga luckan om ens om du är under genomsnittslängd. Om en lucka är tung eller lätt att dra igen beror på luckans vikt och dämparna, inte om det är en kombi eller sedan. Det finns lätta kombiluckor, och kärva sedanluckor...
-Att kombiägare inte skulle använda sitt bagage är ett löjligt argument, varför köper man annars en kombi överhuvudtaget? Och lasten trillar omkring precis lika mycket i en sedan som i en kombi, eller har en sedan någon magisk anordning som får matkassen att stå? Nej, lasten har exakt samma förutsättningar i en sedan som i en kombi; Du har bara mer volym att bruka i den sistnämnda.
-Lastgaller: Känns också som en punkt där det är oavgjort. En kombi lastar mycket mer än en sedan, och med samma mängd last i en kombi som en sedan rymmer så tar förstås baksätets ryggstöd emot lasten och ett skydd behövs ej. Det är endast om du utnyttjar bonusytan i en kombi detta behövs, och då har många bilar smidiga skydd som ex. sitter integrerat i baksätet och inte är i vägen när det inte används.
-Färre rutor som kan gå sönder har du rätt i, men att en sedan skulle kunna ha mindre saker som går sönder känns som ett framtvingat och löjligt argument; En kombi har en lucka och gångjärn, ofta med kabeldragning någonstans; precis som en sedan.
-Att en sedan saknar bakrutetorkare är en av karossens största nackdelar, för det är självklart att även bakrutan på en sedan blir skitig. Många kombikarosser skitar visserligen ner rutan fortare än motsvarande sedan, men skitig blir rutan likförbannat och då är torkaren guld värd. Denna finns dock endast till en kombi...
Andra fördelar med kombi:
-Du har ett regnskydd när luckan är öppen att stå under.
-En sedan har ofta en liten lucköppning trots ett stort bagage vilket gör att exempelvis en Golfbag (Eller -liknande) är i princip omöjlig att få in trots att den i teorin ryms gott och väl där bak.
-Praktisk utrustning som fällbart baksäte är i princip genomgående standard till en kombi, och antingen extrautrustning eller ej tillgängligt till många sedanmodeller.
-Du slipper ha solen i nacken på baksätespassagerarna på en kombi då dessa har en stor bit plåt där istället. En del lyxiga sedanmodeller har visserligen en elektrisk gardin som löser detta, på tal om utrustning som kan gå sönder.
-En kombi erbjuder mer plåtyta på taket vilket gör ett enormt panoramaglastak möjligt, många kombikarosser har idag denna möjlighet och det gör att interiören upplevs helt annorlunda jämfört med konventionellt tak. Detta får inte riktigt plats på en sedan, någonstans måste ju luckan ta vägen när den öppnas?
-Många kombimodeller erbjuder, trots att de inte har större yttermått än motsvarande sedan, möjligheten att ha sju säten. Den klassiska Volvo kombin (240-V70) har denna möjlighet och även Mercedes E-klass kombi.
Den enda fördelen jag kan se med en sedan, förutom det teoretiskt mindre kupébullret prylnörden som äger en decibelmätare kan demonstrera, är att man slipper stämpel som barnfamilj. Om man nu hör till dem som baserar sitt bilval på vad andra tycker...