4170
Sök

[Saab 9000 2.3T - "Projekt Banbil]

Avsaknaden efter att ha åkt Gokart en längre tid gjorde att jag ville ut på banorna igen, så jag köpte den mest ultimata bilen att bygga om för bankörning nämligen en TUNG Saab 9000, eller ja utgångsläget är nog bland det sämsta,... Visa mer

Saab - Move Your Mind
213 876 Visningar
Uppdaterades senast 31 augusti 2016
Saab - Move Your Mind
1 094 Inlägg
11 januari 2012
Trådstartare
#161
Blomman29 skrev:
Blir en härlig och trevlig ban SAAB detta!

Lycka till med bygget!lol

Hoppas på det, tack! smile

"Man kan aldrig ha för mycket effekt. Bara för lite fäste"
Saab 9000 Banbil-Projektet för 2012: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=224864

Saab - Move Your Mind
1 094 Inlägg
12 januari 2012
Trådstartare
#162
Halloj!


Har en liten fråga, ang. att efterdra toppen. Körde ju max en mil om ens, igår när jag provkörde.
Ska jag vänta lite med att efterdra toppen tills bilen ha körts en längre sträcka?

Eller kan jag göra det redan i detta skedet?

Har lite svårt att köra längre sträcker då bilen är avs... och ja ofö..*HOST*.

Så hur gör jag som bäst? smile

Mvh
Senast redigerat av Driftkungen (31 augusti 2016)

"Man kan aldrig ha för mycket effekt. Bara för lite fäste"
Saab 9000 Banbil-Projektet för 2012: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=224864

4 299 Inlägg
13 januari 2012
#163
Driftkungen skrev:
Halloj!


Har en liten fråga, ang. att efterdra toppen. Körde ju max en mil om ens, igår när jag provkörde.
Ska jag vänta lite med att efterdra toppen tills bilen ha körts en längre sträcka?

Eller kan jag göra det redan i detta skedet?

Har lite svårt att köra längre sträcker då bilen är avs... och ja ofö..*HOST*.

Så hur gör jag som bäst? smile

Mvh Mike

Vänta med efterdragning tills du ställer på bilen igen och kan ta en lite längre provtur.

Nu är inte detta riktigt efter boken men min 9000 har gått drygt 1000 mil utan efterdragning av toppen roll
Så därför tycker jag att du ska köra lite längre så motorn får utstå lite mer vibrationer innan du efterdrar. Risken är annars att det blir lite ogjort arbete.


Saab - Move Your Mind
1 094 Inlägg
13 januari 2012
Trådstartare
#164
M_Broberg skrev:
Haru bestämt bromsbelägg ännu? Nu kan jag 0 om 9000, men hur varma blir bromsarna (bromskylning).

Ja det har jag, fick tipset av JonTe. Det blir Carbontech XP8 BB fram. Och de kommer i från just, Pean Sweden.
Bak vet jag inte om jag har råd och köpa något liknande då de är rätt dyra, men kanske får bli Greenstuff där eller i värsta fall org belägg... Som sagt har väldigt tight budget.
Angående bromskylning så har jag haft funderingar på detta, men får nog låta de vara sålänge. Måste börja fokusera på upphängningen lite mer nu.

M_Broberg skrev:
Funderat på o ta upp hål i kofångaren för o få mer luft till IC och kylare, funderat på större IC? blir rätt varmt när du kör bana, har du hög insugstemp förlorar du effekt,

Ja det har jag, men låter nog det vara sålänge med. Funktion före utseende, jovisst. Men jag är mer för att få det snyggt, så jag väntar hellre när jag har tid till att göra det just, snyggt smile. Och IC står som sagt på min "att köpa" lista, men inget jag kommer ha råd med till Ring Knutstorp.

M_Broberg skrev:
Väg bilen med, jag e nyfiken.

Antar att det sker i samband med besiktning.

Rallyhalle skrev:
Driftkungen skrev:
Halloj!


Har en liten fråga, ang. att efterdra toppen. Körde ju max en mil om ens, igår när jag provkörde.
Ska jag vänta lite med att efterdra toppen tills bilen ha körts en längre sträcka?

Eller kan jag göra det redan i detta skedet?

Har lite svårt att köra längre sträcker då bilen är avs... och ja ofö..*HOST*.

Så hur gör jag som bäst? smile

Mvh Mike

Vänta med efterdragning tills du ställer på bilen igen och kan ta en lite längre provtur.

Nu är inte detta riktigt efter boken men min 9000 har gått drygt 1000 mil utan efterdragning av toppen roll
Så därför tycker jag att du ska köra lite längre så motorn får utstå lite mer vibrationer innan du efterdrar. Risken är annars att det blir lite ogjort arbete.

Okej jo det blir nog bäst.
Hehe jaså, japp okej då vet jag.

Tack! smile

"Man kan aldrig ha för mycket effekt. Bara för lite fäste"
Saab 9000 Banbil-Projektet för 2012: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=224864

751 Inlägg
13 januari 2012
#165
Driftkungen skrev:
M_Broberg skrev:
Haru bestämt bromsbelägg ännu? Nu kan jag 0 om 9000, men hur varma blir bromsarna (bromskylning).

Ja det har jag, fick tipset av JonTe. Det blir Carbontech XP8 BB fram. Och de kommer i från just, Pean Sweden.
Bak vet jag inte om jag har råd och köpa något liknande då de är rätt dyra, men kanske får bli Greenstuff där eller i värsta fall org belägg... Som sagt har väldigt tight budget.
Angående bromskylning så har jag haft funderingar på detta, men får nog låta de vara sålänge. Måste börja fokusera på upphängningen lite mer nu.

Körde vanliga släta skivor, Motul 600 bromsvätska (från pean sweden), Carbotech XP8 belägg fram och sen plockade han in ett sportbelägg till bak (Pean Sweden på detta också). Kändes som en jäkligt bra kombination!

Saab - Move Your Mind
1 094 Inlägg
13 januari 2012
Trådstartare
#166
Owla skrev:
Driftkungen skrev:
M_Broberg skrev:
Haru bestämt bromsbelägg ännu? Nu kan jag 0 om 9000, men hur varma blir bromsarna (bromskylning).

Ja det har jag, fick tipset av JonTe. Det blir Carbontech XP8 BB fram. Och de kommer i från just, Pean Sweden.
Bak vet jag inte om jag har råd och köpa något liknande då de är rätt dyra, men kanske får bli Greenstuff där eller i värsta fall org belägg... Som sagt har väldigt tight budget.
Angående bromskylning så har jag haft funderingar på detta, men får nog låta de vara sålänge. Måste börja fokusera på upphängningen lite mer nu.

Körde vanliga släta skivor, Motul 600 bromsvätska (från pean sweden), Carbotech XP8 belägg fram och sen plockade han in ett sportbelägg till bak (Pean Sweden på detta också). Kändes som en jäkligt bra kombination!

Har du åkt på detta? Annars låter det likt JonTe:s Setup och ja, min kommande wink.

Japp kommer åka originalskivor, bättre bromsvätska står på listan, XP8 ja JonTe har XP6 bak tror jag (inget jag kommer ha råd med dock). Men tids nog blir det lika bra belägg bak.

Vet att det inte duger med original belägg bak, men ska vara glad om jag klarar slänga ihop till resterande grejer som ska in i bilen med. Saker som kostar pengar i det övriga livet med och CSN hostar upp ynka 1050kr varje månad, lite svårt att bara köpa prylar för det..

Märker jag att bromsarna börjar sina så får jag väl vända mig till familjekörningen lite då, inte mycket annat att göra.. wink.

Hur som så kan jag glatt meddela att en 3" Downpipe med racekisse är påväg hem till mig!
Stort tack till Martin Karlsson (Revotech på Garaget) på Chrima Motorsport för en grym deal! smile

Mvh Mike
Senast redigerat av Driftkungen (13 januari 2012)

"Man kan aldrig ha för mycket effekt. Bara för lite fäste"
Saab 9000 Banbil-Projektet för 2012: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=224864

Saab - Move Your Mind
1 094 Inlägg
13 januari 2012
Trådstartare
#167
M_Broberg skrev:
Jotack vet hur det är att leva på studiebidraget, ett tips är att leta efter vettiga beggade grejjer, enda sättet att göra bra fynd. ligger ju tex en hel en godis på STCS nu.

Ska du göra en reg besiktning kan du behöva väga (beroende vad det är för reg bes) men det är ditt ansvar att bilen vägs innan besiktning så  om din station saknar våg står du där.

Sagt och gjort, kikar där varje kväll! smile
Har börjat så smått kikat om vad jag bör kolla upp inför besiktningen, men jag tackar för tipsen smile.

Mvh Mike smile

"Man kan aldrig ha för mycket effekt. Bara för lite fäste"
Saab 9000 Banbil-Projektet för 2012: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=224864

751 Inlägg
14 januari 2012
#168
Driftkungen skrev:
Owla skrev:
Driftkungen skrev:

Ja det har jag, fick tipset av JonTe. Det blir Carbontech XP8 BB fram. Och de kommer i från just, Pean Sweden.
Bak vet jag inte om jag har råd och köpa något liknande då de är rätt dyra, men kanske får bli Greenstuff där eller i värsta fall org belägg... Som sagt har väldigt tight budget.
Angående bromskylning så har jag haft funderingar på detta, men får nog låta de vara sålänge. Måste börja fokusera på upphängningen lite mer nu.

Körde vanliga släta skivor, Motul 600 bromsvätska (från pean sweden), Carbotech XP8 belägg fram och sen plockade han in ett sportbelägg till bak (Pean Sweden på detta också). Kändes som en jäkligt bra kombination!

Har du åkt på detta? Annars låter det likt JonTe:s Setup och ja, min kommande wink.

Japp kommer åka originalskivor, bättre bromsvätska står på listan, XP8 ja JonTe har XP6 bak tror jag (inget jag kommer ha råd med dock). Men tids nog blir det lika bra belägg bak.

Vet att det inte duger med original belägg bak, men ska vara glad om jag klarar slänga ihop till resterande grejer som ska in i bilen med. Saker som kostar pengar i det övriga livet med och CSN hostar upp ynka 1050kr varje månad, lite svårt att bara köpa prylar för det..

Märker jag att bromsarna börjar sina så får jag väl vända mig till familjekörningen lite då, inte mycket annat att göra.. wink.

Låter kanske likt jonte eftersom det var han som tipsade mig! Ville bara flika in att det funkade bra för mig med och rekommenderar det. Ring dock han på Pean Sweden, jäkligt trevlig kille. Han plockade ihop ett bra paket till mig med nått sportbelägg till bak, XP8 fram o bromsvätska för en mkt bra peng. Jäkligt kunnig verkar han också vara.

Saab - Move Your Mind
1 094 Inlägg
14 januari 2012
Trådstartare
#169
Owla skrev:
Driftkungen skrev:
Owla skrev:
Körde vanliga släta skivor, Motul 600 bromsvätska (från pean sweden), Carbotech XP8 belägg fram och sen plockade han in ett sportbelägg till bak (Pean Sweden på detta också). Kändes som en jäkligt bra kombination!

Har du åkt på detta? Annars låter det likt JonTe:s Setup och ja, min kommande wink.

Japp kommer åka originalskivor, bättre bromsvätska står på listan, XP8 ja JonTe har XP6 bak tror jag (inget jag kommer ha råd med dock). Men tids nog blir det lika bra belägg bak.

Vet att det inte duger med original belägg bak, men ska vara glad om jag klarar slänga ihop till resterande grejer som ska in i bilen med. Saker som kostar pengar i det övriga livet med och CSN hostar upp ynka 1050kr varje månad, lite svårt att bara köpa prylar för det..

Märker jag att bromsarna börjar sina så får jag väl vända mig till familjekörningen lite då, inte mycket annat att göra.. wink.

Låter kanske likt jonte eftersom det var han som tipsade mig! Ville bara flika in att det funkade bra för mig med och rekommenderar det. Ring dock han på Pean Sweden, jäkligt trevlig kille. Han plockade ihop ett bra paket till mig med nått sportbelägg till bak, XP8 fram o bromsvätska för en mkt bra peng. Jäkligt kunnig verkar han också vara.

Okej jo, jag tänka mig att det är bra grejer. Men problemet är fortfarande pengarna, men vi får se lite. Finns det stålar till det så kommer jag absolut köra på samma! smile
M_Broberg skrev:
Juste, ska du inte köra andra stödämpare än dom du har på? eller har du redan bra dämpare? (orkade bara läsa tom sidan 6 sen tröttna jag på o leta) Monken på STCS hade en upsättning dämpare + fjädrar ute nu, påtal om o fynda.. smile

Det sitter org dämpare på nu. Min kommande setup står dock på sida 1 wink... Okej, men jag kommer åka på det som står där:
"Chassie:
Kortade 9-5 Originalfjädrar/Mercedes 123 Bakjädrar(Fram) [ ]
Og 900 Lastfjädrar (Bak) [ ]"

Har redan 9-5 fjädrarna hemma och andra dämpare får komma vid ett senare skede.

Mvh Mike

"Man kan aldrig ha för mycket effekt. Bara för lite fäste"
Saab 9000 Banbil-Projektet för 2012: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=224864

Saab - Move Your Mind
1 094 Inlägg
14 januari 2012
Trådstartare
#170
M_Broberg skrev:
jo jag såg förstasidan men jag tänkte att du skrivit fel för du måste la byta dämpare bland det första du grö..

Så då kmr den naturliga tanken.

varför vänta?

De är rätt fräscha så de får duga, med 9-5 fjädrarna.


Fortfarande pengarna som styr?

"Man kan aldrig ha för mycket effekt. Bara för lite fäste"
Saab 9000 Banbil-Projektet för 2012: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=224864

Saab - Move Your Mind
1 094 Inlägg
15 januari 2012
Trådstartare
#171
M_Broberg skrev:
Driftkungen skrev:
M_Broberg skrev:
jo jag såg förstasidan men jag tänkte att du skrivit fel för du måste la byta dämpare bland det första du grö..

Så då kmr den naturliga tanken.

varför vänta?

De är rätt fräscha så de får duga, med 9-5 fjädrarna.


Fortfarande pengarna som styr?

Jovisst förstår jag att pengarna styr, jag blev bara lite pafff att du lägger pengarna på effekt och kör med org stötdämpare när planen är att köra bana och inte dragrace.

Vill inte direkt påstå att jag spenderar pengar på effekt, nuvarande spenderade pengar har jag lagt på att renovera motorn och det för att just komma runt banan wink (Nu vet jag dock att de inte var de pengarna du syftade på). Men, downpipen fick jag till duktigt bra pris, resterande 3" rör ordnas gratis (skulle vara dämparna som kostar) och ja sedan är det den där programvaran då.. Den skulle väl möjligtvis kosta en tusenlapp, fast sedan har jag ju valet att hitta någon som kan med T5 suite, har inte hunnit kolla på den möjligheten ännu.

Men att sedan lägga pengarna på bilstein dämparna du nämnde känns inte riktigt värt eller jo det beror ju på hur man ser det, jag skulle ju lätt tjäna en hacka, då dämparna är betydligt dyrare än så nya. Men skulle fortfarande behöva hårdare fjädrar = att jag skulle behöva hosta upp ännu mera pengar, än de där 2500kr.

Och när jag säger detta utgår jag fortfarande på att skicket att mina dämpare är i skapligt skick, men att kapa mina 9-5 fjädrar och montera de fram och att montera kapade 900 lasfjädrar bak skulle ge mer valuta / per spenderad krona. Alternativt att de till och med skulle stå sig rätt bra mot det som du nämnde, om inte bättre?. (men det är vad jag tror).

Sedan ja jag ska åka bana och inte rakt fram, är förvånad att jag ens lyckats köpa mig en särskild bil till att just kunna åka på bana, när jag även har en annan bil som också kostar att äga och att köra. Vill påstå att det inte är många i min ålder, så ens lyckats med det sistnämnda.

"Man kan aldrig ha för mycket effekt. Bara för lite fäste"
Saab 9000 Banbil-Projektet för 2012: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=224864

Saab - Move Your Mind
1 094 Inlägg
15 januari 2012
Trådstartare
#172
Hejsan gott folk!

Blir en Update idag på dagens arbete.

När jag anlände till Pappa idag så hade han redan tjuvstartat och var i fullgång med att skrapa/banka asfaltsmatta.
Men vi båda var så sugna på att ta en provtur så dagen började med att vi backade ut bilen:
http://i39.tinypic.com/2mo0z1e.jpg
http://i40.tinypic.com/104m747.jpg
http://i41.tinypic.com/5xsfmf.jpg
http://i43.tinypic.com/sgsvvr.jpg
Och sedan körde vi en sväng:
http://i44.tinypic.com/vzx452.jpg
När bilen väl var ute passade vi på att städa i ordning i vårt trånga garage, blev ju riktigt trevligt!:
http://i39.tinypic.com/30d9p5h.jpg
Sedan var det dags att få lite gjort, så jag började med att slänga ut förarstolen igen, för att pappa skulle kunna komma åt asfaltsmattan. Mobilen dog så fick tyvärr ingen bild på när det var klart, men asfaltsmattan under förarstolen och den framför på vänster sida är nu mera borta. Så nu återstår bara den längst fram på höger sida och någon enstaka i bagaget:
http://i43.tinypic.com/vrscb6.jpg
Plockade bort klädseln som sitter på in sidan av bagageluckan:
http://i39.tinypic.com/i5n1v6.jpg

Monterade även bort en vanlig radioantenn och en elektrisk radioantenn vilket givetvis resulterade i 2st fula hål... Får bli till att montera täckbrickor. Hur som, den elektriska antennen har endast suttit där i ett par månader och är i nyskick, så om ni behöver en, hör av er!

Anledningen till att jag tagit denna bilden är för att fråga, denna typ av "ställning" fungerar väl bara som ett sorts montage om man vill ha elektrisk antenn? (Sitter en på vadare sida). Tänkte bara så den inte fungerar som någon bärande funktion även om jag inte tror det själv, då plåten inte är särskilt massiv. :
http://i43.tinypic.com/sbmw5u.jpg

En annan sak som jag även tog bort, eller rättare sagt två saker som jag tog bort, var dörrsidorna bak.
Så där lyckades lätta något kilo till. Kopplade även ur fönsterhiss-motorena bak då båda är mer eller mindre ur funktion. Sedan buntade jag upp lite kablar och lite så i dörrsidorna så det inte ligger och slår när man kör, torkade även bort lite överflödig "Cheeseburgar" - osts liknande tektyl i som också låg i dörrsidorna.

Måste även nämna ett par andra grejer.

Precis i start ögonblicket, så uppstår det ett ganska kraftigt ljud, väldigt svårt att beskriva. Men om ni tänker er liksom en folkvagnsmotors gång så låter det just när motorn tänder till liksom. Slutar dock så fort motorn startat och själva gången i bilen är det inget fel på. Låter heller inget när bara startmotorn går runt, just innan start ögonblicket.

Vet inte direkt vad det kan vara för något som orsakar detta, men vänder ändå min misstankar till startmotorn.

Sedan är det ensak till som låter de första 3 minutrarna bilen är igång och det är något taskigt ljud ifrån AC-kompressorns remhjul (Tror jag). Hur som helst kommer det garanterat ifrån multiremmen. Även där är det väldigt svårt att beskriva ljudet, men det är ganska tydligt och det låter bara som ett ovanligt högt remmljud. Har heller inte varit på och pillat på kompressorn så jag har ingen aning om varför den låter som den gör, eller vad det nu är som låter då.

Får väl helt enkelt spela in lätena och posta det här, men om ni redan nu har något förslag på vad det är som gör att det låter så får ni gärna skriva i tråden.

Mvh Mike Karlsson smile

"Man kan aldrig ha för mycket effekt. Bara för lite fäste"
Saab 9000 Banbil-Projektet för 2012: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=224864

5 710 Inlägg
16 januari 2012
#173
Driftkungen skrev:
Monterade även bort en vanlig radioantenn och en elektrisk radioantenn vilket givetvis resulterade i 2st fula hål... Får bli till att montera täckbrickor

Täckbrickor är sååå osexigt...
Gör som jag och kapa av toppen på en gammal elantenn och limma dit smile
Driftkungen skrev:
Anledningen till att jag tagit denna bilden är för att fråga, denna typ av "ställning" fungerar väl bara som ett sorts montage om man vill ha elektrisk antenn? (Sitter en på vadare sida). Tänkte bara så den inte fungerar som någon bärande funktion även om jag inte tror det själv, då plåten inte är särskilt massiv. :
http://i43.tinypic.com/sbmw5u.jpg

Bort med den bara!

Driftkungen skrev:
Kopplade även ur fönsterhiss-motorena bak då båda är mer eller mindre ur funktion

Dra 2 st långa plåtskruv som spärrar rutan i stängt läge och demontera hela mekanismen, denna är i sammanhanget svintung.

Driftkungen skrev:
Sedan är det ensak till som låter de första 3 minutrarna bilen är igång och det är något taskigt ljud ifrån AC-kompressorns remhjul (Tror jag). Hur som helst kommer det garanterat ifrån multiremmen. Även där är det väldigt svårt att beskriva ljudet, men det är ganska tydligt och det låter bara som ett ovanligt högt remmljud. Har heller inte varit på och pillat på kompressorn så jag har ingen aning om varför den låter som den gör, eller vad det nu är som låter då.

AC-kompressor? Bort bort bort.....hela systemet väger minst 10kg.
Kondensorn i fronten hindrar luftflödet och kompressorn snor effekt.
Bara att montera den kortare remmen till bilar utan AC, när du ändå är där o river kan du passa på o kika över remhjulens lager.
Går dessa torrt brukar de skrika ett tag....sedan rasar det helt.
Är de torra och du upptäcker i tid kan man snåla och försiktigt demontera dammskyddet på lagret och trycka i nytt fett så blir de som nya.

O NÄR skall du demontera den hemska dragkroken mad wink

MVH Jonas
..............

Saab - Move Your Mind
1 094 Inlägg
16 januari 2012
Trådstartare
#174
jonTe skrev:
Gör som jag och kapa av toppen på en gammal elantenn och limma dit smile

Jo det skulle jag kunna göra, får se lite hur jag gör. Har ju två hål...
jonTe skrev:
Dra 2 st långa plåtskruv som spärrar rutan i stängt läge och demontera hela mekanismen, denna är i sammanhanget svintung.

Det var en bra idé, TACK!
JonTe skrev:
AC-kompressor? Bort bort bort.....hela systemet väger minst 10kg.
Kondensorn i fronten hindrar luftflödet och kompressorn snor effekt.
Bara att montera den kortare remmen till bilar utan AC, när du ändå är där o river kan du passa på o kika över remhjulens lager.
Går dessa torrt brukar de skrika ett tag....sedan rasar det helt.
Är de torra och du upptäcker i tid kan man snåla och försiktigt demontera dammskyddet på lagret och trycka i nytt fett så blir de som nya.

O NÄR skall du demontera den hemska dragkroken mad wink

Jo jag har funderat på att plocka bort den.
Men angående det där med remm ljudet, vetifan va det kan va asså. De gick ju kalas innan jag rev toppen. Har ju haft multiremmen demonterad, och lossat på några hjul, som jag sedan spänt åt igen.

Men ska kolla upp om de behöver smörjas.

Den ska monteras det kommer!

Edit: svara gärna på mitt senaste PM smile.
Senast redigerat av Driftkungen (16 januari 2012)

"Man kan aldrig ha för mycket effekt. Bara för lite fäste"
Saab 9000 Banbil-Projektet för 2012: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=224864

Pim_Pim
16 januari 2012
#175
Något mål om vad bilen ska väga smile ?

Saab - Move Your Mind
1 094 Inlägg
16 januari 2012
Trådstartare
#176
Pim_Pim skrev:
Något mål om vad bilen ska väga smile ?

Nja alltså, jag vet faktiskt inte.

_aero här på forumet har: "Tjänstevikt med 90kg förare ligger väl på runt :1300-1350kg." Siffrorna är tagna från hans sida. Och hans ser ut så här invändigt: http://www.garaget.org/mypage/gallery_i … age=988446

Så jag hoppas helt klart på liknande siffror, eller ja i alla fall på rätt sida av 1400 sträcket smile.

"Man kan aldrig ha för mycket effekt. Bara för lite fäste"
Saab 9000 Banbil-Projektet för 2012: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=224864

Burn rubber! not your soul..
538 Inlägg
16 januari 2012
#177
Jag vet inte om siffrorna jag säger är så mkt att gå på för de första så är de grova uppskattningar å sen har vi ju väldigt olika setup på bilarna m.m. Sen har jag tagit bort ganska mkt vikt som inte heller syns fast å andra sidan så har jag ju tunga pilotstolar samt grenrör å turbo som väger massor men du får väl helt enkelt ställa din på vågen i vår å se efter smile Ska nog iaf jag göra så jag får veta vad min väger mer exakt smile

Sen är jag helt inne på de M_Broberg säger angående stötdämparna för annars kan du nog få ganska spännande körupplevelse om du har tänkt köra med 9-5 fjädrar fram och og900 bak. Jag har ju og900 lastfjädrar bak och nästan nya bilstein dämpare men tillåmed bilstein dämparna är nästan för mjuka för dom fjädrarna, har känt ibland att när man kör i lite större gupp så orkar inte riktigt dämparna hålla emot utan bakändan blir lite gunnig som de brukar kännas när dämpara är slut så vill inte ens tänka mig hur de skulle vara med org dämpare :S


5 710 Inlägg
16 januari 2012
#178
Detta med att åka originaldämpare är jag nog "pappa" till.
Har åkt mycket sänkta bilar med originaldämpare och det funkar.
Hävdar precis det Mike skriver, man får mest profit ur spenderad krona med bara fjädrar om man måste välja.
O med denna tunna budget är valet enkelt.

Sedan är det hur bra Bilstein o Koni är. jag har bara testat Koni och jag var inte speciellt nöjd.
För mycket "sport"....för lite "race" cool

MVH Jonas
..............

Saab älskare!
4 597 Inlägg
16 januari 2012
#179
Agree, funkar jätte bra med orginal dämpare o kapade fjädrar lol känns som coilovers, måste dock svetsa dropstops....


Saab - Move Your Mind
1 094 Inlägg
16 januari 2012
Trådstartare
#180
_aero skrev:
Jag vet inte om siffrorna jag säger är så mkt att gå på för de första så är de grova uppskattningar å sen har vi ju väldigt olika setup på bilarna m.m. Sen har jag tagit bort ganska mkt vikt som inte heller syns fast å andra sidan så har jag ju tunga pilotstolar samt grenrör å turbo som väger massor men du får väl helt enkelt ställa din på vågen i vår å se efter smile Ska nog iaf jag göra så jag får veta vad min väger mer exakt smile

Jaså.. Jag trodde du vägt bilen, jo men jag sa aldrig att de väger lika. Men jag satsar på liknande siffror. Tänkte ringa den lokala soptippen och fråga om jag fått väga min bil på deras våg smile.
_aero skrev:
Sen är jag helt inne på de M_Broberg säger angående stötdämparna för annars kan du nog få ganska spännande körupplevelse om du har tänkt köra med 9-5 fjädrar fram och og900 bak. Jag har ju og900 lastfjädrar bak och nästan nya bilstein dämpare men tillåmed bilstein dämparna är nästan för mjuka för dom fjädrarna, har känt ibland att när man kör i lite större gupp så orkar inte riktigt dämparna hålla emot utan bakändan blir lite gunnig som de brukar kännas när dämpara är slut så vill inte ens tänka mig hur de skulle vara med org dämpare :S

Ja alltså detta snacket om dämpare.. Det blir originaldämpare som gäller smile.

jonTe skrev:
Detta med att åka originaldämpare är jag nog "pappa" till.
Har åkt mycket sänkta bilar med originaldämpare och det funkar.
Hävdar precis det Mike skriver, man får mest profit ur spenderad krona med bara fjädrar om man måste välja.
O med denna tunna budget är valet enkelt.

Sedan är det hur bra Bilstein o Koni är. jag har bara testat Koni och jag var inte speciellt nöjd.
För mycket "sport"....för lite "race" cool

Japp, tackar än en gång för tipset!

Funkiee skrev:
Agree, funkar jätte bra med orginal dämpare o kapade fjädrar lol känns som coilovers, måste dock svetsa dropstops....

Japp, ska börja arbete med upphängningen så fort jag fått ordning på mina missljud.

Mvh Mike Karlsson
Senast redigerat av Driftkungen (16 januari 2012)

"Man kan aldrig ha för mycket effekt. Bara för lite fäste"
Saab 9000 Banbil-Projektet för 2012: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=224864


Sök