3524
Sök

Mina OZ fälgar låter väldigt mycket! Är det skit däck eller obalans?

70 Inlägg
2 september 2011
Trådstartare
#1
Hej

Har precis skaffat 19" OZ fälgar till min bil! Det låter väldigt mycket när jag kör saktar ca 30-50km. Hör även vid högre fart!

Provade montera tillbaka orginal hjul, inga som helts problem. Alltså jag känner inga skakningar! Bara ljudet som stör mig!

Är det skit däck eller obalans. Orginal hjul är 215/55/17. OZ 235/35/19 Kumho däck.


Lastbilsschaffis
886 Inlägg
2 september 2011
#2
Är det obalans så känns de ju. Skakar det eller låter det bara.
Olika däck låter olika mycket.

"Man måste plocka isär något för att kunna lära sig att sätta ihop det igen"
Skriv en kommentar om vad du tycker och lägg en röst på någon av bilarna. Kolla också in mitt projekt 960 T5 .
Angry Drift Team

16 197 Inlägg
2 september 2011
#3
s13mannen skrev:
Hej

Har precis skaffat 19" OZ fälgar till min bil! Det låter väldigt mycket när jag kör saktar ca 30-50km. Hör även vid högre fart!

Provade montera tillbaka orginal hjul, inga som helts problem. Alltså jag känner inga skakningar! Bara ljudet som stör mig!

Är det skit däck eller obalans. Orginal hjul är 215/55/17. OZ 235/35/19 Kumho däck.

du har ju mycke mer gummi på dina originaldäck..

ljudnivån i bilen blir ofta mycke högre när man kör med lågprofil.

"Testar man inte så får man aldrig veta"

70 Inlägg
2 september 2011
Trådstartare
#4
Det är lågprofil jag misstänker på! Det skakar ej, finns bara wrooom wrooom ljudet ni förstår kanske va ja menar! Vad göra? Byta däck med mer profil? Ska testa skifta hjul fram och bak.


16 197 Inlägg
2 september 2011
#5
s13mannen skrev:
Det är lågprofil jag misstänker på! Det skakar ej, finns bara wrooom wrooom ljudet ni förstår kanske va ja menar! Vad göra? Byta däck med mer profil? Ska testa skifta hjul fram och bak.

högre profil e nog de bästa valet..


va e de för fabrikat på däcken?

"Testar man inte så får man aldrig veta"

* Voff voff *
10 694 Inlägg
3 september 2011
#6
Jag har varit med om att hjullager som varit på väg att gå varit helt tysta med små originalfälgar, men med stora fälgar/däck på har dom iochmed den ökade belastningen börjat låta.

//Brådhis

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/

Boosted engines are an addictive sickness
1 163 Inlägg
3 september 2011
#7
Brådhis skrev:
Jag har varit med om att hjullager som varit på väg att gå varit helt tysta med små originalfälgar, men med stora fälgar/däck på har dom iochmed den ökade belastningen börjat låta.

//Brådhis

Fick samma problem på min flickväns s60 när vi bytte från 15" till 18".. började låta som faen helt plötsligt..

~Andy~

70 Inlägg
3 september 2011
Trådstartare
#8
evilaudio skrev:
s13mannen skrev:
Det är lågprofil jag misstänker på! Det skakar ej, finns bara wrooom wrooom ljudet ni förstår kanske va ja menar! Vad göra? Byta däck med mer profil? Ska testa skifta hjul fram och bak.

högre profil e nog de bästa valet..


va e de för fabrikat på däcken?

Det är Kumho däck.


70 Inlägg
3 september 2011
Trådstartare
#9
Har nu skiftat hjul fram till bak och bak till fram. Låter nu bak istället. Så felet var antingen däck eller fälg. Tror att det är höger bak nu som har varit höger fram. Hur känns det om man åker med en skev fälg?


749 Inlägg
3 september 2011
#10
Det är däcken som låter, om du ej har rotationsriktning på däcken, skifta höger bak med vänster bak, blir det tystare så är däcken "tandade".
Det kan hända när man kör med felaktig cambervinkel.
Senast redigerat av Bjornn (3 september 2011)


70 Inlägg
3 september 2011
Trådstartare
#11
Bjornn skrev:
Det är däcken som låter, om du ej har rotationsriktning på däcken, skifta höger bak med vänster bak, blir det tystare så är däcken "tandade".
Det kan hända när man kör med felaktig cambervinkel.

Det är rotation på däcken. Har köpt dom beggad som har suttit på en annan bil


749 Inlägg
3 september 2011
#12
Okej, du kan skifta dem bara för att testa, rotationen är till för att vattnet ska pressas ut och ej in i däcket.
Men troligen är däcken kass.
Senast redigerat av Bjornn (3 september 2011)


70 Inlägg
3 september 2011
Trådstartare
#13
Bjornn skrev:
Okej, du kan skifta dem bara för att testa, rotationen är till för att vattnet ska pressas ut och ej in i däcket.
Men troligen är däcken kass.

Ok ska testa men fortsätter man köra så kan man paja nånting eller?


70 Inlägg
3 september 2011
Trådstartare
#14
Kan det vara så att jag har fått som kallas tå och häl slitage? Kopiera från en däckhemsida.

Tå & häl slitage... Bilfabrikanterna utvecklar löpande bättre chassi för att bilarna skall vara mer underhållande och säkra att köra. Denna utveckling har för många av dessa bilmodeller medfört att de körs med en negativ ”camber” och annan vinkel på bakhjulen för att ge bilen bra riktningsstabilitet. Detta kan i vissa fall medföra ett slitproblem som kallas ”tå och häl” slitage vilket får däcken att ”sjunga”.
Tå och häl slitage kan identifieras genom att man känner en tydlig höjdskillnad mellan fram och bakkant av blocken på däckets skuldror (den yttersta kanten av mönstret). Det finns alltid en mindre höjdskillnad på 1-2 mm när däcket har rullat några tusen km. Detta är helt normalt och ger inga problem. Blir höjdskillnaden större kan däcket börja att väsnas så att det till slut blir enerverande.
Senast redigerat av s13mannen (3 september 2011)



Sök