3833
Sök

Blev stannad av snuten normal kontroll men letar igenom bilen

457 Inlägg
3 september 2011
Trådstartare
Hej skulle åka till jobbet en tidig morgon 04;40 jag börjar varje dag 05;00, så ser jag snuten står vid en busshåls plats så jag tänker inte mer på det och kör förbi men då ser jag att dom kör efter mig och efter en liten stund stannar mig 20 m från jobbet. Då kommer det fram en ung kvinna för göra blåstest samt ta en titt på körkortet, när alt är klart så säger hon att hon bara ska hämta mitt körkort från polisbilen så jag kan åka. Men då kommer det fram en manlig polis och börja ställa en jädra massa frågor vem äger bilen vart jag ska osv efter ett tag så frågar han mig om jag har vapen eller knark i bilen då svarar jag bestämt nej då jag inte har det. Då börjar han gå runt bilen med en lampa och lysa in och titta va jag har och sedan öppnar han dörren och börjar rota i sido facket på dörren, då frågar jag han om han verkligen får rota igenom min bil utan tillstånd eller dylikt men då hittar han min polares jobbar kniv en helt vanlig mora kniv som man kan handla överalt och säger att det här bryter mot kniv lagen men han sa att han kunde blunda för det och stänger dörren och sedan låter mig åka.

Nu till min fråga får dom verkligen öppna min dörr på bilen och börja leta efter vapen eller knark så här,

Jag är i 20-25 års är inte med i ngt register då jag inte har begått några brott eller ngt så dom borde ju inte ha några misstankar om sånt här.

Mvh

Varje beröring av bromspedalen är första tecknet på rädsla !!!
its only illegal if you get caught!

2 337 Inlägg
3 september 2011
"Enligt svensk rätt krävs inget skriftligt beslut om husrannsakan. Huvudregeln är att rätten eller åklagaren fattar beslut om husrannsakan men polisman kan besluta om det är fara i dröjsmål, se 28 kap. 4-5 §§ rättegångsbalken (1942:740) (RB). För att polismannen ska kunna göra det krävs skälig misstanke om att ett brott på vilket fängelse kan följa har begåtts (de flesta brott), se 28 kap. 1 § och 2 st. RB."

Taget fran http://lawline.se/answers/7888 som var en liknande fraga.

Det kan ju ha varit sa att de letade efter en annan bil som var valdigt lik din, och att du mojligen liknade personen som korde den bilen. I sa fall finns kanske skalig misstanke, men jag vet inte sa mycket om juridik. Men det ar det enda jag kan komma pa.

12 086 Inlägg
4 september 2011
En kvinnlig polis öppnade en bakdörr för mig en gång, jag vart ursinnig och frågade vad hon höll på med och undrade om hon visste va integritet va. Hon stängde dörren och krystade fram en förklaring att det va för deras säkerhet. Sen fortsatte dom förutfattade meningarna med att unga killar i Bmw är farligare än gamla tanter, vad är det för jävla argument?

Som Sarge berättar behöver dom tydligen ingen husrannsakan, men de lär ju garanterat behöva en skälig anledning. Integritet tar vi på stort allvar i Sverige, det gäller även för poliser.

55 Inlägg
4 september 2011
Polisens befogenheter vid kontroll
Polismannen har mycket långtgående befogenheter. En polisman får stoppa ett fordon eller annat transportmedel om det finns anledning att anta att någon som färdas i fordonet har gjort sig skyldig till brott.

Polismannen har enligt fordonslagen möjlighet att söka igenom hela fordonet, hytten och även transportföretaget, efter bevis som kan användas för att styrka eventuellt brott. Polismannen har full befogenhet att låta flytta fordonet till annan lämpligare plats för utökad kontroll. Dock ska ingripandet enligt polislagen "vara försvarligt med hänsyn till åtgärdens syfte och övriga omständigheter". När det gäller brott mot kör- och vilotidsregler samt färdskrivare får polisman hindra fortsatt färd "endast om den fortsatta färden skulle medföra en påtaglig fara för trafiksäkerheten, eller annars utgöra en väsentlig olägenhet". Vid övriga brott har polisman befogenhet att hindra fortsatt färd.
Senast redigerat av bengank (4 september 2011)

Sök