3926
Sök

Funkar Biltemas tändkasset bra ??

62 Inlägg
4 september 2011
Trådstartare
Bil: Saab 9-3 ( 1999 )
Moter: 2,0T
Tändkasset: Röd..

Hejsan min tändkasset på min bil har gått sönder och undrar då om Biltemas funkar bra ? om det är någon som har prövat den ? varför är den så mycket biligare än vad den är på Mekonomen ? den ksotar ca 900 kr på Biltema och ca 2900kr på Mekonomen.... så min fråga är då vågar man köpa biltemas eller den är bara skit?

Egen företagare Bilbygge & Chassie-teknik
1 594 Inlägg
4 september 2011
TimmieBoy skrev:

Hejsan min tändkasset på min bil har gått sönder och undrar då om Biltemas funkar bra ? om det är någon som har prövat den ? varför är den så mycket biligare än vad den är på Mekonomen ? den ksotar ca 900 kr på Biltema och ca 2900kr på Mekonomen.... så min fråga är då vågar man köpa biltemas eller den är bara skit?

Skulle inte ens överväga tanken... Den du köper på Mekonomen är från samma tillverkare som säljs original på Saab. Den du köper på Biltema är en kina tillverkad. Kinaskräpet har inte samma livslängd, kvalite, tätning mot fukt och jobbar inte optimalt mot resten av bilens styrsystem. Visst är drygt 3000spänn surt men jag tycker faktiskt den kostanden är helt okej med tanke på hur läge tk´n håller. Jämför priset på tänkablar, lock, rotor, spole flera gånger under samma tid på tex. en BMW, Ford etc.
Senast redigerat av hotrodder (4 september 2011)

Varför bara en bil när man ha flera...
Mest roddar & jänkare i verkstan,
men även en å annan Saab

62 Inlägg
4 september 2011
Trådstartare
ok tack så jätte mycket för svaret smile

796 Inlägg
4 september 2011
Varför köper du inte ifrån skroten? smile Jag köpte en därifrån, till min 900, gav 200kr wink

Hemma bra, garaget BÄST!

62 Inlägg
4 september 2011
Trådstartare
hade tänkt göra det med tongue. men hittar inget som är öppet idag ^^

1 867 Inlägg
4 september 2011
Jag kan avslöja att Mekonomens tändkassetter faktiskt är stödköpta direkt från Saab, så det är originalförpackning med logga och allt wink

Specialsvarv.se - Hårda bussningar till hårda bilar.

3 Inlägg
8 september 2011
Hej!
Min Saab 9-3 -00 med röd tändkassett la precis av.
Misstänker starkt kassetten eftersom det luktade lite bränd elektronik och den tänder inte ens med startgas.
Du nämner en tändkassett från Biltema, har letat mig galen, men hittar ingen på deras hemsida. Har du länk?

62 Inlägg
8 september 2011
Trådstartare
hittade inte heller den på deras hemsida tongue. det va min kompis som visade mig den i deras senaste katalog smile så kolla i katalogen om du har den senaste där hemma. eller så kör du bara dit och säger du vill ha en ny sån smile

62 Inlägg
8 september 2011
Trådstartare
kan tilägga att jag prata med som va jävlig på Saabar. och han sa att har man den röda tändkasseten så är det ingen fara att köpa dem begagnade så du kan ju kolla på någon bilskrot eller något sånt med smile

749 Inlägg
8 september 2011
Ett tips.
Jag vet att Mekonomens tändkasseter till SAAB håller mycket bättre än de ifrån SAAB.
Mekonomen lämnar 3års garanti och biltema lämnar 1 år om du kan påvisa att det är fel på den.
SAAB lämnar bara 2 års garanti.
Så om du vill att bilen ska gå bra och vara pålitlig så får du mer för pengarna hos Mekonomen.
Vet också säkert att Biltemas oljefilter till SAAB skadar turbon på turbomodellerna.
Senast redigerat av Bjornn (8 september 2011)

>>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
14 259 Inlägg
8 september 2011
TimmieBoy skrev:

En liten fråga: Vad är en tändkasset??

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!

749 Inlägg
8 september 2011
Vettemannen skrev:
TimmieBoy skrev:

/Benny

Istället för enskilda tändspolar för var cylinder så har SAAB bakat samman alla 4 tändspolar i en box som de kallar tändkasset.

>>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
14 259 Inlägg
8 september 2011
Bjornn skrev:
Vettemannen skrev:
TimmieBoy skrev:

/Benny

Istället för enskilda tändspolar för var cylinder så har SAAB bakat samman alla 4 tändspolar i en box som de kallar tändkasset.

OKI! Fattar!

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!

Egen företagare Bilbygge & Chassie-teknik
1 594 Inlägg
8 september 2011
Bjornn skrev:
Ett tips.
Jag vet att Mekonomens tändkasseter till SAAB håller mycket bättre än de ifrån SAAB.

Källa på det tack! eftersom det är samma tillverkare oavsett tk köps på Saab eller Mekonomen.

Varför bara en bil när man ha flera...
Mest roddar & jänkare i verkstan,
men även en å annan Saab

3 Inlägg
8 september 2011
Tog mig till Biltema för att få reda på att de får in tändkasetten om 1-2 månader... lite länge att vänta.
Ska ringa runt till skrot i morgon, bilen ska bara hålla några månader till innan det är dags för ny ändå.

En koll bara;
*Varvräknaren rör sig när jag försöker starta - talar emot vevaxelgivaren eller vad det heter,
*Den tänder inte även om jag sprutar startgas i luftlådan - talar för att det är just tändningen som är vajsing,
*Det luktar bränd elektronik från tändkassetten - talar för att den är paj.

Är det någon som tror att det kan vara något annat än just tändkassetten?

62 Inlägg
8 september 2011
Trådstartare
om den hoppar i vartalet så kan det va lampdasen ( stavning ) som kan börja bli dålig smile

3 Inlägg
9 september 2011
lamp-dasen?

Lambdasonden?

wink

62 Inlägg
9 september 2011
Trådstartare
hahaha  ^^

5 710 Inlägg
9 september 2011
TimmieBoy skrev:
kan tilägga att jag prata med som va jävlig på Saabar. och han sa att har man den röda tändkasseten så är det ingen fara att köpa dem begagnade så du kan ju kolla på någon bilskrot eller något sånt med smile

Hmm...jag håller inte med.
Jag har flertalet gånger varit med om att TK funkar kalas i en sugmotor men på en turbospis börjar det misstända när man får lite tryck i grejjerna.

Det skall oxo tilläggas att TK är en ganska avancerad grejj som mäter via joniseringsmätning över stiftet för att kunna detektera spikningar= ingen spiksensor.
Den gör även mätning för att veta vilken cylinder som är i "tändningsläge" och behöver således ingen kamlägesgivare.
Dessa funktioner är ganska SAAB-unika och det fungerar jättebra om allt är som det skall.
En halvdålig kasett eller fel stift kan t.e.x ge lågt laddtryck eller misständningar, har man riktig otur kan man även sätta spikdetekteringen ur spel vilket kan ge stora motorskador.

Man bör ha detta i åtanke innan man köper en Chinaproducerad eftermarknadsprodukt....

mvh Jonas

MVH Jonas
..............

62 Inlägg
9 september 2011
Trådstartare
OKej smile. men min jag köpte på skroten funkar kanon smile. jag fick pröva den och sånt innan jag köpte den. och jag har garanti på den med smile.
men den Röda TK är inte alls så känslig som den Svarta TK är. Fråga mig inte varför den svarta är " sämre " men det är den tydigen :S

Sök