Hej hallå.
Jag har nyligen beställt 3 st av dessa Audiobahn (
http://www.autohifi.se/?category_id=260 … _id=AW1051)
Skit eller inte dom va rejält snygga så dom fick det bli
Högtalar typ: Bashögtalare
Högtalar storlek: 10" (254mm)
Effekt RMS: 300watt
Effekt MAX: 1000watt
Känslighet: 91dB (1watt/1meter)
Impedans: 2x4Ω
Monteringsdjup: 120mm
Magnet: 45oz
Högtalardata.
Talspole storlek:2" (50,5mm)
X-Max: 18mm
Fre-områda: 28Hz-1kHz
Hur som haver har jag lite frågor om dessa.
Först. Vad ska man ha för steg att driva dessa med, vad ska man kolla på? Har hört att man ska tänka -Kostar basen 1kr ska steget kosta 2kr. Men har man 3st basar på 300rms ska man då lägga ihop 300x3= 900rms och steget ska då klara 900rms.
Och då kommer vi till nästa sak, Vad skulle passa bäst till att driva 3 basar, Monoblock eller flerkanals steg?
Basen har även 2x4Ω vilket menas med att steget ska klara 900rms på 2-4Ω eller vill någon berätta hur det funkar.
Men sen vid senare när jag hittat ett steg som passar basarna, kommer jag börja bygga lådan. och där kommer nästa fråga in i bilden.
vi leker med tanken att en bas ska ha 70liters låda, ska man då ha en 70x3=210. 210Liter stor låda till alla?
Och vilken typ av låda skulle passa bäst, Finns många olika typer har jag märkt så vill inte bara gärna börja bygga så är det helt fel
Är det något mer jag måste berätta så skriva bara, jag behöver så mycket hjälp jag kan få
Hoppas jag inte får allt för många påhopp om att jag inte kan något nu men jag ger detta ett försök.
Med vänliga hälsningar
J.Westh