2836
Sök

Kamkedjerassel Saab 9000 2,3i -94

66 Inlägg
14 september 2011
Trådstartare
#1
Hej !

Köpte precis en saab 9000 CSE 2,3i -94 som vinterbil. Den lät riktigt bra i motorn och gick klockrent. Nu, 3 veckor senare, hörde jag hur den börjat rassla i motorn. Troligtvis är de kamkedjan. Från är då, hur pass akut är de att byta kamkedjan efter att rasslet börjat?

Bör man köra försiktigare tills dess att man byter? Och vad kan de kosta på en MECA verkstad för byte av kedja och eventuellt spännare?

Vore tacksam för vettiga svar.. Vill lägga ut så lite pengar som möjligt eftersom den enbart ska hålla till våren, men självklart tillräckligt för att bilen inte ska haverera på något sätt.. Den ska ju helst gå att sälja igen till våren smile

MVh

66 Inlägg
14 september 2011
Trådstartare
#2
Tror nog bara den rasslar när bilen är kall... Och sen när man går ut och låter motorn va igång, så tar de 10-15 sekunder så slutar den ticka. men så fort man kör igen så sätter de igång så länge motorn är kall åtminstone.

Någon som vet vad de kan va och om man bör byta den omgående?

5 198 Inlägg
14 september 2011
#3
Börja med att byta olja och filter,, sliten olja kan göra att inte sträckaren fungerar som den ska.. jag körde i 4 år med kedjan skramlandes.. men den kan lika gärna gå sönder efer 1 vecka. Chansa inte.. blir bara dyrare när kedjan går av.. Och man byter inte bara kedjan utan man tar även spännare glidskenor och drev.

5 710 Inlägg
15 september 2011
#4
ThellaaN skrev:
Och vad kan de kosta på en MECA verkstad för byte av kedja och eventuellt spännare?

Mer än vad din bil är värd smile
Skall man byta något skall man byta allt...d.v.s drev, sträckare, kedja, släpor. Att bara byta kedja är rätt meningslöst iom att derven fortfarande är slitna. Blir tyst ett tag men det kommer igen....(och ja...jag har testat)

För att veta kedjans kondision kan man mäta kamkedjesträckaren och hur långt den är ute.

Det du beskriver låter som balansaxelkedjerasser, den kan man köra utan om man är beredd att tåla lite mer vibrationer.

mvh Jonas

MVH Jonas
..............

1 062 Inlägg
15 september 2011
#5
Om den knackar när den kallstartas så är det ju ventiltryckarna som behöver en stund på sig för att fyllas = inget att bry sig om.
Om kedjan rasslar lite på en 17år gammal bil kan man kanske leva med och med tanke på vad det kostar att lämna in och byta så lever man med det. På 9000 brukar man kunna köra lååångt med rassel innan det är akut.
Och med tanke på att man kan få en fräsch topp för 500-1000kr så är det ingen stor merkostnad om den skulle gå år pipan.

M.V.H.


5 198 Inlägg
15 september 2011
#6
AndreasPlars skrev:
Om den knackar när den kallstartas så är det ju ventiltryckarna som behöver en stund på sig för att fyllas = inget att bry sig om.
Om kedjan rasslar lite på en 17år gammal bil kan man kanske leva med och med tanke på vad det kostar att lämna in och byta så lever man med det. På 9000 brukar man kunna köra lååångt med rassel innan det är akut.
Och med tanke på att man kan få en fräsch topp för 500-1000kr så är det ingen stor merkostnad om den skulle gå år pipan.M.V.H.

Och när kedjan går av så kan ventilerna slå i kolvarna och kedjan slå sönder drev och släpor så det blir iaf byte av dessa.. så jag föreslår ett byte INNAN nåt händer.. kan man inte själv så kan alltid nån annan privatmeck eller gymnasiets fordons program. Så på slutändan så blir slut kostnaden iaf mer än bara byta topp.Been there,done that
Senast redigerat av gamlingen (15 september 2011)

1 062 Inlägg
15 september 2011
#7
gamlingen skrev:
AndreasPlars skrev:
Om den knackar när den kallstartas så är det ju ventiltryckarna som behöver en stund på sig för att fyllas = inget att bry sig om.
Om kedjan rasslar lite på en 17år gammal bil kan man kanske leva med och med tanke på vad det kostar att lämna in och byta så lever man med det. På 9000 brukar man kunna köra lååångt med rassel innan det är akut.
Och med tanke på att man kan få en fräsch topp för 500-1000kr så är det ingen stor merkostnad om den skulle gå år pipan.M.V.H.

Och när kedjan går av så kan ventilerna slå i kolvarna och kedjan slå sönder drev och släpor så det blir iaf byte av dessa.. så jag föreslår ett byte INNAN nåt händer.. kan man inte själv så kan alltid nån annan privatmeck eller gymnasiets fordons program. Så på slutändan så blir slut kostnaden iaf mer än bara byta topp.Been there,done that

Fast släpor/linjaler och drev byter man ju ändå!
De kedjeras jag har inspekterat, rivit eller läst om har aldrig inneburit annat än att kedjan ligger livlös och små märken infinner sig på kolvtopparna.
Är det en äldre bil med ganska lågt värde så får man ju ställa sig själv frågan om värdet av det och väga risken mot pengarna det kostar.
Är det tex en 9000 i mycket fint skick och som fortfarande har ett högt värde, tex en fräsch Aero så hamnar man ju i ett annat läge.

M.V.H.



Sök