Jag tycker att dina krav säger emot varandra lite i din budget. Du vill ha en billig, pålitlig och bränslesnål bil samtidigt som du vill ha en bakhjulsdriven turbobil med kraft nog att köra ifrån andra turbobilar. I din budget är den sistnämnda troligen väldigt hårt körd, vilket gör att pålitligheten ryker direkt.
Jag tror att den bästa kompromissen för att fylla upp så många krav som möjligt är att leta en framhjulsdriven bil, men annars hade jag kollat på Mercedes 300E eller Mercedes 300 SEL. Jag hade inte köpt en turbobil i den prisklassen.
Jag vet inte hur dessa ligger i pris, men med en Opel Omega 3000 bör du ha tillräckligt med resurser under motorhuven för att dra de flesta volvoraggarna, förutsatt att du siktar mot samtida volvobilar och inte färskare vagnar som V70 R och dylikt
Annars finns säkert en och en annan Mercedes med mycket motor för sin tid som matchar din budget.
Sing loud and clear until the game is done, sing Chelsea everyone
318is (M42) i alla lägen då den är markant piggare. En 318i med M43 är även den en bra motor med kamkedja som går länge men 318i med M40 (Fram till och med 1995) är en svag motorkonstruktion som dessutom har en kamkedja.
Undvik M40 och försök hitta en M42 men undvik inte M43 bara för att det inte är en 318is krångligt sagt.
Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.
bmw e30 320 - billig att äga, drar ej mycke soppa, sladdvänlig, gott ljud, perfekt första bil ford sierra - bilig att äga, m.m billig att köpa, delar finns överallt, också bra första bil volvo 360 - billig att äga, dock tråkig motor bmw 520 e34 - dyr att äga, drar mycket soppa, händer inget vid gaspådrag, e30 va det ju
bmw e30 320 - billig att äga, drar ej mycke soppa, sladdvänlig, gott ljud, perfekt första bil ford sierra - bilig att äga, m.m billig att köpa, delar finns överallt, också bra första bil volvo 360 - billig att äga, dock tråkig motor bmw 520 e34 - dyr att äga, drar mycket soppa, händer inget vid gaspådrag, e30 va det ju
520 med M50b20 tycker jag är piggare än en E30 med M20. En 520 med m20 är dock enbart slööö 5-serie bör även vara billigare att försöka för en yngre person än en 3-serie då 3-serie är vanligare bland ungdommar.
E36 320, 325, E34 med M50 520, 525 rekomenderar jag. Slitstarka motorer och lagom med krut för att kunna ha kul. BMW med fyra är bara B.
Senast redigerat av Alpinabiturbo (21 september 2011)
e36 325 å sen ge fan i gasen så har du en bil som inte drar allt för mkt. sen så om du vill åka ifrån volvoraggare är de inga större problem. samt sladda finns de lagom med ork till
Jag köpte en Bmw 323 -97 till min son som förstabil. Mycket bra även på vintern med antispinn, antisladd (enklare variant) och abs. Pigg och rolig bil som jag köpte för 5k, kostade på 15k (stötdämpare, däck, bussningar mm) och sålde den för 15k
Satsa inte på en vanlig 318 utan välj en IS. Förundrad varje gång jag körde den hur bra den gick. Och mycket mer lättkörd på vintern än sina bröder 320 och 325. Pga att den har en jämn och fin effekt kurva. Ifrån 2k - 6.7krpm
Skulle utan tvekan köra på en opel ascona B Perfekt vinterbil och går ju att göra mycket med motormässigt om man är kunning, tex byta till en 2,4 liters omega motor
Man kan inte få alla de kraven som Masquerade nämde.
Men BMW 318i som fler har sagt, är ett grymt val dock så klarar den inte rödljusrace men du har i alla fall en bakhjulsdriven, fyrdörrars, hyffsat snål sedan.
Som föregående talare säger så är de flesta E30in och E36or oftast sönderkörda.
"Engineering alone has no magic machines have no soul its inspiration that transforms movement into emotion"/Infiniti
5 serie kan du glömma då dom är riktigt trötta om man inte köper en 540 eller 535 men då kommer hög förbrukning och försäkringskostnader.
Chansen att du hittar en "pålitlig" bil för 15 000 är dock liten. Spec när vi snackar E30 och E36 som ofta är duktig sönderkörda i dom prisklasserna.
en e34 525 med vanos å chip så hänger man på många nyare bilar iaf så så trötta är dom inte. kolla min film med 0-100 på min vita e34 jag hade så får du se. där satt de inredning å allt i
Min "Gris" (finns på blocket) är inget fy skäms direkt! 0,75l/m blandat som jag kör, 300sek i månaden helförsäkrad o ganska pigg dock iS är ju piggare MEN det finns en annan nackdel med iS som med många 6cyl 3-serie - dom är ofta hårdkörda!
För 15k hittar du inte en direkt vettig o inte sönder skruvad/stylad 325 e36. Dom finns säker men vad vet man inte om dom då? 318iS ligger lite högre i pris då dom verkar vara eftertraktade. Min 318 känns pigg trots sina 115 häst, 0,75 blandat o ja, det går att få fin brett ställ med dom! På sommaren kan det vara lite svårt8har inte ens testat) men på vinter kan jag inte låta bli o behöver inte ens varva över 5000rpm för att beundra annan del av vägen än färdriktningen!
Kan inte klaga på den men barnvagnen får inte plats så enkelt genom bakluckan...