2971
Sök

Förstabilen RWD!, runt 10-15 000kr

Aldrig nöjd
804 Inlägg
21 september 2011
#21
Jag tycker att dina krav säger emot varandra lite i din budget. Du vill ha en billig, pålitlig och bränslesnål bil samtidigt som du vill ha en bakhjulsdriven turbobil med kraft nog att köra ifrån andra turbobilar. I din budget är den sistnämnda troligen väldigt hårt körd, vilket gör att pålitligheten ryker direkt.

Jag tror att den bästa kompromissen för att fylla upp så många krav som möjligt är att leta en framhjulsdriven bil, men annars hade jag kollat på Mercedes 300E eller Mercedes 300 SEL. Jag hade inte köpt en turbobil i den prisklassen.

Livet är för kort för att äga Volvo.

Varningar: För många..
2 552 Inlägg
21 september 2011
#22
Jag vet inte hur dessa ligger i pris, men med en Opel Omega 3000 bör du ha tillräckligt med resurser under motorhuven för att dra de flesta volvoraggarna, förutsatt att du siktar mot samtida volvobilar och inte färskare vagnar som V70 R och dylikt wink

Annars finns säkert en och en annan Mercedes med mycket motor för sin tid som matchar din budget.

Sing loud and clear until the game is done, sing Chelsea everyone

Män med stil kör dieselbil
595 Inlägg
21 september 2011
Trådstartare
#23
vilken är i helhet bättre?
bmw 318i, eller 318iS

Har en egen cnc-fräs, arbetar med mdf, trä, aluminium-(experimentellt) för tillfället , behöver du något utfräst så är det bara att pm'a

Allmänt envis
12 512 Inlägg
21 september 2011
#24
offfroad skrev:
vilken är i helhet bättre?
bmw 318i, eller 318iS

318is (M42) i alla lägen då den är markant piggare. En 318i med M43 är även den en bra motor med kamkedja som går länge men 318i med M40 (Fram till och med 1995) är en svag motorkonstruktion som dessutom har en kamkedja.

Undvik M40 och försök hitta en M42 men undvik inte M43 bara för att det inte är en 318is krångligt sagt. smile

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.

fälg fantast
1 086 Inlägg
21 september 2011
#25
lite erfarenheter av gamla rwd bilar

bmw e30 320 - billig att äga, drar ej mycke soppa, sladdvänlig, gott ljud, perfekt första bil
ford sierra - bilig att äga, m.m billig att köpa, delar finns överallt, också bra första bil
volvo 360 - billig att äga, dock tråkig motor
bmw 520 e34 - dyr att äga, drar mycket soppa, händer inget vid gaspådrag, e30 va det ju wink

Golf Mk2 GTI G60 Limited Edition NR 35 / 71

1 435 Inlägg
21 september 2011
#26
Lowenhart skrev:
lite erfarenheter av gamla rwd bilar

bmw e30 320 - billig att äga, drar ej mycke soppa, sladdvänlig, gott ljud, perfekt första bil
ford sierra - bilig att äga, m.m billig att köpa, delar finns överallt, också bra första bil
volvo 360 - billig att äga, dock tråkig motor
bmw 520 e34 - dyr att äga, drar mycket soppa, händer inget vid gaspådrag, e30 va det ju wink

520 med M50b20 tycker jag är piggare än en E30 med M20. En 520 med m20 är dock enbart slööö smile 5-serie bör även vara billigare att försöka för en yngre person än en 3-serie då 3-serie är vanligare bland ungdommar.

E36 320, 325, E34 med M50 520, 525 rekomenderar jag. Slitstarka motorer och lagom med krut för att kunna ha kul. BMW med fyra är bara B.
Senast redigerat av Alpinabiturbo (21 september 2011)


1 679 Inlägg
21 september 2011
#27
tror bmw eller ford sierra är att kolla på då smile


1 624 Inlägg
22 september 2011
#28
Rapide skrev:
tja

jag tror du får höja din budget om du ska hitta en bil med det där "extra" som du har fyllt i, har du tittat något på honda accord?

honda accord är framhjulsdrivna.

1 271 Inlägg
22 september 2011
#29
e36 325 å sen ge fan i gasen så har du en bil som inte drar allt för mkt. sen så om du vill åka ifrån volvoraggare är de inga större problem. samt sladda finns de lagom med ork till

Mr
35 Inlägg
22 september 2011
#30
Jag köpte en Bmw 323 -97 till min son som förstabil. Mycket bra även på vintern med antispinn, antisladd (enklare variant) och abs. Pigg och rolig bil som jag köpte för 5k, kostade på 15k (stötdämpare, däck, bussningar mm) och sålde den för 15k

Mvh
/B

Beware of cars from do-it-yourselfers and tuners
3 585 Inlägg
22 september 2011
#31
Satsa inte på en vanlig 318 utan välj en IS. Förundrad varje gång jag körde den hur bra den gick. Och mycket mer lättkörd på vintern än sina bröder 320 och 325. Pga att den har en jämn och fin effekt kurva. Ifrån 2k - 6.7krpm

Följ mina projekt på http://www.facebook.com/TeamDisasterRacing
Projekt tråd på Tyrken http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=63529
På e36 turbo http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … #p1685143/
Beware of cars from do-it-yourselfers and tuners

44 Inlägg
22 september 2011
#32
Leta på en äldre 535 e34, manuell då. Så har du nog en rolig bil. Dock drar alla bilar mycket när du buskör så.  haters gonna hate.


2 140 Inlägg
22 september 2011
#33
6 cylindriga merca eller bmw om du vill ha nått att åka med och om du vill krypa fram med låg förbrukning så merca diesel wink

Somliga kallar det lyx, Mercedes Benz kallar det för standard.

DrivmedelsTekniker
1 632 Inlägg
22 september 2011
#34
Skulle utan tvekan köra på en opel ascona B Perfekt vinterbil och går ju att göra mycket med motormässigt om man är kunning, tex byta till en 2,4 liters omega motor smile


1 482 Inlägg
23 september 2011
#35
E30 318is eller E36 318is/325.

5 serie kan du glömma då dom är riktigt trötta om man inte köper en 540 eller 535 men då kommer hög förbrukning och försäkringskostnader.

Chansen att du hittar en "pålitlig" bil för 15 000 är dock liten. Spec när vi snackar E30 och E36 som ofta är duktig sönderkörda i dom prisklasserna.

BLT Service
Theracords Music Label

Japanese Engineering
690 Inlägg
23 september 2011
#36
Man kan inte få alla de kraven som Masquerade nämde.

Men BMW 318i som fler har sagt, är ett grymt val dock så klarar den inte rödljusrace men du har i alla fall en bakhjulsdriven, fyrdörrars, hyffsat snål sedan.

Som föregående talare säger så är de flesta E30in och E36or oftast sönderkörda.

"Engineering alone has no magic machines have no soul its inspiration that transforms movement into emotion"/Infiniti

1 271 Inlägg
23 september 2011
#37
Noxxer skrev:
E30 318is eller E36 318is/325.

5 serie kan du glömma då dom är riktigt trötta om man inte köper en 540 eller 535 men då kommer hög förbrukning och försäkringskostnader.

Chansen att du hittar en "pålitlig" bil för 15 000 är dock liten. Spec när vi snackar E30 och E36 som ofta är duktig sönderkörda i dom prisklasserna.

en e34 525 med vanos å chip så hänger man på många nyare bilar iaf så så trötta är dom inte. kolla min film med 0-100 på min vita e34 jag hade så får du se. där satt de inredning å allt i

Jobbig person
66 Inlägg
23 september 2011
#38
AntrE skrev:
6 cylindriga merca eller bmw om du vill ha nått att åka med och om du vill krypa fram med låg förbrukning så merca diesel wink

Tänkte just skriva samma sak smile

Lita på mig, jag ljuger

Bääärtz!
12 Inlägg
12 januari 2012
#39
om du inte redan har köpt en bil så har jag en fin 318IS cupé -92 till salu http://www.garaget.org/mypage/gallery.p … lbum=28593

Spillolja och dunka dunka

Dagdrömmare
2 836 Inlägg
12 januari 2012
#40
Min "Gris" (finns på blocket) är inget fy skäms direkt! 0,75l/m blandat som jag kör, 300sek i månaden helförsäkrad o ganska pigg dock iS är ju piggare MEN det finns en annan nackdel med iS som med många 6cyl 3-serie - dom är ofta hårdkörda!

För 15k hittar du inte en direkt vettig o inte sönder skruvad/stylad 325 e36. Dom finns säker men vad vet man inte om dom då?
318iS ligger lite högre i pris då dom verkar vara eftertraktade.
Min 318 känns pigg trots sina 115 häst, 0,75 blandat o ja, det går att få fin brett ställ med dom!
På sommaren kan det vara lite svårt8har inte ens testat) men på vinter kan jag inte låta bli o behöver inte ens varva över 5000rpm för att beundra annan del av vägen än färdriktningen!  smile

Kan inte klaga på den men barnvagnen får inte plats så enkelt genom bakluckan... wink



Sök