3528
Sök

Nissan 200SX S13 -Ofrivillig framåtgång

LejonLeo
22 september 2011
#1
Ett par gånger har det hänt att när jag bromsar så driver bilen på framåt.
Jag har automat och jag antar att det är där det sker något konstigt.
Möjligtvis nåt skumt med bromsarna. Bilen "pumpar" sig framåt även om jag ställer mig bromsen med all kraft. Idag hände det vid ett rödljus och jag var VÄLDIGT nära att åka in i bilen framför.
Men när jag släppte bromsen och bromsade en gång till så fick jag stopp på bilen med en cm kvar till framförvarande bil.

Någon annan som har denna erfarenhet?
Känns jävligt läskigt att inte kunna lita på att bilen stannar när man bromsar...

Hat som sagt bara hänt ett par gånger. Men just därför är man jävligt oberedd när det väl händer.
Detta problem måste åtgärdas helt enkelt innan det ställer till med en olycka.

Tacksam för svar

Leo

182 Inlägg
22 september 2011
#2
det är kanske convertern som hänger sig för dig .. då kan denna typen av problem uppenbara sig

auktoriserad återförsäljare av Eurol oljor www.jigabshoppen.se

24 Inlägg
23 september 2011
#3
Vad händer med motorns varvtal?
Är det en bil som har OBD uttag?
Kolla isåfall eventuella felkoder.
Du kan köpa en kodläsare http://www.kjell.com/content/templates/ … &path= och ladda ner ett gratis program på http://modiag.de/
Detta har räddat halva mitt liv, fungerar dock INTE i windows vista! Bara XP och W7

182 Inlägg
23 september 2011
#4
obd läsare i all ära men det här låter som ett mekaniskt fel...

auktoriserad återförsäljare av Eurol oljor www.jigabshoppen.se

LejonLeo
30 september 2011
#5
converter och OBD uttag vet jag inte vad det är.
min bil är ju en 93:a så jag tror inte man får upp så mycket på skärmen om man kopplar in en kodläsare.
Bilarna var väl inte så datoriserade på den tiden.

Bilen pumpar sig liksom framåt. Ryckvis.

Jag har kommit på såhär i efterhand att senast det hände hade jag just kört mc och satt med mc-stövlar och körde. De är ju ganska stora och klumpiga och det KAN kanske hända att jag kom åt lite utav gaspedalen när jag stampade på bromsen.

Jag har ju en automat som sagt så den kanske uppför sig på det viset när sånt händer.

Det skulle kunna vara en förklaring.

Fast jag tror mest det är en efterkonstruktion
Senast redigerat av LejonLeo (1 oktober 2011)

24 Inlägg
30 september 2011
#6
Ta upp oljestickan och titta på automatlådeoljan.
Den skall vara röd och fin, klar i färgen och den får absolut INTE lukta bränt.
Droppa på ett vitt kopieringspapper så ser du lättast.

De flesta automatlådor är känsliga för dåliga oljor, vid minsta tvekan, byt olja och filter!
Gör rent tråget noga så du får bort alla beläggningar i botten som annars lossnar lätt med den nya oljan.

LejonLeo
1 oktober 2011
#7
Tack för tipset.
Skall undersökas

LejonLeo
1 oktober 2011
#8
Hmm... Röd var den. Men inte speciellt klar.
Vet jag var inne på Mekonomen för ett tag sedan och skulle köpa motorolja och när jag ändå var igång även köpa växelolja, men den var så ofantligt dyr att jag avstod.
Svårt att veta när det är dags att byta då jag köpte bilen begagnad.
Som det nu ser ut får jag helt enkelt byta när jag har råd då ett motorcykelköp kommer äta upp allt mitt extrakapital.

24 Inlägg
1 oktober 2011
#9
Hos Jackpot Bildelar på Ringön, Göteborg hittar du kvalitetsolja till ett avsevärt bättre pris.
Jag brukar oftast handla där då det skiljer en hel del i pris.
Ring dit och kolla pris: 031 - 22 01 11
Vet du specifikationen så kan du lika gärna jämföra priset med Biltema.

7 274 Inlägg
1 oktober 2011
#10
Om han ställer sig på bromsen så borde väl inte bilen kunna röra sig framåt även om hade haft full gas?
Man har ju betydligt mycket mer bromskraft än drivkraft i en bil.

Eller är jag helt ute och cyklar?


Skrotsamlare
4 031 Inlägg
2 oktober 2011
#11
Är bromsarna friska så ska den inte röra sig, kan möjligen bli en burnout om man anstränger sig men still ska den stå. Så börja med att undersöka bromsarna.

Det är aldrig försent att förvärra ett dumt beslut...

182 Inlägg
2 oktober 2011
#12
om det är pris på oljan du vill ha så säljer jag den i göteborg  den heter eurol atf 1100
den är extremt bra på japanska bilar här är specifikationerna om dui orkar läsa dom

Allison C4 & TES 295; Caterpillar TO-2
ZF TE ML 09X /11B /14B;
Dexron II; Dexron III
Mercon, Mercon V
ATF LT 71141; BMW LT-2
Ford M2C-138-CJ, M2C-166H, M2C-202B
JASO M 315 1A; JATCO 3100 PL 085
Honda Z1 (except CVT)
MB 236.1…236.9
Mazda M-III; Idemitsu K7
Subaru KO410Y0700
VOITH G-1363 - G-607
MAN 339 type D & F; Z1/V1 & Z2
GM 9986195, JWS 3309/3314/3324,
Volvo 1161540, en Audi G-055-025-A
VW G 052 162 A1
Toyota T-III; T-IV
Nissan Matic D, J and K
Isuzu; Saab 93 165 147
Hyundai and Mitsubishi SP, SP-II and SP-III
ATF 7045E, ATF 1375.4 and LA 2634
Suitable after warranty period:
Toyota WS and ATF +3 en ATF+4 (Chrysler)

kolla även på www.eurol.com eller på min site www.jigab.net
ska du beställa får du ringa dock ..

ring för exaxt pris men jag är säker på att den inte är så himla dyr


mvh/Jimmy

auktoriserad återförsäljare av Eurol oljor www.jigabshoppen.se

24 Inlägg
2 oktober 2011
#13
Eftersom den klarar den Dexron III och Mercon V så är det en riktigt bra olja. Köp denna och nytt filter.
Jag kör med Mercon V i automatlådan till min 2004 Cobra maskin.

LejonLeo
2 oktober 2011
#14
Tack alla för tips och kommentarer.
Då jag inte är en hejare på att meka får jag kanske lämna in bilen för växelolja-byte.
Hittar varken pluggen eller filtret. Antar att det ska sitta i närheten av växellådan som ser ut som en liten "jetmotor" väl? Och skruva loss oljetråg och rengöra vet jag inte om jag vågar. Eller ens vad det är.
Dessutom är bilen sänkt och väldigt låg så det är med nöd och näppe jag får upp den såpass med domkraften att jag kan klämma mig under den. Ingen underbar känsla att knappt kunna röra sig under en bil längre stunder. (Köpte såndär uppkörningsramp på Biltema men min bil är för låg för den och klarar inte vinkeln)

Så finolja och filter och inlämning för byte är mer än vad jag har råd med just nu tror jag.

Är det nån som har Haynes rep bok till Nissan 200SX S13 -93 att sälja?
Skulle behöva läsa på en del som ni märker...

24 Inlägg
2 oktober 2011
#15
Oljefilter i en automatlåda sitter innanför tråget, det är inget riktigt filter utan mer en sil, just därför är det viktigt att byta.

LejonLeo
3 oktober 2011
#16
I see.
Och tack för länken mr Lambo


Sök