3067
Sök

Tråd om Mekartabbar, vad har ni eller något annan gjort?

1 314 Inlägg
26 september 2011
Trådstartare
#1
Sökte efter en liknande tråd men hitta ingen..

En av mina tabbar.

Hade en saab 900,1987, Bilen ville inte ladda, kollade kablar, batteri,generator, bytte kolbrygga, mätte på alla vis men ingen ström..jag och en polers kollade över allt igen, men icke,
Visade sig senare att generatorremmarna var dåligt sträckta!!.. mad

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=205313
Projekt! Renovering/Dieselkonvertering Volvo 244.

Lat Perfektionist
6 359 Inlägg
26 september 2011
#2
Jag har en sån där dum oxå tongue

Hade en A100 för 1 år sedan ungefär. Helt plötsligt bara dog den, utan förvarning. Sen kunde man starta den, så hostade den igång lite kort för att sedan dö igen.
Bränslepumpen gick, bytte soppafilter, mätte upp spridarhuvudet (KE3-jet)
Inget hjälpte, efter ca 1 vecka i -25c ståendes i princip mitt inne i stan, så frågade far;

"Har du soppa i den?"
-Ja självklart! Kolla på mätaren, har minst 20L kvar!
"Ja, men HAR du soppa i den?"
-...

Mätarjäveln hade fastnat -.-'
Senast redigerat av LeafBox (26 september 2011)

Alla tycker olika, och det är därför du har fel...
Audi "S1.5" [OEM+] - 10-Ventils turbo - Projekttråd
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=297968

Skrotsamlare
4 031 Inlägg
26 september 2011
#3
Monterade nya tändkablar på Chryslern, korkad och stressad som man var så revs alla av på en gång. Sen vägrade biljäveln gå klockan 4 på natten när den skulle besiktas på morgonen...
Visade sig att rotorn går motsols på Mopar.

Det är aldrig försent att förvärra ett dumt beslut...

318 Inlägg
26 september 2011
#4
Vet en kille som bytte motor på sin 940 efter att den skar. Den här bilen var/är rejält trimmad. Efter motorbytet rasade den nya motorn- han hade inte spolat oljekylen så den var full av metallspån....

Själv:
jag satte på nya fälgar då kom grannen och började prata med mig om dem.
jag sänkte bilen och testkörde och tyckte det lät konstigt.... när min granne började prata glömde jag dra åt hjulbultarna ordentligt på ena framhjulet roll
Senast redigerat av PartilleMalm (26 september 2011)


Dagdrömmare
2 836 Inlägg
26 september 2011
#5
If it´s works - don´t fix it!

Japp! På min 318 funka(de) vänster bak broms en bra aning sämre än på dom 3 andra hjul...
Hade bilen uppe o är jag i farten så kollar jag vad felen kan vara utan att tänka på att kanske beställa delar innan.
Tog av trumman o fick syn på... Ja... skrot... Nu står bilen still, jag väntar på min försenade paket med delar o måste/får köra min 518 som var redan avställd...

På hjullastaren på jobbet skulle jag spänna remmar på generator(finns 2 st).
Fixat o gjort men skiten skriker än då!
Fixade nya o den ena gick av, den andra hoppade av.
Va nu då?!?!?! Generatorn har skurit!


Mopar Man
67 Inlägg
26 september 2011
#6
Hade en trimmad Volvo 740 GTL 16V som plötsligt en dag vägrade starta. helt omöjligt att få igång den igen. jag bytte tändmodul, tändstift, kablar, fördelarlock, rotor m.m. Inget hjälpte - absolut ingen gnista.

Bilen vart stående några dagar eller nån vecka mellan att varje sak byttes, och varje gång var det jag som stog framme vid motorn och en polare som drog i nyckeln...

En dag var jag själv i garaget och satt och skulle starta den. DÅ, efter 3-4 månader såg jag att varvräknaren inte rörde sig när jag försökte starta... då gick jag fram, kollade svänghjulspositionssensorn. en kontakt hade hoppat av där. Körde lite 5-56 i och satte ihop. sedan fungerade motorn perfekt.

-doh-
Senast redigerat av ztereoid (26 september 2011)

----------------------------------
*Mc-åkande, Bil-älskande, Scaniajobbande V8-förare

Ubåtsingenjör
7 317 Inlägg
26 september 2011
#7
fassans meck bytte värme packet på pickupen ... när han sedan skulle fylla upp med kylarvatten uteslöt han glykol mitt i vintern ... dagen efter var motorblocket sprucket


1 314 Inlägg
27 september 2011
Trådstartare
#8
Hörde av en mack ägare en gång...

En "kärring" kom in och köpte olja till sin bil, hon köpte 2 st 4 liters oljedunkar, sedan kom hon in igen och skulle köpa en till. då frågade han vad hon skulle ha så mycket olja till..

"Det är inte olja upp till hålet ännu" fick han till svar.. Mohahahaha

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=205313
Projekt! Renovering/Dieselkonvertering Volvo 244.

Administratör
11 935 Inlägg
27 september 2011
#9
Volvofarfar skrev:
Sökte efter en liknande tråd men hitta ingen..

En av mina tabbar.

Hade en saab 900,1987, Bilen ville inte ladda, kollade kablar, batteri,generator, bytte kolbrygga, mätte på alla vis men ingen ström..jag och en polers kollade över allt igen, men icke,
Visade sig senare att generatorremmarna var dåligt sträckta!!.. mad

Här finns en liknande tråd som varit i liv sen 2009 nån gång: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=120519

Mvh

"Alla blå bär är blå bär - även blåbär - men det är bara blåbär som är blåbär."

642 Inlägg
27 september 2011
#10
Grabber skrev:
If it´s works - don´t fix it!

Det citatet är guld värt smile


Ubåtsingenjör
7 317 Inlägg
27 september 2011
#11
Volvofarfar skrev:
Hörde av en mack ägare en gång...

En "kärring" kom in och köpte olja till sin bil, hon köpte 2 st 4 liters oljedunkar, sedan kom hon in igen och skulle köpa en till. då frågade han vad hon skulle ha så mycket olja till..

"Det är inte olja upp till hålet ännu" fick han till svar.. Mohahahaha

detta har även jag varit med om ... en kund kom in och köpte en motor för närmare 100 000 , han kom tillbaka 2 veckor senare och var skit sur över att den hade rasat. När vi öppnade var hela motorn fylld med 2 takts olja ( detta var en 100hk honda 4 takt )


DrivmedelsTekniker
1 632 Inlägg
27 september 2011
#12
Att inte se till att domkraften rullar bakåt när man ska sänka ner bilen kan sluta i katastrof, eller i varje fall med att köpa en ny tank till bilen efter att den blivit platt........


1 915 Inlägg
27 september 2011
#13
Så gjorde en gammal kompis jag hade för typ 15år sen.
Hans första bil var en volvo 244, 18år och aldrig skruvat bil förut.
Han gjorde oljebyte och fyllde på olja i motorn tills det var fullt.

Han kom inte så långt innan det rök och började brinna under huven.
Brandkåren kom o släckte o sen blev det skroten!

Om man inte vet hur mycket olja man ska fylla i, så är det bättre att fråga nån som vet smile


Volvofarfar skrev:
Hörde av en mack ägare en gång...

En "kärring" kom in och köpte olja till sin bil, hon köpte 2 st 4 liters oljedunkar, sedan kom hon in igen och skulle köpa en till. då frågade han vad hon skulle ha så mycket olja till..

"Det är inte olja upp till hålet ännu" fick han till svar.. Mohahahaha

V70N 2.5T -05
V70XC 2.4T -01

772 Inlägg
27 september 2011
#14
Volvofarfar skrev:
Hörde av en mack ägare en gång...

En "kärring" kom in och köpte olja till sin bil, hon köpte 2 st 4 liters oljedunkar, sedan kom hon in igen och skulle köpa en till. då frågade han vad hon skulle ha så mycket olja till..

"Det är inte olja upp till hålet ännu" fick han till svar.. Mohahahaha

På verkstaden där jag jobbade för några år sen kom det in en kund som tyckte att hans bil gick väldigt konstigt. Vi körde den och tyckte oxå det. Vi kollade igenom allt och när vi kom till oljestickan så var hela stickan oljig.
8 liter var det i istället för 4.

En annan kund som hämtade ut sin bil som vi gjort service på kom tillbaka några minuter senare och frågade vad vi gjort med hennes koppling. Den tog så långt ner nu.
Vi provkörde den och konstaterade att den var som innan.
Men hon var helt säker på att vi förstört kopplingen.
Ända tills vi sköt fram stolen åt henne.
"Åh nu är det som den ska ju", sa hon. smile

27 Inlägg
27 september 2011
#15
För många år sedan skulle Jag hel renoverade min gamla 242 o köpte en turbomotor till denna o skulle trimma  motorn sagt o gjort rev isär motorn bytte lager packningar vev borra blocket ja jag gjorde allt i med skiten igen o skulle starta upp den o märkte att den inte fungerade...Stod o klia mig i huvudet o fundera sedan kommer brorsan in o fråga hur det går vilket jag svor som jag vet inte vad över motorn o han vänder sig sedan mot mig o frågar om kolvarna och vevstakarna som låg på bordet inte skulle i ochså*suck*


Kattjäveln åt upp min kyckling!
6 170 Inlägg
27 september 2011
#16
Minx skrev:
För många år sedan skulle Jag hel renoverade min gamla 242 o köpte en turbomotor till denna o skulle trimma  motorn sagt o gjort rev isär motorn bytte lager packningar vev borra blocket ja jag gjorde allt i med skiten igen o skulle starta upp den o märkte att den inte fungerade...Stod o klia mig i huvudet o fundera sedan kommer brorsan in o fråga hur det går vilket jag svor som jag vet inte vad över motorn o han vänder sig sedan mot mig o frågar om kolvarna och vevstakarna som låg på bordet inte skulle i ochså*suck*

Snälla, säg att du skämtar ?!!???

I vilket fall som helst så var det nog bland det roligaste jag läst xD

"Att springa utan att man har polisen efter sig, tyder på att man har psykisk obalans" -blacken
"Köp inte en Saab utan turbo snälla, det är som att köpa en ostmacka utan ost." - Chrizz
http://glim.myminicity.com/env
Egen minecraftserver på esab86.no-ip.org :P

Den snabbaste stillastående...
16 Inlägg
28 september 2011
#17
Störande merarbete som man lyckades med när man slavade som bilmekaniker för 3-4 år sedan var när ja skulle montera en dragkrok på en sprillans mazda 6, under arbetet ingår det att borra bort poppnitar till värmesköldarna för ljuddämparna längst bak, grejjen som man inte tänkte på när man började borra var att reservhjulet låg precis på ovanför och självklart så blir de punktering... som tur var så va man ensam i verkstan så man smög ur hjulet och drog en vulklagning (inte cykel modell) så va de som nytt igen wink kanske inte de roligaste men absolut mest irriterande som jag gjort i min karriär som mekaniker, annars känns de dummt att erkänna alla sina fel då man garanterat aldrig får mer jobb om fel person läser denna tråd big_smile haha!

Maskinbefäl
1 038 Inlägg
28 september 2011
#18
På verkstadsskolan skulle vi renovera en Scania DSI 11. (11l rak dieselsexa med turbo & intercooler)

Sagt och gjort jag och en kompis slog i sär motorn, bytte allt nästan återmontera, mätte tolleranser som foderovalitet, kolvens höjd över foder, lagerspel mm, mm. När motorn väl var i hopskruvad gick den inte runt.

Läraren kommer och uppkäftigt säger "fan grabbar ni måste ha lite muskler, det är komp i de där..."

Sagt och gjort, på med längsta förlängaren och en extra rörbit (blev nog nära två meter förlängare) och vi baxa runt motorn. Vi höll på att vrida den av motorbänken. Efteråt skulle bara ventilspelet kontrolleras så att allt stämde. När vi löft ventilkåpan började vi nästan gråta 12 KROKIGA STÖTSTÄNGER.

Vi hade vänt mellanhjulet mellan vevaxel och kamaxel 180 grader fel vilket gjorde att kammen hamnade 180 grader fel...

Mvh Magnus

Till att börja med. Ber om ursäkt för min applesi (apple dyslexi). Ipaddan och jag är inte alltid överens om vad som skall stå...

1 482 Inlägg
29 september 2011
#19
Några exempel på vad jag tabbat lite med på jobbet.. shait happens smile
Jobbar med tåg.

- Glömt 4st av 6 motorbultar till en motor
- Glömte locktite på en skruv som lossnade och sprängde en stömriktare
- Klantat mig duktigt vid manövrering av lyftarna ( är 74ton man leker med... )
- Kopplat några motorer fel så dom gick åt fel håll....
- Kopplat fel några gånger så vagnen går bakåt istället för frammåt.
- Kortslutit 700volt rakt in i vagnskorg mot jord.
- Fått ett antal stötar mellan 36-750volt.. gör ont.
med mera.... smile

Med bilarna har jag gjort följande vad jag kan minnas:
- Glömde fylla v-låds olja o undrar varför bilen inte driver.
- Klantade med kolvkompressorn och slog sönder 3st nya kolvringar vid montering
- Montera fördelaren på mustangen så motorn ville tända baklänges
- Montera bakvagnen på E30n för att sedan se komma på att tanken som ligger bredvid måste monteras först
- Lyfte upp bilen med 2 domkrafter ( en fram, en bak ) för att snabbt märka att detta va en mycket dum ide..
- Pressade in ett hjullager snett och knäckte lagerhuset.
- Monterade kablarna fel till soppapumpen så den gick åt fel håll
- Slet loss växellåda när jag låg under bilen, fick den rakt på juvelerna.
- Kopplade + från tändningen ner till startmotorn rakt mot jord...

Med mera..

BLT Service
Theracords Music Label

3 259 Inlägg
29 september 2011
#20
2st polare körde stubbrace med en gammal 240 som dom rasade motorn på. Dom bytte motor men efter det så drev inte bilen på nån av växlarna, aha växellådan är trasig tänkte dom och bytte den, det fungerade inte heller så dom rev lådan igen och bytte koppling, samma sak igen! Och till slut upptäckte dom att kopplingswiren var för hårt spänd... Kan tillägga att dom bara var 16-17år men ändå! En historia som dom ofta blir påminda om! big_smile

Själv har man ju också gjort endel tabbar, tex glömt att montera rotorn och sen undrat varför bilen inte startar är ju en klassiker! smile Värsta jag har gjort är väl köra fram till garageporten med gårdstraktorn som var en subaru leone kombi 4x4 med lågväxeln ilagd, hoppade ur och skulle öppna garageporten lite lagom stressad utan att helt lägga ur ettans växel.... Jag behövde aldrig öppna garageporten innan subarun var halvvägs in! big_smile Då ville man ju bara springa med huvudet rakt in i väggen alltså....

Mvh/Jon

Projekt Fiat 126 R1
Projekttråden:
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=125976


Sök