3388
Sök

Mercedes OM602. 5cyl 2.5L turbodiesel. mer effekt? hur? samt allmän info om motorn

Studerande maskiningenjör
1 903 Inlägg
26 september 2011
Trådstartare
#1
Hej!

jag undrar vad det finns för möjligheter att plocka ut mer effekt ur en mercedes OM602-motor? smile
motorn är som sagt en 5cylindrig turbodiesel på 2.5liter.
original så lämnar den 126hk om jag minns rätt.
motorn sitter i en 190 från -92 om det är av intresse smile

Finns det några enkla ingrepp man kan göra för att få fart på en bil med denna motorn?
Jag har aldrig skruvat eller ägt en diesel förr så detta är nytt för mig.
det är väl ganska vedertaget att man ställer upp dieselpumpen för att få lite mer fart?
hur reglerar dessa bilar laddtrycket? kan man ställa detta mekaniskt också i samband med att man ställer upp pumpen?

och slutligen, OM det nu går att få lite fart i maskineriet. hur mycket tål automatlådan? behöver man oroa sig för denna? smile

jag är otroligt vetgirig när det gäller detta ämne så även om du läser det här men inte har något direkt svar på mina frågor så är du endå välkommen att tillföra matnyttig information big_smile allt som kan ge mig mer kunskap är välkommet!

tack på förhand
MVH
Senast redigerat av FreddeLi (28 september 2011)


Studerande maskiningenjör
1 903 Inlägg
28 september 2011
Trådstartare
#2
ändrar rubriken i hopp om att att få något svar åtminstone hmm säker på att här finns mercedeskunnigt folk! var inte blyga nu smile


Skrotsamlare
4 031 Inlägg
30 september 2011
#3
Jag vet inte men vill lära, jag har också en MB med OM602 utan turbo. sad Men jag tänkte köpa en hel donotorbil att ta turbomotorn ifrån och då kan det ju vara bra att veta vad man kan göra med den. smile

Det är aldrig försent att förvärra ett dumt beslut...

Turbo?
440 Inlägg
30 september 2011
#4
Pumpen går ju att ställa på mer.

Turbon borde bara vara reglerad via wastgaten, om det ser ut som jag tror det gör. Alltså, trycket borde kunna ökas igenom pysventil, eller brickor.

Sen vet jag inte hur hållbar om602 motorn är, men om603 är ju en relativt stadig pjäs. Och sen så borde ju pumpen inte klara några jätte många fler hästar. En ren gissning Kanske max 170-200? Men det gör rätt mycket på en diesel.

Hoppas på ett rökfyllt 2014!
Buntband Racing

Studerande maskiningenjör
1 903 Inlägg
1 oktober 2011
Trådstartare
#5
Denniz_ skrev:
Pumpen går ju att ställa på mer.

Turbon borde bara vara reglerad via wastgaten, om det ser ut som jag tror det gör. Alltså, trycket borde kunna ökas igenom pysventil, eller brickor.

Sen vet jag inte hur hållbar om602 motorn är, men om603 är ju en relativt stadig pjäs. Och sen så borde ju pumpen inte klara några jätte många fler hästar. En ren gissning Kanske max 170-200? Men det gör rätt mycket på en diesel.

okej.
jo så långt har jag också kunnat läsa mig till på nätet sedan jag postade denna tråd. Att man kan ersätta laddtrycksstyrningen med en pysventil.

även lyckats luska ut via diverse forum att automatlådan skall hålla upp till 400hk, men skulle vilja ha detta bekräftat av någon som testat? smile

den siffran du nämner är ungefär vart jag skulle vilja hamna så det hade varit perfekt smile

MVH


Skrotsamlare
4 031 Inlägg
1 oktober 2011
#6
Jag är helt nöjd om jag kan få 160hk+ i min, jag har ju köpt den för att åka billigt! smile

Det är aldrig försent att förvärra ett dumt beslut...

Studerande maskiningenjör
1 903 Inlägg
1 oktober 2011
Trådstartare
#7
RD_87 skrev:
Jag är helt nöjd om jag kan få 160hk+ i min, jag har ju köpt den för att åka billigt! smile

frågan är om inte allt vad bränsleekonomi heter går åt skogen så fort man börjar ställa upp pumpen? tongue har en känsla av det tongue

MVH


Skrotsamlare
4 031 Inlägg
1 oktober 2011
#8
FreddeLi skrev:
RD_87 skrev:
Jag är helt nöjd om jag kan få 160hk+ i min, jag har ju köpt den för att åka billigt! smile

frågan är om inte allt vad bränsleekonomi heter går åt skogen så fort man börjar ställa upp pumpen? tongue har en känsla av det tongue

MVH

Nja på kompisens 300 med turbo märktes det ingen större skillnad, jag har en känsla av att det har mycket med högerfotens läge att göra?

Det är aldrig försent att förvärra ett dumt beslut...

Studerande maskiningenjör
1 903 Inlägg
1 oktober 2011
Trådstartare
#9
RD_87 skrev:
FreddeLi skrev:
RD_87 skrev:
Jag är helt nöjd om jag kan få 160hk+ i min, jag har ju köpt den för att åka billigt! smile

frågan är om inte allt vad bränsleekonomi heter går åt skogen så fort man börjar ställa upp pumpen? tongue har en känsla av det tongue

MVH

Nja på kompisens 300 med turbo märktes det ingen större skillnad, jag har en känsla av att det har mycket med högerfotens läge att göra?

kan så vara, jag fick för mig att pumpen matade mer bränsle över hela registret när man ställde upp den men den kanske enbart gör det vid full belastning smile

MVH


632 Inlägg
1 oktober 2011
#10
FreddeLi skrev:
RD_87 skrev:
FreddeLi skrev:
frågan är om inte allt vad bränsleekonomi heter går åt skogen så fort man börjar ställa upp pumpen? tongue har en känsla av det tongue

MVH

Nja på kompisens 300 med turbo märktes det ingen större skillnad, jag har en känsla av att det har mycket med högerfotens läge att göra?

kan så vara, jag fick för mig att pumpen matade mer bränsle över hela registret när man ställde upp den men den kanske enbart gör det vid full belastning smile

MVH

Vad jag fått för mig av att läsa kunniga personers ord här på gorg så "styr" man bränslet med gasen på en diesel, vilket gör att uppställt inte behöver betyda en markant ökning av förbrukningen vid normal körning.  smile
Senast redigerat av saav (1 oktober 2011)


Mercedes-Benz Diesel
167 Inlägg
1 oktober 2011
#11
FreddeLi skrev:
RD_87 skrev:
Jag är helt nöjd om jag kan få 160hk+ i min, jag har ju köpt den för att åka billigt! smile

frågan är om inte allt vad bränsleekonomi heter går åt skogen så fort man börjar ställa upp pumpen? tongue har en känsla av det tongue

MVH

helt klart.. men det beror ju på höger foten men skall man trimma dessa motorer skall man ju intte göra det på sin pendlar bil

kärlek växer inte på träd den tillverkas i tyskland <3

Skrotsamlare
4 031 Inlägg
1 oktober 2011
#12
Jag tänkte mig bara lite måttlig vässning, skulle förbrukningen bli för hög så skruvar jag ner den igen. Det är nämligen min pendlarbil. smile

Det är aldrig försent att förvärra ett dumt beslut...

Mercedes-Benz Diesel
167 Inlägg
1 oktober 2011
#13
jodet klart men var noga med att märcka upp hur den var orginal bara..... dok av råder jag men....
förstår endå att men vil pigga upp den litte

kärlek växer inte på träd den tillverkas i tyskland <3

Skrotsamlare
4 031 Inlägg
1 oktober 2011
#14
dieselkungen1 skrev:
jodet klart men var noga med att märcka upp hur den var orginal bara..... dok av råder jag men....
förstår endå att men vil pigga upp den litte

Ok, kanske lugnast att låta bli. Men jag SKA ha tag i en turbomotor, OM602 utan turbo är så jävla trött att jag somnar vid gaspådrag....

Det är aldrig försent att förvärra ett dumt beslut...

Mercedes-Benz Diesel
167 Inlägg
1 oktober 2011
#15
jo en turbomaskin skulle ju va nå....... nä fan dom är ju slö men dok gör dom ju sina mil kvalitet med andra ord

kärlek växer inte på träd den tillverkas i tyskland <3

5 119 Inlägg
2 oktober 2011
#16
När ja maxa pumpen på min 250 så drog den ca 0,7 blandad. Så helt klart värt de:) gick bra gjorde den och sjukt driftsäker, gick på stummen 2 vintrar i rad på sjön å de enda som gav upp va kolen i generatorn:) fast berodde nog på extra ljusen:)

Spana gärna in mitt projekt på mercorna och lite annat :) http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=262552
eller på projektet på min caddy mk1 http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=303965

Mercedes-Benz Diesel
167 Inlägg
2 oktober 2011
#17
jo när den drar 0,6-0,65mil orginal.... skulle intte tro det va

kärlek växer inte på träd den tillverkas i tyskland <3

Skrotsamlare
4 031 Inlägg
2 oktober 2011
#18
Min OM602 utan turbo går som dieselkungen säger, kring 0,65-0,7. Då sitter den i en gammal W123 och jag har inte kollat någonting på bilen sen jag köpte den. smile
Så 0,7 med uppställd pump skulle jag vilja påstå är BS.

Det är aldrig försent att förvärra ett dumt beslut...

Studerande maskiningenjör
1 903 Inlägg
2 oktober 2011
Trådstartare
#19
fick fram lite info via andra forum. delar med mig av det här ifall någon är intresserad!

Bägge bilderna visar 300 turbopumpar, men det ser i stort sett lika ut på 250'in, bara en cylinder kortare.

http://iloapp.kjenik.se/data/_gallery/public/8/1245016456_resized.jpg

1 - Tomgångsjustering, fin.

2 - Tomgångsjustering, grov. Utåt för att sänka tomgången.

3 - Maxvarv justering. Inåt för att öka maxvarvtalsbegränsning.

4 - Full last justering. Utåt för att öka bränslemängden.

Skruv nummer 4 skall utåt för att "ställa på". Om man utgår ifrån en originalmotor, så går det att skruva ca 2 varv utan att påverka tomgången. Därefter kommer tomgången att öka. Alltså, kan man skruva ut ca 2 varv med motorn avstängd. Resten rekommenderar jag att man gör med motorn igång. Det blir lite oljesöl, kanske 1 dl eller 2 på 5-10 minuter.

När tomgången ökar när man skruvar på nr 4, sänker man tomgången genom att skruva på skruv nr 2. Det är en grovjustering av tomgången. Skall skruvas utåt för att minska tomgången. Skruv 4 går att skruva utåt ca 3,5-4 varv, sen går det inte att sänka tomgången längre. Prova också att varva upp motorn ibland under justeringen, har man skruvat för mycket på nr 4 kommer motorn att rusa, och inte gå ner i varv.


http://iloapp.kjenik.se/data/_gallery/public/8/1230504943_resized.jpg


Om pumpen har en Aldaklocka, nr 3 på bilden (Atmosfärisk laddtryck kompensering tror jag det heter på svenska.) så går det att "ställa på" den med. Den sitter såvitt jag vet på samtliga turbomotorer, men finns även på en del sugmotorer, fast då heter den Ada, dvs utan ladd.

För att "ställa på" Alda klockan måste man ta bort plomberingen som sitter längst upp på den, därunder finns det en justerskruv. Den skall skruvas uppåt för mer effekt. Den går att skruva på med motorn avstängd. Det är väldigt trångt mellan insug och skruv, en del plockar bort insuget för att komma åt den, men jag kan intyga att det går att justera utan att ta bort insuget.

Om man följer slangen som går ifrån Aldaklockan, så går den till en magnetventil. Det är ett säkerhetssystem för att skydda motorn mot för högt laddtryck. Lättaste sättet att koppla bort är att koppla om slangarna, så att det går en slang raka vägen mellan Aldaklocka och insug.

/ Kjell

även dessa länkar var intressanta:

http://dcsforum.se/dieselsnack/viewtopi … amp;t=6759
http://dcsforum.se/dieselsnack/viewtopi … amp;t=4632


Baronen
1 434 Inlägg
15 juni 2012
#20
I originalpumpen sitter det 5,5mm element. Originalpumpen kan leverera omkring 170 hästar cirkus. Så ett annat aggregat och en intercooler är vad du kan göra för att nå den siffran. Grenröret på en OM602.961 har T25 fläns, men med en adapter för T3 så kan man använda ett T3/T4 aggregat, vilket är en ganska lagom turbo om man vill ha körekonomi och komfort. För att få mer effekt sen så behövs mer bränsle.
Jag kan få fram 7mm element som inte är kinaskräp. Dessa ska räcka till 280 - 300 häst ungefär, men inte med den här setuppen. Använd så stoor laddluftkylare som möjligt! Det ger lite extra lag, men ska man ösa in en massa diesel blir det varmt och och då vill du ha in några extra syremolekyler.
Otroligt trevliga motorer förövrigt! Och stabila! Du behöver röra botten på den, den håller. wink

Elbilar kan dra åt helvete.


Sök