3415
Sök

Saab 9-5 Aero med ett " förtidigt varvstopp" ??

44 Inlägg
1 oktober 2011
Trådstartare
#1
Hej på er!

Gör om beskrivningen eftersom vissa förbättringar har gjorts.

Det är en Saab 9-5 Aero med ett steg 1 itsfun chip, sport luftfilter. Obs ingen öppen dump längre.

Den går alltså ibland hur bra som helst fullt ut hela varvtals registret utan några problem, men tex vid nästa gas pådrag kan den börja rycka och det känns som om den får varvstopp vid ca 5000 rpm då börjar den blöddra och rycka och vägrar att gasa något mer.

Det känns ungefär som en varvtalsregulator och vid 5300 varv på 3ans växel gör den 140 och den hastigheten håller den utan att öka eller sänka något när blöddret kommer, släpper jag gasen och ger fullt igen så går den hela registret ut igen.

Saker bytta:

Tändkasset ( Slapp en del ryck men inte allt)
Vevaxelgivare ( bilen dör inte längre när jag trampar kopplingen och låter varvtalet dalra)
Lufftmassemätare ( har testat med en nya utan bättre resultat)

Saker bytta tidigare:
Tändstifft
Ny luftmassemätare
Soppa pump.

Jätte tacksam för svar!

MVH Berggren
Senast redigerat av berggren91 (15 november 2011)


43 Inlägg
1 oktober 2011
#2
Man ska inte ha öppen dump på en T7 motor. Om det nu är en sådan du menar med "dump"

SAAB = Saab Automobile Absolut Bäst

7 275 Inlägg
1 oktober 2011
#3
Det är väl inte helt ovanligt att soppapumpen kan bli dålig.
Brukar kunna hacka och ha sig innan den säger upp sig för gott.


44 Inlägg
1 oktober 2011
Trådstartare
#4
AIK-1891 skrev:
Man ska inte ha öppen dump på en T7 motor. Om det nu är en sådan du menar med "dump"

Ja precis, ja har en öppen dumpventil! Men den satt på när jag köpta bilen för ca 2 år sedan och då var det inga problem alls, det är nu under 2011 som den har börjat jävlas hmm

Varför ska man inte ha öppen dump på T7erna ?

Tack för svaret!


44 Inlägg
1 oktober 2011
Trådstartare
#5
Brains skrev:
Det är väl inte helt ovanligt att soppapumpen kan bli dålig.
Brukar kunna hacka och ha sig innan den säger upp sig för gott.

Soppa pumpen böt jag förra vintern, då sa den upp sig helt och tvärdog. Men bytte då till en pump som skulle enligt dom jag köpte den av vara bättre och hålla längre när den var chipad. Så borde inte vara den, men ja man vet ju inte!

Tack för svaret!


Egen företagare Bilbygge & Chassie-teknik
1 594 Inlägg
1 oktober 2011
#6
berggren91 skrev:
AIK-1891 skrev:
Man ska inte ha öppen dump på en T7 motor. Om det nu är en sådan du menar med "dump"

Ja precis, ja har en öppen dumpventil! Men den satt på när jag köpta bilen för ca 2 år sedan och då var det inga problem alls, det är nu under 2011 som den har börjat jävlas hmm

Varför ska man inte ha öppen dump på T7erna ?

Tack för svaret!

Många som påstår som du "Inga problem alls"
Läs och lär; http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=119798
Senast redigerat av hotrodder (1 oktober 2011)

Varför bara en bil när man ha flera...
Mest roddar & jänkare i verkstan,
men även en å annan Saab

7 275 Inlägg
1 oktober 2011
#7
Jag tror inte att dumpen är något problem i det här sammanhanget men du kan ju byta om du har en liggandes...

Men eftersom motorlampan tänds ibland så kan du ju kolla efter lagrade felkoder och se vad den har varnat för.

Vilka tändstift kör du med?
Senast redigerat av Brains (1 oktober 2011)


44 Inlägg
1 oktober 2011
Trådstartare
#8
hotrodder skrev:
berggren91 skrev:
AIK-1891 skrev:
Man ska inte ha öppen dump på en T7 motor. Om det nu är en sådan du menar med "dump"

Ja precis, ja har en öppen dumpventil! Men den satt på när jag köpta bilen för ca 2 år sedan och då var det inga problem alls, det är nu under 2011 som den har börjat jävlas hmm

Varför ska man inte ha öppen dump på T7erna ?

Tack för svaret!

Många som påstår som du "Inga problem alls"
Läs och lär; http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=119798

Tack för den länken, mycket vettig läsning och när jag tänker efter så händer det faktiskt att den stannar ibland, just efter gas pådrag och man trampar kopplingen och låtter den gå ner mot tomgång, men den finns inte och bilen dör.

Det kan ju vara värt att testa att ta bort dumventilen ett tag och se om det blir bättre, så har man ju allafall testat yttligare en möjlig bov i dramat.

Tack för svaret!


44 Inlägg
1 oktober 2011
Trådstartare
#9
Felplacerad skrev:
Men den satt på när jag köpta bilen för ca 2 år sedan och då var det inga problem alls

Men inte nu längre wink
Saker slits och går sönder, om du nu vill vara dum kanske det hjälper att köpa en ny...
Men tror nog dom flesta håller med om att du ska ta bort din fjantiga visselpipa lol

Men ja tycker ju om min fjantiga visselpipa! cool

Men man kan ju faktiskt testa ta bort den och se om det blir bättre, har ju hellre en bil som går som den ska än en bil med dump som går skit!

Tack för svaret!


44 Inlägg
1 oktober 2011
Trådstartare
#10
Brains skrev:
Jag tror inte att dumpen är något problem i det här sammanhanget men du kan ju byta om du har en liggandes...

Men eftersom motorlampan tänds ibland så kan du ju kolla efter lagrade felkoder och se vad den har varnat för.

Vilka tändstift kör du med?

Farsan har nämligen en polare som har egen firma och meckar saab hela dagarna, de va han som kom ut och läste felkodarna och han sa att han inte fick ut någon mer info än just tändningsfel, och som han sa så kan det ju vara vad som helst.

Tändstiften köpte jag också av han, dom var rekommederade till 9-5an sa han.

Tack för svaret!


43 Inlägg
1 oktober 2011
#11
att pröva en vanlig pypassventil är ju ett ganska billigt sätt att få reda på om det är dumpen som är felet.

SAAB = Saab Automobile Absolut Bäst

44 Inlägg
1 oktober 2011
Trådstartare
#12
Felplacerad skrev:
Kan de vara så att sportluftfiltret ställer till det för luftmassemätaren?

Sportluftiflter ställer inte till det, dock öppna filter som många kallar för sportluftsfilter..

Om du kör med öppet filter och inte satt fast inloppsröret ordentligt kan lmm skakas för mycket och bete sig skumt/gå sönder av det..Även om den suger varmluft eller bara rent av för att den sitter där.
Kommer inte ihåg exakt hur det ser ut. Men hade en 9-5 Aero för länge sedan. Filtret hänger väl ner vid däcket om jag minns rätt ? :S


Eftersom du inte hittat någon läcka så skulle jag testa att koppla in luftboxen, samt återcirkulerande avlastningsventil och sedan nollställa så motorlampan får en chans att släckas.


Edit: vore ju roligt att få upp något mer på felsökning, Finns ju mycket som kan få en bil att gå ojämnt roll

Precis, boxen för orginalfilteret går ju ner orginal vid däcket på högersidan, så de e där mitt sportluftfilter sitter och det är ej ett öppet!

Ditt förslag låter jäkligt vettigt! Ska be om en till felsökning före jag börjar med allt, var ju länge sedan han gjorde det och nu är det mycket värre, så de kanske visar något mer nu.

Tack för svaret!


44 Inlägg
1 oktober 2011
Trådstartare
#13
AIK-1891 skrev:
att pröva en vanlig pypassventil är ju ett ganska billigt sätt att få reda på om det är dumpen som är felet.

Ja det har du rätt i! Ska försöka få en felkodsläsning på den först så får vi se om den visar något mer. Annars ska jag testa med ta bort dumpventilen!

Tack för svaret!


Bilälskare
283 Inlägg
1 oktober 2011
#14
berggren91 skrev:
AIK-1891 skrev:
Man ska inte ha öppen dump på en T7 motor. Om det nu är en sådan du menar med "dump"

Ja precis, ja har en öppen dumpventil! Men den satt på när jag köpta bilen för ca 2 år sedan och då var det inga problem alls, det är nu under 2011 som den har börjat jävlas hmm

Varför ska man inte ha öppen dump på T7erna ?

Tack för svaret!

t7 systemet e riktigt känsligt.. försökte sj byta te öppendump men den gick bara som en trött 90 hästars escort...

låter som om det e tändkabeln upp till tändkassetten som e kass..

Lejon, född under 1990 talet, älskar bilar, streetrace, dragrace, allt inom motor:D:D

44 Inlägg
1 oktober 2011
Trådstartare
#15
klawd22 skrev:
berggren91 skrev:
AIK-1891 skrev:
Man ska inte ha öppen dump på en T7 motor. Om det nu är en sådan du menar med "dump"

Ja precis, ja har en öppen dumpventil! Men den satt på när jag köpta bilen för ca 2 år sedan och då var det inga problem alls, det är nu under 2011 som den har börjat jävlas hmm

Varför ska man inte ha öppen dump på T7erna ?

Tack för svaret!

t7 systemet e riktigt känsligt.. försökte sj byta te öppendump men den gick bara som en trött 90 hästars escort...

låter som om det e tändkabeln upp till tändkassetten som e kass..

Okej! Hur löste du det då? Eller blev du helt utan pyttschssssss ljudet? tongue

Ja tändkabel e ju så klart en tänkbar bov, har inte tänkt på det tidigare! Värt att kolla upp!

Tack för svaret!


89 Inlägg
1 oktober 2011
#16
Har du en extern laddtrycksmätare så du kan hålla ett öga på trycket.
En tanke som slog mig var övertryck i systemet därför börjar motorn rycka, då tryckvakten slår till.

Lita inte för mycket på original mätaren då det är beräknat tryck den visar inte "äkta" tryck".

Dör motorn nästan helt för dig när den rycker eller går den bara lite ojämnt ?

Bilälskare
283 Inlägg
2 oktober 2011
#17
berggren91 skrev:
klawd22 skrev:
berggren91 skrev:

Ja precis, ja har en öppen dumpventil! Men den satt på när jag köpta bilen för ca 2 år sedan och då var det inga problem alls, det är nu under 2011 som den har börjat jävlas hmm

Varför ska man inte ha öppen dump på T7erna ?

Tack för svaret!

t7 systemet e riktigt känsligt.. försökte sj byta te öppendump men den gick bara som en trött 90 hästars escort...

låter som om det e tändkabeln upp till tändkassetten som e kass..

Okej! Hur löste du det då? Eller blev du helt utan pyttschssssss ljudet? tongue

Ja tändkabel e ju så klart en tänkbar bov, har inte tänkt på det tidigare! Värt att kolla upp!

Tack för svaret!

bruakr va tändkabeln som klabbar.Ptongue jag smällde i ett sportfilter istället i originalburken så får man lite pysljud:P annsrs har jag ju turbovinnandet:Dbig_smile

Lejon, född under 1990 talet, älskar bilar, streetrace, dragrace, allt inom motor:D:D

Kattjäveln åt upp min kyckling!
6 170 Inlägg
2 oktober 2011
#18
micke bl skrev:
Lita inte för mycket på original mätaren då det är beräknat tryck den visar inte "äkta" tryck".

För att förtydliga det hela, originalmätaren visar inte lufttryck alls utan luftMASSA.

"Att springa utan att man har polisen efter sig, tyder på att man har psykisk obalans" -blacken
"Köp inte en Saab utan turbo snälla, det är som att köpa en ostmacka utan ost." - Chrizz
http://glim.myminicity.com/env
Egen minecraftserver på esab86.no-ip.org :P

44 Inlägg
2 oktober 2011
Trådstartare
#19
micke bl skrev:
Har du en extern laddtrycksmätare så du kan hålla ett öga på trycket.
En tanke som slog mig var övertryck i systemet därför börjar motorn rycka, då tryckvakten slår till.

Lita inte för mycket på original mätaren då det är beräknat tryck den visar inte "äkta" tryck".

Dör motorn nästan helt för dig när den rycker eller går den bara lite ojämnt ?

Har bara orginal att förlita mig på! Och den visar stadigt iallafall.


Okej, nja ska försöka beskriva det lite mer exakt.

tex 3 ans växel, full gas. Vid ca 3800 rpm ett hack och accelationen uppehör i ca 1 sek sen smäller det till igen och går hur bra som helst, och ibland då så blir det som ett förtidigt varvstopp vid ca 5000 rpm och bilen börjar rycka och blöddra och motorlampan börjar blinka och förblir tänd. Går inte att få någon mer gas då utan de är bara till att släppa gasen.

I ett sånt tillfälle när ja trampar kopplingen och låter varvtalet dala mot tomgångsvarvet så kan bilen bara dö, finns liksom inget tomgångsvarv.

Och så kan ja göra i typ 15 min och testa samma sak igen och då kan den gå hur bra som helst igen.

Det är det som känns så kontigt, att ibland går den hur bra som helst och några min senare kan den gå piss.


Tack för svaret!


44 Inlägg
2 oktober 2011
Trådstartare
#20
TBOC_Razor skrev:
micke bl skrev:
Lita inte för mycket på original mätaren då det är beräknat tryck den visar inte "äkta" tryck".

För att förtydliga det hela, originalmätaren visar inte lufttryck alls utan luftMASSA.

De va som fan! Men vad är skillnaden mellan lufttryck och luftmassa då ? När man pratar om att bilen laddar så och så många bar är det väll luft tryck man pratat om ?

Tack för svaret!



Sök