3376
Sök

Turbokonvertera B20

83 Inlägg
5 oktober 2011
Trådstartare
#1
Tjenare
har planerat att turbokonvertera en b20 motor i vinter och har lite funderingar som jag hoppas ni kan hjälpa mig med.

Har planerat att köra med ett Garrett T3 agg från en 900og, dubbla Stromberg förgasare, k-kam samt bygga eget insug och tryckbox.

Det jag funderar över är, kommer det behövas en bränslepump till detta eller den klarar sig enbart på "sug",
räcker det med dubbla topplockspackningar och att modda förbränningsrummet som kompsänkning,
var kan jag borra för olja på motorn och räcker orginal oljetryck?

Är inte helt säker på setupen så tar gärna emot tips smile

är inte ute efter ett effektmonster (som ni kanske kan förstå av min önskelista) vill bara göra det som en kul grej
Tack på förhand

Mitt lilla Amazon-turbo Projekt! http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=231970
Dr.Daniel!

83 Inlägg
5 oktober 2011
Trådstartare
#2
Tipsa gärna om andra turboagg i samma storlek, vill helst ha enbart oljekylt

Mitt lilla Amazon-turbo Projekt! http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=231970
Dr.Daniel!

1 498 Inlägg
6 oktober 2011
#3
Varför inte sätta förgasaren innan turbon helt klart mycket fränare lösning! frågan är om det är ett måste att ha en carbontätad turbo? och vad det innebär.  Turbon kan du typ ta vilken som helst och strunta i att koppla vattnet,


Bonntrimmare
620 Inlägg
6 oktober 2011
#4
gå in på http://www.savarturbo.se/ där finns allt du behöver veta om b20 trimming.

du ska iaf inte ha förgasaren före turbon

Ingen minns tusen hk på pallbockar eller på ett papper för det är på gatan som respekten vinns! FiveStarRacing
Tack till
StreetPerformance
SpecialSvarv

1 498 Inlägg
6 oktober 2011
#5
D_Carlsson skrev:
gå in på http://www.savarturbo.se/ där finns allt du behöver veta om b20 trimming.

du ska iaf inte ha förgasaren före turbon

varför inte före?


83 Inlägg
6 oktober 2011
Trådstartare
#6
hade tänkt ha dubbla förgasare som sagt så det är ju en orsak att jag inte vill ha förgasare innan turbon, sen har jag för mig att ett carbon tätat agg kostar en hel del smile

Jo jag ska in och kolla lite till på sävar, har hittat endel väsentligt där innan smile

Mitt lilla Amazon-turbo Projekt! http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=231970
Dr.Daniel!

Bonntrimmare
620 Inlägg
6 oktober 2011
#7
ascona-tic skrev:
D_Carlsson skrev:
gå in på http://www.savarturbo.se/ där finns allt du behöver veta om b20 trimming.

du ska iaf inte ha förgasaren före turbon

varför inte före?

hur tror du turbon mår utav att få små bensin skvättar på impellern det blir dom att köra blästersand i turbon när den varvar 100.000rpm och att det blir nog konstigt med spjället före turbon

Ingen minns tusen hk på pallbockar eller på ett papper för det är på gatan som respekten vinns! FiveStarRacing
Tack till
StreetPerformance
SpecialSvarv

1 498 Inlägg
6 oktober 2011
#8
D_Carlsson skrev:
ascona-tic skrev:
D_Carlsson skrev:
gå in på http://www.savarturbo.se/ där finns allt du behöver veta om b20 trimming.

du ska iaf inte ha förgasaren före turbon

varför inte före?

hur tror du turbon mår utav att få små bensin skvättar på impellern det blir dom att köra blästersand i turbon när den varvar 100.000rpm och att det blir nog konstigt med spjället före turbon

Det är en väl beprövad metod så det fungerar och det finns även orginalmonterat på vissa modeller.


Bonntrimmare
620 Inlägg
6 oktober 2011
#9
ascona-tic skrev:
D_Carlsson skrev:
ascona-tic skrev:

varför inte före?

hur tror du turbon mår utav att få små bensin skvättar på impellern det blir dom att köra blästersand i turbon när den varvar 100.000rpm och att det blir nog konstigt med spjället före turbon

Det är en väl beprövad metod så det fungerar och det finns även orginalmonterat på vissa modeller.

aldrig sett lägg upp en film på något fungerande

Ingen minns tusen hk på pallbockar eller på ett papper för det är på gatan som respekten vinns! FiveStarRacing
Tack till
StreetPerformance
SpecialSvarv

Forummoderator
10 576 Inlägg
7 oktober 2011
#10
D_Carlsson skrev:
aldrig sett lägg upp en film på något fungerande


-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-

Forummoderator
10 576 Inlägg
7 oktober 2011
#11
ascona-tic skrev:
D_Carlsson skrev:
ascona-tic skrev:

varför inte före?

hur tror du turbon mår utav att få små bensin skvättar på impellern det blir dom att köra blästersand i turbon när den varvar 100.000rpm och att det blir nog konstigt med spjället före turbon

Det är en väl beprövad metod så det fungerar och det finns även orginalmonterat på vissa modeller.

Problemet är att man måste ha en turbo anpassad för detta och det är väldigt ovanligt.  Stänger man spjället före turbon blir det undertryck och motoroljan sugs ut genom turbons lager och bilen blåryker.

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-

672 Inlägg
7 oktober 2011
#12
kollade in savarturbo, lät som sunda åsikter och dom har ju provat.....
vad för stromberg kommer att användas ? när turbon börjar ladda då trycks soppan tillbaka från munstycket då stannar ju "liket" i yrkes skolan fick vi lära oss att nån slags tätad förgasare måste
användas, kommer bara inte ihåg principerna för den sortens förgasare.
oljetrycket är bara att T:a vid tryckgivaren o sen göra lämplig retur nånstans( tråg, block).

"Väx inte upp! det är en fälla"

83 Inlägg
7 oktober 2011
Trådstartare
#13
Power-krille skrev:
kollade in savarturbo, lät som sunda åsikter och dom har ju provat.....
vad för stromberg kommer att användas ? när turbon börjar ladda då trycks soppan tillbaka från munstycket då stannar ju "liket" i yrkes skolan fick vi lära oss att nån slags tätad förgasare måste
användas, kommer bara inte ihåg principerna för den sortens förgasare.
oljetrycket är bara att T:a vid tryckgivaren o sen göra lämplig retur nånstans( tråg, block).

Är inte riktigt säker på vilken stromberg ännu faktiskt, ska tydligen gå bra bara flottörhuset är trycksatt, fanns en guide på Savarturbo smile
Tänkte inte alls på att man kan ta tryck från oljetrycksgivaren tongue

Mitt lilla Amazon-turbo Projekt! http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=231970
Dr.Daniel!


Sök