2782
Sök

Hur kopplar man kablarna mellan huvudenhet och bilens kablar (Audi A3)

9 Inlägg
6 oktober 2011
Trådstartare
Hoppas få lite hjälp med mitt s.k. "ljudbygge", känner mig helt vilsen i den här djungel och får inga definitiva svar på vissa saker, hur mycket jag än söker. Finns oändligt med trådar och mitt problem är ganska diffust.

Börjar med att jag köpte mig en Kenwood KDC-BT61U. Förmodligen (ganska säkert) overkill för mig, men jag tyckte det kändes värt att investera i något... "framtidssäkert"... eller något. Bilen är en Audi A3 och i den finns redan ett par sketna 6:9or (Avant, zzz) i hatthyllan och fram + bakhögtalare. Förväntade mig då att det även skulle finnas ett slutsteg inkopplat, men är inte så säker på det längre. Glad i hågen när jag fick huvudenheten idag, drog jag ut den gamla och såg den fulaste sörja av avklippta och blottade kablar, tejpningar som med nöd o näppe höll ihop 2 kablar, ena + eller - högtalarkabeln hade redan lossnat till o med. ISO-adapterkabeln avlägsnade jag genast och och nu finns det två fina hela kontakter att koppla till en ny ISO-adapterkabel.

Förra bilägaren hade alltså kapat alla "Rear"-kablarna på ISO-kabeln och sedan kopplat högtalarkabeln från 6:9an direkt dit. De enda orörda kablarna är då Front. Betyder det då att jag inte får något ljud från bakhögtalarna, utan istället bara från framhögtalarna + 6:9-högtalarna? Den verkade inte vara seriekopplad på något vis i alla fall, det är exakt samma kabel som är ansluten till 6:9-högtalarna som till ISO-kontakten. Antar att detta också betyder att det inte finns något slutsteg? Har ingen lust att skruva upp halva bilen för att leta efter den, för den finns ingenstans någorlunda lättåtkomligt i alla fall.

Jag funderar då på att köpa en extra ISO-kabel, som jag kan klippa och koppla som förra ägaren gjorde (fast mycket snyggare), vill inte sabba min fina originalkabel smile Vill bara vara säker på vad jag gör innan jag klipper och har för mig. Hur tycker ni jag ska gå tillväga här? Kommer nog att köpa ett slutsteg också, men det tar jag senare när jag har råd, därför vill jag ha extra ISO-kabeln att köra med en tillfällig lösning på.

Nu när ni vet mitt setup ungefär, även om jag bör byta ut högtalarna illa kvickt, vad för slutsteg skulle ni rekommendera? Sedan en sista fråga, hur sjutton kopplar jag den? Både på ISO-kabeln och på huvudenheten finns bara Rear & Front, men vart går 6:9-högtalarna/slutsteget? Är ganska förvirrad angående det här med 3 par högtalare och endast 2 par att koppla till.

Lite lång text, men är tacksam för all hjälp jag kan få!

*Ändrade till en tydligare rubrik.
mvh jonTe/moderator

376 Inlägg
7 oktober 2011
Ok.
Cd-spelaren har 4 högtalarutgångar, front+rear.
Jag skulle koppla precis som den förra ägaren.
Front-framhögtalarna.
Rear-6*9.
Strunta i bakhögtalarna, du skulle inte höra så stor skillnad ändå.
Sen om du skaffar ett slutsteg, så finns det ju lite olika lösningar.
Utgången till slutsteget är de två RCA-kontakterna på baksidan av CD-spelaren. En röd, en vit.
Antingen så kör du ett 2-kanals slutsteg till 6*9, eller bytar du ut dem mot en baslåda.
Alternativt, om du vill få det lite bättre, så köper du ett 4-kanalssteg och driver även framhögtalarna.

Det finns ju rätt mycket mer att skriva om det här.
Men det här räcker kanske så länge..
Så får du fråga mer efterhand. smile
Senast redigerat av Simon76 (7 oktober 2011)

9 Inlägg
7 oktober 2011
Trådstartare
Okej, tack! Börjar få klart för mig hur det funkar, förutom detta med 6 högtalare.

Vet ungefär hur man ska koppla slutsteg, men inte riktigt hur man får ut ljud till alla 6 högtalare?
Antar att man måste splitta någon ljudutgång (ex. Rear) till 4 kanaler och köra 2 kanaler på front?
Frågar bara för att det är intressant att veta, förmodligen har du rätt med att det räcker med 4 smile
Blir det dock inte renare ljud vid högre volymer, eftersom högtalarna inte belastas lika hårt? Är ju ändå ett par sketna Avant i hatthyllan.

Får se om jag vågar ge mig på att bygga in ett slutsteg någon gång i framtiden, verkar vara förbannat mycket jobb och de där manickerna är ju inte små direkt. Ger mig iväg snart i alla fall och leker med högtalarkablarna, får hoppas på det bästa.

Avstängd
10 388 Inlägg
7 oktober 2011
Vet inte, men en iso-pinout kanske kan vara till nytta...här har du de flesta;

http://www.evilution.co.uk/522

Din stereo har väl säkerligen den nedersta

Som sagt, vet inte om det kan vara till någon hjälp, men iaf

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!

9 Inlägg
7 oktober 2011
Trådstartare
it_mutt skrev:
Vet inte, men en iso-pinout kanske kan vara till nytta...här har du de flesta;

http://www.evilution.co.uk/522

Din stereo har väl säkerligen den nedersta

Som sagt, vet inte om det kan vara till någon hjälp, men iaf

Tack, men det där har jag redan koll på smile
Finns en utförlig lista på alla pinouts i stereons manual.

Avstängd
10 388 Inlägg
7 oktober 2011
Ah, jamen dåså smile

376 Inlägg
7 oktober 2011
DunderHassan skrev:
Okej, tack! Börjar få klart för mig hur det funkar, förutom detta med 6 högtalare.

Vet ungefär hur man ska koppla slutsteg, men inte riktigt hur man får ut ljud till alla 6 högtalare?
Antar att man måste splitta någon ljudutgång (ex. Rear) till 4 kanaler och köra 2 kanaler på front?
Frågar bara för att det är intressant att veta, förmodligen har du rätt med att det räcker med 4 smile
Blir det dock inte renare ljud vid högre volymer, eftersom högtalarna inte belastas lika hårt? Är ju ändå ett par sketna Avant i hatthyllan.

Får se om jag vågar ge mig på att bygga in ett slutsteg någon gång i framtiden, verkar vara förbannat mycket jobb och de där manickerna är ju inte små direkt. Ger mig iväg snart i alla fall och leker med högtalarkablarna, får hoppas på det bästa.

Det är betydligt lättare att få rent ljud i färre högtalare.
Att koppla fler än en högtalare på varje utgång är förenat med risker.
Om inte motståndet(Ohm) blir rätt, finns det stor risk att du pajar förstärkaren inuti CD-spelaren.
Avant-högtalare har jag aldrig hört talas om. Men ska du börja köpa nya grejer, så bör du nog prioritera framhögtalare och steg först.
Att koppla in ett steg är inte så svårt.. Och du kan ju få ganska mycket guidning härifrån.

9 Inlägg
7 oktober 2011
Trådstartare
Simon76 skrev:
Det är betydligt lättare att få rent ljud i färre högtalare.
Att koppla fler än en högtalare på varje utgång är förenat med risker.
Om inte motståndet(Ohm) blir rätt, finns det stor risk att du pajar förstärkaren inuti CD-spelaren.
Avant-högtalare har jag aldrig hört talas om. Men ska du börja köpa nya grejer, så bör du nog prioritera framhögtalare och steg först.
Att koppla in ett steg är inte så svårt.. Och du kan ju få ganska mycket guidning härifrån.

Trygga ord smile
Då vet jag i alla fall vad som gäller.

Precis kommit hem nu efter att kopplat in huvudenheten, vill nästan ge mig själv en applåd för riktigt snyggt arbete!... med kablarna åtminstone. Den funkar perfekt och ljudet är superb, eller ja, så bra som det kan gå med de sketna högtalarna. Avant är NetOnNets egna märke tror jag, riktiga budget och det märks tydligt nu med nya huvudenheten.

Nu har jag istället tre andra problem framför mig:

1. Huvudenheten stängs inte av automatiskt när jag vrider av i tändningslåset. Det var samma problem med förra spelaren och jag antog att han hade kopplat ihop Power- och Ignition-kabeln (?), men nu är allt "default", förutom högtalarkablarna som jag skarvat till 6*9. Innebär detta att jag måste skarva om även Power- och Ignition-kabeln på ISO-kabeln, eller går det att arrangera om dessa pins utan att göra några större ingrepp?

2. Huvudenheten går inte hela vägen in, tar tvärstopp när det är en cm kvar. Har flera gånger försökt flytta bak kablarna så långt jag kan och sedan trycka in den igen, men det tar tvärstopp på samma ställe varje gång. Hur gör jag här?

3. Dra USB- och AUX-kabel, men det fixar jag själv när jag köpt en AUX-kabel smile Glömde helt bort att köpa den idag.

Blir en seg helg att se fram emot känns det som.
Senast redigerat av DunderHassan (7 oktober 2011)

Avstängd
10 388 Inlägg
7 oktober 2011
Sparar den inställningarna?

För jag VET att på vissa bilar o modeller (där ibland vissa audi) måste man byta plats på just röd o gul kabel (power o ignition) för att det ska fungera som det ska. Men det brukar ju då kännetecknas av att den inte sparar alls istället

9 Inlägg
7 oktober 2011
Trådstartare
Hmm, vet inte riktigt hur det är med nya huvudenheten, men på den förra så sparades allt, tror jag.
Den spelade i alla fall samma låt som innan jag stängde av bilen big_smile Ska kolla upp det där med inställningarna strax.

Om den nu sparar inställningarna, innebär inte det att kabeln är rätt kopplat till just den "pinen", då det är den som ska få konstant ström? Segt att behöva skarva igen dock, de borde ju komma med någon smidig lösning att helt enkelt arrangera om alla pins. Patent nästa?

Edit: Nu har jag kollat och inställningarna sparas, men tänkte på en sak. Stereon är ju påslagen hela tiden, då lär ju inte inställningarna försvinna bara för att man trycker på Power Off-knappen?

Edit 2: Glöm punkt 2, tror jag vet hur jag ska få in huvudenheten hela vägen nu smile Nu är det bara att fixa de andra punkterna innan jag trycker in den.

Edit 3: Glöm punkt 1 också, nu skäms jag lite. Var tydligen tvungen att dra ut nyckeln också för att den skulle stängas av. Det faktum att Eject-knappen fortfarande blinkar när man tar ut faceplaten gjorde att jag trodde att den var på hela tiden. Stängde nämligen av den med off-knappen innan jag drog ut nyckeln. Skönt, nu är det bara att fixa AUX-kabel och montera allt ordentligt!
Senast redigerat av DunderHassan (7 oktober 2011)

Sök