Hoppas få lite hjälp med mitt s.k. "ljudbygge", känner mig helt vilsen i den här djungel och får inga definitiva svar på vissa saker, hur mycket jag än söker. Finns oändligt med trådar och mitt problem är ganska diffust.
Börjar med att jag köpte mig en Kenwood KDC-BT61U. Förmodligen (ganska säkert) overkill för mig, men jag tyckte det kändes värt att investera i något... "framtidssäkert"... eller något. Bilen är en Audi A3 och i den finns redan ett par sketna 6:9or (Avant, zzz) i hatthyllan och fram + bakhögtalare. Förväntade mig då att det även skulle finnas ett slutsteg inkopplat, men är inte så säker på det längre. Glad i hågen när jag fick huvudenheten idag, drog jag ut den gamla och såg den fulaste sörja av avklippta och blottade kablar, tejpningar som med nöd o näppe höll ihop 2 kablar, ena + eller - högtalarkabeln hade redan lossnat till o med. ISO-adapterkabeln avlägsnade jag genast och och nu finns det två fina hela kontakter att koppla till en ny ISO-adapterkabel.
Förra bilägaren hade alltså kapat alla "Rear"-kablarna på ISO-kabeln och sedan kopplat högtalarkabeln från 6:9an direkt dit. De enda orörda kablarna är då Front. Betyder det då att jag inte får något ljud från bakhögtalarna, utan istället bara från framhögtalarna + 6:9-högtalarna? Den verkade inte vara seriekopplad på något vis i alla fall, det är exakt samma kabel som är ansluten till 6:9-högtalarna som till ISO-kontakten. Antar att detta också betyder att det inte finns något slutsteg? Har ingen lust att skruva upp halva bilen för att leta efter den, för den finns ingenstans någorlunda lättåtkomligt i alla fall.
Jag funderar då på att köpa en extra ISO-kabel, som jag kan klippa och koppla som förra ägaren gjorde (fast mycket snyggare), vill inte sabba min fina originalkabel
![smile](img/smilies/smile.png)
Vill bara vara säker på vad jag gör innan jag klipper och har för mig. Hur tycker ni jag ska gå tillväga här? Kommer nog att köpa ett slutsteg också, men det tar jag senare när jag har råd, därför vill jag ha extra ISO-kabeln att köra med en tillfällig lösning på.
Nu när ni vet mitt setup ungefär, även om jag bör byta ut högtalarna illa kvickt, vad för slutsteg skulle ni rekommendera? Sedan en sista fråga, hur sjutton kopplar jag den? Både på ISO-kabeln och på huvudenheten finns bara Rear & Front, men vart går 6:9-högtalarna/slutsteget? Är ganska förvirrad angående det här med 3 par högtalare och endast 2 par att koppla till.
Lite lång text, men är tacksam för all hjälp jag kan få!
*Ändrade till en tydligare rubrik.
mvh jonTe/moderator